Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:I vart fall har FoHM fått tummen ur idag: Påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till alla som är 80 år och äldre
Men man är alltför restriktiv och har satt åldersgränsen för högt, 70 år hade varit mera rimligt. I Danmark har Sundhetsstyrelsen redan anbefallt att åldersgränsen ska vara 65 år vid vad man kallar "nästa fas" av tredje dosen: Sundhedsstyrelsen fremlægger plan for revaccination
Tredje dos till norrmän över 65 år
DN skrev:Storbritannien har satt en betydligt lägre åldersgräns – 50 år – för en påfyllnadsdos. Den tredje dosen började ges i mitten av september.
Finns det någon anledning att sätta så höga åldersgränser, förutom begränsad tillgång?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:I vart fall har FoHM fått tummen ur idag: Påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till alla som är 80 år och äldre
Men man är alltför restriktiv och har satt åldersgränsen för högt, 70 år hade varit mera rimligt. I Danmark har Sundhetsstyrelsen redan anbefallt att åldersgränsen ska vara 65 år vid vad man kallar "nästa fas" av tredje dosen: Sundhedsstyrelsen fremlægger plan for revaccination
Tredje dos till norrmän över 65 år
DN skrev:Storbritannien har satt en betydligt lägre åldersgräns – 50 år – för en påfyllnadsdos. Den tredje dosen började ges i mitten av september.
Finns det någon anledning att sätta så höga åldersgränser, förutom begränsad tillgång?
Ja, jag vet inte om frågan är ställd till mig direkt, men (den av mig föreslagna) 70-årsgränsen utgick från att flertalet av de som råkat ut för vaccingenombrott och blivit svårt sjuka (IVA) eller avlidit är över 70 år (67 resp. 93%). I absoluta tal rör det sig dock ett relativt litet antal personer. Beträffande boosterdoser till yngre åldergrupper är det mera svårbedömt, EMA överlämnar försiktigtvis den frågan helt till de nationella hälsomyndigheterna, dock hävdar man som bekant 6-månadersgränsen mellan dos 2 och 3.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Alltnog hade jag faktiskt inte pekat ut medicinpriset specifikt för de ovan nämnda forskarna, minst lika troligt skulle kunna vara kemipriset.
Många värdiga pristagare inför årets kemipris
DN skrev:I dag ska Kungliga Vetenskapsakademien avslöja vem eller vilka som belönas med årets Nobelpris i kemi. Bland spekulationerna kring vilka forskningsområden som Nobelkommittén kan ha tittat på finns så klart tekniken bakom det mRNA-vaccin som många kommit i kontakt med under covidpandemin. Ett sådant val skulle på många sätt gå i linje med en bokstavstrogen tolkning av Alfred Nobels testamente – att priset ska gå till dem som ”under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta”.
Om dryga timmen får publikum veta vilka som Nobelkommittén anser ha gjort mänskligheten den största nyttan inom kemi.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det blev organokatalys, dvs. möjligheten att påskynda kemiska reaktioner med organiska molekyler, andra än enzymer (jämfört med t.ex. metallkatalysatorer, som är vanliga i industriella kemiska processer) som fick kemipriset i år. Värdiga mottagare, de med. mRNA-tekniken får vänta ett tag till.
DN skrev:Just den formuleringen (dvs. "under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta" min anm.) mjukades i och för sig upp tämligen omgående med en särskild tillämpningsföreskrift, eftersom det visade sig vara svårt att utvärdera nyttan av en ny upptäckt så kvickt. Kanske vill Nobelkommittén ha lite mer tid på sig innan det blir dags för mRNA-vaccinet.
De i år aktuella pristagarna gjorde sina upptäckter för drygt 20 år sedan.

Men det här ska inte bli någon slags allmän vetenskapsblogg. Alltså, åter till trådens ämne: Covid19-pandemin och Sars-Cov2-viruset!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Anders Tegnell: Därför pausar vi Moderna
SVT Nyheter skrev:Nu visar preliminära analyser av en stor mängd data från Sverige, Norge, Finland och Danmark att orsakssambandet mellan vaccin och hjärtmuskelinflammation är större för Modernas vaccin Spikevax jämfört med Pfizers vaccin Comirnaty.
Halv dos av Modernas vaccin mot covid-19 rekommenderas som påfyllnadsdos
Folkhälsomyndigheten skrev:Modernas vaccin innehåller mer verksam substans, mRNA, än Pfizers vaccin, vilket kan ge en mer kraftfull påverkan på immunförsvaret.
Kan detta ha något med saken att göra?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det kan ju tänkas att det finns någon dosberoende faktor här. En standarddos Comirnaty (Pfizer/BionTech) innehåller 30 mikrogram inkapslade mRNA-molekyler medan en standarddos Spikevax (Moderna) innehåller 100 mikrogram inkapslade mRNA-molekyler (1 mikrogram är en miljondels gram). Inkapslingen (i en mikroskopisk fettdroppe, sk. nanolipid) skiljer sig också åt något, Pfizer/BioNTech använder en teknik licensierad från kanadensiska Acuitas i Vancouver medan Moderna har utvecklat en egen teknik för detta. Varför Pfizers vaccin används mer "utspätt" har jag inte orkat ta reda på, det där är något man brukar prova ut redan i fas 2 av de kliniska prövningarna. Något man också tycker sig ha observerat i vissa studier är att Spikevax ger ett mer varaktigt immunitetssvar över tid, men kunskapsläget är förstås under utveckling och mer data måste fram.

I varje fall är de här inflammatoriska biverkningsreaktionerna något som övervakas noga, den svenska biverkningsrapporteringen kan man följa här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coro ... navacciner

den europeiska här: https://www.ema.europa.eu/en/human-regu ... 9-vaccines

I Sverige har vi ju bra koll på vem som har fått vad, och när, genom nationella vaccinationsregistret - ett hjälpmedel som inte fanns under svininfluensan, och som tillskapades som en direkt följd av pandemrix-biverkningarna, men som före covid19-pandemin mest har använts för att övervaka barnvaccinationsprogrammet.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:Anders Tegnell: Därför pausar vi Moderna
SVT Nyheter skrev:Nu visar preliminära analyser av en stor mängd data från Sverige, Norge, Finland och Danmark att orsakssambandet mellan vaccin och hjärtmuskelinflammation är större för Modernas vaccin Spikevax jämfört med Pfizers vaccin Comirnaty.
Halv dos av Modernas vaccin mot covid-19 rekommenderas som påfyllnadsdos
Folkhälsomyndigheten skrev:Modernas vaccin innehåller mer verksam substans, mRNA, än Pfizers vaccin, vilket kan ge en mer kraftfull påverkan på immunförsvaret.
Kan detta ha något med saken att göra?
Apropå att vad som är lögn ändras.
Folk som ifrågasatte att ge barn detta vaccin kallades foliehattsantivaxxers innan. Nu är det helt plötsligt legitimerat att tycka så.

Kommer det leda till större nyansering och ödmjukhet för andra åsikter? Troligtvis inte.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det är alldeles utmärkt att FoHM övervakar detta. Här har FoHM handlat helt korrekt utifrån givna data. Det inträffade - som är en sällsynt biverkan - är inget argument för att ifrågasätta vaccinationskampanjen, varken i sig eller i sin omfattning.

Foliehatt ingår inte i min vokabulär (däremot har jag blivit kallad det själv när jag använder andningsskydd de fåtaliga gånger jag åker kollektivt). Dessutom har vi yttrandefrihet i landet, så det finns inget särskilt "legitimerat" tyckande.

Vad som är betydligt värre är när antivaxxare attackerar vårdpersonal, politiker och skolpersonal: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/orga ... olpersonal
vare sig det sker via asociala medier eller på annat sätt.
Breitspurbahn

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är alldeles utmärkt att FoHM övervakar detta. Här har FoHM handlat helt korrekt utifrån givna data. Det inträffade - som är en sällsynt biverkan - är inget argument för att ifrågasätta vaccinationskampanjen, varken i sig eller i sin omfattning.

Foliehatt ingår inte i min vokabulär (däremot har jag blivit kallad det själv när jag använder andningsskydd de fåtaliga gånger jag åker kollektivt). Dessutom har vi yttrandefrihet i landet, så det finns inget särskilt "legitimerat" tyckande.

Vad som är betydligt värre är när antivaxxare attackerar vårdpersonal, politiker och skolpersonal: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/orga ... olpersonal
Foliehatt eller antivaxxare; folk som ifrågasatte att ge covidvaccin till barn blev kallade antivaxxare innan detta uttalande kom.
Det belyser att man inte bör avfärda människor med avvikande åsikter, då de mycket väl kan visa sig ha rätt i efterhand.

Ödmjukhet och nyansering som sagt. Men det lär väl inte hända.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är alldeles utmärkt att FoHM övervakar detta. Här har FoHM handlat helt korrekt utifrån givna data. Det inträffade - som är en sällsynt biverkan - är inget argument för att ifrågasätta vaccinationskampanjen, varken i sig eller i sin omfattning.

Foliehatt eller antivaxxare; folk som ifrågasatte att ge covidvaccin till barn blev kallade antivaxxare innan detta uttalande kom.
Det belyser att man inte bör avfärda människor med avvikande åsikter, då de mycket väl kan visa sig ha rätt i efterhand.

Ödmjukhet och nyansering som sagt. Men det lär väl inte hända.
Vet inte vilka väderkvarnar Breitspurbahn slåss emot men antivaxxbegreppet har i varje fall jag inte stött på i samband med med någon något sånär sammanhängande argumentation mot barnvaccination. Det enda denna typ som jag sett är en serie debattartiklar i Läkartidningen, där motståndarna anförs av tidigare nämnda Nils Littorin och den ivermektin-troende Magnus Burling. Min uppfattning är att dessas uppfattning har ett mycket dåligt vetenskapligt stöd. De som ägnar sig åt sådant här brukar jag kalla folkförvillare, även om de själva brukar betrakta sig som sanningssägande rebeller. Begreppet antivaxx bör reserveras för dem som sprider ren desinformation, även om de själva framställer det som "avvikande åsikter".

Överhuvud taget har jag svårt att respektera dem som uttalar sig i svepande ordalag, eller framför ren desinformation av typen "biverkningsfrekvensen är skyhög". Egentligen ser jag ingen anledning att respektera andras åsikter, det man ska respektera och försvara är rätten att framföra sina åsikter, utan hot eller våld (i yttrandefriheten ingår däremot inte rätten att slippa bli motsagd). Just det senare verkar en del antivaxxare ha vissa problem med.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 08 oktober 2021 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Riksdagsmannen Mattias Karlsson (sd) – är svårt sjuk i covid och vårdas på Sankt Görans sjukhus. Arme man, oavsett det faktum att jag inte på något sätt delar hans politiska uppfattning, hoppas jag givetvis att han kryar på sig. Kanske kan hans exempel också bli en påminnelse om vikten av att vaccinera sig, och att man inte ska prioritera annat istället för att se till att man får sina två doser.

Karlsson nämner också att hans far fick ett bältros-skov när han vaccinerade sig mot covid19. Man vet egentligen inte så mycket om vad som utlöser bältros (annat än att man måste ha haft vattkoppor) men det är ju tänkbart att det i sällsynta fall kan finnas ett samband. Bältros är en synnerligen obehaglig sjukdom och sedan några år finns ett nytt vaccin mot denna sjukdom, Shingrix (just nu finns det inte att få tag på i Sverige annat än i mycket begränsad mängd beroende på begränsad tillverkningskapacitet). Det är vaccintekniskt intressant eftersom det är ett proteinvaccin som bygger på samma teknik som Novavax covid19-vaccinkandidat. Denna fungerar alltså på ett annat sätt än de nuvarande mRNA-vaccinerna.
Breitspurbahn

Vad har Doktor Nöjdh för åsikt om att Modernas vaccin nu pausas för de som är 30 och yngre?
https://www.lakemedelsvarlden.se/endast ... och-yngre/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Breitspurbahn skrev:Vad har Doktor Nöjdh för åsikt om att Modernas vaccin nu pausas för de som är 30 och yngre?
En ärlig fråga kräver ett ärligt svar:

Om vaccinering generellt: Jag är (förstås) anhängare till den pågående vaccinationskampanjen (och har själv inte tvekat ett ögonblick till att låta mig vaccineras) . Det är denna som gjort att vi nu (som det verkar i skrivande stund) inte är påväg in i en fjärde våg. I den medicinska arsenalen finns just nu inte något annat vapen för pandemibekämpningen - utvecklingen av antivirala läkemedel har gått mycket långsammare, vilket kanske var att förvänta (själv trodde jag i början av pandemin tvärt om- vilket jag debatterade en del med Enceladus då). Vacciner och antivirala läkemedel står f.ö. inte i motsatsförhållande till varandra. Det här är en ny sjukdom - utbrotten av SARS och MERS var så kortvariga, och kunde (av olika orsaker) bekämpas främst med icke-medicinska åtgärder, att ganska få vetenskapliga slutsatser om elakartade coronavirus kunde dras därav. Ganska lite forskning på coronavirus som kan infektera människa har gjorts överhuvud taget, de virus som var kända före SARS, MERS och Covid19 är alla mycket minde virulenta och han antagligen cirkulerat länge inom mänskligheten.

Jag är - som nog framgått tidigare - tacksam för att mRNA-tekniken var så långt framkörd att det gick att på förhållandevis kort tid ta fram effektiva vacciner. Men både sjukdomen och vaccinerna är nya (alla vacciner är nya när de har tagits fram) och boten får ju absolut inte vara värre än soten. Alla minns förstås svininfluensapandemin 2009 och biverkningarna av pandemrix-vaccinet. Även om dessa biverkningar var sällsynta så blev följderna katastrofala för för de som drabbades. Jag har i det förflutna varit kritisk mot Folkhälsomyndighetens agerande, men här har FoHM agerat helt rätt. Vaccinationsprogrammet måste övervakas i detalj, även om den biverkan som det här är fråga om förefaller vara långt mindre allvarlig än den narkolepsi som drabbade pandemrix-vaccinerade, eller de dödsfall som inträffat efter vaccinering med AstraZenecas Vaxzevria.

Om vaccinering av populationen 12-15 år: Det här är inget enkelt beslut, vilket FoHM också framhållit. Men jag anser - med nuvarande vetenskapliga kunskapsläge - att fördelarna överväger. Förutom FoHM som delas den uppfattningen av majoriteten av läkarkåren. Enstaka opponenter finns förstås även där, men min uppfattning är - för att uttrycka sig balanserat och nyanserat (vilket väl efterfrågades)- att dessa har relativt dåligt vetenskapligt stöd för sin uppfattning.
Färskt exempel på skolutbrott: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... dervisning
Det "gurgeltest" som omnämns är helt enkelt bara ett enklare sätt att fånga upp ev. virusförekomst i svalget. Analysen görs med vanlig PCR-teknik.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Någonting som har förbryllat läkarvetenskapen är varför Sars-cov2-infektioner ger så olikartade sjukdomsförlopp, någon som man t.ex. inte ser på samma sätt hos influensa. Många får bara lätta, ibland förkylningsliknande och ofta korta förlopp (se ex.vis Breitspurbahns beskrivning ovan av sitt eget sjukdomsförlopp - jag har också liknande beskrivningar i bekantskapskretsen), då infektionen verkar stanna i de övre luftvägarna, medan andra får svårartade lunginflammationer, proppbildning osv. och kanske avlider.

Jag har varit lite slö på senaste tiden med att läsa vetenskapliga artiklar, men en artikel i Expressen fick mig att gå tillbaka till originalartikeln (se nedan - 1.). Det rör sig här om en viktig substans i vårt immunförsvar, nämligen interferon (flera olika typer finns). Forskarna visar att ett mindre antal svårt sjuka, utan underliggande faktorer som annan sjukdom, ålder etc., har en genetisk defekt som hämnar interferon-produktionen. Vad som också framkommer i studien, och flera studier dessförinnan, är att många personer har kroppsegna antikroppar som angriper interferoner, och det redan innan de (ev.) insjuknar i covid19. Förekomsten av sådana sk. auto-antikroppar verkar vara en markör för svårare sjukdomsförlopp, och man kan också se att förekomsten av sådana skadliga antikroppar ökar med stigande ålder, vilket skulle kunna förklara att äldre blir sjukare. Rogue antibodies involved in almost one-fifth of COVID deaths (Nature 31/8 2021). I en intervju med en av artikelförfattarna (2.), professor Paul J. Utz, vid Stanford University säger denne
The finding bolsters the argument for vaccination, he added. Vaccines for COVID-19 contain only a single protein - SARS-CoV-2's so-called spike protein - or the genetic instructions for producing it. With vaccination, the immune system is never exposed to - and potentially confused by - the numerous other novel viral proteins generated during infection.

In addition, vaccination is less intensely inflammatory than an actual infection, Utz said, so there's less likelihood that the immune system would be confused into generating antibodies to its own signaling proteins or to the body's own tissues.

"Patients who, in response to vaccination, quickly mount appropriate antibody responses to the viral spike protein should be less likely to develop autoantibodies," he said.
Covid19-infektionen verkar alltså också i sig själv har förmåga att trigga igång produktionen av sådana skadliga antikroppar, (även om sådana inte funnits i kroppen tidigare) vilket skulle kunna förklara fenomenet långtids-covid, någon som viftats bort av högerdebattören Hanne Kjöller som inbillningssjuka och "kultursjukdom". Vad vi har att göra med här är en gammal bekant, nämligen autoimmuna sjukdomar - när vårt immunförsvar angriper våra egna celler eller cellproteiner:
När kroppen angriper sig själv

OBS Varning - tunga molekylärbiologiska texter:
  1. https://www.science.org/doi/10.1126/sciimmunol.abl4348
  2. https://www.nature.com/articles/s41467-021-25509-3
Breitspurbahn

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:Vad har Doktor Nöjdh för åsikt om att Modernas vaccin nu pausas för de som är 30 och yngre?
En ärlig fråga kräver ett ärligt svar:

Om vaccinering generellt: Jag är (förstås) anhängare till den pågående vaccinationskampanjen (och har själv inte tvekat ett ögonblick till att låta mig vaccineras) . Det är denna som gjort att vi nu (som det verkar i skrivande stund) inte är påväg in i en fjärde våg. I den medicinska arsenalen finns just nu inte något annat vapen för pandemibekämpningen - utvecklingen av antivirala läkemedel har gått mycket långsammare, vilket kanske var att förvänta (själv trodde jag i början av pandemin tvärt om- vilket jag debatterade en del med Enceladus då). Vacciner och antivirala läkemedel står f.ö. inte i motsatsförhållande till varandra. Det här är en ny sjukdom - utbrotten av SARS och MERS var så kortvariga, och kunde (av olika orsaker) bekämpas främst med icke-medicinska åtgärder, att ganska få vetenskapliga slutsatser om elakartade coronavirus kunde dras därav. Ganska lite forskning på coronavirus som kan infektera människa har gjorts överhuvud taget, de virus som var kända före SARS, MERS och Covid19 är alla mycket minde virulenta och han antagligen cirkulerat länge inom mänskligheten.

Jag är - som nog framgått tidigare - tacksam för att mRNA-tekniken var så långt framkörd att det gick att på förhållandevis kort tid ta fram effektiva vacciner. Men både sjukdomen och vaccinerna är nya (alla vacciner är nya när de har tagits fram) och boten får ju absolut inte vara värre än soten. Alla minns förstås svininfluensapandemin 2009 och biverkningarna av pandemrix-vaccinet. Även om dessa biverkningar var sällsynta så blev följderna katastrofala för för de som drabbades. Jag har i det förflutna varit kritisk mot Folkhälsomyndighetens agerande, men här har FoHM agerat helt rätt. Vaccinationsprogrammet måste övervakas i detalj, även om den biverkan som det här är fråga om förefaller vara långt mindre allvarlig än den narkolepsi som drabbade pandemrix-vaccinerade, eller de dödsfall som inträffat efter vaccinering med AstraZenecas Vaxzevria.

Om vaccinering av populationen 12-15 år: Det här är inget enkelt beslut, vilket FoHM också framhållit. Men jag anser - med nuvarande vetenskapliga kunskapsläge - att fördelarna överväger. Förutom FoHM som delas den uppfattningen av majoriteten av läkarkåren. Enstaka opponenter finns förstås även där, men min uppfattning är - för att uttrycka sig balanserat och nyanserat (vilket väl efterfrågades)- att dessa har relativt dåligt vetenskapligt stöd för sin uppfattning.
Färskt exempel på skolutbrott: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... dervisning
Det "gurgeltest" som omnämns är helt enkelt bara ett enklare sätt att fånga upp ev. virusförekomst i svalget. Analysen görs med vanlig PCR-teknik.
Tack för utförligt svar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Frågan om vaccinskyddets omfattning och varaktighet har ju varit uppe flera gånger, ofta kopplat till behovet av en tredje vaccindos - åtminstone för vissa utpekade grupper i samhället. När bitr. statsepidemiolog Karin Tegmark Wisell fick frågan svarade hon såhär (enl. referat):
– Det närmar sig antagligen. Det kommer bli aktuellt med påfyllnadsdos för många i samhället, särskilt har vi bevakat de äldre för att se om skyddet börjar avta. Det kommer att komma inom kort, rekommendationer för ytterligare grupper. Men vi ser inte att det finns skäl att gå för snabbt fram, det finns alltid baksidor med att vaccinera också. Det är mycket sannolikt att det kommer rekommendationer, men vi är angelägna om att de kommer när det är dags.
I dagarna har det kommit en del nya studier som pekar på avtagande vaccineffekt, åtminstone för de äldre åldersgrupperna. Vaccination - dos 3 - för äldre > 80 år pågår redan, den åldersgrupp som kan komma ifråga härnäst är antagligen > 65/70 år. De aktuella studierna kan inte med säkerhet avgöra hur mycket av denna effekt som verkligen beror på avklingande immunitet och hur mycket som beror på deltavariantens kraftigt ökande smittsamhet (och kraftiga dominans ).
En studie är publicerad i The Lancet (1.) den andra enbart som preprint just nu (2.). För dem som inte vill läsa tunga vetenskapliga texter finns en Reuters-artikel som översiktligt beskriver studie 1.:
Pfizer/BioNTech COVID-19 vaccine effectiveness drops after 6 months, study shows
  1. Effectiveness of mRNA BNT162b2 COVID-19 vaccine up to 6 months in a large integrated health system in the USA: a retrospective cohort study
  2. COVID-19 Vaccine Effectiveness by Product and Timing in New York State
Hoppas FoHM läser detta!

Utöver detta har det kommit lovande uppgifter om utprovningen av Novavax vaccinkandidat, som jag nämnt tidigare:
Novel vaccine demonstrates high efficacy for prevention of COVID-19
Novavax vaccinkandidat är inte ett mRNA-vaccin, utan påminner mer om viralvektorvaccinerna. Även här genmodifierar man ett (ofarligt) virus för att framställa Sars-Cov2 virusproteiner, men istället för att spruta in det modifierade viruset i kroppen låter man det jobba i en cellkultur och framställa Sars-Cov2-proteinerna där istället. Sedan renar man fram virusproteinerna ur denna odling och framställer vaccinet från dessa.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

WHO: Sveriges pausning av Modernavaccin är onödig
Di skrev:Didier Pittet, professor och epidemiolog vid universitetssjukhuset i Genève, håller med.

”Risken att drabbas av myokardit eller perikardit är mellan tio och hundra gånger högre om man får covid-19 än om man tar vaccinet”, säger han till tidningen.
Avvägningen påverkas dock också av tillgången till andra vacciner, vilket inte nämns i artikeln.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Innan man okritiskt länkar till notiser i svenska nyhetsmedia kanske man kan tänka på det meningsutbyte som sign. Odd och jag hade 15/5 2021: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p398655
dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Jag brukar bara "läsa" den här tråden, som mest liknar en enmansshow, för att den inte skall störa som en tråd med nya inlägg sedan sist....
Övriga fakta i målet brukar gå att läsa i de vanliga nättidningarna innan man ser det här.
Det är ju bra att sådana här synpunkter kommer fram, så att jag får tillfälle att deklarera vilken typ av inlägg jag syftar till att göra. Själv försöker jag så långt möjligt undvika att referera till svenska nyhetsmedia om det inte är så att jag anser mig ha någon kommentar som inte täcks i nyhetstexten. Däremot försöker jag återge originalkällor i (i huvudsak utländska) nyhetsmedier, helst naturvetenskapliga sådana för att erbjuda den intresserade en möjlighet till fördjupning jämfört med den snabba men ofta snuttifierade nyhetsförmedling som man ser i ordinära nyhetsmedier Självklart har jag ingen ambition att försöka etablera någon alternativ sådan.

Odds kritik är för all del inte ny: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17#p390171
Och som vanligt gäller att man läser det man vill, och låter bli det övriga. Odds inlägg här i tråden har dock ibland haft intressanta infallsvinklar som föranlett mig till (alltför) mångordiga kommentarer. :) :) Så jag välkomnar självfallet mer från det hållet.
Sakligt sett rör det sig - när det gäller användningen av Modernas Spikevax - om relativ riskvärdering. Att covid19-infektion innebär betydligt större risker än vaccinering mot densamma är väl ett förhållandevis trivialt konstaterande. I övrigt får vi vänta tills WHO behagar komma med officiellt uttalande.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Tyska CureVac ger upp utvecklingen av sitt mRNA-vaccin CVnCoV, som har presterat alltför dåligt (för låg skyddseffekt) i de kliniska prövningarna, och drar tillbaka vaccinkandidaten från den europeiska godkännandeprocessen:
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-e ... curevac-ag

För denna vaccinkandidat tecknade EU 16/11 2020 förhandsavtal om upp till 405 milj. doser
https://finance.yahoo.com/news/european ... ccounter=2
men det blir alltså ingenting av med detta nu.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det här var väl inte så lyckat
Riksdagsledamot från Strängnäs kallar covid-vaccin för gift
Sveriges Television skrev: Sverigedemokraternas riksdagsledamot Roger Richtoff från Strängnäs jämför covid-19-vaccin med gift, rapporterar Sveriges Radio P4 Sörmland.
Richtoff, som även är ledamot i Försvarsutskottet, anför att ”kända läkare, virologer och immunologer” är kritiska till att ge vaccin mot covid-19 till barn.
De enda läkare jag känner till som är "kritiska" är de som undertecknat denna artikel i Läkartidningen: Vaccin från 12 år: När det obegripliga blir begripligt. Ingen av undertecknarna kan betecknas som ”kända läkare, virologer och immunologer” - den enda som har direkt virologisk utbildning är antivaxxaren Ann-Katrin Engwall, som sedan länge har givit upp forskarkarriären och driver eget företag. Hon är kompis med högerextremisten, fd. vänsterextremisten Nils Littorin som visserligen har disputerat i mikrobiologi men inte virologi (och numera utbildar sig till psykiater), och låter sig gärna intervjuas av honom i div. antivaxx-kanaler på Youtube och så. I Flashback-kloaken är hon förstås hjältinna bland antivaxxarna.

Hon påstår att hon redan under svininfluensan varnade för narkolepsi-biverkningen av Pandemrix-vaccinet, i själva verket var hennes invändningar rent immunologiska (och har dessutom inte infriats i någon nämnvärd utsträckning). Därför är massvaccinering farligt. I början av covid19-pandemin spred hon den här desinformationen, men det var hon ju tyvärr inte ensam om (".. kommer att bli som en svår influensasäsong...):
Expert: Coronaviruset försvagas ju mer det sprids

Engwalls make Bo, mera känd som aktiespekulanten "Löparn" understödjer sin fru som antivaxx kommentarfältkrigare i div. massmedia.
Låst