"Urstarkt" är att ta i. "Ökänt" är väl mer i linje med vad det är. Usel support, insamling av personuppgifter som inte behövs för transaktionerna inklusive särskilt skyddsvärda och en affärsmodell som bygger på att kapa transaktionen där det är möjligt och därmed sätta exempelvis kortförsäkringar ur spel. Om du exempelvis köper en resa via en försäljare som använder Klarna och betalar med ett kort som har inbyggda försäkringar (exempelvis resstartförsäkring, ersättning för förlorat bagage, självriskreducering, köpskydd och avbeställningsskydd) så gäller inte dom om transaktionen går via Klarna då det ur kortföretagets syn är en penningöverföring till en bank och inte en betalning för en resa. Klarna kopplar alltså isär betalningen från produkten eller tjänsten.Enceladus skrev:Klarna har skapat ett urstarkt varumärke med ett betydligt större värde än de enstaka miljarder kronor som kreditförlusterna uppgår till. Nu är det den amerikanska marknaden som står i fokus, men Klarna skulle inte ha några problem att sänka sig till storbankernas etiska nivå och börja suga ut miljardvinster i Sverige.Odd skrev:Det är uppenbart att vissa strategier är bättre än andra. Klarnas kreditförluster ökar i snabbare takt än intäkterna. Intäkterna ökar endast 50% men kreditförlusterna ökade med hela 250%. Senast Klarna gick med vinst var 2018 och sedan dess har både bolagets förlust och kreditförluster ökat, och ökningen verkar tillta. Frågan är väl hur lång tid som investerare håller ut med att pumpa in pengar? Att ge en redlös kreditgivning till personer som inte kan betala, verkar inte vara en strategi som fungerar.
Hade jag varit e-handlare så skulle jag definitivt leta efter en annan betalpartner, risken ökar att Klarna går i konkurs och då skulle tusentals företag bli helt utan möjlighet att ta betalt.
Klarna är säkert bra så länge som ingenting ovanligt händer...