Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Ostkustbanan är en järnväg mellan Stockholm och Sundsvall via Uppsala och Gävle. Denna bana är för närvarande Nordens mest trafikerade, mätt i antalet resenärer. Enbart pendeltågen har fler resenärer än tunnelbanans tyngsta grenar, och därtill tillkommer regionaltåg, fjärrtåg och flygtåg. I Köpenhamn, Helsingfors och Oslo finns ingen bana med samma trafikvolym. Ostlänken kan skapa en utmanare söder om Stockholm, men än så länge är Ostkustbanan etta.
En bana med så många resenärer behöver naturligtvis anläggningar som kan hantera det stora resandet på ett effektivt sätt. Utbyggnaden av infrastrukturen har inte riktigt hängt med behovet, men nu börjar både Trafikverket och politikerna bli varse med verkligheten. Det finns många trådar om föreslagna, planerade och pågående utbyggnader. För att få ett helhetsperspektiv kan dessa utbyggnader med fördel sammanställas i en tråd.
Upprustning mellan Helenelund och Sollentuna (pågående):
Helenelund och Sollentuna konverteras till driftplatser medan Kummelby slopas som driftplats. Vidare byggs ett nytt mittspår norr om Sollentuna. Syftet är att öka flexibiliteten i pendeltågstrafiken och samtidigt möjliggöra en ökad turtäthet.
Pendeltågsentré byggs i Södra Häggvik (planerad):
Sollentuna kommun, Trafikverket och SL är överens om att bygga en ny stationsentré i Södra Häggvik. Ambitionen är att den nya stationsentrén ska öppnas 2025. Cirka 5 000 nya bostäder ska byggas i området. Detta ökar pendeltågstrafikens tillgänglighet.
Ombyggnation av Märsta station (föreslagen):
Märsta station är i stort behov av ombyggnation. Pendeltågen behöver fler vändspår, regionaltågen behöver en längre station och plankorsningarna behöver ersättas. För fyra år sedan träffades en avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och SL, men den upphörde att gälla när regeringen plockade bort projektet från den nationella planen. Eftersom projektet är så viktigt har Trafikverket redan inlett förberedande arbeten, dock utan full finansiering.
Väsby Entré med utbyggt stationsområde (planerad):
Stationen i Upplands Väsby ska få förlängda plattformar liksom anpassade signaler och växlar. Syftet är att möjliggöra ett stopp för en ny regionpendel som väsentligt förkortar restiden till centrala Stockholm samt avlastar pendeltågen. På längre sikt diskuteras en breddning av järnvägen från sex till åtta spår, vilket skulle möjliggöra ett stopp för befintliga regionaltåg.
Regionaltågsstation i Solna (föreslagen):
Såväl Mälardalsrådets "En Bättre Sits" som SL:s "Kollektivtrafikplan 2050" föreslår att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Även Trafikverkets utredning "Stockholm Nord och Syd" förordar att en ny bytespunkt skapas i Solna. Detta kräver ett nytt spårpar mellan Tomteboda och Solna. Ett förslag är att förlänga Citybanan till Solna, varpå regionaltåg kan ta över den befintliga pendeltågsstationen.
Regionaltågsstation i Helenelund (föreslagen):
I flera utredningar föreslås en ny bytespunkt i Helenelund, speciellt om Tvärbanan förlängs till Täby. Dessa förslag är dock inte konkreta.
Fyra spår mellan Myrbacken och Uppsala (planerad):
Ostkustbanan ska få fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Spårutbyggnaden möjliggör ökad trafik samt nya stationer i Bergsbrunna och Alsike. Projektet har precis påbörjats, och det saknas ännu detaljer. Parallellt med detta projekt försvinner plankorsningen i Knivsta och Uppsala får ett nytt vändspår.
Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall (pågående):
Ostkustbanan planeras bli dubbelspårig hela vägen mellan Stockholm och Sundsvall. Sträckningen mellan Gävle och Sundsvall återstår.
Fler spår mellan Tomteboda och Myrbacken (föreslagen):
Ostkustbanan är en järnväg av riksintresse, och Trafikverket har säkerställt att ytterligare kapacitetshöjande åtgärder kan genomföras i framtiden. Detta gäller såväl en utbyggnad från fyra till sex spår mellan Tomteboda och Skavstaby som en utbyggnad från två till fyra spår mellan Skavstaby och Myrbacken (antingen via Arlanda eller Märsta). Huruvida fler spår behövs mellan Uppsala och Gävle återstår att se.
En bana med så många resenärer behöver naturligtvis anläggningar som kan hantera det stora resandet på ett effektivt sätt. Utbyggnaden av infrastrukturen har inte riktigt hängt med behovet, men nu börjar både Trafikverket och politikerna bli varse med verkligheten. Det finns många trådar om föreslagna, planerade och pågående utbyggnader. För att få ett helhetsperspektiv kan dessa utbyggnader med fördel sammanställas i en tråd.
Upprustning mellan Helenelund och Sollentuna (pågående):
Helenelund och Sollentuna konverteras till driftplatser medan Kummelby slopas som driftplats. Vidare byggs ett nytt mittspår norr om Sollentuna. Syftet är att öka flexibiliteten i pendeltågstrafiken och samtidigt möjliggöra en ökad turtäthet.
Pendeltågsentré byggs i Södra Häggvik (planerad):
Sollentuna kommun, Trafikverket och SL är överens om att bygga en ny stationsentré i Södra Häggvik. Ambitionen är att den nya stationsentrén ska öppnas 2025. Cirka 5 000 nya bostäder ska byggas i området. Detta ökar pendeltågstrafikens tillgänglighet.
Ombyggnation av Märsta station (föreslagen):
Märsta station är i stort behov av ombyggnation. Pendeltågen behöver fler vändspår, regionaltågen behöver en längre station och plankorsningarna behöver ersättas. För fyra år sedan träffades en avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och SL, men den upphörde att gälla när regeringen plockade bort projektet från den nationella planen. Eftersom projektet är så viktigt har Trafikverket redan inlett förberedande arbeten, dock utan full finansiering.
Väsby Entré med utbyggt stationsområde (planerad):
Stationen i Upplands Väsby ska få förlängda plattformar liksom anpassade signaler och växlar. Syftet är att möjliggöra ett stopp för en ny regionpendel som väsentligt förkortar restiden till centrala Stockholm samt avlastar pendeltågen. På längre sikt diskuteras en breddning av järnvägen från sex till åtta spår, vilket skulle möjliggöra ett stopp för befintliga regionaltåg.
Regionaltågsstation i Solna (föreslagen):
Såväl Mälardalsrådets "En Bättre Sits" som SL:s "Kollektivtrafikplan 2050" föreslår att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Även Trafikverkets utredning "Stockholm Nord och Syd" förordar att en ny bytespunkt skapas i Solna. Detta kräver ett nytt spårpar mellan Tomteboda och Solna. Ett förslag är att förlänga Citybanan till Solna, varpå regionaltåg kan ta över den befintliga pendeltågsstationen.
Regionaltågsstation i Helenelund (föreslagen):
I flera utredningar föreslås en ny bytespunkt i Helenelund, speciellt om Tvärbanan förlängs till Täby. Dessa förslag är dock inte konkreta.
Fyra spår mellan Myrbacken och Uppsala (planerad):
Ostkustbanan ska få fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Spårutbyggnaden möjliggör ökad trafik samt nya stationer i Bergsbrunna och Alsike. Projektet har precis påbörjats, och det saknas ännu detaljer. Parallellt med detta projekt försvinner plankorsningen i Knivsta och Uppsala får ett nytt vändspår.
Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall (pågående):
Ostkustbanan planeras bli dubbelspårig hela vägen mellan Stockholm och Sundsvall. Sträckningen mellan Gävle och Sundsvall återstår.
Fler spår mellan Tomteboda och Myrbacken (föreslagen):
Ostkustbanan är en järnväg av riksintresse, och Trafikverket har säkerställt att ytterligare kapacitetshöjande åtgärder kan genomföras i framtiden. Detta gäller såväl en utbyggnad från fyra till sex spår mellan Tomteboda och Skavstaby som en utbyggnad från två till fyra spår mellan Skavstaby och Myrbacken (antingen via Arlanda eller Märsta). Huruvida fler spår behövs mellan Uppsala och Gävle återstår att se.
-
- Inlägg: 2079
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Dubbelspåret mellan Gävle - Härnösand är gamla nyheter, har berört det tidigare, norr om Härnösand delar sig banan dels gamla Ådalsbanan dels den nybyggda banan till Ö-vik samt Umeå. Det kanske tråkiga i det är att jag förmodligen förlorar min station i Iggesund på gångavstånd från mitt hus, den kanske får vara kvar eftersom Iggesund bruk i främsta hand behöver timmer på järnväg. Norr om Sundsvall eftersom den beryktade Timråbacken finns som begränsar tågvikten på godståg blir det ny sträckning.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den torsdag 23 september 2021 18:50, redigerad totalt 2 gång.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Ombyggnaden av Märsta har ältats i långt mer än 20 år!
"Observera att de sista tre vagnarna inte kommer in till plattformen i Märsta".
"Observera att de sista tre vagnarna inte kommer in till plattformen i Märsta".
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Alla nämnda utbyggnader - såväl pågående som föreslagna - har berörts tidigare på forumet. Den här tråden samlar alla dessa projekt på en plats. Det finns även utbyggnadsplaner för Arlandabanan, men där är det ganska oklart hur det blir.C12C3C3C12 skrev:Dubbelspåret mellan Gävle - Härnösand är gamla nyheter, har berört det tidigare, norr om Härnösand delar sig banan dels gamla Ådalsbanan dels den nybyggda banan till Ö-vik samt Umeå. Det kanske tråkiga i det är att jag förmodligen förlorar min station i Iggesund på gångavstånd från mitt hus, den kanske får vara kvar eftersom Iggesund bruk i främsta hand behöver timmer på järnväg. Norr om Sundsvall eftersom den beryktade Timråbacken finns som begränsar tågvikten på godståg blir det ny sträckning.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Det nya vändspåret i Sollentuna håller på att ta form.
-
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Upplands Väsby släpper pressmeddelande om deras ny Väsby Entré; en station designad av Zaha Hadid Architects. Ytterst spektakulärt.
https://via.tt.se/pressmeddelande/vasby ... NdngKas5RE
https://via.tt.se/pressmeddelande/vasby ... NdngKas5RE
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Med andra ord har en ombyggnad med andra aldrig varit så nära som den är nu.Hechtwagen skrev:Ombyggnaden av Märsta har ältats i långt mer än 20 år!
"Observera att de sista tre vagnarna inte kommer in till plattformen i Märsta".
Järnvägsprojekt har en tendens att diskuteras och stöttas och blötas länge innan det blir praktik av det hela.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Finns det ens någon debatt om ombyggnaden i Märsta? Jag tycker att det verkar vara ett sånt där projekt där allt är färdigritat men ingenting är budgeterat.BSB101 skrev:Med andra ord har en ombyggnad med andra aldrig varit så nära som den är nu.Hechtwagen skrev:Ombyggnaden av Märsta har ältats i långt mer än 20 år!
"Observera att de sista tre vagnarna inte kommer in till plattformen i Märsta".
Järnvägsprojekt har en tendens att diskuteras och stöttas och blötas länge innan det blir praktik av det hela.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Hur vanligt är det att plattformen är kortare än tåget? Finns det fler exempel i Sverige? Vilka problem innebär det, förutom att det är lite krångligt för resenärerna?Hechtwagen skrev:Ombyggnaden av Märsta har ältats i långt mer än 20 år!
"Observera att de sista tre vagnarna inte kommer in till plattformen i Märsta".
Senast redigerad av twr den torsdag 04 november 2021 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Det förekommer lite här och där, men Märsta är det mest frekventa fallet.twr skrev:Hur vanligt är det att plattformen är kortare än tåget? Finns det fler exempel i Sverige? Vilka problem innebär det, förutom att det är lite krångligt för resenärerna?
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Tack, vad intressant!daniel_s skrev:Det förekommer lite här och där, men Märsta är det mest frekventa fallet.twr skrev:Hur vanligt är det att plattformen är kortare än tåget? Finns det fler exempel i Sverige? Vilka problem innebär det, förutom att det är lite krångligt för resenärerna?
Jag gissar att det är en fördel i sammanhanget att Märsta är en ändstation. Det är kanske inte lika bråttom då.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Detta handlar ju om spår 2, där tågen till Uppsala går. De har inte Märsta som slutstationtwr skrev:Tack, vad intressant!daniel_s skrev:Det förekommer lite här och där, men Märsta är det mest frekventa fallet.twr skrev:Hur vanligt är det att plattformen är kortare än tåget? Finns det fler exempel i Sverige? Vilka problem innebär det, förutom att det är lite krångligt för resenärerna?
Jag gissar att det är en fördel i sammanhanget att Märsta är en ändstation. Det är kanske inte lika bråttom då.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Ojdå! Jag har visst noll koll på Märsta! Borde åka på studiebesök nån gång!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
I infrastrukturplanen för 2018 - 2029 pekades det ut 16 brister som Trafikverket skulle utreda inför nästa planperiod (2022 - 2033). En av bristerna är Ostkustbanan genom Stockholms län.
Rapporten finns här:
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
Rapporten rekommenderar att ett antal åtgärder lyfts in i nästa infrastrukturplan:
Signaloptimering Järna – Stockholms södra
Signaloptimering Ostkustbanan mellan Solna - Skavstaby
Märsta station och bangårdsombyggnad
Ökad kapacitet på Arlanda C inklusive ställverksbyte
Ökad stationsfunktionalitet Upplands Väsby station
Ombyggnation av Stockholm C, Tomteboda bangård och sträckan däremellan
Två nya spår Järna – Flemingsberg
Möjliggör trafikering med längre tåg genom plattformsförlängningsåtgärder
Ombyggnad av Uppsala C
Just nu pågår åtgärdsplaneringen inför den nya infrastrukturplanen, och den ska redovisas sista november. Då får vi se vilka av åtgärderna som fick plats i konkurrens med allt annat som behövs.
Rapporten finns här:
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
Rapporten rekommenderar att ett antal åtgärder lyfts in i nästa infrastrukturplan:
Signaloptimering Järna – Stockholms södra
Signaloptimering Ostkustbanan mellan Solna - Skavstaby
Märsta station och bangårdsombyggnad
Ökad kapacitet på Arlanda C inklusive ställverksbyte
Ökad stationsfunktionalitet Upplands Väsby station
Ombyggnation av Stockholm C, Tomteboda bangård och sträckan däremellan
Två nya spår Järna – Flemingsberg
Möjliggör trafikering med längre tåg genom plattformsförlängningsåtgärder
Ombyggnad av Uppsala C
Just nu pågår åtgärdsplaneringen inför den nya infrastrukturplanen, och den ska redovisas sista november. Då får vi se vilka av åtgärderna som fick plats i konkurrens med allt annat som behövs.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer p
Goda nyheter: Alla med på tåget – avtal om ny stationsentré klart
Alla var överens om att bygga om Märsta station år 2017. Ett år senare drog sig regeringen ur. Förhoppningsvis försvinner inte Trafikverkets anslag även denna gång.
Dåliga nyheter: Ombyggnad av plankorsningen i Knivsta avbryts
Järnvägens störningskänslighet offras för motorfordons framkomlighet. Jag hoppas verkligen att samma politiker sedan inte klagar på att järnvägen inte fungerar...
Alla var överens om att bygga om Märsta station år 2017. Ett år senare drog sig regeringen ur. Förhoppningsvis försvinner inte Trafikverkets anslag även denna gång.
Dåliga nyheter: Ombyggnad av plankorsningen i Knivsta avbryts
Järnvägens störningskänslighet offras för motorfordons framkomlighet. Jag hoppas verkligen att samma politiker sedan inte klagar på att järnvägen inte fungerar...
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Trafikverkets genomförandeplan för åren 2022–2027
Nu har Trafikverket publicerat den årliga genomförandeplanen för kommande sex år. Denna gång tillkommer åtgärden "Knivsta vändspår" som ska vara klar år 2027. Som bekant är Ostkustbanans vändkapacitet bristfällig. Avsaknaden av vändspår begränsar inte bara kapaciteten, utan ökar också störningskänsligheten. I år väntas vändspåret norr om Sollentuna bli färdigt. Detta vändspår kan användas av insatståg eller försenade tåg.
Det finns ett annat vändspår söder om Häggvik som byggdes i samband med numera slopade planer på en regionaltågsstation i Häggvik. På den tiden var tanken att långväga tågresenärer skulle ta bilen resten av sträckan, exempelvis via Norrortsleden. Parkeringsplatser antogs finnas i överflöd i Stockholm. Detta vändspår saknar kontaktledning. I och med vändspåret norr om Sollentuna hade det gått att bygga ett kontinuerligt femte spår mellan Sollentuna och Häggvik.
Nu har Trafikverket publicerat den årliga genomförandeplanen för kommande sex år. Denna gång tillkommer åtgärden "Knivsta vändspår" som ska vara klar år 2027. Som bekant är Ostkustbanans vändkapacitet bristfällig. Avsaknaden av vändspår begränsar inte bara kapaciteten, utan ökar också störningskänsligheten. I år väntas vändspåret norr om Sollentuna bli färdigt. Detta vändspår kan användas av insatståg eller försenade tåg.
Det finns ett annat vändspår söder om Häggvik som byggdes i samband med numera slopade planer på en regionaltågsstation i Häggvik. På den tiden var tanken att långväga tågresenärer skulle ta bilen resten av sträckan, exempelvis via Norrortsleden. Parkeringsplatser antogs finnas i överflöd i Stockholm. Detta vändspår saknar kontaktledning. I och med vändspåret norr om Sollentuna hade det gått att bygga ett kontinuerligt femte spår mellan Sollentuna och Häggvik.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Debatt: Vi måste vara framtiden på spåren
Landshövdingar och företrädare för Handelskammare i Stockholms, Uppsala, Gävleborgs, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län skriver att "bristen på helhetstänk för sträckan Stockholm–Luleå riskerar att få allvarliga konsekvenser för svensk arbetsmarknad, vår globala konkurrenskraft och de nationella miljö- och klimatmålen". Ostkustbanan behöver utvecklas snabbare än vad Trafikverket föreslår.Di skrev:Men i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur som presenterades den 30 november förra året saknas full finansiering både för utbyggnaden av dubbelspår Gävle–Sundsvall och fyrspår Uppsala–Stockholm. Av förslaget framgår att byggstart för fyrspår kan ske tidigast 2028–2033 och att hela 82 procent av finansieringen, över 10 miljarder kronor, saknas. Om förslaget realiseras innebär det att staten inte lever upp till sina åtaganden enligt de ingångna civilrättsliga avtalen tecknade av statens förhandlingsman 2017.