För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".
Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.
"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."
Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.
"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."
Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17. Jag bodde vid Slussen på den tiden så brukade gå ner till Södermalmstorg för att titta på trådbussar samt spårvagnarna.
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
C12C3C3C12 skrev:Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17.
Jasså, säger Du det ... !

Tillåt mig då få friska upp Ditt minne;
När T-banan år 1952 började sträcka sig väster ut, placerades ett antal A23/24 samt B23/24 i Brännkyrkahallen. Understundom användes de även på linje 16 som "nattvagnar", men användes även flitigt vid spårarbeten. Just nattvagnen var en uppskattad tillflyktsplats för SSS unga nördar. Vännen Anders - medlem nr 17 "AGR" - brukade sno åt sig konduktörstjänsten, varefter han startade Sällskapets då ytterst välsmorda "telefonkedja" (förekommer dylika fortfarande i vårt elektroniska informationssamhälle ... ?) och den oftast ensamgående A24:an påminde mest om ett möte i Juniorsektionen.
Hälsar / Lena
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
ååå 373 oxå ...extra diggabelt...
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Förlåt då No 1, var inte tillräckligt gammal för att ränna ut på nätterna jämfört med vissa andra samt bodde som sagt vid Slussen så det var innerstadslinjerna som gällde på dagtid. Däremot hade jag då och då äran att köra 373 som nattvagn när jag var utbytt på den tjänsten på L12.
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.LÅ1 skrev:"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".
Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.
"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."
Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Vilka synliga rester finns?Hechtwagen skrev:Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.
Kan tänka mig kraftigare stolpar, fästen på husfasader, och spår gömda under marken. Kanske också synliga delar av gamla perronger. Men jag tror att det mesta är borta utmed denna linje. Men andra här vet kanske hur det verkligen är.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Hej Johan,Hechtwagen skrev:Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !
Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.
Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.
Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".
Vänliga Hälsningar / Lena
Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16. De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Tack för redogörelsen!1 skrev:Hej Johan,Hechtwagen skrev:Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !
Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.
Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.
Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".
Vänliga Hälsningar / Lena
Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16. De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !
Hade även A26 sämre rykte än tex A25?
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...daniel_s skrev:Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Aha! Ja det verkar förstås rimligare än att man skulle hålla på med underhåll av banan som snart skulle läggas ned. Jag föreställde mig nog att det i så fall skulle ha handlat om förberedelserna för tunnelbanan.643 skrev:De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.Kristofer skrev:Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden
Sant! Jag kryper tyst in i skämshörnan och tackar för påpekandet...daniel_s skrev:A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)