SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Dags att testa nya SL‑kortet

I nuläget går det bara att köpa periodbiljetter med en giltighetsperiod på 24 timmar, 72 timmar, 7 dagar eller 30 dagar. I oktober införs även 90-dagarsbiljetter och årsbiljetter. Som tidigare sagt kan det bli svårt att hantera passageavgiften på Arlanda...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Dags att testa nya SL‑kortet

I nuläget går det bara att köpa periodbiljetter med en giltighetsperiod på 24 timmar, 72 timmar, 7 dagar eller 30 dagar. I oktober införs även 90-dagarsbiljetter och årsbiljetter. Som tidigare sagt kan det bli svårt att hantera passageavgiften på Arlanda...
Det enkla sättet är väl att man betalar passageavgiften där. Om den inte tas bort, vilket den borde göras i varje fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Vem kommer att använda optiska biljetter när det finns kontaktlös betalning med takpriser?
Hur definierar du kontaktlös betalning? Alla biljetter som går att använda i SL:s automatspärrar är väl i princip kontaktlösa?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:Dags att testa nya SL‑kortet

Det enkla sättet är väl att man betalar passageavgiften där. Om den inte tas bort, vilket den borde göras i varje fall.
Jag syftar främst på månadsbiljetten som ger rätt till spärrpassage på Arlanda. Den går inte att köpa online eller ens i maskiner, utan kräver personlig service. Tydligen gäller strikta villkor.

SL-kortet borde egentligen fungera på samma sätt som betalkort i London, d.v.s. att det laddas med pengar och har takpriser för olika perioder. Men nu verkar det bli tvärtom...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Vem kommer att använda optiska biljetter när det finns kontaktlös betalning med takpriser?
Hur definierar du kontaktlös betalning? Alla biljetter som går att använda i SL:s automatspärrar är väl i princip kontaktlösa?
Om SL-pengar likställs med bankpengar så kan även användning av SL-kortet betraktas som kontaktlös betalning. Men annars sker själva betalningen online eller på annat sätt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Om SL-pengar likställs med bankpengar så kan även användning av SL-kortet räknas som kontaktlös betalning. Men annars sker själva betalningen online eller på annat sätt.
OK, det är ordet betalning som är den springande punkten, inte kontantlös. Då är jag med.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Inga enkelbiljetter på nya gröna SL-kortet
Mitt i skrev:Det dröjer också till nästa år innan det blir möjligt med enkelresor på kortet. Och då fungerar det inte som med reskassan, där man laddar på en summa pengar som sedan dras, utan man får köpa ett antal enkelbiljetter.
Jag har pratat med flera personer som undrar vad SL håller på med. Det nya systemet verkar inte alls vara förberett för capping, d.v.s. att resenären kan ladda ett visst belopp på kortet och sedan automatiskt få periodbiljetter. Jag hoppas att capping blir en del av det framtida nationella biljettsystemet. Det går inte att ignorera utvecklingen i resten av världen.

Möjligtvis tänker SL att de flesta går över till betalkort och att de andra biljettsorterna främst ska vara till för opersonliga biljetter (t.ex. vid gruppresor). I så fall kan det vara meningsfullt att ha en annan funktionalitet där.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Inga enkelbiljetter på nya gröna SL-kortet
Mitt i skrev:Det dröjer också till nästa år innan det blir möjligt med enkelresor på kortet. Och då fungerar det inte som med reskassan, där man laddar på en summa pengar som sedan dras, utan man får köpa ett antal enkelbiljetter.
Jag har pratat med flera personer som undrar vad SL håller på med. Det nya systemet verkar inte alls vara förberett för capping, d.v.s. att resenären kan ladda ett visst belopp på kortet och sedan automatiskt få periodbiljetter. Jag hoppas att capping blir en del av det framtida nationella biljettsystemet. Det går inte att ignorera utvecklingen i resten av världen.

Möjligtvis tänker SL att de flesta går över till betalkort och att de andra biljettsorterna främst ska vara till för opersonliga biljetter (t.ex. vid gruppresor). I så fall kan det vara meningsfullt att ha en annan funktionalitet där.
Då har du inte förstått hur det nya (gröna) systemet fungerar. I det gamla systemet laddade man på biljetter och värde direkt på kortet. Det gör man inte på det nya systemet, i stället är kortet en token som i sig inte innehåller något. När du laddade på pengar eller biljetten på det gamla kortet så skrevs informationen till kortet samtidigt som en logg skickades in till centraldatorn. Informationen i centralsystemet och på kortet är alltså samma, men fördröjningar gör att det kan ta lång tid, flera dagar, innan transaktionerna kan jämföras. Om någon skulle knäcka kortet och på så sätt kunna ladda på biljetter eller pengar på det så skulle det bara ta några dagar till att SLs system skulle upptäcka det och sen skulle kortet ifråga spärras. Samma sak om det blev stulet, då är man tvungen att vänta ett tag innan man kan få tillbaka saldot eftersom SL skall hinna få in alla loggar så att man har en komplett transaktionslogg.

Det nya systemet så finns biljetten endast i SLs centraldatorer. Fördelen är att kortet, token, inte är hårt kopplat till biljetten eller saldot som du har utan teoretiskt skulle du kunna ha en uppsättning med olika kort, telefoner etc, som använder samma biljettkonto, så att säga. Förutsättningarna för att införa staffling, eller capping som det heter på engelska, blir betydligt gynnsammare eftersom SL inte längre behöver uppdatera eller i värsta fall byta ut terminaler och kort för att införa en ny biljettyp, som automatisk stafflin innebär. Jag gissar att SL har fått i uppdrag att överföra det gamla systemet till det nya på funktionsnivå, förutom konto/kreditkortsmöjligheten som är ny, men att i övrigt inte göra något mer.

Det jag ännu inte har förstått hur de skall lösa, om de skall lösa det alls, är om man skall kunna se saldot och giltigheten direkt på spärren när man blippar kortet, eller om man måste ladda ner nån jävla app först för att se det. Jag vet att det går att knappa in kortnumret på SLs hemsida för att se aktuell giltighet men den som känner till det minsta om säkerhet kring betal och kreditkort vet att det är en mycket dåligt sätt att hantera det på eftersom det strider mot allt sunt förnuft om att inte knappa in kortuppgifter, inkl cvc/cvv-kod, på potentiellt okända sidor. Min gissning är att om du söker på Google på "kolla SL biljett" eller liknande så småningom så kommer det att dyka upp ett antal nätfiskesiter som visserligen visar saldot och giltigheten på din biljett, men samtidigt får en genväg in till den kredit eller det saldo du har på kortet. Det är betydligt lurigare att lösa än att inte kunna visa saldot i spärren.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

I det inledande inlägget länkar trådskaparen till ett dokument där det står att biljetten ska flytta från bärare till bakomliggande system. Det är alltså ingen överraskning hur det nya biljettsystemet fungerar. Det är inte heller någon nyhet att det nya systemet kan hantera pristak (se sidan 19):
Trafikförvaltningen skrev:6.4 Steg 4 - Pristak

Eftersom beräkningen av vad resenären ska betala görs i bakomliggande system finns inga tekniska hinder att införa funktioner som hjälper resenären att välja rätt biljett. Pristak, eller capping, för biljetter är en funktion där biljettsystemet räknar ut vilken biljett som är mest fördelaktig för resenären baserat på hur mycket den reser.
Det som är förvånande är att SL tar bort möjligheten att ladda kortet med ett godtyckligt belopp. Givetvis kan capping fortfarande införas i framtiden, men att stryka nödvändig funktionalitet kan knappast kallas förberedelse. Det betyder att införandet av capping är avlägset.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Det jag ännu inte har förstått hur de skall lösa, om de skall lösa det alls, är om man skall kunna se saldot och giltigheten direkt på spärren när man blippar kortet, eller om man måste ladda ner nån jävla app först för att se det. Jag vet att det går att knappa in kortnumret på SLs hemsida för att se aktuell giltighet men den som känner till det minsta om säkerhet kring betal och kreditkort vet att det är en mycket dåligt sätt att hantera det på eftersom det strider mot allt sunt förnuft om att inte knappa in kortuppgifter, inkl cvc/cvv-kod, på potentiellt okända sidor. Min gissning är att om du söker på Google på "kolla SL biljett" eller liknande så småningom så kommer det att dyka upp ett antal nätfiskesiter som visserligen visar saldot och giltigheten på din biljett, men samtidigt får en genväg in till den kredit eller det saldo du har på kortet. Det är betydligt lurigare att lösa än att inte kunna visa saldot i spärren.
Nuförtiden använder väl de flesta tjänster autentisering med 3DS2. Annars kan den paranoide skaffa engångskort hos Klarna eller Revolut.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:I det inledande inlägget länkar trådskaparen till ett dokument där det står att biljetten ska flytta från bärare till bakomliggande system. Det är alltså ingen överraskning hur det nya biljettsystemet fungerar. Det är inte heller någon nyhet att det nya systemet kan hantera pristak (se sidan 19):
Trafikförvaltningen skrev:6.4 Steg 4 - Pristak

Eftersom beräkningen av vad resenären ska betala görs i bakomliggande system finns inga tekniska hinder att införa funktioner som hjälper resenären att välja rätt biljett. Pristak, eller capping, för biljetter är en funktion där biljettsystemet räknar ut vilken biljett som är mest fördelaktig för resenären baserat på hur mycket den reser.
Det som är förvånande är att SL tar bort möjligheten att ladda kortet med ett godtyckligt belopp. Givetvis kan capping fortfarande införas i framtiden, men att stryka nödvändig funktionalitet kan knappast kallas förberedelse. Det betyder att införandet av capping är avlägset.
Om man ändrar systemet för takpriser så kan man ju i stället sätta ett maxantal enkelbiljetter man behöver betala per tidsperiod. Men det skulle nog vara lite svårare att marknadsföra.

Det som jag funderar på när det gäller tekniken är hur man kan vara så säker på att ha kontakt med det centrala systemet från varenda buske i hela länet.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Avsnittet du citerar har huvudrubrik "6 Förslag på utvecklingssteg för kontaktlösa betalkort". Planen för det gröna SL-kortet framgår inte. Men ett pristak kan ju även formuleras som att t.ex. 4 enkelresor ger rätt att resa fritt resten av trafikdygnet.

För övrigt är det först idag som TfL inför veckopristak för tunnelbaneresor på Oyster-kortet. Även där verkar man ha prioriterat utvecklingen med betalkorten...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Om man ändrar systemet för takpriser så kan man ju i stället sätta ett maxantal enkelbiljetter man behöver betala per tidsperiod. Men det skulle nog vara lite svårare att marknadsföra.

Det som jag funderar på när det gäller tekniken är hur man kan vara så säker på att ha kontakt med det centrala systemet från varenda buske i hela länet.
SL har inga enkelbiljetter! Jag tror att fler skulle acceptera det relativt höga minimipriset om det framgick tydligare att 75-minutersbiljetten egentligen är en periodbiljett som kan användas för två kortare resor.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Avsnittet du citerar har huvudrubrik "6 Förslag på utvecklingssteg för kontaktlösa betalkort". Planen för det gröna SL-kortet framgår inte. Men ett pristak kan ju även formuleras som att t.ex. 4 enkelresor ger rätt att resa fritt resten av trafikdygnet.

För övrigt är det först idag som TfL inför veckopristak för tunnelbaneresor på Oyster-kortet. Även där verkar man ha prioriterat utvecklingen med betalkorten...
Det är en vettig prioritering. Det jag ifrågasätter är att det inte går att ladda ett godtyckligt belopp på kortet. Jag minns att jag kunde fylla på mitt Oyster-kort i London hur mycket jag ville redan för 10 år sedan...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Det jag ännu inte har förstått hur de skall lösa, om de skall lösa det alls, är om man skall kunna se saldot och giltigheten direkt på spärren när man blippar kortet, eller om man måste ladda ner nån jävla app först för att se det. Jag vet att det går att knappa in kortnumret på SLs hemsida för att se aktuell giltighet men den som känner till det minsta om säkerhet kring betal och kreditkort vet att det är en mycket dåligt sätt att hantera det på eftersom det strider mot allt sunt förnuft om att inte knappa in kortuppgifter, inkl cvc/cvv-kod, på potentiellt okända sidor. Min gissning är att om du söker på Google på "kolla SL biljett" eller liknande så småningom så kommer det att dyka upp ett antal nätfiskesiter som visserligen visar saldot och giltigheten på din biljett, men samtidigt får en genväg in till den kredit eller det saldo du har på kortet. Det är betydligt lurigare att lösa än att inte kunna visa saldot i spärren.
Nuförtiden använder väl de flesta tjänster autentisering med 3DS2. Annars kan den paranoide skaffa engångskort hos Klarna eller Revolut.
Det spelar ingen roll eftersom de flesta tjänster runt om i världen fungerar utan de extra säkerhetsmekanismer som finns inom EU. Som du kanske vet så går kontokort och kreditkort att använda i hela världen.
LÅ1 skrev:... Det som jag funderar på när det gäller tekniken är hur man kan vara så säker på att ha kontakt med det centrala systemet från varenda buske i hela länet.
Det kan man inte. Det finns två sätt att lösa det på, fortfarande visa grönt och låta resenären passera och därmed riskera att åka utan giltigt färdbevis utan att få reda på det, eller att man nekar resenären att resa. Jag undrar om inte det förstnämnda alltid gäller i alla fall...
Men luckorna i internettäckningen täcks efterhand igen och 4G kommer att vara dominerande under i varje fall ett årtionde till, minst. 5G är på inrullning och 5G millimeterband kommer bara att finnas där det väntas samlas stora mängder människor samtidigt, såsom arenor, stora järnvägsstationer osv.

Västtrafik har börjat med nån form av enkelbiljettsrabatt. Om man köper 4 resor inom 7 dygn i deras app, som jag upplever fungerar oväntat bra, så får man 20% rabatt genom ett tillgodosaldo. Det är en början i alla fall.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Om man ändrar systemet för takpriser så kan man ju i stället sätta ett maxantal enkelbiljetter man behöver betala per tidsperiod. Men det skulle nog vara lite svårare att marknadsföra.

SL har inga enkelbiljetter! Jag tror att fler skulle acceptera det relativt höga minimipriset om det framgick tydligare att 75-minutersbiljetten egentligen är en periodbiljett som kan användas för två kortare resor.
SL påstår sig sälja enkelbiljetter! "Blippa betalkortet och köp en enkelbiljett". Sen vet väl jag, som de allra flesta, att biljetten är begränsad i tid, inte till antal resor, eller riktning på resorna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:

SL påstår sig sälja enkelbiljetter! "Blippa betalkortet och köp en enkelbiljett". Sen vet väl jag, som de allra flesta, att biljetten är begränsad i tid, inte till antal resor, eller riktning på resorna.
SL hävdar också att Arenastadsgrenen är en ny linje. Marknadsföring är ofta vilseledande.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Många nyheter när SL:s resenärer kan börja resa som vanligt igen
Trafikförvaltningen skrev:Enklaste sättet att köpa en enkelbiljett är att hålla betalkortet mot en biljettläsare. Nu går det även att ställa in betalkortet på sl.se för rabatterat pris och börja resa dagen efter, för den som är pensionär, student eller ungdom.
Samtidigt på SL:s biljettköpssida:
SL skrev:Biljett köpt med betalkort

Biljetten finns inte till rabatterat pris.
SL:s biljettinformation har definitivt utvecklingspotential...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:... Det som jag funderar på när det gäller tekniken är hur man kan vara så säker på att ha kontakt med det centrala systemet från varenda buske i hela länet.
Det kan man inte. Det finns två sätt att lösa det på, fortfarande visa grönt och låta resenären passera och därmed riskera att åka utan giltigt färdbevis utan att få reda på det, eller att man nekar resenären att resa. Jag undrar om inte det förstnämnda alltid gäller i alla fall...
Men luckorna i internettäckningen täcks efterhand igen och 4G kommer att vara dominerande under i varje fall ett årtionde till, minst. 5G är på inrullning och 5G millimeterband kommer bara att finnas där det väntas samlas stora mängder människor samtidigt, såsom arenor, stora järnvägsstationer osv.

Västtrafik har börjat med nån form av enkelbiljettsrabatt. Om man köper 4 resor inom 7 dygn i deras app, som jag upplever fungerar oväntat bra, så får man 20% rabatt genom ett tillgodosaldo. Det är en början i alla fall.
Signaturen "LÅ1" länkade ju till ett dokument där detta besvaras:
Trafikförvaltningen skrev:När ett kontaktlöst kort blippas i en spärr kontrolleras att kortet är giltigt, sedan öppnas spärren. Pengarna för resan dras vid ett senare tillfälle. Anledningen till det är att det skulle ta för lång tid att kontrollera att det finns pengar på kortkontot innan spärren öppnas. Det innebär att det finns risk för att betalningen för resan uteblir om det till exempel finns för lite pengar på kontot eller om någon använder ett spärrat betalkort innan biljettsystemet fått information om att kortet är spärrat. Den här risken hanteras genom olika metoder för att dela risken och reglera skulden.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: ...
Trafikförvaltningen skrev:När ett kontaktlöst kort blippas i en spärr kontrolleras att kortet är giltigt, sedan öppnas spärren....
Det låter ju mer som att endast görs en kontroll att kortet inte är ogiltigt. Hårklyveri kanske, men jag tycker det är stor skillnad.

Om man kontrollerar att ett kort är giltigt så tolkar jag texten ovan det som att man har en lista på giltiga kort, och om kortet inte finns på listan så nekas det.
Men jag tror att de egentligen menar att de kontrollerar om det finns i listan över kända ogiltiga kort, och om det inte finns där så godkänns kortet.
Skriv svar