Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Det lustiga här är att jag har stött på e-handlare som varit minst sagt tveksamma och de har ibland enbart haft Klarna. Så argumentet att det skulle vara nån form av garanti faller helt.
Om jag vore e-handlare så skulle jag aldrig ens komma på tanken att utsätta mina kunder för Klarna. Det finns inte ens på kartan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Skyltar i en del (fysiska) butiker upplyser om att man kan avbetala via Klarna. Eller det står nog delbetala, som kanske har lite mindre negativ klang än avbetala.

Man kan undra om det betyder att Klarna får koll även på de som betalar med kort i dessa butiker. Jag antar det, men jag betalar med kontanter så offta som det går.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Skyltar i en del (fysiska) butiker upplyser om att man kan avbetala via Klarna. Eller det står nog delbetala, som kanske har lite mindre negativ klang än avbetala.

Man kan undra om det betyder att Klarna får koll även på de som betalar med kort i dessa butiker. Jag antar det, men jag betalar med kontanter så offta som det går.
Nej, eftersom du inte har gått med på något avtal om detta och Klarna jobbar inte så, de är inte intresserad av det marknadssegmentet eftersom man inte kan omvandla det till krediter, vilket är det som man får ta ut påpminnelseavgifter, räntor och indrivningsavgifter på . Om Klarna skulle vara kortinlösare så får dom endast reda på den information som finns på kortet, saldot samt produkt/tjänstkategori. De få helt enkelt inte spara andra uppgifter.
Med största sannolikhet så använder dom en riktig kortinlösare för kortbetalningar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Skyltar i en del (fysiska) butiker upplyser om att man kan avbetala via Klarna. Eller det står nog delbetala, som kanske har lite mindre negativ klang än avbetala.

Nej, eftersom du inte har gått med på något avtal om detta och Klarna jobbar inte så, de är inte intresserad av det marknadssegmentet eftersom man inte kan omvandla det till krediter, vilket är det som man får ta ut påpminnelseavgifter, räntor och indrivningsavgifter på . Om Klarna skulle vara kortinlösare så får dom endast reda på den information som finns på kortet, saldot samt produkt/tjänstkategori. De få helt enkelt inte spara andra uppgifter.
Med största sannolikhet så använder dom en riktig kortinlösare för kortbetalningar.
OK. De brukar ha en skylt med bilder på kort, inklusive ett Klarna-kort. Men det behöver ju inte betyda så mycket.
Jag har ju nästa bara positiva erfarenheter av Klarna. De gjorde ju fem utbetalningar till mig som ingen vet varför, så det var bara att behålla pengarna, sa dom. :D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:

OK. De brukar ha en skylt med bilder på kort, inklusive ett Klarna-kort. Men det behöver ju inte betyda så mycket.
Jag har ju nästa bara positiva erfarenheter av Klarna. De gjorde ju fem utbetalningar till mig som ingen vet varför, så det var bara att behålla pengarna, sa dom. :D
Även det borde ju vara en varning, då betyder det ju att någon eller några andra, som skulle haft dessa pengar, har en helt annan och förmodligen en mycket mer "spännande upplevelse" av Klarna...
De är trots allt en bank, och det finns vissa saker som en bank måste göra, får göra, men framför allt, inte får göra. Att de sedan kontinuerligt bryter mot banksekretessen och är under lupp av dataskyddsmyndigheter, konkurrensmyndigheter och finansinspektioner i Sverige och runt om i världen, även det borde vara oroande...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Inbetalningarna från Klarna var 90 + 90 +90 +36 +36 kronor. Totalt 342. När jag pratade med Klarnas kundtjänst så kallades det för återbetalningar. Behåll pengarna sa personen i kundtjänsten. Det var då nog något år sedan jag betalade via Klarna senast. Köp på Adlibris.

Sedan har jag fått ut 600 kronor mer än jag skulle vid bankomatuttag i våras. Banken gjorde en notering ifall någon skulle göra anspnråk på pengarna. Kontot debiterades bara med det belopp jag knappade in.

Så länge felen går åt det hållet så är det ju bara att tacka och ta emot.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

För att komma in lite på spåret igen. Vissa är som sagt väldigt noga och snabba med att butiken får betala för kortbetalning men nämner väldigt sällan att även att kontanthantering har en kostnad. Hur stor kostnaden är skiljer givetvis från butik till butik och är i slutänden en förhandlingsfråga där den svaga parten drar en nitlott.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Färre kontanter än någonsin i Sverige
Dagens PS skrev:Sverige har färre kontanter än någonsin. Det är är både en möjlighet och en risk, menar SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist i en intervju med SvD.
Ett kontantfritt samhälle innebär såväl möjligheter som risker, både för samhället i stort och för bankerna. På kort sikt kan bankerna höja olika avgifterna, men på längre sikt kan digitala kontanter göra det nästintill omöjligt för bankerna att behålla nuvarande vinstmarginaler. Problemet för bankerna är ju att digitala kontanter är mer eller mindre oundvikliga i ett läge där försvinnande få vill ha fysiska kontanter, och det är väl inte så mycket bankerna kan göra för att få fler att använda fysiska kontanter.

Notera vidare att SEB:s seniorekonom valde ordet "kontantlös", vilket företrädesvis används av kontantkramare...
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Bedragare tycks nu sälja påhittade e-kronor. På Facebook syns annonser där man påstår att ”centralbanken” (!!) via mäklare säljer den nya e-kronan. Illustrerat med finansministern. Man kan undra vad det är för kvalitet på FB om så uppenbart bedrägliga annonser släpps igenom.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Facebooks annonsrutiner är konstiga. De blockerar svenska Kickstarterkampanjer för serietidningar, men släpper igenom bitcoinbedragare. Om man inte visste bättre så ligger det ekonomiska motiv bakom.
Lennart Petersen

Odd skrev:Facebooks annonsrutiner är konstiga. De blockerar svenska Kickstarterkampanjer för serietidningar, men släpper igenom bitcoinbedragare. Om man inte visste bättre så ligger det ekonomiska motiv bakom.
Ja att dom tjänar stora pengar är väl uppenbart. Jag har fått intrycket att annonseringen sker automatiskt för den som betalar och granskning sker i efterhand. Obskyra annonsörer kan ändra namn och avsändaradress och återkomma frekvent.
I det här fallet är det ju uppenbart bedrägeri, e-krona finns inte lika lite som någon ”centralbank”. Kanske svårare med
bit-coin säljning eftersom det eventuellt kan vara äkta vara.
Men med de smått fantastiska resurser som FB har för att kartlägga sina kunder borde det inte vara några problem för dem att identifiera och blockera obskyra annonser, om dom nu bara vill.... och kan avstå åtminstone några kronor.
Jag var inne på ett pennföretag och tittade på patroner till pennor.. och till min häpnad dök det upp annonser för detta företag i mitt FB-flöde.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Facebooks annonsrutiner är konstiga. De blockerar svenska Kickstarterkampanjer för serietidningar, men släpper igenom bitcoinbedragare. Om man inte visste bättre så ligger det ekonomiska motiv bakom.
Ja att dom tjänar stora pengar är väl uppenbart. Jag har fått intrycket att annonseringen sker automatiskt för den som betalar och granskning sker i efterhand. Obskyra annonsörer kan ändra namn och avsändaradress och återkomma frekvent.
I det här fallet är det ju uppenbart bedrägeri, e-krona finns inte lika lite som någon ”centralbank”. Kanske svårare med
bit-coin säljning eftersom det eventuellt kan vara äkta vara.
Men med de smått fantastiska resurser som FB har för att kartlägga sina kunder borde det inte vara några problem för dem att identifiera och blockera obskyra annonser, om dom nu bara vill.... och kan avstå åtminstone några kronor.
Jag var inne på ett pennföretag och tittade på patroner till pennor.. och till min häpnad dök det upp annonser för detta företag i mitt FB-flöde.
Just denna typ av exempel visar på hur annonsnätverken inte fungerar särskilt väl. De gånger jag kollar upp varor eller kategorier på nätet så är behovet ofta över en stund senare, då jag har antingen bestämt mig för att köpa något, och beställt det, eller bestämt mig för att inte köpa något. Då blir det ett påfallande överskott av just annonser om det som jag inte längre är intresserad av, vilket då i praktiken innebär ett slöseri från annonsörernas sida. Men det är ytterst sällan som annonserna handlar om det som jag just då är ute efter, vilket då i stället gör att jag inte "ser" annonserna eftersom de helt enkelt inte intresserar mig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Enkronan kan bli e-krona i framtiden – men det finns risker"

Citat ur artikeln: "Användningen av sedlar och mynt minskar i snabb takt i samhället och enligt SVT:s techkorrespondent Alexander Norén gör detta att Riksbanken tappar penningpolitisk makt."

Historiskt så har vi väl haft två tillfällen när det funnits parallella valutor som skulle ha samma värde, men där det plötsligt blivit stor skillnad. Skilling riksgälds resp. Skilling banco var det ena. Det andra var när en svensk resp. dansk krona skulle ha samma värde. Det diffade snart.
Nu har vi riksbankspengar och bankpengar. Upp till ett visst värde garanerar staten att bankpengarna ska ha samma värde som riksbankspengar. Men inte hur stort belopp som helst.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:"Enkronan kan bli e-krona i framtiden – men det finns risker"

Citat ur artikeln: "Användningen av sedlar och mynt minskar i snabb takt i samhället och enligt SVT:s techkorrespondent Alexander Norén gör detta att Riksbanken tappar penningpolitisk makt."

Historiskt så har vi väl haft två tillfällen när det funnits parallella valutor som skulle ha samma värde, men där det plötsligt blivit stor skillnad. Skilling riksgälds resp. Skilling banco var det ena. Det andra var när en svensk resp. dansk krona skulle ha samma värde. Det diffade snart.
Nu har vi riksbankspengar och bankpengar. Upp till ett visst värde garanerar staten att bankpengarna ska ha samma värde som riksbankspengar. Men inte hur stort belopp som helst.
Men den nordiska myntunionen höll faktiskt häpnadsväckande länge.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skandin ... yntunionen
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Men den nordiska myntunionen höll faktiskt häpnadsväckande länge.
Det antika guldmyntet solidus, varifrån ordet "solid" kommer, är emellertid det mest långlivade betalningsmedlet genom tiderna. Både halten och vikten bestod i mer än 700 år.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:"Enkronan kan bli e-krona i framtiden – men det finns risker"

Men den nordiska myntunionen höll faktiskt häpnadsväckande länge.
Jag hade lite bråttom när jag skrev, så jag kollade inte upp hur det var med den gemensamma nordiska kronan. Den avvecklades tydligen på ett förnuftigt sätt. Om det fanns folk som drabbades hårt vet jag inte. Intressant att den slutade fungera som gemensam valuta för ungefär 100 år sedan, men formellt avskaffades inte valutaunionen för än 1972. Man kan ju undra hur det kommer att gå för Euron.

Jag skrev shilling banko resp. riksgäld tidigare. Borde nog skrivit riksdaler. Hur som helst så skulle dessa båda valutor vara jämbördiga. Men inflationen etc. gjorde riksgäldens valuta betydligt mindre värd med tiden. Det finns de som påstår att det var ett av skälen till upproret som slutade med mordet på Gustav III. Nu har vi riksbankskronor och bankpengar. Hoppas det slutar bättre den här gången!

Riksgälden var ju upplånade pengar, medan banko var "statens" bankpengar, som tre av de fyra stånden stod bakom. Bondeståndet ansåg sig inte kunna riskera sina gårdar i pant för ständernas bank.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En fråga vi nog snart måste ta ställning till är om det skall fortsätta vara tillåtet med "köp nu - betala senare"-trenden. Jag är visserligen rätt liberal generellt (eller socialliberal) men det betyder inte att jag anser att allt skall vara helt oreglerat. Om man identifierar att en viss ekonomisk företeelse är skadlig för ekonomin och folket så brukar man i allmänhet sätta upp någon form av begränsning eller reglering.

Kanske har vi nu nått denna gräns för när det är dags att böra reglera den ohämmade kreditgivningen. Nyheten från SVT är i alla fall oroande:
SVT: Skulden till inkasso rekordhög – har dubblerats på några år
Enligt inkassobranschen själva så spår man dessutom en ökning av detta i framtiden. Frågan är vad som skall göras utan att man trampar in för mycket på individens rätt till privatliv och egna val?

Några åtgärder skulle kunna vara att om den totalt inbetalda kostnaden för krediten överstiger den ursprungliga kreditskulden så kan skulden inte krävas in genom kronofogden, utan måste avskrivas efter en viss tid.
En annan är att begränsa räntenivån (exempelvis riksbanksräntan + 5%-enheter) eller att kreditinstituten inte kan sälja konsumentkrediter vidare till andra bolag.
Detta med centralt skuldregister är jag delad om men kanske är det så att fördelarna överväger nackdelarna. I så fall så skulle en skuld som inte finns med i skuldregistret helt enkelt inte kunna vara indrivningsbar utan måste skrivas av vid begäran. Och begärs indrivning av en skuld i registret så får indrivningsbeloppet vara högst den ursprungliga skulden + några procentenheter över riksbanksräntan, räknat på den ursprungligt registrerade skulden.
Syftet i alla dessa fall är att begränsningen skall utgöras av att kreditbolagens möjlighet att tjäna pengar hänger på att de gör korrekta kreditbedömningar. Kanske måste man även sätta ett tak på vad man kan låna för något utan säkerhet, exempelvis en viss andel av låntagarens senaste tre årens genomsnittliga hos skatteverket registrerade bruttoinkomst, eller något sådant.

Något måste ju uppenbarligen göras, annars kommer vi, om vi inte redan har det, få en stor del människor som ställs utanför det ekonomiska samhället.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Om överskuldsättningsproblemet

Jag vet inte hur det ser ut nu, men tidigare har jag sett att om man vill köpa en pocketbok på Adlibris för säg 65 kronor så får man förslag på delbetalning med kanske tre kronor i månaden. Plus avgifter naturligtvis. Det är klart oetiskt, Upplägget har kanske försvunnit, för det var väl någon lagändring eller ny lagtolkning som berörde betalningsförslag för e-handel.

Ockerränta är ju inte tillåtet. Men gränsen för vad som är ockerränta har tydligen skrivits upp rejält. Där behövs en rejäl uppstramning.

Om kontantbetalning

Den allmänna sjukvården måste acceptera kontant betalning. Detta efter ett utslag i högsta förvaltningsdomstolen. Regionerna och dess underleverantörer struntar till stor del i detta. Jag har flera gånger nekats att betala sjukvård kontant. I vissa fall kan man få en räkning som går att betala kontant på svåråtkomliga ställen under kort öppettid. Men Aleris gav mig inga sådana alternativ, utan jag tog fakturan och betalade den på vanligt vis. (Antar att fakturabetalning är något mer kostsamt för Aleris att administrera än om jag tagit fram kortet direkt. De betalar t.o.m. porto eftersom jag inte fick den i handen.) Nu JO-anmäler Kontantupproret en region för kontantvägran: "Organisationen Kontantupproret JO-anmäler Region Dalarna".

"Politikerna måste sluta vara passiva i kontantfrågan".

"Att strypa tillgängligheten av kontanter på grund av corona är olyckligt". (En mer än ett år gammal debattartikel.)
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:Om överskuldsättningsproblemet

Jag vet inte hur det ser ut nu, men tidigare har jag sett att om man vill köpa en pocketbok på Adlibris för säg 65 kronor så får man förslag på delbetalning med kanske tre kronor i månaden. Plus avgifter naturligtvis. Det är klart oetiskt, Upplägget har kanske försvunnit, för det var väl någon lagändring eller ny lagtolkning som berörde betalningsförslag för e-handel.

Ockerränta är ju inte tillåtet. Men gränsen för vad som är ockerränta har tydligen skrivits upp rejält. Där behövs en rejäl uppstramning.)
Det verkar som sagt inte finnas någon väl definierad nivå på vad som är ocker.
Men ocker är inte bara procentsatsen utan det ska även vara : ”att utnyttja någon i trångmål” ”oförstånd” ”beroendeställning”
eller okunnighet. T.ex att ta ut en mycket hög ränta av den som ligger efter med hyran och riskerar bli vräkt.
Men den som e-handlar tämligen onödiga prylar mot kredit är ju inte direkt i trångmål.
Fast kanske om man inte klarar krediterna och måste låna för att betala lån..
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ocker
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kontanter är viktiga för att du fritt ska kunna välja hur du vill betala och avgörande för den finansiella inkluderingen av alla grupper i samhället. Med vår kontantstrategi vill vi säkerställa att kontanter fortfarande är lättåtkomliga och allmänt accepterade både som betalningsmedel och som värdebevarare.
Vilken organisation skriver så?
Svar: Europeiska centralbanken! Det är nästan så man önskar att Sverige går över till Euro!
Låst