"Omaka" C14-par

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

"Omaka" C14-par

Inlägg av Lars Stegenius »

Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av Persson »

Lars Stegenius skrev:Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
Jag känner bara till det omaka paret 1276–1295. Enligt insatt källa var 1294 brandskadad och skrotades, och 1277 krockade i Nyboda med en C20 hösten 2017. När det då fanns en intakt vagn med jämnt nummer och en med udda tog man vara på möjligheten att para ihop dem.

Här är en bild på vagnparet främst i ett Akallatåg tidigare i år.
Bild
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av Lars Stegenius »

Aha! Tack!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av Hechtwagen »

När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6865
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Omaka" C14-par

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?
På den tiden följde man nog iofs inte upp fullt så många komponenter på individnivå som idag. T ex en löpboggi var kanske just en boggi och två hjulpar. Sen gjorde man kanske bedömningarna lite mindre fyrkantigt än idag, på gott och ont. Vissa grejer kan nog ha fått överskrida intervaller vid ett sådant utbyte.

Idag skulle kanske också lager, bromscylindrar, bromsok osv betraktas som egna individer som ska vara registrerade på rätt vagn. Byter man då ut hela manövervagnen (halva fordonet) så är det förstås praktiskt om den har en egen identitet. Men om manövervagnsdelen tillsammans med motorvagnsdelen utgör ett och samma fordon i systemet, så har man inget val utan man får helt enkelt sitta och flytta över alla grejer till rätt fordonsnummer så att underhållet blir rätt.
Skriv svar