C30 Tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C30 Tunnelbana
Är det någon som vet hur många C30 tåg som är i trafik?
Re: C30 Tunnelbana
På vardagar ska det trafikeras med 11 turer = 22 vagnar.kristerE skrev:Är det någon som vet hur många C30 tåg som är i trafik?
Är det på "stamomloppen" eller går de som rusningståg? Hur många omlopp går numera på tunnelbana 2?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
2301-2319 vet jag säkert finns i tunnelbanan. Jag har sett 2318 och nästan alla under i trafik, men det kan vara så att några av de lägre numren inte är i trafik.
Trafik – 11 möjliga C30-omlopp (mån-tor) ur ett bemanningsperspektiv, vagnar räcker dock till 9 C30-omlopp samma dag.Odd skrev:Är det på "stamomloppen" eller går de som rusningståg? Hur många omlopp går numera på tunnelbana 2?
9 C30-omlopp fredagar.
2 C30-omlopp helger (lör och sön).
2321 såg jag på spåret vid Marievik.
Övriga vardagar då?Sparkfot skrev:Trafik – 11 möjliga C30-omlopp (mån-tor) ur ett bemanningsperspektiv, vagnar räcker dock till 9 C30-omlopp samma dag.Odd skrev:Är det på "stamomloppen" eller går de som rusningståg? Hur många omlopp går numera på tunnelbana 2?
9 C30-omlopp fredagar.
2 C30-omlopp helger (lör och sön).

Jag är även nyfiken på antal omlopp totalt , gärna på resp linje, oavsett vagntyp.
/Odd
Ca 100 resp 80 minuter per varv så typ 18 omlopp i 10-minuterstrafiken, typ det dubbla i högtrafik.
Totalt är det 16 omlopp på linje 14 Mörby C - Fruängen och på linje 13 är det 11 omlopp Ropsten - Norsborg och 10 omlopp Ropsten - Alby, totalt är det alltså 37 omlopp.
Nu har 2322 kommit till Stockholm och 2311 är redo för trafik igen efter att ha blivit lite väl närgången med ett arbetståg i fjol.Fyrgeit skrev:2301-2319 vet jag säkert finns i tunnelbanan. Jag har sett 2318 och nästan alla under i trafik, men det kan vara så att några av de lägre numren inte är i trafik.
Jag har ännu inte sett 2301 och 2305 i trafik. 2322 stod vid Årstadal i söndags. Är 2303 och 2304 i trafik ännu?
2301 är inte i trafik ännu p.g.a. konflikt mellan TF (SL) och Alstom.M224 skrev:Jag har ännu inte sett 2301 och 2305 i trafik. 2322 stod vid Årstadal i söndags. Är 2303 och 2304?
Har hört att C30 tar längre tid på sig vid stationsuppehållen än vad de äldre tågen gör. Stämmer detta och hur mycket långsammare går det isf?
Det är inget jag upplever i alla fall. Varför skulle de göra det? Inga vagnar jag åkt i någon stad har så långa uppehåll som C20.JohanB skrev:Har hört att C30 tar längre tid på sig vid stationsuppehållen än vad de äldre tågen gör. Stämmer detta och hur mycket långsammare går det isf?
Cx är såklart snabbast av alla vagnstyper i tunnelbanan. Det är fröjd att se dörrarna flyga upp precis när tåget stannat på perrongen.
Och som en del lokaltåg på kontinenten förr, dörrarna går igen när vagnarna börjar att rullaM224 skrev:Det är inget jag upplever i alla fall. Varför skulle de göra det? Inga vagnar jag åkt i någon stad har så långa uppehåll som C20.JohanB skrev:Har hört att C30 tar längre tid på sig vid stationsuppehållen än vad de äldre tågen gör. Stämmer detta och hur mycket långsammare går det isf?
Cx är såklart snabbast av alla vagnstyper i tunnelbanan. Det är fröjd att se dörrarna flyga upp precis när tåget stannat på perrongen.