En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
Sköndal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Sköndal
well known yimby
Re: Sköndal
I princip alla utredningar föreslår att Spårväg Syd ska fortsätta mot Gullmarsplan medan Örbyleden ska trafikeras av en ny tvärgående expresslinje mellan Tyresö och Telefonplan. Huruvida den senare linjen ska vara buss eller spårvagn kan diskuteras, men jag tror att det finns mer angelägna stråk att konvertera till spårtrafik (t.ex. Spårväg Syd till Gullmarsplan samt förlängningar av Tvärbanans två grenar).GustavS skrev:En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
Re: Sköndal
De flesta delsträckor där fyran går har dock betydligt tätare trafik än var femte minut. På samma sätt har Gullmarsplan betydligt fler bussar än linje 188 från Sköndal. Det finns en gräns för hur många bussar som får plats där. Det är ju flaskhalsarna som är dimensionerande.LÅ1 skrev:Men fem minuters intervall är väl inget maxintervall för bussar, så det är väl "bara" att sätta in bussar var tredje eller var annan minut?Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.(Hur ofta gick 76:an när den var som tätas och bara gick med korta bussar? Hur ofta ska 4:an gå i rusningstid?)
Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
Re: Sköndal
Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sköndal
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal innebär att många resenärer flyttas från Farstagrenen till Skarpnäcksgrenen, vilket i sin tur möjliggör en omfördelning mellan grenarna. Eftersom Farstagrenen är något längre - även med en förlängning från Skarpnäck till Sköndal - så är det inte alls säkert att förlängningen ökar vagnbehovet. Dessutom är det enklare att hantera två grenar med liknande belastning.twr skrev:Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
Re: Sköndal
Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.Enceladus skrev:En förlängning från Skarpnäck till Sköndal innebär att många resenärer flyttas från Farstagrenen till Skarpnäcksgrenen, vilket i sin tur möjliggör en omfördelning mellan grenarna. Eftersom Farstagrenen är något längre - även med en förlängning från Skarpnäck till Sköndal - så är det inte alls säkert att förlängningen ökar vagnbehovet. Dessutom är det enklare att hantera två grenar med liknande belastning.twr skrev:Ja, alla de fördelarna finns. Men hur står sig besparingen i drift mot investeringen? Rimligen kostar det även ett fullängdståg?Enceladus skrev: Det finns flera andra fördelar med att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal. Dels är det mycket billigare att köra tåg en extra station än buss hela vägen till Gullmarsplan. Dels blir det kortare restider utan ett extra byte. Dels blir det en bättre balans mellan grenarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sköndal
5-minuterstrafik på bägge grenarna är absolut en möjlig omfördelning efter en förlängning från Skarpnäck till Sköndal. I dagsläget har Farstagrenen nästan dubbelt så många avgångar som Skarpnäcksgrenen i eftermiddagsrusningen, vilket är ganska skevt.twr skrev:Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.
Re: Sköndal
Men nu snarar du ju inte på vad jag skrev.Enceladus skrev:5-minuterstrafik på bägge grenarna är absolut en möjlig omfördelning efter en förlängning från Skarpnäck till Sköndal. I dagsläget har Farstagrenen nästan dubbelt så många avgångar som Skarpnäcksgrenen i eftermiddagsrusningen, vilket är ganska skevt.twr skrev:Ja, i teorin, men i praktiken är det väl sällan man finjusterar utbudet så. Om exempelvis båda grenarna har 5 minuters trafik har de antagligen det även efter en förlängning till Sköndal. och då torde det bli ett omlopp till.
Okej, det är inte säkert att det kostar fordon. Men det är verkligen inte säkert att det går att optimera som du skriver heller. Det är troligt att det kostar ett fullängdståg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sköndal
Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Re: Sköndal
Lite tveksam till om det är en bra idé, men jag är väldigt imponerad av kreativiteten! Kul förslag!ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sköndal
Helt klart ett intressant förslag, men det blir en ganska stor obalans mellan grenarna. Fagersjögrenen skulle behöva förlängas ytterligare, och då är frågan om gröna linjens kapacitet räcker till.ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Re: Sköndal
Hemköp kan rivas i nytt bostadsprojekt
Sköndal växer. Låga byggnader får inte längre plats.Mitt i skrev:Ägaren till fastigheten där Hemköp ligger vill riva butiken och bygga bostäder både där och på parkeringen. Men projektet innehåller också en ny lokal för matbutiken. ”Vi kommer inte ta bort Hemköp, säger Anna Molén på fastighetsbolaget Genova.
Re: Sköndal
Med lite vilje skulle det gå att dra vidare en spårväg (som ersätter buss 803) från Telefonplan till den andra Röda grenen (och sen vidare över till Brommasidan av Mälaren. Men...Enceladus skrev:I princip alla utredningar föreslår att Spårväg Syd ska fortsätta mot Gullmarsplan medan Örbyleden ska trafikeras av en ny tvärgående expresslinje mellan Tyresö och Telefonplan. Huruvida den senare linjen ska vara buss eller spårvagn kan diskuteras, men jag tror att det finns mer angelägna stråk att konvertera till spårtrafik (t.ex. Spårväg Syd till Gullmarsplan samt förlängningar av Tvärbanans två grenar).GustavS skrev:En förlängning av Tvärbana Syd österut från Älvsjö till Skarpnäck längs Örbyleden skulle nog ha en hållplats för Norra Sköndal.Qus skrev:Skulle det inte vara möjligt att få Tvärbanan att gå till Sköndal på något vis? Sköndal växer ju enormt då tusentals nya bostäder ska byggas där gamla villor står idag och bussarna i rusningen är proppfulla även fast dom går var 5e minut på morgonen.
O ja, det finns helt klart mer angelägna stråk att uppgradera till spårtrafik.
well known yimby
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Sköndal
Hmm, intressant lösning!ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Frågan är var den skulle fortsätta efter Fagersjö; på andra sidan Magelungen är det mest sporadiska villakvarter.
Det skulle vara om man drog den till Huddinge Station.
Lägg på en pendeltågsstation på Nynäsbanan i Fagersjö så hade man skapat en slags "avlastning" till Älvsjö för de som ska vidare söderut.
Re: Sköndal
Problemet är att det förlänger restiderna för alla på Nynäsbanan. Pendeltåg ska vara ett snabbt trafikslag för långväga resor.Breitspurbahn skrev:Hmm, intressant lösning!ADDE skrev:Vad tror ni om en "Sundbybergslösning" i söderort?
-Skarpnäckgrenen förlängs förbi Sköndal och tar över stationerna Farsta och Farsta strand från Farstagrenen.
-Från Hökarängen byggs en ny bana till Fagersjö.
-Sträckan mellan Hökarängen och Farsta behålls framförallt för tågtransporter till o från Högdalen, men jag är Öppen för att man kan köra några tåg denna väg också i reguljär trafik i något mån.
Frågan är var den skulle fortsätta efter Fagersjö; på andra sidan Magelungen är det mest sporadiska villakvarter.
Det skulle vara om man drog den till Huddinge Station.
Lägg på en pendeltågsstation på Nynäsbanan i Fagersjö så hade man skapat en slags "avlastning" till Älvsjö för de som ska vidare söderut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Sköndal
Så är det, men jag tycker spontant avståndet mellan Älvsjö - Fagersjö och Farsta Strand ser lagom för att vara pendeltågsstationer.twr skrev:Breitspurbahn skrev: Problemet är att det förlänger restiderna för alla på Nynäsbanan. Pendeltåg ska vara ett snabbt trafikslag för långväga resor.
Och skulle det bli en omstigningsstation för tunnelbanan så borde den vara tillräckligt legitimerad.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Sköndal
Eller varför inte låta linjerna korsa varandra?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!