Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Claes Keisu skrev:Upphandlingen avbröts för vi fick bara in ett anbud som låg alldeles för högt. Det som sker nu är att vi har en dialog med marknaden och tar in synpunkter och idéer om hur man kan göra. Vi är öppna för alla lösningar, både två och en bana. Förhoppningsvis kan vi påbörja en ny upphandling till årsskiftet.
DN skrev:Resenärer som inte vill, eller kan, gå upp för de många trapporna till Nybohovsberget får i nuläget åka taxi i stället. MTR har bedömt att det är den bästa ersättningslösningen, eftersom bussar har svårt att parkera uppe på berget.
Nu skriver Mitt i också om Nybohovshissens problem. "Nybohovshissen har stått still 60 gånger i år"
Tillför nästan inget nytt, jämfört med artikeln i DN. Ny bild, och uppdaterat antal stopp är nog det enda.
(Detta inlägg råkade jag skriva i fel tråd. Återpublicera den här.)
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)
I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi!
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)
I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi!
Kapaciteten på hissen har dock minskat radikalt sedan den invigdes 1964 främst av arbetsmiljöskäl d.v.s biljetteringspersonalen/vakten i hissen har brett ut sig. När hissen var ny var den godkänd för 60 passagerare (!) som raskt minskades till 45 passagerare i och med att biljetteringsdelen bredde ut sig och nu är den alltså nere på 15 passagerare! Dessutom så har jag en känsla av att hissen var snabbare när den var ny än vad den är idag. Men det är väl smart om man kan ersätta den med marginella åtgärder med två parallellgående hissar.
Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik.
Odd skrev:Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik.
nybohovsbanan.png
Whaouv tänk om SLL hade den begåvade fantasin!
//218
Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?
Enceladus skrev:Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?
När hissen rymde många så gick den på tid, med automatik. Numera kan vakten starta hissen när han vill, d.v.s. så fort det stipulerade antalet passagerare finns i hissen, eller när det finns risk att det blir kö vid den andra stationen. Det är alltså en minst sagt flexibel tidtabell. Det är nog att vara mer användarvänlig än att ha en tidtabell.
ADDE skrev:EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Mitt i skrev:Med en längd på imponerande 82 meter, och en så kallad lyfthöjd på 41 meter kommer den nya trappan att peta ner Västra skogens rulltrappa (som är 66 meter lång och en lyfthöjd på 33 meter) från förstaplatsen och blir alltså Sveriges längsta.
Menar skribenten att den nya tunnelbanan är olaglig?
ADDE skrev:EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Mitt i skrev:Med en längd på imponerande 82 meter, och en så kallad lyfthöjd på 41 meter kommer den nya trappan att peta ner Västra skogens rulltrappa (som är 66 meter lång och en lyfthöjd på 33 meter) från förstaplatsen och blir alltså Sveriges längsta.
Menar skribenten att den nya tunnelbanan är olaglig?
Uppenbarligen inte då jag hämtade informationen från Wikipedia utan att kolla vidare på det. Du ser ju själv "vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte".
Jag kollade med mina kontakter i branschen och även dem säger att det finns ingen juridisk maxgräns, däremot en fysiskt maxgräns för vad en rulltrappa klarar av att dra. Den är dock mycket längre än vad man har byggt hitills.
Så det är fullt möjligt att bygga långa rulltrappor, men det görs inte så ofta i praktiken.
Enceladus skrev:Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?
När hissen rymde många så gick den på tid, med automatik. Numera kan vakten starta hissen när han vill, d.v.s. så fort det stipulerade antalet passagerare finns i hissen, eller när det finns risk att det blir kö vid den andra stationen. Det är alltså en minst sagt flexibel tidtabell. Det är nog att vara mer användarvänlig än att ha en tidtabell.
Satt i hissen på den tiden den räknades som anslutningslinje med övergång på dom vanliga biljetterna samt särskilda hissbiljetter för dom som inte hade biljett, yupp den var automatisk, man startade den på morgonen, sista turen stängde av den. Man kunde dock fördröja den om det kom någon springande. Då låg den på spärrvakternas tjänstelistor.
Det är klart att taxi är mer flexibelt ur beställarens synvinkel. Speciellt vid oplanerade avbrott. Men betydligt sämre för passagerare med rullatorer, barnvagnar eller rullstolar.
Och apropå upprustning/utbyte av hissen:
Ett utbyte av Nybohovshissen planerades för flera år sedan, men blev aldrig av. I skrivelsen ska S därför också kräva en redogörelse för "turerna kring Nybohovshissen och hur planerna ser ut i dag", säger Jens Sjöström.
C12C3C3C12 skrev:Satt i hissen på den tiden den räknades som anslutningslinje med övergång på dom vanliga biljetterna samt särskilda hissbiljetter för dom som inte hade biljett, yupp den var automatisk, man startade den på morgonen, sista turen stängde av den. Man kunde dock fördröja den om det kom någon springande. Då låg den på spärrvakternas tjänstelistor.
Jag talade för många år sedan med en vakt i hissen. (Då var det väktare från ett vaktbolag som bemannade hissen.) Han sa att hissen fortsatte att gå en tid efter stängning och började gå en tid före öppning. Han hade varit snäll och följt med ett extra varv för att hjälpa en senkommen resenär upp. Men någonstans på vägen (upp eller ner vet jag inte) så stannade hissen.