Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Förnuftig människa: https://www.svd.se/kritik-mot-ovacciner ... rstar-inte

Till skillnad från (vissa av) sina partivänner.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Men vaccination stärker skyddet även för dem som redan har naturliga antikroppar. Påstås det.
Jag var lite nojig i våras, för då var det mer än ett år sedan jag var sjuk. Och det påstods av expertisen att det naturliga skyddet efter genomgången sjukdom varade i minst nio månader. Jag låg hela tiden tre månader före. Nu har jag fått två sprutor och känner mig trygg. Enda antikroppstestet jag gjort var i juli 2020, och det var positivt utslag.
Begreppet "hybridimmunitet" - dvs. den immunitet som uppnås genom naturlig infektion i kombination vaccinering, och som hr. LÅ är inne på ovan, har ju uppmärksammats i dagarna: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/3-fr ... dimmunitet

Här är en populärt hållen artikel i Nature om detta: COVID super-immunity: one of the pandemic’s great puzzles

Och en mera vetenskaplig, i samma tidskrift: Hybrid immunity improves B cells and antibodies against SARS-CoV-2 variants

Det förefaller som om hr. LÅ kan känna sig tämligen lugn (i alla fall lugnare än undertecknad, som väntar på att FoHM ska få tummen ur och sänka åldersgränsen för dos 3 till åtminstone 70 år).

Som ett litet PS så är alla kroppsegna antikroppar "naturliga", oavsett om de bildats som följd av en infektion eller en vaccinering. Detta till skillnad från sk. monoklonala antikroppar, som är en slags syntetiskt framställda antikroppar av ett enda slag. Jag skrev kort om det under 2020, här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 53#p390353 och här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 95#p394095
Värdet av monoklonala antikroppar för behandling av covid19 är omdiskuterat (eller i varje fall när i sjukdomsförloppet de har bäst effekt), men prövning pågår:
EMA påbörjar en löpande granskning av monoklonala antikroppar för behandling mot covid‍‍-‍19
EU: Strategi för behandlingsmetoder mot covid-19
Sverige undertecknar gemensam upphandling av monoklonala antikroppar
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jaha, ja. Coronakommissionen har idag kommit med sitt betänkande nr. 2 (SOU 2021:89). Nu har jag inte på något sätt hunnit läsa igenom detta (ska göra det en dag när det regnar), men kommissionen har ju tidigare ifrågasatts av bl. (sd). Beträffande kommissionens sammansättning har jag tidigare delvis framfört samma kritik. Nåja, det är ju ganska beska slutsatser som framförs, och jag återigen bryta mot Odds princip och återge SvT:s sammanfattning i punktform
Sveriges Television skrev:
  • Sveriges hantering av pandemin har präglats av senfärdighet. De inledande skyddsåtgärderna var otillräckliga för att stoppa eller ens kraftigt begränsa smittspridningen i landet.
  • Det svenska vägvalet har betonat smittskyddsåtgärder som bygger på frivillighet och personligt ansvar, snarare än mer ingripande åtgärder.
  • Den svenska pandemiberedskapen var undermålig.
  • Smittskyddslagstiftningen var och är otillräcklig för att möta ett allvarligt epidemiskt eller pandemiskt utbrott.
  • Sveriges smittskydd var och är decentraliserat och fragmenterat på ett sätt som gör det oklart vem som bär ansvaret för helheten när en allvarlig infektionssjukdom drabbar landet.
  • Hälso- och sjukvården har med kort varsel kunnat ställa om och skala upp vården av sjuka i covid-19. Det är i stor utsträckning personalens förtjänst. Omställningen har skett till priset av en extrem belastning för de anställda liksom inställd och uppskjuten vård. Vi kommer därför att leva med pandemins konsekvenser under en lång tid framöver.
  • Det finns på flera områden en besvärande brist på data som gör det svårare att övervaka pandemin medan den pågår och att fullgott utvärdera pandemihanteringen i efterhand.
Jag ska inte ägna mig åt fånerier av typen "vad var det jag sade" men jag anser mig i stort sett har fått rätt, när jag läser vad jag skrev för 1,5 år sedan https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p389243
Sverige tappade greppet i mitten av mars månad 2020 och gjorde, till skillnad från t.ex. Norge, inga allvarliga försök att pressa ned smittspridningen eftersom man inte längre hade någon uppfattning om denna ("Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige" som A. Tegnell uttryckte det den 13/3 2020).
Det framgår direkt av den här grafen
Nya covid19-fall per dag och milj. invånare (7-dagars rullande medelvärde) (att det börjar gå sämre nu för både Danmark och Norge är en annan sak, det ska jag analysera en annan gång, kanske)

Men detta är, i någon mening, detaljer. Att den svenska strategin har misslyckats är ju uppenbart, av den enkla anledningen att vi haft så förfärande höga dödstal.
Återigen har den "den svenska modellen" passerat en ny tragisk gräns:
2020-03-11: Första dödsfallet
2020-04-09: Mer än 1000 döda totalt
2020-04-19: Mer än 2000 döda totalt
2020-05-02: Mer än 3.000 döda totalt
2020-05-18: Mer än 4.000 döda totalt
2020-06-11: Mer än 5.000 döda totalt
2020-10-31: Mer än 6.000 döda totalt
2020-11-27: Mer än 7.000 döda totalt
2020-12-12: Mer än 8.000 döda totalt
2020-12-23: Mer än 9.000 döda totalt
2021-01-03: Mer än 10.000 döda totalt
2021-01-14: Mer än 11.000 döda totalt
2021-01-27: Mer än 12.000 döda totalt
2021-02-28: Mer än 13.000 döda totalt
2021-04-28: Mer än 14.000 döda totalt
2021-10-26: Mer än 15.000 döda totalt (Socialstyrelsen: 14.404 döda per 2021-10-25)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Sedan kommer ju frågan om vad Coronakommissionens granskning leder till, både i form av ansvarsutkrävande och åtgärder för att förhindra upprepning. Som min pessimistiska läggning säger mig så tror jag att det inte blir mycket bevänt med någondera. När det här är över kommer pandemin att betraktas som en ond dröm, som man helst vill glömma. Ett högst mänskligt beteende, ungefär som efter spanska sjukan. Problemet är bara att ingenting talar för att covid19-pandemin tar tvärslut på samma sätt som spanskan gjorde.

Ansvarsutkrävandet borde förstås i första hand vara politiskt, men som Aftonbladet skriver "Offret av Löfven – det ultimata draget i maktspelet" räknar regeringspartierna troligen med att en ny regering ska kunna skaka av sig det förflutna (vi vänder blad och ser framåt, som HM C XVI G en gång uttryckte det). Nu ska ju kommissionen komma med ett slutbetänkade i början av nästa år, men frågan är hur mycket pandemihanteringen egentligen betyder för väljarna. Många lever kvar i sin filterbubbla (t.ex. de knappt 90.000 som är med i FB-gruppen "Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM)" ) om att Sverige har hanterat pandemin på bästa sätt. Det är ex.vis intressant hur AB:s högprofilerade Anders Lindberg med partipolitiska grepp försöker relativisera bort Sveriges misslyckande
Därför kommer högern inte åt Anders Tegnell - Kritikerna tycks ha levt i en annan pandemi
Resonemanget bygger på att det mesta är gamla synder från före pandemin , och när den väl bröt ur var det för sent att göra något. En slags variant på den svenska skuldfördelningsmetoden - allas fel, ingens fel!

På myndighetsnivå är ju nyheten att FoHM:s GD Johan Carlson nu äntligen får gå i pension. Riktigt så illa som att Anders Tegnell fick bli ny GD (han är för gammal) blev det inte, men nästan. Ny GD från 1/11 blir som bekant bitr. statsepidemiologen Karin Tegmark-Wisell, en person som är lika djupt insyltad i pandemihanteringen som Carlson och Tegnell. Så där lär det inte finnas mycket utrymme för omtänkande, åtminstone inte om man får tro den intervju som publicerades i Läkartidningen 2021-03-17: Karin Tegmark Wisell: Vissa utgår från att vi har en dold agenda.

Nä, man behöver inte ha en dold agenda, det räcker med att göra felaktiga bedömningar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Influensa i Norge – samhällsfarlig sjukdom i Sverige
DN skrev:Smittspridningen av covid-19 ligger på ungefär samma låga nivå i Sverige, Norge och Danmark, men länderna har valt att klassa smittan på helt olika sätt. I Norge jämställs covid-19 sedan några dagar med en vanlig säsongsinfluensa, medan Sverige håller fast vid beteckningen samhällsfarlig sjukdom.
Först Danmark, nu Norge. Livet börjar återgå till det normala i Skandinavien.
Idag skriver vi den 9 november. Jag tar utgångspunkt från ovanstående panegyriska inlägg.

Ökande smittotal: Daily new confirmed COVID-19 cases per million people
Danmark, den nordiska klassens ljus, verkar totalt ha tappat kontrollen: Danska regeringen återinför coronapass, och i Folketinget efterlyser man en mer långsiktig strategi istället för den nuvarande hit- och dit-politiken: Coronapass på gång – fler bokar vaccintid

Regeringarna och hälsomyndigheterna tjatar om vikten av vaccinering, för döva öron, som det verkar. Vaccinationskampanjen verkar ha planat ut i alla nordiska länder utom Finland:
Share of the population fully vaccinated against COVID-19
I den här rapporteringen från FoHM ser vi i vilka åldersgrupper de svenska vaccinvägrarna finns: https://experience.arcgis.com/experienc ... 726c274301
Det får naturligtvis utslag: Ovaccinerade unga vuxna inlagda för covid-19.


Även dödsfallen ökar, fastän från en låg nivå, som det brukar heta: Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people
och vad värre är, sjukhusinläggningarna ökar: Number of COVID-19 patients in hospital per million people (OBS att denna statistik är något eftersläpande).

Sverige verkar ligga något bättre till just nu, men även vår käre dr. Anders Tegnell verkar ändå något orolig: Smittan i Europa en varningssignal. Kommer "modelleringen" att hålla?
Utöver detta har den ideliga Emma Frans skrivit en bit om vår gamla bekanting influensan: Inte självklart att influensan blir värre
Det är framför allt typen H3N2 (samma typ som Hongkong) man är orolig för. Sedan har vi ju fågelinfluensan (H5N8), men den går mycket sällan över direkt från fågel till människa.

Ja, så var det med den återgången!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 438
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Det är ju tämligen märkligt att folk som är vaccinerade testar positivt och vissa hamnar på sjukhus och lösningen är... att fler vaccinerar sig och man inför vaccinpass?

Eller så accepterar man att vaccinet inte fungerar särskilt väl och att Corona är här för att stanna.
Satsa på Ivermectin, monoliala antikroppar och dylikt så att om folk väl får Corona så kan man behandla dem fort och effektivt.
Då får folk naturliga antikroppar och de slipper långvariga konsekvenser av sjukdomen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Coronaviruset

Inlägg av Odd »

Breitspurbahn skrev:Det är ju tämligen märkligt att folk som är vaccinerade testar positivt och vissa hamnar på sjukhus och lösningen är... att fler vaccinerar sig och man inför vaccinpass?

Eller så accepterar man att vaccinet inte fungerar särskilt väl och att Corona är här för att stanna.
Satsa på Ivermectin, monoliala antikroppar och dylikt så att om folk väl får Corona så kan man behandla dem fort och effektivt.
Då får folk naturliga antikroppar och de slipper långvariga konsekvenser av sjukdomen.
Om vaccinet ger 95% skydd mot svår covid så är det ju ändå fem på hundra som inte är så skyddade, så jag tycker det verkar märkligt att inte fler hamnar på intensiven...
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
Breitspurbahn skrev:Det är ju tämligen märkligt att folk som är vaccinerade testar positivt och vissa hamnar på sjukhus och lösningen är... att fler vaccinerar sig och man inför vaccinpass?

Eller så accepterar man att vaccinet inte fungerar särskilt väl och att Corona är här för att stanna.
Satsa på Ivermectin, monoliala antikroppar och dylikt så att om folk väl får Corona så kan man behandla dem fort och effektivt.
Då får folk naturliga antikroppar och de slipper långvariga konsekvenser av sjukdomen.
Om vaccinet ger 95% skydd mot svår covid så är det ju ändå fem på hundra som inte är så skyddade, så jag tycker det verkar märkligt att inte fler hamnar på intensiven...
Det är inte riktigt så det fungerar, Jag skrev om detta redan i april i år: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14#p398114
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Det är ju tämligen märkligt att folk som är vaccinerade testar positivt och vissa hamnar på sjukhus och lösningen är... att fler vaccinerar sig och man inför vaccinpass?

Eller så accepterar man att vaccinet inte fungerar särskilt väl och att Corona är här för att stanna.
Satsa på Ivermectin, monoliala antikroppar och dylikt så att om folk väl får Corona så kan man behandla dem fort och effektivt.
Då får folk naturliga antikroppar och de slipper långvariga konsekvenser av sjukdomen.
Jaså, vi ska dra veven ännu ett varv. Ja, gärna för mig. Det här inlägget är ju rena antivaxx-propagandan och all sådan desinformation måste bekämpas med alla till buds stående demokratiska medel.
  1. Att "vaccinet inte fungerar särskilt väl" är rent struntprat, Per 2021-11-03 har 6.920.306 personer vaccinerats med två doser sedan vaccinkampanjens början. Samtidigt (per 2021-10-24, statistiken släpar efter något här) har 712. 965 konstaterats smittade med Sars-cov2-viruset, varav 18.399 är vaccingenombrott. Samtidigt har Sverige en låg smittspridning just nu (717 nya fall/dag - rullande medelvärde), jämfört med samma tid förra året (3.158 nya fall/dag - rullande medelvärde) vilket helt och hållet beror på vaccinationskampanjen. Vaccination är just nu den enda medicinska möjligheten vi har att bekämpa pandemin. Att inga vacciner är hundraprocentigt effektiva är knappast någon nyhet. I själva verket är det en oerhörd framgång att mRNA-vaccinerna, som modellerats efter det ursprungliga Wuhan-viruset, fungerar så bra som de gör även mot deltavarianten. Den som vill ha mer välgrundad information, och inte antivaxx-propaganda, kan läsa mer hos Vetenskapsakademien.
  2. Sars-cov2-viruset är här för att stanna, covid19 ska vi däremot försöka bekämpa. Som jag skrev tidigare finns det ingen motsättning mellan vaccination och antiviral behandling som strategier, antiviral behandling är dock en besvärlig väg att gå, det är ont om antivirala mediciner, och det finns inga som bekämpar virusinfektioner "fort och effektivt". De mest framgångsrika antiviralerna, de mot HIV-infektion, förmår inte slå ut infektionen (vilket i viss mån också beror på infektionens natur). Dessutom krävs för det mesta att antiviral behandling sätts in tidigt i sjukdomsförloppet, har virusreplikationen kommit igång ordentlig i den sjuke, särskilt i lungvävnad gör antiviraler liten nytta. Den mest lovande antiviralen mot covid19, molnupiravir verkar lida av ungefär samma begränsning: COVID-19: EMA and Heads of Medicines Agencies update on molnupiravir. För den vanligaste antiviralen mot influensa, oseltamivir, är det tveksamt om den gör någon nytta alls.

    Monoklonala (det är antagligen det som menas med "monoliala" ovan) antikroppar är en intressant möjlighet, i vilken utsträckning de kan ge bättre resultat än kemiska antiviraler återstå att se. EMA:s översikt: COVID-19 treatments: under evaluation

    Maskmedlet ivermektin (som jag skrev om redan 1/2 2021 https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 59#p396059) har av någon anledning blivit antivaxxarnas kelgris, trots att dess föregivna effekt är rent hittapå. Det finns inga seriösa studier som visar detta preparat skulle ha någon som helst påverkan på en Sars-cov2-infektion.
    Flawed ivermectin preprint highlights challenges of COVID drug studies
    Ivermectin: How false science created a Covid 'miracle' drug
  3. Struntpratet om "naturliga antikroppar" har jag bemött tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p401774 men jag får tydligen ta det igen. Alla antikroppar är naturliga, oavsett om de bildats som en följd av Sars-cov2-infektion eller vaccinering. En genomgången (och överlevd, helst utan kvardröjande sjukdomstillstånd) Covid19-sjukdom ger antagligen ett mer robust immunsvar, åtminstone inledningsvis, hur länge det skyddet varar är osäkert. Det finns enskilda rapporter från SARS-epidemin om att enskilda personer som överlevt denna sjukdom kunnat uppvisa immunsvar 10-15 år efteråt, men dessa fall är så få att det inte går att dra några säkra vetenskapliga slutsatser. Den forskning som gjorts på de sedan länge cirkulerande coronavirusen tyder däremot på motsatsen - coronavirus har inte förmågan att framkalla ett uthålligt immunsvar. Seasonal coronavirus protective immunity is short-lasting.
Ergo: Det är alltid bättre att om möjligt försöka förebygga en sjukdom, än att försöka bota den när den redan brutit ut. Det är i det senare fallet man riskerar kvardröjande sjukdomstillstånd, vars möjliga verkningsmekanism jag redan antytt i tidigare inlägg. En person som genomgått (och överlevt) en Sars-cov2-infektion, och som har förmåga till logiskt tänkande, går naturligtvis och tar åtminstone en dos mRNA-vaccin, och får sk. hybridimmunitet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Pandemins fortlöpande får i alla fall effekten att den klassiska bildningen ökar. Dagens grekiska bokstav är, som väl alla har sett vid det här laget Omikron - till förvillelse lik det latinska O-et, vilket inte är så konstigt, eftersom den förra är den senares förlaga. Vi har nu kommit fram till bokstav nr. 15 av det grekiska alfabetets 24 bokstäver (där omega Ω som bekant är den sista). Frågan är bara hur länge det dröjer innan Sars-Cov2-virusets antigena drift har nått fram till Ω. WHO tilldelar nya virusvarianter som klassas som variants of concern (varianter av särskild betydelse) eller variants of interest (varianter av särskilt intresse) grekiska bokstavsbeteckningar.

Det här är helt förväntat och något jag förutsagt flera gånger:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 18#p400032
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 01#p400401

Jag beskrev i ett tidigare inlägg ett covid19-fall där en infekterad person avled efter långvarigt (och troligen illa behandlat) sjukdomsförlopp. Det här visar att det är fullt möjligt att en enstaka person kan utgöra en formlig mutationsfabrik. Det kan mycket väl vara fallet när det gäller omikron-varianten också, en person med t.ex. en illa behandlad HIV-infektion (HIV har utbredd spridning i södra Afrika) kan ha givit upphov spridningen av denna variant. Detta till skillnad från influensaviruset, som troligen måste passa genom flera individer för att förändras avsevärt genetiskt.

Det här visar - liksom utvecklingen generellt i Europa och globalt, att allt snack om "besegra viruset" och "pandemin är över" kan slängas på historiens sophög, något som påpekades även i den här artikeln i Scientific American redan 19/2 2021.
Scientific American skrev:With declining rates of new infections and the rollout of vaccines, some are beginning to speak of an end to COVID-19. But that rhetoric, in my opinion, is ill-considered and premature. Based on what we know now of SARS-CoV-2, it may no longer be a question of months before an end to the pandemic but a question of years, if not decades. We should plan for it.
Eftersom jag är angelägen om att följa Odds princip ska jag inte här kommentera dagsläget ytterligare, det framgår ändå tydligt i aktuella nyhetsmedia. En notering kan dock göras: Fingerpekandet (svensk nationalsport, nu även i partipolitiken) mellan staten - här representerad av Folkhälsomyndigheten - och Sveriges Region och Kommuner fortsätter - t.ex. när det gäller den fortsatta vaccinationskampanjen. Någon som både Coronakommissionen och ordföranden i Sveriges Läkarförbund Sofia Rydgren Stale haft synpunkter på:
https://lakartidningen.se/opinion/signe ... missionen/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 438
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Intressant att den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild.
Kanske är detta den sista mutationen som gör att folk får naturlig immunitet och vi kan lägga detta bakom oss?
Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då. :)
Minns när man var liten och hade "vattkoppkalas" för att alla ungar skulle få vattkoppor och antikroppar mot det.
Covidkalas i vinter/vår? :D
https://www.cnbc.com/amp/2021/11/29/omi ... o-far.html
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Intressant att den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild.
Kanske är detta den sista mutationen som gör att folk får naturlig immunitet och vi kan lägga detta bakom oss?
Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då. :)
Minns när man var liten och hade "vattkoppkalas" för att alla ungar skulle få vattkoppor och antikroppar mot det.
Covidkalas i vinter/vår? :D
https://www.cnbc.com/amp/2021/11/29/omi ... o-far.html
Ibland undrar jag om signaturen ovan skriver som vederbörande gör, enbart som en provokation och för att retas. Dessvärre tror jag inte att det förhåller sig på det sättet, vederbörande tror verkligen på vad han skriver.

Att "den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild" är en ren gissning, den bygger på diverse presspekulationer, baserat på en enskild sydafrikansk läkares iakttagelser av en liten sjukdomskohort unga män. Mycket återstår att ta reda på om denna variant, den ansvarsfulle avstår förstås t.v. från att spekulera.

Att omikron skulle vara vara "den sista mutationen" visar på en grav okunnighet om både virusevolution i allmänhet och coronavirus i synnerhet. Jag försökte sprida lite ljus över detta genom att hänvisa till artikeln i Scientific American ( How Will the Coronavirus Evolve? ) av dr. William Haseltine, men ibland hjälper ingenting tydligen. Jag är vänlig nog att avstå från att diagnostisera just den sjukan. Vad vi kan hoppas på är att Sars-cov2-viruset över tid mister en del av sin virulens, sin förmåga att framkalla (allvarlig) sjukdom, och bli mer likt sina släktingar bland de "gamla" coronavirusen HCov-HKU och HCov-OC43. Dessa brukar räknas som förkylningsvirus. Att vi skulle vara framme vid detta stadium i och med omikron-varianten är helt osannolikt, det kommer att ta mycket längre tid än så.

Däremot vore det välgörande att få slippa det ovetenskapliga skitsnacket om "naturlig immunitet". Att genomgången (och överlevd) Covid19-infektion inte ger någon uthållig immunitetsreaktion visas bl.a. av denna svenska studie: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... t-pa-nytt/
Det är inte heller att förvänta, en studie av de "gamla" coronavirusen HCov-229E och HCov-OC43 visar att coronavirus har en betydande kapacitet att mutera (antigen drift - dvs. när ett virus samlar på sig mutationer som avsevärt förändrar dess egenskaper) och undfly immunförsvaret: A human coronavirus evolves antigenically to escape antibody immunity. Tidigare var fenomenet antigen drift bara (i någon mening) intressant att studera för influensavirusen, vilket kanske inte är så konstigt eftersom influensa är den enda infektion som mänskligheten i modern tid har någon pandemisk erfarenhet av.

Tokigheterna om "Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då" antyder en glidning mot det vettlösa Barrington-tänkandet, som jag beskrivit tidigare - infektionen ska få spridas fritt för att man ska uppnå "naturlig immunitet", ibland kallad "flockimmuntet". Den vanföreställningen grasserade i början av pandemin då folkförvillare som Anders Björkman förutsade att pandemin skulle vålla kanske 1000 dödsfall i Sverige, och Tom Britton gjorde kalkyler som sedan rasade ihop som korthus. Till Brittons heder ska dock sägas att han dels erkände att han haft fel, dels relativt korrekt förutsade antalet dödsfall i Sverige med avseende på pandemin. Tyvärr har de där idéerna fått spridning, inte bara hos en del förvirrade individer inom läkarkåren utan också från högerhåll - det brittiska konservativa flaggskeppet The Spectator är en öppen förespråkare för Barringtion-idéerna. Även delar av den svenska högern förefaller börja luta mot detta, i dagens SvD finns ledare med titeln "Vaccinpasset är början på en utförsbacke med undertexten "Sverige behöver ett nytt normaltillstånd, inte statliga ingripanden och tvångsmedel.". Vad det "nya normaltillståndet" består av får vi tyvärr inte veta eftersom SvD föredrar att gömma sina ledare bakom en betalvägg, egendomligt nog. Så jag ska avstå från att spekulera ytterligare, åtminstone just nu.

"Vattkoppskalas" är en annan av antivaxxarnas vanföreställningar (även beträffande mässling förekommer dessa idiotismer) Man ska aldrig aktivt bidra till att sprida infektionssjukdomar! Vattkoppor ska bekämpas med vaccination, i så fall får vi bort inte bara vattkoppor utan även bältros. FoHM slet med frågan om att föra in även detta vaccin i barnvaccinationsprogrammet, men sedan fick de som bekant en del annat att tänka på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 438
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:Intressant att den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild.
Kanske är detta den sista mutationen som gör att folk får naturlig immunitet och vi kan lägga detta bakom oss?
Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då. :)
Minns när man var liten och hade "vattkoppkalas" för att alla ungar skulle få vattkoppor och antikroppar mot det.
Covidkalas i vinter/vår? :D
https://www.cnbc.com/amp/2021/11/29/omi ... o-far.html
Ibland undrar jag om signaturen ovan skriver som vederbörande gör, enbart som en provokation och för att retas. Dessvärre tror jag inte att det förhåller sig på det sättet, vederbörande tror verkligen på vad han skriver.

Att "den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild" är en ren gissning, den bygger på diverse presspekulationer, baserat på en enskild sydafrikansk läkares iakttagelser av en liten sjukdomskohort unga män. Mycket återstår att ta reda på om denna variant, den ansvarsfulle avstår förstås t.v. från att spekulera.

Att omikron skulle vara vara "den sista mutationen" visar på en grav okunnighet om både virusevolution i allmänhet och coronavirus i synnerhet. Jag försökte sprida lite ljus över detta genom att hänvisa till artikeln i Scientific American ( How Will the Coronavirus Evolve? ) av dr. William Haseltine, men ibland hjälper ingenting tydligen. Jag är vänlig nog att avstå från att diagnostisera just den sjukan. Vad vi kan hoppas på är att Sars-cov2-viruset över tid mister en del av sin virulens, sin förmåga att framkalla (allvarlig) sjukdom, och bli mer likt sina släktingar bland de "gamla" coronavirusen HCov-HKU och HCov-OC43. Dessa brukar räknas som förkylningsvirus. Att vi skulle vara framme vid detta stadium i och med omikron-varianten är helt osannolikt, det kommer att ta mycket längre tid än så.

Däremot vore det välgörande att få slippa det ovetenskapliga skitsnacket om "naturlig immunitet". Att genomgången (och överlevd) Covid19-infektion inte ger någon uthållig immunitetsreaktion visas bl.a. av denna svenska studie: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... t-pa-nytt/
Det är inte heller att förvänta, en studie av de "gamla" coronavirusen HCov-229E och HCov-OC43 visar att coronavirus har en betydande kapacitet att mutera (antigen drift - dvs. när ett virus samlar på sig mutationer som avsevärt förändrar dess egenskaper) och undfly immunförsvaret: A human coronavirus evolves antigenically to escape antibody immunity. Tidigare var fenomenet antigen drift bara (i någon mening) intressant att studera för influensavirusen, vilket kanske inte är så konstigt eftersom influensa är den enda infektion som mänskligheten i modern tid har någon pandemisk erfarenhet av.

Tokigheterna om "Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då" antyder en glidning mot det vettlösa Barrington-tänkandet, som jag beskrivit tidigare - infektionen ska få spridas fritt för att man ska uppnå "naturlig immunitet", ibland kallad "flockimmuntet". Den vanföreställningen grasserade i början av pandemin då folkförvillare som Anders Björkman förutsade att pandemin skulle vålla kanske 1000 dödsfall i Sverige, och Tom Britton gjorde kalkyler som sedan rasade ihop som korthus. Till Brittons heder ska dock sägas att han dels erkände att han haft fel, dels relativt korrekt förutsade antalet dödsfall i Sverige med avseende på pandemin. Tyvärr har de där idéerna fått spridning, inte bara hos en del förvirrade individer inom läkarkåren utan också från högerhåll - det brittiska konservativa flaggskeppet The Spectator är en öppen förespråkare för Barringtion-idéerna. Även delar av den svenska högern förefaller börja luta mot detta, i dagens SvD finns ledare med titeln "Vaccinpasset är början på en utförsbacke med undertexten "Sverige behöver ett nytt normaltillstånd, inte statliga ingripanden och tvångsmedel.". Vad det "nya normaltillståndet" består av får vi tyvärr inte veta eftersom SvD föredrar att gömma sina ledare bakom en betalvägg, egendomligt nog. Så jag ska avstå från att spekulera ytterligare, åtminstone just nu.

"Vattkoppskalas" är en annan av antivaxxarnas vanföreställningar (även beträffande mässling förekommer dessa idiotismer) Man ska aldrig aktivt bidra till att sprida infektionssjukdomar! Vattkoppor ska bekämpas med vaccination, i så fall får vi bort inte bara vattkoppor utan även bältros. FoHM slet med frågan om att föra in även detta vaccin i barnvaccinationsprogrammet, men sedan fick de som bekant en del annat att tänka på.
Undertecknad försöker hitta positiva saker och nyheter som eventuellt kan ta oss ur denna pandemi, medan signaturen ovan verkar gilla tanken om eviga masker, eviga nedständningar och eviga boostershots.

Jag vet att vaccinsektens förespråkare inte gillar tal om naturlig immunitet, men likväl finns den och är kvar. Undertecknad fick sin infektion i december och har kvar sina antikroppar; något de allra flesta kommer ha länge.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Att "inget heter naturliga antikroppar" är bara trams. Genomgången sjukdom är inte detsamma som ett vaccin som ständigt måste fyllas på. Det är inte samma form av antikroppar.

Se kan du kalla mig antivaxx eller högerextremist bäst du vill, det gör inte det jag säger mindre sant.
Jag hoppas likväl att du och dina gelikar kommer kunna släppa pandemismen om det visar sig att jag har rätt och Omikron är vägen ur sjukdomen. Att även ni kan återgå till ett normalläge utan masker och sprutor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Undertecknad försöker hitta positiva saker och nyheter som eventuellt kan ta oss ur denna pandemi, medan signaturen ovan verkar gilla tanken om eviga masker, eviga nedständningar och eviga boostershots.

Jag vet att vaccinsektens förespråkare inte gillar tal om naturlig immunitet, men likväl finns den och är kvar. Undertecknad fick sin infektion i december och har kvar sina antikroppar; något de allra flesta kommer ha länge.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Att "inget heter naturliga antikroppar" är bara trams. Genomgången sjukdom är inte detsamma som ett vaccin som ständigt måste fyllas på. Det är inte samma form av antikroppar.

Se kan du kalla mig antivaxx eller högerextremist bäst du vill, det gör inte det jag säger mindre sant.
Jag hoppas likväl att du och dina gelikar kommer kunna släppa pandemismen om det visar sig att jag har rätt och Omikron är vägen ur sjukdomen. Att även ni kan återgå till ett normalläge utan masker och sprutor.
Ja, det står väl var och en fritt att pigga upp sig med olika medel. Fria fantasier är ju ett. Däremot finns det ju knappast någon som "gillar eviga masker, eviga nedstängningar och eviga boostershots". Svårt att begripa varifrån sådana vanföreställningar kommer ifrån. En viss realism är nog ändå på sin plats med tanke på att det är fråga om den värsta pandemin sedan spanska sjukan.

För Breitspurbahns välbefinnande hoppas jag att vederbörande inte tillhör dem som kommer att återinsjukna. Synd bara att signaturen blottar sin grundläggande okunnighet om immuniteten. Det kan jag inte göra så mycket åt, tydligen. Den där Nature-artikeln har signaturen redan hänvisat till tidigare. Den tillför ingen ny kunskap, och är i själva verket en rätt grov spekulation. Faktiskt finns anledning att ifrågasätta varför den ens publicerades, å andra sidan är det egentligen bara en intervju med en enskild forskare. Den studie som hänvisas till är så liten att den nästan saknar vetenskapligt värde. Sedan pandemin har det publicerats en mängd olika "papers" av växlande värde - många som aldrig borde ha nått fram till trycket.

Spottloskor som "pandemism" och "vaccinsekten" säger ju mest om den som tillgriper dem, därför vill jag i alla vänlighet uppmana till att sluta upp med sådana dumheter. Sedan vill jag - likaledes i all vänlighet - uppmana Breitspurbahn att sluta fara med osanning. Jag har nämligen aldrig kallat vederbörande för antivaxx(are) eller högerextremist.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den som är intresserad av vetenskaplig information istället för antivaxx-propaganda rekommenderas att läsa Vetenskapsakademien i dagarna publicerade slutrapport:
Vad kan vi lära av pandemin

Rapporten belyser några av mina käpphästar som jag hävdat ända sedan början av pandemin:
  • Sveriges ambitionsnivå när det gäller pandemibekämpning var för låg under 2020 - för lite och för sent genomgående
  • FoHM:s uppfattning att covid19 enbart är en droppsmitta har visat sig felaktig och bidragit till mer smittspridning
  • FoHM har gravt underskattat betydelsen av asymtomatisk/presymtomatisk smittspridning (bl.a. eftersom man satt fast i uppfattningar om hur influensa sprids)
  • Vid ett så omfattande smittotryck som Sverige har haft är det inte möjligt att på ett effektivt sätt skydda "de äldre och sårbara"
För den intresserade finns avsnitt som mera ingående visar hur Sars-Cov2-viruset attackerar den mänskliga organismen. Det är här fascinerande att se hur både brett och intrikat viruset arbetar, både när det gäller vilka organsystem som angrips och hur angreppet går till på molekylär nivå. Mycket kunskap har samlats in men betydligt mer återstår att ta reda på.

När det gäller vaccination är det angeläget att få fram en bredare palett av vacciner än enbart mRNA-vaccinerna: https://www.lakemedelsvarlden.se/protei ... tiga-steg/
I Vetenskapsakademiens skrift nämns vad som i Sverige brukar kallas hybridimmunitet, dvs. att en person som genomgått (och överlevt) en covid19-infektion och sedan tar åtminstone en dos mRNA-vaccin får ett kraftigt immunsvar, betydligt bättre än vad enbart infektionen eller vaccinationen ger: COVID super-immunity: one of the pandemic’s great puzzles. Den rationellt tänkande som tillfrisknat tar naturligtvis och låter vaccinera sig - jag har ett flertal personer i bekantskapskretsen som agerat så. Den som saknar den förmågan låter naturligtvis bli!

När det gäller antivirala läkemedel så verkar nyare data tyda på att Mercks covid19-tablett molnupiravir inte är så effektiv som man först trott: Lägre effekt i nya data om molnupiravir mot covid-19.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

På tal om vacciner så är ju nästa vaccin i den sk. pipen (se artikel ovan) Novavax Nuvaxovid, ett sk. proteinvaccin - dvs. det bygger på "laboratorieframställda" Sars-Cov2 virus-spike-proteiner
(https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14#p399514 ). I ett pressmeddelande berättar Novavax att de redan börjat studera om vaccinkadidaten behöver modifieras med avseende på omikron-varianten:
Novavax Statement on Omicron Variant Response

Även Pfizer/Biontech och Moderna arbetar med detta, och har redan tidigare genomfört generalrepetitioner för att få fram modifierade mRNA-vacciner om behovet skulle uppstå:
COVID vaccine makers brace for a variant worse than Delta. mRNA-vaccinerna har ju den fördelen att de kan framställas förhållandevis enkelt (formuleringen är egentligen en grov underdrift) eftersom de inte använder några levande celler i produktionsprocessen.

EMA har nu också inlett en sk. rolling review av det första västerländska covid19-vaccin som bygger på "traditionell" vaccinteknik, dvs. att man odlar fram en stor mängd Sars-Cov2-virus som sedan avdödas på lämpligt sätt - samma metodik som influensa- och poliovaccinerna ex.vis.: EMA starts rolling review of Valneva’s COVID-19 vaccine.

Tidigare har den kinesiska kommunistdiktaturen använt denna teknik och framställt två olika produkter, från Sinovac. De data om skyddseffekten som publicerats från Kina har sällan kunnat verifieras. Ett av dessa kinesiska ligger faktiskt hos EMA för rolling review, det också, frågan är bara hur seriöst detta är. Europa är knappast någon intressant marknad för kommunistdiktaturen i det här fallet, i alla fall inte ekonomiskt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

På tal om "pandemism" och "vaccinsekten": https://www.expressen.se/nyheter/antiva ... -covid-19/

Dessutom skriver frilansjournalisten Emanuel Karlsten (Stora Journalistpriset 2020) på sin covid19-blogg om sant och falskt:
https://emanuelkarlsten.se/sant-och-fal ... kskaniner/

Hans tyvärr helt omodererade kommentarsfält invaderas givetvis av antivaxxare, men det behöver man ju inte läsa (om man inte är antivaxxare själv). Där hittar vi, inte helt förvånande, bl.a. vår gamle bekanting Inge som slängdes ut från detta forum för några år sedan, eftersom han ständigt påstod att alla andra ljög. Han refererar här till en uppgift från den högerextrema hatbloggen "Julia Caesar" som drivs av Barbro Jöberger ("Coronapandemin är en efterlängtad möjlighet för bankerna att ta total kontroll över människors liv.")
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 438
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Glädjande att SvD lyfter att immunitet från naturliga antikroppar efter genomgången sjukdom kan (läs: är) starkare än vaccineringen.

https://www.svd.se/att-ha-varit-sjuk-ka ... -an-vaccin

Låt oss hoppas att lagstiftarna åtminstone inkluderar oss som har dem kan få våra antikroppsintyg att räknas som ett vaccinpass.

Och innan en viss doktor säger att man inte vet vem som har antikroppar; Svea Vaccin gör kvantitativa antikroppstest med en giltighetstid och QR-kod.
Finns inget som säger att detta inte kan ses som ett vaccinpass.

https://sveavaccin.se/kvantitativt-antikroppstest/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6081
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Glädjande att SvD lyfter att immunitet från naturliga antikroppar efter genomgången sjukdom kan (läs: är) starkare än vaccineringen.

https://www.svd.se/att-ha-varit-sjuk-ka ... -an-vaccin

Låt oss hoppas att lagstiftarna åtminstone inkluderar oss som har dem kan få våra antikroppsintyg att räknas som ett vaccinpass.

Och innan en viss doktor säger att man inte vet vem som har antikroppar; Svea Vaccin gör kvantitativa antikroppstest med en giltighetstid och QR-kod.
Finns inget som säger att detta inte kan ses som ett vaccinpass.

https://sveavaccin.se/kvantitativt-antikroppstest/
Ja, när jag läste det där i SvD i morse så tänkte jag förstås: få se nu hur länge det dröjer innan ni vet vem refererar till den där artikeln. Det tog inte många timmar!

Att genomgången (och helst överlevd) Sars-cov2-infektion åtminstone inledningsvis ger ett mera robust immunsvar är - som jag framhållit åtskilliga gånger- ingen nyhet. Bara det faktum att immunförsvaret utsätts för en betydligt större mängd virusprotein vid en infektion talar för det. Det är också det vanliga vid de flesta infektionssjukdomar. Däremot får man inte några speciella antikroppar av detta, immunförsvaret reagerar på samma sätt oavsett virusproteinernas ursprung. Det är alltså en kvantitetsskillnad, enkelt uttryckt, snarare än en kvalitetsskillnad.

Läser man i den danska studie (från Danska Statens Seruminstitut) som SvD-artikeln refererar till, så är det intressanta diagrammet det på sid. 11, som visar just ovanstående, samt att skyddet mot återinfektion faller med tiden även efter genomgången covid19-sjukdom, men givetvis inte lika mycket som efter vaccination. Något annat är heller inte att vänta, av de skäl jag anfört ovan. Det mest intressanta i diagrammet är dock att det visar vilken skyddsnivå en person som tillfrisknat från covid19 och dessutom vaccinerat sig (med åtminstone en dos) har, sk. hybridimmunitet. Men det kan naturligtvis vara svårt att ta in om man lever i sin egen lilla bubbla.

Vilka typer av intyg som ev. ska godtas, utöver vaccinationsbevisen har jag ingen åsikt om, det är upp till FoHM att rekommendera och Regeringen att besluta om. Här är de bevistyper som utfärdas idag:
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/

Vad det handlar om nu är att Regeringen och regionerna måste försöka lägga de partipolitiska motsättningarna åt sidan (i den mån det är möjligt, det finns anledning att betvivla detta) och inte ägna sig åt fingerpekning (särsklit inte om det som har varit - det var t.ex. omdömeslöst av FoHM att skala ned testverksamheten från 1/11, men det konstaterandet hjälper oss inte nu), utan istället Under vaccinationskampanjens första fas var det brist på vaccindoser, men det är inte någon begränsande faktor idag, utan det är andra omständigheter. Dessutom behöver troligen sexmånadersintervallet från FoHM, som (vilket jag har framhållit förut) verkar relativt grovt tillyxat, omprövas.

Utöver detta kan komma att krävas andra åtgärder, något som EU:s smittskyddsmyndighet ECDC varnar för:
https://www.ecdc.europa.eu/en/news-even ... on-variant
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 438
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Du ser inget självändamål i att hellre hjälpa till att sprida Omikron då den fortfarande visar sig vara smittsam men väldigt mild?
Är det inte bättre om denna variant tillåts spridas och slå ut de andra varianterna?

Det är väldigt märkligt att man varnar och inför restriktioner mot en variant som inte har dödat en enda människa och som ytterst få har hamnat på sjukhus av.
Skriv svar