Sköndal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 65
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Sköndal

Inlägg av GustavS »

Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.
well known yimby
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

GustavS skrev:
Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.
I princip alla utredningar föreslår att Spårväg Syd ska fortsätta mot Gullmarsplan medan Örbyleden ska trafikeras av en ny tvärgående expresslinje mellan Tyresö och Telefonplan. Huruvida den senare linjen ska vara buss eller spårvagn kan diskuteras, men jag tror att det finns mer angelägna stråk att konvertera till spårtrafik (t.ex. Spårväg Syd till Gullmarsplan samt förlängningar av Tvärbanans två grenar).
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
Men fem minuters intervall är väl inget maxintervall för bussar, så det är väl "bara" att sätta in bussar var tredje eller var annan minut? :) (Hur ofta gick 76:an när den var som tätas och bara gick med korta bussar? Hur ofta ska 4:an gå i rusningstid?)
De flesta delsträckor där fyran går har dock betydligt tätare trafik än var femte minut. På samma sätt har Gullmarsplan betydligt fler bussar än linje 188 från Sköndal. Det finns en gräns för hur många bussar som får plats där. Det är ju flaskhalsarna som är dimensionerande.

Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal innebär att många resenärer flyttas från Farstagrenen till Skarpnäcksgrenen, vilket i sin tur möjliggör en omfördelning mellan grenarna. Eftersom Farstagrenen är något längre - även med en förlängning från Skarpnäck till Sköndal - så är det inte alls säkert att förlängningen ökar vagnbehovet. Dessutom är det enklare att hantera två grenar med liknande belastning.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal innebär att många resenärer flyttas från Farstagrenen till Skarpnäcksgrenen, vilket i sin tur möjliggör en omfördelning mellan grenarna. Eftersom Farstagrenen är något längre - även med en förlängning från Skarpnäck till Sköndal - så är det inte alls säkert att förlängningen ökar vagnbehovet. Dessutom är det enklare att hantera två grenar med liknande belastning.
Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.
5-minuterstrafik på bägge grenarna är absolut en möjlig omfördelning efter en förlängning från Skarpnäck till Sköndal. I dagsläget har Farstagrenen nästan dubbelt så många avgångar som Skarpnäcksgrenen i eftermiddagsrusningen, vilket är ganska skevt.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.
5-minuterstrafik på bägge grenarna är absolut en möjlig omfördelning efter en förlängning från Skarpnäck till Sköndal. I dagsläget har Farstagrenen nästan dubbelt så många avgångar som Skarpnäcksgrenen i eftermiddagsrusningen, vilket är ganska skevt.
Men nu snarar du ju inte på vad jag skrev.

Okej, det är inte säkert att det kostar fordon. Men det är verkligen inte säkert att det går att optimera som du skriver heller. Det är troligt att det kostar ett fullängdståg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2109
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Sköndal

Inlägg av ADDE »

Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (181.47 KiB) Visad 2213 gånger
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.

-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.

-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?

-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.

-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.

-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Lite tveksam till om det är en bra idé, men jag är väldigt imponerad av kreativiteten! Kul förslag! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?

-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.

-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.

-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Helt klart ett intressant förslag, men det blir en ganska stor obalans mellan grenarna. Fagersjögrenen skulle behöva förlängas ytterligare, och då är frågan om gröna linjens kapacitet räcker till.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sköndal

Inlägg av Enceladus »

Hemköp kan rivas i nytt bostadsprojekt
Mitt i skrev:Ägaren till fastigheten där Hemköp ligger vill riva butiken och bygga bostäder både där och på parkeringen. Men projektet innehåller också en ny lokal för matbutiken. ”Vi kommer inte ta bort Hemköp, säger Anna Molén på fastighetsbolaget Genova.
Sköndal växer. Låga byggnader får inte längre plats.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 65
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Sköndal

Inlägg av GustavS »

Enceladus skrev:
GustavS skrev:
Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.
I princip alla utredningar föreslår att Spårväg Syd ska fortsätta mot Gullmarsplan medan Örbyleden ska trafikeras av en ny tvärgående expresslinje mellan Tyresö och Telefonplan. Huruvida den senare linjen ska vara buss eller spårvagn kan diskuteras, men jag tror att det finns mer angelägna stråk att konvertera till spårtrafik (t.ex. Spårväg Syd till Gullmarsplan samt förlängningar av Tvärbanans två grenar).
Med lite vilje skulle det gå att dra vidare en spårväg (som ersätter buss 803) från Telefonplan till den andra Röda grenen (och sen vidare över till Brommasidan av Mälaren. Men...
O ja, det finns helt klart mer angelägna stråk att uppgradera till spårtrafik.
well known yimby
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Sköndal

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
Skärmklipp.JPG
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.

-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.

-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Hmm, intressant lösning!
Frågan är var den skulle fortsätta efter Fagersjö; på andra sidan Magelungen är det mest sporadiska villakvarter.
Det skulle vara om man drog den till Huddinge Station.
Lägg på en pendeltågsstation på Nynäsbanan i Fagersjö så hade man skapat en slags "avlastning" till Älvsjö för de som ska vidare söderut.
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sköndal

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
Skärmklipp.JPG
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.

-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.

-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Hmm, intressant lösning!
Frågan är var den skulle fortsätta efter Fagersjö; på andra sidan Magelungen är det mest sporadiska villakvarter.
Det skulle vara om man drog den till Huddinge Station.
Lägg på en pendeltågsstation på Nynäsbanan i Fagersjö så hade man skapat en slags "avlastning" till Älvsjö för de som ska vidare söderut.
Problemet är att det förlänger restiderna för alla på Nynäsbanan. Pendeltåg ska vara ett snabbt trafikslag för långväga resor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Sköndal

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev: Problemet är att det förlänger restiderna för alla på Nynäsbanan. Pendeltåg ska vara ett snabbt trafikslag för långväga resor.
Så är det, men jag tycker spontant avståndet mellan Älvsjö - Fagersjö och Farsta Strand ser lagom för att vara pendeltågsstationer.
Och skulle det bli en omstigningsstation för tunnelbanan så borde den vara tillräckligt legitimerad.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Sköndal

Inlägg av stockholm79 »

Eller varför inte låta linjerna korsa varandra?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Skriv svar