Drömarbetsgivaren
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fredag 28 maj 2021 7:02
Drömarbetsgivaren
Ta del av detta från Instagram om hur det går till hos en stor kinesisk arbetsgivare inom branschen. Verkligen smickrande, detta gäller främst blå tunnelbanelinje, men modus operandi är nog likadant över hela bolaget. Läs och tänk efter en extra gång innan ni låter er bli anställda. Man söker lokförare, tågreparatörer, med mera. Tänk efter!
www.instagram.com/tunnelbanan/
www.instagram.com/tunnelbanan/
Re: Drömarbetsgivaren
Blir man hjärntvättad, eller vad är det som föranleder dig att skriva två gånger att man bör tänka efter innan man börjar där? Är det för sent att ändra sig när man väl har börjat?
Re: Drömarbetsgivaren
Steget till hur man beter sig inom pendeln är inte långt från det här, folk känner att man driver företaget MTR med diktatoriska villkor och tullar på säkerheten!Nisseberra skrev:Ta del av detta från Instagram om hur det går till hos en stor kinesisk arbetsgivare inom branschen. Verkligen smickrande, detta gäller främst blå tunnelbanelinje, men modus operandi är nog likadant över hela bolaget. Läs och tänk efter en extra gång innan ni låter er bli anställda. Man söker lokförare, tågreparatörer, med mera. Tänk efter!
http://www.instagram.com/tunnelbanan/
Inom pendeln har vi sett det flera ggr. B.l.a. har produktionschefer trafiksatt stoppande fel för att klara trafiken...Säkerhet är inget värt längre.
Samtidigt så skriver man hela tiden om rutinerna för att cheferna ska sitta i tryggt bo och de på golvet ska få skiten för vad cheferna gör!
Just nu sitter två psykopater som chefer i Älvsjö, den tredje är utlånad till Bro depån då de sparkades en massa folk där..b.l.a. depåchefen, tog inte många dagar innan han blev impopulär där!
Det har gått så långt att man från övervakande myndigheter har aviserat om besök i Älvsjö gjort när de kommit hit, istället stuckit till Södertälje depån!
Detta för att undvika att man ska kunna tillrättalägga en massa papper där ogentligheter har förekommit!
Och de fått rejält med smäll på huvudet!
Man har hela tiden sökt folk till arbetsledartjänster, men de som fått dessa har strax efter hoppat av då det inte var vad de sagt när de tog den!
Bolaget MTR borde inte få driva tågtrafik i Sverige över huvudtaget!
Nu avgörs upphandlingen på tunnelbanan nästa år, och det är många på golvet inte bara på tunnelbanan utan även pendeln som hoppas att de inte får den igen!
Men troligtvis ger SLL tunnelbanan igen till MTR eftersom SLL slipper betala ut en massa pengar om de inte sköter sig!
Tillika så är nya SL chefen en gammal MTR chef, sug på den!
Allt finansierar MTR med att försämra arbetsvillkoren för de anställda samt nerdragning av reservmaterialen
Tur man lämnar det sjunkande skeppet!
Re: Drömarbetsgivaren
Mer eller mindre...! Betänk att har du slutat hos din gamla arbetsgivare så tar de sällan tillbaka någon igen! Jag har sett det ske i stort sett varje gång någon slutat!daniel_s skrev:Blir man hjärntvättad, eller vad är det som föranleder dig att skriva två gånger att man bör tänka efter innan man börjar där? Är det för sent att ändra sig när man väl har börjat?
Man försöker hjärntvätta folk..Ja!
Nu senast på pendeln så tvingades företaget att backa när det gällde våra turlistor, har hört diverse orsaker till det..Allt från att Almega sagt till företaget att så här kan ni inte göra..? Ni måste först förhandla med facket!
Till att det handlar om att orsaken skulle vara det växande skadeberget..Kommande semestrar samt att folk flyr företaget och att vi hela tiden bråkat om det!
Det innebar att nu har man lagt ner alla tankar på turlistebyte...För tillfället!
Men de lär återkomma igen!
De har inte löst problemen som kommer i sommar med hur de ska göra med arbetsledare som saknas och som klivit av, inte ens om de få kvarvarande jobbar dygnet runt utan sömn så lär de räcka till!
Näe..! De har inte lyssnat på sin personal, utan nu får de betala priset för det!
Re: Drömarbetsgivaren
Jaha du menar så, men tunnelbanan är ju snarare ett sånt ställe man har som sitt första jobb, så de flesta som funderar på att börja där har väl inte just det dilemmat.Vislaren skrev:Mer eller mindre...! Betänk att har du slutat hos din gamla arbetsgivare så tar de sällan tillbaka någon igen! Jag har sett det ske i stort sett varje gång någon slutat!daniel_s skrev:Blir man hjärntvättad, eller vad är det som föranleder dig att skriva två gånger att man bör tänka efter innan man börjar där? Är det för sent att ändra sig när man väl har börjat?
Hur då?Vislaren skrev:Man försöker hjärntvätta folk..Ja
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Drömarbetsgivaren
Som i Norkorea, man inbillar de anställda att det inte bara är normala arbetsvillkor i tunnelbanan utan att de till och med är bättre än på järnvägen, vilket de inte är.daniel_s skrev:Jaha du menar så, men tunnelbanan är ju snarare ett sånt ställe man har som sitt första jobb, så de flesta som funderar på att börja där har väl inte just det dilemmat.Vislaren skrev:Mer eller mindre...! Betänk att har du slutat hos din gamla arbetsgivare så tar de sällan tillbaka någon igen! Jag har sett det ske i stort sett varje gång någon slutat!daniel_s skrev:Blir man hjärntvättad, eller vad är det som föranleder dig att skriva två gånger att man bör tänka efter innan man börjar där? Är det för sent att ändra sig när man väl har börjat?
Hur då?Vislaren skrev:Man försöker hjärntvätta folk..Ja
Re: Drömarbetsgivaren
MTR har alltid varit noga med att vårda sin image som en seriös och ansvarsfull arbetsgivare. Samtidigt har missnöjet länge varit påtagligt hos många medarbetare.
Att ett sånt här konto skulle dyka upp förr eller senare var väl därför inte oväntat.
Att ett sånt här konto skulle dyka upp förr eller senare var väl därför inte oväntat.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Drömarbetsgivaren
Det är ett evigt gnäll på personalen i tunnelbanan, det gnälldes lika mycket på de tidigare arbetsgivarna och alla förändringar anses vara försämringar. Det har är en obruten svit av försämringar i tunnelbanan sedan åtminstone 1950.lirdo skrev:MTR har alltid varit noga med att vårda sin image som en seriös och ansvarsfull arbetsgivare. Samtidigt har missnöjet länge varit påtagligt hos många medarbetare.
Att ett sånt här konto skulle dyka upp förr eller senare var väl därför inte oväntat.
Och cheferna ska vi inte tala om! De finns i två olika varianter:
Typ 1, den kvalificerade akademikern:
"Dendär har ju ingen erfarenhet ifrån tunnelbanan, bara en fin utbildning vet ju ingenting om dethär"!
Typ två, den internrekryterade strävsamme karriäristen:
"Vad fan är han för chef? Han har ju inte ens någon utbildning, han är ju fan spärrvakt från början, tror inte ens han gått ut gymnasiet!".
Så är det! Gnället är evigt!
Re: Drömarbetsgivaren
Det är lika illa på pendeln, bäst hade varit om SL drivit allt i egen regi...Nisseberra skrev:Ta del av detta från Instagram om hur det går till hos en stor kinesisk arbetsgivare inom branschen. Verkligen smickrande, detta gäller främst blå tunnelbanelinje, men modus operandi är nog likadant över hela bolaget. Läs och tänk efter en extra gång innan ni låter er bli anställda. Man söker lokförare, tågreparatörer, med mera. Tänk efter!
http://www.instagram.com/tunnelbanan/
//Visslaren
Re: Drömarbetsgivaren
Nja. Det var ju också likadant på tunnelbanan när SL faktiskt drev den i egen regi. Många kollegor som liksom förväntade sig att arbetsledningen skulle lösa deras privata problem genom någon form av lättnader i arbetet. Och många chefer som strängt taget inte riktigt var bra på någonting. Det är nog så det typiskt sett är på en arbetsplats av sådan typ och storlek!Vislaren skrev:Det är lika illa på pendeln, bäst hade varit om SL drivit allt i egen regi...Nisseberra skrev:Ta del av detta från Instagram om hur det går till hos en stor kinesisk arbetsgivare inom branschen. Verkligen smickrande, detta gäller främst blå tunnelbanelinje, men modus operandi är nog likadant över hela bolaget. Läs och tänk efter en extra gång innan ni låter er bli anställda. Man söker lokförare, tågreparatörer, med mera. Tänk efter!
http://www.instagram.com/tunnelbanan/
//Visslaren