Precis, bara att hänga med utvecklingen! Sedan finns det alltid högljudda motvalskärringar som inte kan betala med annat än kontanter som de tagit ut på banken från kontot med bankbok....Enceladus skrev:Javisst är kontaktlösa betalningar fantastiska. Med EU:s avgiftstak blir korttransaktioner dessutom billigare än Swish för små belopp som enkelbiljetter. Vidare erbjuder neobanker som Revolut och Klarna så kallade engångskort, d.v.s. virtuella kort för engångsbruk, som ger extra säkerhet.Hechtwagen skrev:Lennart Petersen skrev:Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.
Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: SL:s framtida betalsystem
En brist är att det inte finns något sätt att kontrollera hur länge biljetten gäller.Hechtwagen skrev:Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
>Ju nyare system, desto svårare att se giltighet.
100 år gammal biljett = giltigt tills man lämnade i från sig den!
50 år gammal biljett = stämpeln visade giltighet!
25 år elektroniskt system = titta på biljetten när den gick ut!
0 år gammalt system = eventuellt vet när den går ut, om man har installerat nån jävla app... men man kan inte vara säker på att stämplingen fungerat!
100 år gammal biljett = giltigt tills man lämnade i från sig den!
50 år gammal biljett = stämpeln visade giltighet!
25 år elektroniskt system = titta på biljetten när den gick ut!
0 år gammalt system = eventuellt vet när den går ut, om man har installerat nån jävla app... men man kan inte vara säker på att stämplingen fungerat!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Lennart Petersen
Ja jag vill ju bara ha kvar Access-kortet som jag tycker fungerar utmärkt.daniel_s skrev:En brist är att det inte finns något sätt att kontrollera hur länge biljetten gäller.Hechtwagen skrev:Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
Men kontant kan vara bra ibland. Kom ner till T-banan och upptäckte att jag glömt stoppa på mig korten.
Men kontanter fanns i medhavd plånbok så det gick bra i spärren och mat fick jag i butiken, så det så.
Nja, i SL-området gällde för 50 år sen (och i ytterligare halvtannat år) fortfarande hålklippta biljetter!Odd skrev:50 år gammal biljett = stämpeln visade giltighet!
Jodå:daniel_s skrev:En brist är att det inte finns något sätt att kontrollera hur länge biljetten gäller.Hechtwagen skrev:Jag tycker det är sjukt smidigt att blippa mitt Master Card när jag ska åka med SL. Vad är det för koll du efterlyser?
https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... betalkort/
Dras kostnaden direkt när jag blippar mitt betalkort?
Det är för mig helt obegripligt varför SL inte har begränsat det dagliga beloppet som debiteras till kostnaden för en dygnsbiljett. Detta kan ju inte vara så svårt att införa när de andra regionala kollektivtrafikmyndigheterna redan har gjort precis samma sak, och i Östgötatrafikens fall finns även månatlig capping:SL skrev:Efter dygnets slut beräknas hur många enkelbiljetter du använt under dygnet och det totala belopp som du ska betala för dem. Beloppet debiteras därefter ditt betalkortskonto.
Östgötatrafiken skrev:För att köpa en biljett håller du betalkortet mot biljettläsaren. Det kallas att blippa.
* Ett blipp – en biljett för 26 kronor som är giltig i hela stadszonen under 60 minuter.
* Ett nytt blipp efter 60 minuter men inom 23 timmar – biljetten ändras till en biljett för 52 kronor som är giltig i hela stadszonen under 24 timmar.
* Du betalar aldrig mer än pristaket 780 kronor under en 30-dagarsperiod. Exempelvis 13 stycken 24-timmarsbiljetter och fyra enkelbiljetter.
Nästa vecka öppnas möjligheten att blippa betalkort för enkelresa till rabatterat pris:
https://sl.se/aktuellt/nyheter/res-med- ... erat-pris/
https://sl.se/aktuellt/nyheter/res-med- ... erat-pris/
SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris
Från och med nästa vecka blir det möjligt att resa med betalkort till rabatterat pris. Äntligen!
Från och med nästa vecka blir det möjligt att resa med betalkort till rabatterat pris. Äntligen!
Om betalning sker nästa dag, hur kommer det sig att SL inte har infört daglig capping? Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har som bekant klarat den bedriften, och Östgötatrafiken har dessutom infört månatlig capping.Trafikförvaltningen skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
Borde SL ha prioriterat kontaktlösa betalningar högre? Hur många kan tänkas köpa biljetter i appen när det går att blippa med sin fysiska eller digitala plånbok?Trafikförvaltningen skrev:Uppemot 40 000 resenärer per dag blippar sitt betalkort för att köpa biljett.
Därför att det inte är SL som bestämmer över det!Enceladus skrev:SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris
Om betalning sker nästa dag, hur kommer det sig att SL inte har infört daglig capping? Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har som bekant klarat den bedriften, och Östgötatrafiken har dessutom infört månatlig capping.Trafikförvaltningen skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
...
Har SL upphandlat ännu en bristfällig tjänst? Skånetrafiken och Östgötatrafiken visar dock att detta är möjligt...Odd skrev:Därför att det inte är SL som bestämmer över det!Enceladus skrev:Om betalning sker nästa dag, hur kommer det sig att SL inte har infört daglig capping? Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har som bekant klarat den bedriften, och Östgötatrafiken har dessutom infört månatlig capping.
-
Lennart Petersen
Det är nog knappast något fel på upphandlingen och kanske kommer det här i en framtid om man vill.Enceladus skrev:Har SL upphandlat ännu en bristfällig tjänst? Skånetrafiken och Östgötatrafiken visar dock att detta är möjligt...Odd skrev:Därför att det inte är SL som bestämmer över det!Enceladus skrev:Om betalning sker nästa dag, hur kommer det sig att SL inte har infört daglig capping? Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har som bekant klarat den bedriften, och Östgötatrafiken har dessutom infört månatlig capping.
Men beslut om taxesystemet ligger ju på en nivå ovanför SL nämligen regionen.
https://www.sll.se/om-regionstockholm/O ... altningen/
Man måste dagen före registrera sitt bankkort för att få rabatterad biljett. Alltså inget råd att ge till nyanländ turist från övriga Sverige eller världen och som har rätt att resa till reducerat pris.
Man får hopp att man ändrar betalsystemet så att man kan erbjuda takpriser på alla de tidsperioder som det finns periodbiljetter för. Från en dag till ett år. Ett problem med detta oavsett perioder längd är att bankkortet kan bytas ut, eller dras in, under perioden. (Det kan t.ex. behållas av en uttagsautomat om man slår fel kod tre gånger. Kanske av andra skäl också.)
En fördel med att ha biljetten på ett access-kort är att man kan låna ut eller överlåta en sådan biljett. Även här borde det vara takpriser om man betalar med reskassa.
Man får hopp att man ändrar betalsystemet så att man kan erbjuda takpriser på alla de tidsperioder som det finns periodbiljetter för. Från en dag till ett år. Ett problem med detta oavsett perioder längd är att bankkortet kan bytas ut, eller dras in, under perioden. (Det kan t.ex. behållas av en uttagsautomat om man slår fel kod tre gånger. Kanske av andra skäl också.)
En fördel med att ha biljetten på ett access-kort är att man kan låna ut eller överlåta en sådan biljett. Även här borde det vara takpriser om man betalar med reskassa.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Lennart Petersen
Mjaa.. turisten eller besökaren kan ju läsa på i förväg och registrera sitt bankkort.LÅ1 skrev:Man måste dagen före registrera sitt bankkort för att få rabatterad biljett. Alltså inget råd att ge till nyanländ turist från övriga Sverige eller världen och som har rätt att resa till reducerat pris.
Men gör man inte det finns ju gott om alternativ, nästan alla biljetter säljs ju numera till samma pris (undantag engångsbiljett och biljett köpt av konduktör)
Byter man kort av någon anledning så registrerar man det nya.
Och det där med bankomaten är väl lite väl långsökt, det klart att om man blippar kortet för resa och sedan t.ex vid ett byte besöker en bankomat och blir av med kortet så har man inget färdbevis. Men det scenariot är ju i det närmaste osannolikt och skulle det ändå inträffa och ovanpå det blir kontrollerad så får man väl bestrida kontrollavgiften och visa på att resan var betald .
Takpriser är ju helt o.k och det kanske blir nästa steg, tycker oclså att priset för 1 dagskort är väl högt det kan gott sänkas så det blir ett bra alternativ för den som gör en resa in till stan.
Fast takpriser förändrar ju inte taxesystemet. Det blir inte billigare än att köpa motsvarande biljett i förväg.Lennart Petersen skrev:Det är nog knappast något fel på upphandlingen och kanske kommer det här i en framtid om man vill.
Men beslut om taxesystemet ligger ju på en nivå ovanför SL nämligen regionen.
https://www.sll.se/om-regionstockholm/O ... altningen/
Hur ska en uttagsautomat behålla ett fysiskt eller virtuellt kort som blippas? Nuförtiden går det också att skapa engångskort för handel på mindre pålitliga onlinebutiker (både Klarna och Revolut har denna funktion).LÅ1 skrev:(Det kan t.ex. behållas av en uttagsautomat om man slår fel kod tre gånger. Kanske av andra skäl också.)
Instämmer, men samtidigt kan inte dygnsbiljetten vara för billig jämfört med veckobiljetten. I nuläget har pendlare nolltaxa på helger, och detta är nog viktigt att behålla. Här är priserna för alla biljetter hos SL (numera finns bara periodbiljetter):Lennart Petersen skrev:Takpriser är ju helt o.k och det kanske blir nästa steg, tycker oclså att priset för 1 dagskort är väl högt det kan gott sänkas så det blir ett bra alternativ för den som gör en resa in till stan.
Enkelbiljett 38 kr (egentligen 75-minutersbiljett)
24-timmarsbiljett 160 kr (motsvarar 4,21 enkelbiljetter)
72-timmarsbiljett 315 kr (motsvarar 8,29 enkelbiljetter eller 1,97 dygnsbiljetter)
7-dagarsbiljett 415 kr (motsvarar 10,92 enkelbiljetter eller 2,59 dygnsbiljetter)
30-dagarsbiljett 950 kr (motsvarar 25 enkelbiljetter eller 2,29 veckobiljetter)
90-dagarsbiljett 2 760 kr (motsvarar 72,63 enkelbiljetter eller 2,91 månadsbiljetter)
Årsbiljett 9 980 kr (motsvarar 262,63 enkelbiljetter eller 10,51 månadsbiljetter)
Notera att SL har en renodlad tidsbaserad taxa. Enkelbiljetten är egentligen en 75-minutersbiljett, men kallas något annat av historiska skäl (jämför spårvagnslinje 12). Detta innebär således att vissa längre resor kräver två "enkelbiljetter". Ur denna synvinkel är priset för en dygnsbiljett mer skäligt. I Skåne och Östergötland konverteras två enkelbiljetter under samma dygn automatiskt till en dygnsbiljett, men SL har ju inte enkelbiljetter.
Avsaknaden av enkelbiljetter är en styrka med SL:s biljettsystem. Systemet skapar inte barriärer mellan zoner, vilket de klassiska zonsystemen gör, och uppmuntrar till den snabbaste resvägen som ofta har den lägsta produktionskostnaden, vilket de numera gängse avståndsbaserade systemen inte gör. Och nej, tolvan blir inte tunnelbana bara för att den kallas så. 75-minutersbiljetten är inte heller en enkelbiljett!
Däremot kan det ändå vara motiverat att justera priserna för vissa periodbiljetter. Dygnsbiljetten är kanske lite för dyr. 90-dagarsbiljetten borde också ge en större rabatt. Min uppfattning är att 30-dagarsbiljetten är ofantligt mycket populärare, vilket tyder på att rabatten inte är tillräckligt stor.
-
Lennart Petersen
Jo att införa takpriser är definitivt en ändring i taxesystemet, och taxesystemet bestäms på regionnivå.
Vad är det för bankomater där man bara blippar ? De jag använt har varit sådana där man stoppar in kortet i en läsare och jag har faktiskt varit med om att kortet slukats.
Och visst kan man få en enkelbiljett för SL. Men den ingår inte i det sortiment SL säljer utan om man bokar t.ex hos SJ, en sådan biljett kostar 43kr fullpris oavsett reslängd och kan alltså bli avsevärt billigare än en resa köpt av SL som i vissa relationet kan dra 3 biljetter. En riktigt lång SL-resa kan f.ö ta 5-6 timmar.
Vad är det för bankomater där man bara blippar ? De jag använt har varit sådana där man stoppar in kortet i en läsare och jag har faktiskt varit med om att kortet slukats.
Och visst kan man få en enkelbiljett för SL. Men den ingår inte i det sortiment SL säljer utan om man bokar t.ex hos SJ, en sådan biljett kostar 43kr fullpris oavsett reslängd och kan alltså bli avsevärt billigare än en resa köpt av SL som i vissa relationet kan dra 3 biljetter. En riktigt lång SL-resa kan f.ö ta 5-6 timmar.
Att behålla kortet var väl lite av den gamla tidens korthantering. I dag så är det bara en besvärlig hantering och eftersom allt numera är online så finns det inte längre någon anledning att behålla kortet om det är indraget, det fungerar ändå inte någonstans.
-
Lennart Petersen
Så skulle det ju kunna vara men googlar man så verkar det förekomma då och då även i nutid att bankomaterna sväljer kort och även utan handhavandefel. Och kort med relief kan väl fortfarande används off-line, åtminstone utomlands.Odd skrev:Att behålla kortet var väl lite av den gamla tidens korthantering. I dag så är det bara en besvärlig hantering och eftersom allt numera är online så finns det inte längre någon anledning att behålla kortet om det är indraget, det fungerar ändå inte någonstans.
Det är f.ö en skyldighet för den som tar emot ett kort att om det är något fel på kortet eller om innehavaren är fel person så ska kortet tas i beslag för bankens räkning. Ett bankkort är i princip bankens egendom.
Till skillnad från ett Access-kort som man själv äger och har betalat.
Ja, gamla regler och ny teknik krockar. Det händer rätt ofta.Lennart Petersen skrev:Så skulle det ju kunna vara men googlar man så verkar det förekomma då och då även i nutid att bankomaterna sväljer kort och även utan handhavandefel. Och kort med relief kan väl fortfarande används off-line, åtminstone utomlands.Odd skrev:Att behålla kortet var väl lite av den gamla tidens korthantering. I dag så är det bara en besvärlig hantering och eftersom allt numera är online så finns det inte längre någon anledning att behålla kortet om det är indraget, det fungerar ändå inte någonstans.
Det är f.ö en skyldighet för den som tar emot ett kort att om det är något fel på kortet eller om innehavaren är fel person så ska kortet tas i beslag för bankens räkning. Ett bankkort är i princip bankens egendom.
Till skillnad från ett Access-kort som man själv äger och har betalat.
Och det är fullt korrekt att bankkortet är inte din egendom, du lånar eller hyr det från utgivaren, eller rättare sagt, utgivaren tillhandahåller en tjänst där kortet är ett sätt att uppfylla tjänstens innehåll. Men jag misstänker att automater inte längre är "skyldiga" att dra tillbaka ett kort då deras mekaniska design inte tillåter det. När du blippar med kortet så kan det ju vara rätt svårt för personen på andra sidan disken att kräva att ta hand om ditt kort om du vägrar att lämna ifrån dig det. Det vore intressant att veta hur villkoren och reglerna för den här typen av hantering är idag.
På vilket sätt förändras taxesystemet av att införa takpriser? Det slutliga priset blir ju samma som att köpa motsvarande biljetter i förhand.Lennart Petersen skrev:Jo att införa takpriser är definitivt en ändring i taxesystemet, och taxesystemet bestäms på regionnivå.
Lennart Petersen skrev:Vad är det för bankomater där man bara blippar ? De jag använt har varit sådana där man stoppar in kortet i en läsare och jag har faktiskt varit med om att kortet slukats.
Vid närmare eftertanke har jag inget minne av att ha sett bankomater med NFC-terminaler i Sverige, men de är rätt så vanliga i utlandet. De svenska storbankerna var lite sena på bollen när deras europeiska motsvarigheter började införskaffa bankkort med RFID-chip, och nu när användandet av fysiska kontanter är på utdöende saknas ju incitament att investera i nya bankomater.
Hur som helst finns det gott om bankomater med blippfunktion i flera länder, och nuförtiden behöver bankkort inte ens vara fysiska (t.ex. Google Pay och Apple Pay). Att det skulle vara en skyldighet att beslagta ett felaktigt bankkort (inklusive eventuell mobil) är därför ett påstående som måste ifrågasättas.