SNS första linjer?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SNS första linjer?
Till bakgrund för denna tråd så tänker jag nog försöka ställa fler frågor jag kan komma på kring sådant som intresserar mig bl.a. stockholmshistoria och infrastruktur.
Jag vill minnas läsa mig på wikipedia en gång hur SSB startades och deras första hästspårvagnar och den första elektrificeringen som skedde på södermalm i Stockholm, men något motsvarande kunde jag inte hitta gällande kring SNS. Informationen kring SNS innan de slogs ihop och blev Stockholms Spårvägar verkar vara bristfällig av vad jag har kommit över på internet.
Så jag börjar med ett par enkla frågor:
- Vad eller vilka var SNSs första spårvägslinjer?
- När öppnades dessa?
- När elektrificerade SNS sitt spårvägsnät?
Jag vill minnas läsa mig på wikipedia en gång hur SSB startades och deras första hästspårvagnar och den första elektrificeringen som skedde på södermalm i Stockholm, men något motsvarande kunde jag inte hitta gällande kring SNS. Informationen kring SNS innan de slogs ihop och blev Stockholms Spårvägar verkar vara bristfällig av vad jag har kommit över på internet.
Så jag börjar med ett par enkla frågor:
- Vad eller vilka var SNSs första spårvägslinjer?
- När öppnades dessa?
- När elektrificerade SNS sitt spårvägsnät?
Re: SNS första linjer?
Svaren på dina frågor kan hämtas rakt ur boken "Stockholm på spåret". Hårt förenklat, i stora drag och med dagens gatunamn:
Ringlinjen, ursprungligen Slussplan-Roslagstorg (= Eriksbergsplan), öppnad 1877-07-10. Ringlinje från 1880: Birger Jarlsgatan - Tegnergatan - lite krokigt till Vasagatan - Vasabron - Nygatorna - Slussplan. Ersatt av eldrift 1904-08-06.
Djurgårdslinjen, ursprungligen Slussplan - Grevbron (ungefär Styrmansgatan), öppnad 1877-07-10, sedermera förlängd till Allmänna gränd. Ersatt av eldrift 1904-07-27.
Kungsholmslinjen, ursprungligen Gustav Adolfs torg - Kungsholmstorg, öppnad 1877-08-25, sedermera förlängd Hantverkargatan - Fridhemsgatan - Fleminggatan - Kungsgatan till Drottninggatan (hästskoform så att säga!), ersatt av eldrift 1904-12-23 på norra halvan och 1905-02-11 på södra halvan (detta var sista hästspårvägslinjen i stan).
Östermalmslinjen, 1881-1904, på slutet Stureplan - Sturegatan - Karlavägen - Narvavägen - Strandvägen - Norrmalmstorg.
Hagalinjen, 1886-1904, ursrpungligen Odenplan - Haga södra grindar, sedermera förlängd in i stan.
Vasastadslinjen, 1894-1904, Norra Bantorget - Torsgatan - Sankt Eriksplan - Odenplan (- Haga). Första linjen som blev elektrifierad, 1904-02-13.
Ringlinjen, ursprungligen Slussplan-Roslagstorg (= Eriksbergsplan), öppnad 1877-07-10. Ringlinje från 1880: Birger Jarlsgatan - Tegnergatan - lite krokigt till Vasagatan - Vasabron - Nygatorna - Slussplan. Ersatt av eldrift 1904-08-06.
Djurgårdslinjen, ursprungligen Slussplan - Grevbron (ungefär Styrmansgatan), öppnad 1877-07-10, sedermera förlängd till Allmänna gränd. Ersatt av eldrift 1904-07-27.
Kungsholmslinjen, ursprungligen Gustav Adolfs torg - Kungsholmstorg, öppnad 1877-08-25, sedermera förlängd Hantverkargatan - Fridhemsgatan - Fleminggatan - Kungsgatan till Drottninggatan (hästskoform så att säga!), ersatt av eldrift 1904-12-23 på norra halvan och 1905-02-11 på södra halvan (detta var sista hästspårvägslinjen i stan).
Östermalmslinjen, 1881-1904, på slutet Stureplan - Sturegatan - Karlavägen - Narvavägen - Strandvägen - Norrmalmstorg.
Hagalinjen, 1886-1904, ursrpungligen Odenplan - Haga södra grindar, sedermera förlängd in i stan.
Vasastadslinjen, 1894-1904, Norra Bantorget - Torsgatan - Sankt Eriksplan - Odenplan (- Haga). Första linjen som blev elektrifierad, 1904-02-13.
Tack för snabba svar och boktips! 

-
”Stockholm på spåret” med 372s får ju gälla som det mest kompletta verket om Stockholms spårvägar utgiven 1998.ADDE skrev:Tack för snabba svar och boktips!
Nästan det enda som saknas är senare års utvidgning av Tvärbanan, norr Alvik och öster om Gullmarsplan.
Linjehistoriken i ”Stockholm På Spåret” innehåller det som är dokumenterat även om hästspårvägs- och ångspårvägslinjerna. Vill du komplettera med hästomnibuslinjerna i Stockholm finns de på samma sätt i boken ”I lokaltrafikens Gryning”.
Okej, finns det en bok som berör båttrafiken i stockholm? t.ex. Djurgårdslinjerna, Skärgårdstrafiken och mälartrafiken?
Tyvärr ingen samlad linjehistorik på samma sätt. Finns dock många skrifter med välforskade historiker. Sök t ex på Arne Sundström i Libris så ser du många titlar. Vad gäller ångslupar i innerstaden t ex i Sankt Eriks Årsbok 1996 resp 1997.
….Ett tillägg. Ångslupslinjernas historia behandlas dessutom ofta i tidskriften ”Skärgårdsbåten”, t ex i de tre senaste numren den i Ulvsundasjön och Bällstaviken av Hans Langenstedt.