Tågtrafikledare - Bra jobb?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Qus

Tågtrafikledare - Bra jobb?

Inlägg av Qus »

Har sökt tjänsten som Tågtrafikledare och undrar hur det är att jobba som det? Jag vet att det är ett dygnet runt jobb men undrar lite om det är mentalt påfrestande och stressigt? Eller lagom arbetsbelastning och spännande?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Re: Tågtrafikledare - Bra jobb?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Man vet aldri hvordan dagen blir. Det er litt som å være brannmann. Når det ikke brenner er det fredelig. Så blir det "brann" og alt står på hodet. I dag hadde jeg seks timer hvor det ikke skjedde noen ting. Plutselig var det tre stans i løpet av tre minutter. Men heldigvis var hver stans bare seks minutter. Men noen ganger kan det være stans i flere timer og da blir det mye stress på jobben. Nå vet jeg lte om hvordan det er andre steder men hos oss arbeider vi 6-14, 14-22 og 22-6. Vi har en turnus på åtte uker hvor vi har to uker ledig. I gjennomsnitt blir det litt mer enn 4 dagers uke.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Qus skrev:Har sökt tjänsten som Tågtrafikledare och undrar hur det är att jobba som det? Jag vet att det är ett dygnet runt jobb men undrar lite om det är mentalt påfrestande och stressigt? Eller lagom arbetsbelastning och spännande?
Själva yrket är det inget fel på, det finns ingen anledning till att det ska vara mentalt påfrestande eller så. Man blir testad så att man inte ska vara lättstressad. På ett statligt jobb av det slaget bör folk i normalfallet vilja stanna tills de går i pension. Emellertid är tydligen personalomsättningen anmärkningsvärt hög, så det är nog något där som inte riktigt stämmer.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Etter 9,5 år har jeg nå fått fast jobb på sentralen. Siden 2000 er det to som har fått sykepensjon og noen som har fått alderspensjon, En eneste person har sluttet, og det var for å starte samme jobb på tunnelbanen. Så det er rett og slett en jobb man fortsetter i. Halvparten av de som er her har vært på sentralen siden 1900-tallet.
Qus

Inlägg av Qus »

daniel_s skrev:Själva yrket är det inget fel på, det finns ingen anledning till att det ska vara mentalt påfrestande eller så. Man blir testad så att man inte ska vara lättstressad. På ett statligt jobb av det slaget bör folk i normalfallet vilja stanna tills de går i pension. Emellertid är tydligen personalomsättningen anmärkningsvärt hög, så det är nog något där som inte riktigt stämmer.
Jag tycker ändå det låter lite spännande med problemlösning vid situationer som kan uppstå och ett ansvarsfullt jobb. Att personalomsättningen är hög låter lite skrämmande däremot. Men statliga tjänster ger bra semester och tryggt jobb.

Nils Carl Aspenberg skrev:Etter 9,5 år har jeg nå fått fast jobb på sentralen. Siden 2000 er det to som har fått sykepensjon og noen som har fått alderspensjon, En eneste person har sluttet, og det var for å starte samme jobb på tunnelbanen. Så det er rett og slett en jobb man fortsetter i. Halvparten av de som er her har vært på sentralen siden 1900-tallet.
Det låter ju väldigt bra. Precis raka motsatsen till vad daniel_s skriver.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Det er jo alltid ulike faktorer som arbeidsmiljø, skiftplan, lønn, antall arbeidstimer i uken og så videre. Vi har et ekstremt stabilt miljø hvor vi kjenner hverandre gjennom tiår. I kveld satt jeg sammen med Erik, som jeg har kjent siden 1970-tallet. Siden 1985 har vi vært arbeidskolleger. Jeg løste av Hans Petter. Han har jeg jobbet sammen med siden 1987. I stillverket satt Håvard, og han har jeg kjent siden 1968. Vi har vært kolleger siden 1980. Svein gikk over i pensjon i 2020. Han var den siste som har vært konduktør på Ekebergbanen (slutt 1974). Han har jeg kjent siden 1972. Men dette er ekstremt.
Majkey

Inlägg av Majkey »

Tror att det är en del skillnad på villkor och annat om man sitter på fjärren i Norge och Sverige. De unga fjärrtågsklarerarna brukar dock låta mer glada och positiva än de äldre i telefon enligt min erfarenhet. :)
Skriv svar