Man kan inte lyckas jämt...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Man kan inte lyckas jämt...

Inlägg av C12C3C3C12 »

Budapest M1 är tydligen 6 meter bred samt 2,75 m hög enligt UrbanRail.net. Har inte minne av att den var det när jag var i Budapest på 80-talet. Vid närmare kontroll är det tunneldiametern som visas vilket kanske borde framgå tydligare. Enheten är 30 meter lång och drivs via kontaktledning. Den är den äldsta tunnelbanan elektrisk från början, byggd enligt "Cut & Cover" metoden.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 10 oktober 2021 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Man kan inte lycka jämt...

Inlägg av daniel_s »

6 meter bred? Menas då hela tunnelbanan? Vagnarna är väl på sin höjd 2,6 m, troligen smalare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Man kan inte lyckas jämt...

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:6 meter bred? Menas då hela tunnelbanan? Vagnarna är väl på sin höjd 2,6 m, troligen smalare.
Tunnelbredden som jag skrev ovan är 6 meter, höjd över golv till tak är 2,75 meter, vagnen har 4 sittplatser i bredd vid gavlarna, ingen genomgång mellan dom 3 vagnarna i tåget, bredd 2,35 meter samt 30 meter långa, dessutom har dom trumpetkoppel, går ej multade, korta plattformar. Är i alla fall gulliga att se och åka med :)
Skriv svar