Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Samrådsmöte tågplan 2022
Trafikverket har nyligen publicerat det rådande konstruktionsläget inför det kommande samrådsmötet. Tågresenärer från Uppsala får välja mellan många olika tåg:
*Pendeltåg till Stockholm City och Södertälje, 30-minuterstrafik
*Mälartåg till Stockholm C, Eskilstuna och Arboga, timmestrafik
*SJ:s regionaltåg till Knivsta, Märsta och Stockholm C, timmestrafik
*SJ:s direkttåg till Stockholm C, timmestrafik (2-timmarstrafik på söndagar)
*Mälartåg till Tierp och Gävle, 30-minuterstrafik
*Mälartåg till Sala, Västerås och Eskilstuna, 2-timmarstrafik (tätare i rusningen)
Notera att alla tåg går inte hela vägen, speciellt på Mälartågslinjerna mot Arboga, Gävle och Eskilstuna.
Trafikverket har nyligen publicerat det rådande konstruktionsläget inför det kommande samrådsmötet. Tågresenärer från Uppsala får välja mellan många olika tåg:
*Pendeltåg till Stockholm City och Södertälje, 30-minuterstrafik
*Mälartåg till Stockholm C, Eskilstuna och Arboga, timmestrafik
*SJ:s regionaltåg till Knivsta, Märsta och Stockholm C, timmestrafik
*SJ:s direkttåg till Stockholm C, timmestrafik (2-timmarstrafik på söndagar)
*Mälartåg till Tierp och Gävle, 30-minuterstrafik
*Mälartåg till Sala, Västerås och Eskilstuna, 2-timmarstrafik (tätare i rusningen)
Notera att alla tåg går inte hela vägen, speciellt på Mälartågslinjerna mot Arboga, Gävle och Eskilstuna.
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
En ganska märklig förändring är att Mälartåg tar över SJ:s insatståg i rusningen mellan Uppsala och Stockholm, men utan att förlänga dem söderut. SJ kommer då att köra två dubbelturer per timme under hela dagen, vilket borde vara resurseffektivt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Exakt! En av de stora orsakerna till att SJ inte tjänat så mycket pengar som "folk" tror på uppsalapendlarna är att det kostar väldigt mycket att köra den dimensionerande trafiken morgon och eftermiddag. Det är helt enkelt kostsamt att äga lok och vagnar som bara går några enstaka vöndor per dag, faktiskt så dyrt att det inte lönar sig även om tågen är fulla i ena riktningen.Enceladus skrev:En ganska märklig förändring är att Mälartåg tar över SJ:s insatståg i rusningen mellan Uppsala och Stockholm, men utan att förlänga dem söderut. SJ kommer då att köra två dubbelturer per timme under hela dagen, vilket borde vara resurseffektivt.
Jänför med SL pendlarna som är en förlustaffär hur fullsatga de än är.
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
SL-trafiken är en förlustaffär eftersom den ska vara en förlustaffär. Pendeltågen hade kunnat gå med vinst med en annan prissättning, men vad skulle vara poängen med det?Hechtwagen skrev:Exakt! En av de stora orsakerna till att SJ inte tjänat så mycket pengar som "folk" tror på uppsalapendlarna är att det kostar väldigt mycket att köra den dimensionerande trafiken morgon och eftermiddag. Det är helt enkelt kostsamt att äga lok och vagnar som bara går några enstaka vöndor per dag, faktiskt så dyrt att det inte lönar sig även om tågen är fulla i ena riktningen.Enceladus skrev:En ganska märklig förändring är att Mälartåg tar över SJ:s insatståg i rusningen mellan Uppsala och Stockholm, men utan att förlänga dem söderut. SJ kommer då att köra två dubbelturer per timme under hela dagen, vilket borde vara resurseffektivt.
Jänför med SL pendlarna som är en förlustaffär hur fullsatga de än är.
Det är dock intressant att Mälartåg tar på sig den robust olönsamma insatstrafiken och samtidigt behåller vändande trafikering för dessa turer. Då får skattebetalarna ta smällen utan någon trafikal förbättring. Är inte detta det sämsta av två världar?
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Arlanda Express behåller sitt utmärkta trafikutbud sett till antalet resenärer. Från Stockholm (CST) är det minst kvartstrafik mellan 4:20 och 23:35 alla dagar, därefter två avgångar 0:05 respektive 0:35. Från Arlanda (ARNN) är det minst kvartstrafik mellan 4:50 och 0:05 alla dagar, därefter två avgångar 0:35 respektive 1:05. Tunnelbanan har ett bättre trafikutbud, men inte Stockholms pendeltåg. Båda har betydligt fler resenärer än AEX.
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har alla sökt tåglägen till och från Norvik (KNG1). Hoppas att alla tåg får plats!
Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har alla sökt tåglägen till och från Norvik (KNG1). Hoppas att alla tåg får plats!
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Det är nog inga som helst problem. GC och TXL har tillsammans inte sökt mer än 1 avgång per dag. Tillkommer 4 avgångar för STHAMN. Men i princip skulle det utan problem gå att få in ett godståg var 30:e minut. Det dröjer nog innan behovet av godståg kommer upp i de volymerna.Enceladus skrev:Green Cargo, TX Logistik och Stockholms Hamnar har alla sökt tåglägen till och från Norvik (KNG1). Hoppas att alla tåg får plats!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Ja det är lite märkligt att MÄLAB betalar rjnt en miljard med allmäna medel om året för att få det de fick "nästan gratis" av SJ.Enceladus skrev:SL-trafiken är en förlustaffär eftersom den ska vara en förlustaffär. Pendeltågen hade kunnat gå med vinst med en annan prissättning, men vad skulle vara poängen med det?Hechtwagen skrev:Exakt! En av de stora orsakerna till att SJ inte tjänat så mycket pengar som "folk" tror på uppsalapendlarna är att det kostar väldigt mycket att köra den dimensionerande trafiken morgon och eftermiddag. Det är helt enkelt kostsamt att äga lok och vagnar som bara går några enstaka vöndor per dag, faktiskt så dyrt att det inte lönar sig även om tågen är fulla i ena riktningen.Enceladus skrev:En ganska märklig förändring är att Mälartåg tar över SJ:s insatståg i rusningen mellan Uppsala och Stockholm, men utan att förlänga dem söderut. SJ kommer då att köra två dubbelturer per timme under hela dagen, vilket borde vara resurseffektivt.
Jänför med SL pendlarna som är en förlustaffär hur fullsatga de än är.
Det är dock intressant att Mälartåg tar på sig den robust olönsamma insatstrafiken och samtidigt behåller vändande trafikering för dessa turer. Då får skattebetalarna ta smällen utan någon trafikal förbättring. Är inte detta det sämsta av två världar?
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Nja, "nästan gratis" är väl en överdrift. Men utan genomgående trafikering och en gemensam taxa tillför inte Mälartåg något större mervärde.Hechtwagen skrev:Ja det är lite märkligt att MÄLAB betalar rjnt en miljard med allmäna medel om året för att få det de fick "nästan gratis" av SJ.
Re: Samrådsmöte tågplan 2022: Uppsala får många olika tåg
Förslag Tågplan 2022
Vad blir Tamsons reaktion på detta?Trafikverket skrev:På sträckan Sala-Västerås-Sala har Mälardalstrafik AB ansökt om halvtimmestrafik vardagar mellan klockan 06:00-20:00.
Om Trafikverket skulle tilldela enligt ansökan skulle det innebära att all tillgänglig kapacitet skulle vara förbrukad och tågplanen skulle sakna återställningsförmåga under trafikdagen i händelse av störningar. Trafikverket bedömer därför att det inte är möjligt att tillmötesgå ansökan fullt ut då tågplanen skulle bli så störningskänslig att punktlighetsmålen inte kan upprätthållas.
I Trafikverkets förslag till tågplan har Trafikverket bedömt att det inte är möjligt att tillmötesgå ansökan för halvtimmestrafik under vardagar mellan klockan 09:00-11:00 och 13:00-15:00, och föreslår istället att timmestrafik för Mälardalstrafik AB tilldelas under denna tidsperiod.