Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
"Omaka" C14-par
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: "Omaka" C14-par
Jag känner bara till det omaka paret 1276–1295. Enligt insatt källa var 1294 brandskadad och skrotades, och 1277 krockade i Nyboda med en C20 hösten 2017. När det då fanns en intakt vagn med jämnt nummer och en med udda tog man vara på möjligheten att para ihop dem.Lars Stegenius skrev:Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
Här är en bild på vagnparet främst i ett Akallatåg tidigare i år.

-
Aha! Tack!
- Hechtwagen
När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
-
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?C12C3C3C12 skrev:Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
På den tiden följde man nog iofs inte upp fullt så många komponenter på individnivå som idag. T ex en löpboggi var kanske just en boggi och två hjulpar. Sen gjorde man kanske bedömningarna lite mindre fyrkantigt än idag, på gott och ont. Vissa grejer kan nog ha fått överskrida intervaller vid ett sådant utbyte.Odd skrev:Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?C12C3C3C12 skrev:Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Idag skulle kanske också lager, bromscylindrar, bromsok osv betraktas som egna individer som ska vara registrerade på rätt vagn. Byter man då ut hela manövervagnen (halva fordonet) så är det förstås praktiskt om den har en egen identitet. Men om manövervagnsdelen tillsammans med motorvagnsdelen utgör ett och samma fordon i systemet, så har man inget val utan man får helt enkelt sitta och flytta över alla grejer till rätt fordonsnummer så att underhållet blir rätt.