Grova kartfel!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Grova kartfel!

Inlägg av 20581000184197 »

Hej! Lantmäteriets karttjänst på nätet minkarta.lantmateriet.se håller uppenbarligen på att göras om, och omdaningen innebär ändrade tecken för spårtrafikrelaterade saker. Just i detta nu är det flera saker där som inte stämmer. Hjälp mig att påpeka det för dem om de inte rättar till det snart. Bland felen just nu (4 oktober 17:40)

*1. Klingsbergsslingan i Norrköping finns inte med, trots att kartans uppgift ju inte är att visa var man kan åka spårvagnsfärd utan var det ligger spår. Norr Tull-vändslingan saknas också, men den är ju en betydligt mindre sak.
*2. De har i nära förstoringsgrader satt ut symbolerna S, J och T för hållplatser/stationer på spårväg, järnväg respektive tunnelbana. På Nockebybanan och Lidingöbanan har de satt ut både S och J - ovanpå varandra! På Norrköpings 2010-talssträcka (Hageby/Navestad) saknas hållplatssymbolerna helt på kartan, medan de finns i Klingsberg (fast spåren inte gör det), där inga hållplatser finns.
*3. Lunds spårväg saknas helt i de nära förstoringsgraderna.
*4 En gammal kart-knäpphet som består: De ritar dubbla spår i Ljura/Hageby/Navestad. Visserligen är ju spåren dubbla, men det är de ju även på (nästan) alla andra sträckor, i Norrköping, Göteborg, Lund och Stockholm, och inte är de sträckorna dubbla på kartan för det! Jag påpekade detta för Lantmäteriet för länge sedan och fick något svar om att de berodde på de uppgifter som lämnats till dem om hus spåren låg där, och svararen trodde att det kanske är större avstånd mellan spåren där, vilket det knappast är.

Via länken "Tyck till" kan man rapportera in felaktigheter i kartorna, vilket jag gjort ett antal gånger och i de flesta fall fått dem att inse felen och rätta. Bland annat fick jag dem att inse att Albrektsvägen i Norrköping inte längre har dubbla körbanor på den sträcka där spårvägen följer den. Men, visst, vi kan ge dem ett par dagar till att komma på och fixa detta på egen hand innan vi börjar klaga.
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Grova kartfel!

Inlägg av daniel_s »

Bra spanat! Detta är ju mycket allvarligt!

Men ritas inte spåren utifrån hur det ser ut på flygbilden?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4558
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Grova kartfel!

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Hej! Lantmäteriets karttjänst på nätet minkarta.lantmateriet.se håller uppenbarligen på att göras om, och omdaningen innebär ändrade tecken för spårtrafikrelaterade saker. Just i detta nu är det flera saker där som inte stämmer. Hjälp mig att påpeka det för dem om de inte rättar till det snart. Bland felen just nu (4 oktober 17:40)

*1. Klingsbergsslingan i Norrköping finns inte med, trots att kartans uppgift ju inte är att visa var man kan åka spårvagnsfärd utan var det ligger spår. Norr Tull-vändslingan saknas också, men den är ju en betydligt mindre sak.
*2. De har i nära förstoringsgrader satt ut symbolerna S, J och T för hållplatser/stationer på spårväg, järnväg respektive tunnelbana. På Nockebybanan och Lidingöbanan har de satt ut både S och J - ovanpå varandra! På Norrköpings 2010-talssträcka (Hageby/Navestad) saknas hållplatssymbolerna helt på kartan, medan de finns i Klingsberg (fast spåren inte gör det), där inga hållplatser finns.
*3. Lunds spårväg saknas helt i de nära förstoringsgraderna.
*4 En gammal kart-knäpphet som består: De ritar dubbla spår i Ljura/Hageby/Navestad. Visserligen är ju spåren dubbla, men det är de ju även på (nästan) alla andra sträckor, i Norrköping, Göteborg, Lund och Stockholm, och inte är de sträckorna dubbla på kartan för det! Jag påpekade detta för Lantmäteriet för länge sedan och fick något svar om att de berodde på de uppgifter som lämnats till dem om hus spåren låg där, och svararen trodde att det kanske är större avstånd mellan spåren där, vilket det knappast är.

Via länken "Tyck till" kan man rapportera in felaktigheter i kartorna, vilket jag gjort ett antal gånger och i de flesta fall fått dem att inse felen och rätta. Bland annat fick jag dem att inse att Albrektsvägen i Norrköping inte längre har dubbla körbanor på den sträcka där spårvägen följer den. Men, visst, vi kan ge dem ett par dagar till att komma på och fixa detta på egen hand innan vi börjar klaga.

Skitkarta, men varför använda den, när det finns bättre ?
https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 7/16.16387
Enda som kan anmärkas på där är att Klingsbergsspåret är markerat som fd spår (prickat på kartan) och att vagnhallsområdet inte är uppdaterat efter tillbyggnad av hall och verkstad.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Grova kartfel!

Inlägg av Fyrgeit »

Ännu bättre finns: https://www.openrailwaymap.org/.

Samma data, men specifikt för spårtrafik. Dock är tunnelbanan inte helt komplett.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Grova kartfel!

Inlägg av 20581000184197 »

2020 påpekade jag felet med dubbla körbanor på Albrektsvägen samt att spårvägen i Ljura/Hageby/Navestad är dubbelt ritad. Så här löd svaret:

"Tack för din hjälp! Vi har korrigerat de felaktigheter du upptäckte i Lantmäteriets geodata. Albrektsvägen och gång- och cykelvägen som är strax norr om Albrektsvägen är korrigerade utifrån ortofoto och din beskrivning.

Spårvägarna har ännu inte korrigerats eftersom det behöver stämmas av med ansvarig avdelning först.

När felet är åtgärdat kan det ta tid innan rättningen blir synlig i de produkter du tar del av beroende på när uppdatering av produkterna sker.

Vi avslutar nu ditt ärende."

Albrektsvägen är alltså korrigerad men det där med spåren är det inte. Jag undrar vad som menas med "ansvarig avdelning".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4558
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Grova kartfel!

Inlägg av leifd »

Fyrgeit skrev:Ännu bättre finns: https://www.openrailwaymap.org/.

Samma data, men specifikt för spårtrafik. Dock är tunnelbanan inte helt komplett.
Jo den där var ju bra, hade glömt av den faktiskt.
Joakim W
Inlägg: 472
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Grova kartfel!

Inlägg av Joakim W »

leifd skrev:
20581000184197 skrev:Hej! Lantmäteriets karttjänst på nätet minkarta.lantmateriet.se håller uppenbarligen på att göras om, och omdaningen innebär ändrade tecken för spårtrafikrelaterade saker. Just i detta nu är det flera saker där som inte stämmer. Hjälp mig att påpeka det för dem om de inte rättar till det snart. Bland felen just nu (4 oktober 17:40)

*1. Klingsbergsslingan i Norrköping finns inte med, trots att kartans uppgift ju inte är att visa var man kan åka spårvagnsfärd utan var det ligger spår. Norr Tull-vändslingan saknas också, men den är ju en betydligt mindre sak.
*2. De har i nära förstoringsgrader satt ut symbolerna S, J och T för hållplatser/stationer på spårväg, järnväg respektive tunnelbana. På Nockebybanan och Lidingöbanan har de satt ut både S och J - ovanpå varandra! På Norrköpings 2010-talssträcka (Hageby/Navestad) saknas hållplatssymbolerna helt på kartan, medan de finns i Klingsberg (fast spåren inte gör det), där inga hållplatser finns.
*3. Lunds spårväg saknas helt i de nära förstoringsgraderna.
*4 En gammal kart-knäpphet som består: De ritar dubbla spår i Ljura/Hageby/Navestad. Visserligen är ju spåren dubbla, men det är de ju även på (nästan) alla andra sträckor, i Norrköping, Göteborg, Lund och Stockholm, och inte är de sträckorna dubbla på kartan för det! Jag påpekade detta för Lantmäteriet för länge sedan och fick något svar om att de berodde på de uppgifter som lämnats till dem om hus spåren låg där, och svararen trodde att det kanske är större avstånd mellan spåren där, vilket det knappast är.

Via länken "Tyck till" kan man rapportera in felaktigheter i kartorna, vilket jag gjort ett antal gånger och i de flesta fall fått dem att inse felen och rätta. Bland annat fick jag dem att inse att Albrektsvägen i Norrköping inte längre har dubbla körbanor på den sträcka där spårvägen följer den. Men, visst, vi kan ge dem ett par dagar till att komma på och fixa detta på egen hand innan vi börjar klaga.

Skitkarta, men varför använda den, när det finns bättre ?
https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 7/16.16387
Enda som kan anmärkas på där är att Klingsbergsspåret är markerat som fd spår (prickat på kartan) och att vagnhallsområdet inte är uppdaterat efter tillbyggnad av hall och verkstad.
Skit är väl att ta i! Har du använt kartan ens? Använder den mycket i jobbet (kör sopbil) när jag får nya kunder som jag inte vet vart adressen är nånstans, man får alltid upp adressen i Lantmäteriets app Min Karta, medans Google och övriga kan lämna mycket att önska. Och så är flygbilderna hos Lantmäteriet utmärkta! Ofta väldigt uppdaterade och av utmärkt kvalitet.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Grova kartfel!

Inlägg av 20581000184197 »

Fortsätter att upptäcka: Tvärbanan Alvik - Solna har i de större/närmare förstoringsgraderna inga hållplatser alls, och närmast norr om Alvik visar kartan att banan skulle gå rakt igenom husen, inte i en tunnel utan rakt igenom husen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Grova kartfel!

Inlägg av LÅ1 »

Något som verkligen är mycket bra med lantmäteriets karta är att den visar höjd över havet i meter för valfri punkt. det gör att man kan få fram höjdskillnaden mellan två punkter.

En annan är att man kan se fastighetsbeteckningarna, även om gränserna inte är helt tillförlitliga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Grova kartfel!

Inlägg av Fyrgeit »

Lantmäteriets karta har en C30 i Årstadal! https://minkarta.lantmateriet.se/?e=672 ... ries=false
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Grova kartfel!

Inlägg av 20581000184197 »

Jag upptäckte ett lustigt återvändsspår i Göteborg på kartorna. Det går i Norra Ågatan vid Göteborgs högre samskola. Jag kan inte se det på flygfoton, så jag undrar om det finns eller om det är ännu en konstighet som har blivit uppkommit när Lantmäteriet gjort om i Minkarta. Däremot saknar kartorna flygfotonas alla spår kring den närbelägna vagnhallen eller verkstaden vid C A Reuterswärds gata och delar av flygfotonas spår kring vagnhallen(?) som ligger utmed motorvägen i samma område.

Finns spåret i Norra Ågatan?
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Grova kartfel!

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:Jag upptäckte ett lustigt återvändsspår i Göteborg på kartorna. Det går i Norra Ågatan vid Göteborgs högre samskola. Jag kan inte se det på flygfoton, så jag undrar om det finns eller om det är ännu en konstighet som har blivit uppkommit när Lantmäteriet gjort om i Minkarta. Däremot saknar kartorna flygfotonas alla spår kring den närbelägna vagnhallen eller verkstaden vid C A Reuterswärds gata och delar av flygfotonas spår kring vagnhallen(?) som ligger utmed motorvägen i samma område.

Finns spåret i Norra Ågatan?
Nej, det finns inte.

Av någon anledning heter gatan för övrigt "Alingsåsgatan" i t ex Eniro-kartan. Och Stampgatan har "försvunnit" mellan J Sigfrid Edströms gata och Ranängsgatan, ska det vara så?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Grova kartfel!

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev: Skitkarta, men varför använda den, när det finns bättre ?
https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 7/16.16387
Enda som kan anmärkas på där är att Klingsbergsspåret är markerat som fd spår (prickat på kartan) och att vagnhallsområdet inte är uppdaterat efter tillbyggnad av hall och verkstad.
Tanken med OpenStreet och OpenRail är att det är användarna som skall sköta förändringar och felaktigheter.
Det är bara att logga in, göra ändringarna - Klart!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Grova kartfel!

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev: Skitkarta, men varför använda den, när det finns bättre ?
https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 7/16.16387
Enda som kan anmärkas på där är att Klingsbergsspåret är markerat som fd spår (prickat på kartan) och att vagnhallsområdet inte är uppdaterat efter tillbyggnad av hall och verkstad.
Tanken med OpenStreet och OpenRail är att det är användarna som skall sköta förändringar och felaktigheter.
Det är bara att logga in, göra ändringarna - Klart!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar