För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Inlägg av LÅ1 »

"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".

Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.

"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."

Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17. Jag bodde vid Slussen på den tiden så brukade gå ner till Södermalmstorg för att titta på trådbussar samt spårvagnarna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev:Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17.

Jasså, säger Du det ...
! :roll:

Tillåt mig då få friska upp Ditt minne;

När T-banan år 1952 började sträcka sig väster ut, placerades ett antal A23/24 samt B23/24 i Brännkyrkahallen. Understundom användes de även på linje 16 som "nattvagnar", men användes även flitigt vid spårarbeten.
1962-08-09-(18)-SS-linje-16.jpg
1962-08-09-(18)-SS-linje-16.jpg (113.22 KiB) Visad 2366 gånger
Just nattvagnen var en uppskattad tillflyktsplats för SSS unga nördar. Vännen Anders - medlem nr 17 "AGR" - brukade sno åt sig konduktörstjänsten, varefter han startade Sällskapets då ytterst välsmorda "telefonkedja" (förekommer dylika fortfarande i vårt elektroniska informationssamhälle ... ?) och den oftast ensamgående A24:an påminde mest om ett möte i Juniorsektionen.

Hälsar / Lena
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

ååå 373 oxå ...extra diggabelt...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Förlåt då No 1, var inte tillräckligt gammal för att ränna ut på nätterna jämfört med vissa andra samt bodde som sagt vid Slussen så det var innerstadslinjerna som gällde på dagtid. Däremot hade jag då och då äran att köra 373 som nattvagn när jag var utbytt på den tjänsten på L12.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".

Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.

"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."

Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.
Vilka synliga rester finns?
Kan tänka mig kraftigare stolpar, fästen på husfasader, och spår gömda under marken. Kanske också synliga delar av gamla perronger. Men jag tror att det mesta är borta utmed denna linje. Men andra här vet kanske hur det verkligen är.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev:
JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Hej Johan,

Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !

Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.

Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.

Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".

Vänliga Hälsningar / Lena

Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16.
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg (89.83 KiB) Visad 2021 gånger
De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
Hechtwagen skrev:
Hej Johan,

Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !

Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.

Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.

Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".

Vänliga Hälsningar / Lena

Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16.
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg
De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !
Tack för redogörelsen!
Hade även A26 sämre rykte än tex A25?
JohanB

Inlägg av JohanB »

Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.

Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

daniel_s skrev:
JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.

Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.
De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...
Aha! Ja det verkar förstås rimligare än att man skulle hålla på med underhåll av banan som snart skulle läggas ned. Jag föreställde mig nog att det i så fall skulle ha handlat om förberedelserna för tunnelbanan.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.
A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.
Sant! Jag kryper tyst in i skämshörnan och tackar för påpekandet...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar