De som tror att tunneln är så lång tror nog inte att det är en hemlighet. De tror nog bara att det är så och att det är allmänt tillgänglig kunskap.Anders Hanquist skrev:Men allt "snack" om sådana byggda, icke ibruktagna tunnlar är naturligtvis bara rent trams. Tunneln bortom Mörby finns och används som en minidepå. Det är allt. Hur i jösse namn skulle det varit möjligt att bygga längre, till Enebyberg eller till och med Täby och sedan bara lämna dem utan att det skulle vara allmänt känt utanför en liten krets konspirationsteoretiker. Har byggnadsarbetarna blivit skjuta för att inte skvallra?? Eller blivit mutade med miljonbelopp?? Vi bor inte i ett land där man skulle kunnat hemlighålla något sådant i årtionden. Det är bara vår lilla minivariant av icke inträffade månlandningar eller jordens påstådda platthet.
Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arlanda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
Beslutet att förlänga Roslagsbanan till T-Centralen gör förlängningen till Rimbo mycket mer motiverad utifrån ett trafikalt perspektiv. Förutsatt att inblandade kommuner vill utveckla berörda områden och medfinansiera infrastrukturen borde detta åtgärdsförslag inte vara kontroversiellt. Eftersom förlängningen medför ökad trafik till Kårsta och mer dubbelspår på Kårstagrenen (d.v.s. snabbare och punktligare trafik) utgår jag från att även Vallentuna ska dela på bördan.
Förlängningen till Arlanda påverkas främst indirekt av Roslagsbanans förlängning till T-Centralen. Den beslutade förlängningen innebär framför allt att Roslagsbanans upptagningsområden växer kraftigt, varpå tvärförbindelser blir enklare att motivera. Det stora antalet Märstabor som arbetar på Arlanda gör en vidare förlängning till Märsta också intressant.
Arlandagrenen kan även fortsätta mot Sigtuna och Bålsta, men detta är inte lika självklart som förlängningen till Märsta. I framtiden kommer det antagligen att gå direkttåg från Västerås till Arlanda via Enköping och Uppsala. Därmed är behovet av en normalspårig järnvägsförbindelse mellan Bålsta och Arlanda ganska begränsat. I så fall är det mer fördelaktigt att ha en direktförbindelse mellan Sigtuna och Täby.
Nu kommer vi till mer spekulativa idéer. Utifrån ett trafikalt perspektiv är de tidigare nämnda förlängningarna från T-Centralen till Orminge/Värmdö och Tyresö/Handen uppenbart välmotiverade, både sett till restidsvinster och kapacitet. Detta skulle dock vara ett av de dyraste kollektivtrafikprojekten någonsin i Stockholmsområdet. Dessa förlängningar kräver därför att Orminge/Värmdö och Tyresö/Handen fortsätter att växa, men det är nog ingen som vill ha fler stora bussterminaler i Stockholm.
I tråden "Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?" diskuteras företrädesvis behovet av en spårförbindelse mellan Flemingsberg och Handen. Jättehamnen i Norvik innebär dock att normalspår är mer lämpliga, men enbart sett till persontrafiken skulle Roslagsbanan vara ett intressant alternativ. I tråden "Vilka hållplatser borde T-banans förlängning till Täby få?" diskuteras en föreslagen förbindelse mellan Kista och Täby. Även här skulle Roslagsbanan kunna vara ett alternativ.
Förlängningen till Arlanda påverkas främst indirekt av Roslagsbanans förlängning till T-Centralen. Den beslutade förlängningen innebär framför allt att Roslagsbanans upptagningsområden växer kraftigt, varpå tvärförbindelser blir enklare att motivera. Det stora antalet Märstabor som arbetar på Arlanda gör en vidare förlängning till Märsta också intressant.
Arlandagrenen kan även fortsätta mot Sigtuna och Bålsta, men detta är inte lika självklart som förlängningen till Märsta. I framtiden kommer det antagligen att gå direkttåg från Västerås till Arlanda via Enköping och Uppsala. Därmed är behovet av en normalspårig järnvägsförbindelse mellan Bålsta och Arlanda ganska begränsat. I så fall är det mer fördelaktigt att ha en direktförbindelse mellan Sigtuna och Täby.
Nu kommer vi till mer spekulativa idéer. Utifrån ett trafikalt perspektiv är de tidigare nämnda förlängningarna från T-Centralen till Orminge/Värmdö och Tyresö/Handen uppenbart välmotiverade, både sett till restidsvinster och kapacitet. Detta skulle dock vara ett av de dyraste kollektivtrafikprojekten någonsin i Stockholmsområdet. Dessa förlängningar kräver därför att Orminge/Värmdö och Tyresö/Handen fortsätter att växa, men det är nog ingen som vill ha fler stora bussterminaler i Stockholm.
I tråden "Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?" diskuteras företrädesvis behovet av en spårförbindelse mellan Flemingsberg och Handen. Jättehamnen i Norvik innebär dock att normalspår är mer lämpliga, men enbart sett till persontrafiken skulle Roslagsbanan vara ett intressant alternativ. I tråden "Vilka hållplatser borde T-banans förlängning till Täby få?" diskuteras en föreslagen förbindelse mellan Kista och Täby. Även här skulle Roslagsbanan kunna vara ett alternativ.
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
Ställer mig tveksam till Roslagsbana till Arlanda. Finns det verkligen tillräckligt underlag för det? Har för mig att det har utretts tidigare. Låter mest som ett sätt för landstingsstyret att tillfredsställa de moderata väljarna i nordostkommunerna.
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
Ja, förlängningen har utretts tidigare och underlaget är fullt tillräckligt. Enligt en studie från år 2013 skulle Roslagsbanan ha drygt 1 500 avstigande i Benstocken och Arlanda under morgonens maxtimme (se sidan 93). Enligt känslighetsanalyser på sidan 96 ger en förlängning till Odenplan ett ökat resandeunderlag. Det är dock oklart om en förlängning till Märsta kan kombineras med en station i Benstocken. Vidare har befolkningen ökat mycket snabbare än vad som bedömdes i RUFS 2010.Diripsi skrev:Ställer mig tveksam till Roslagsbana till Arlanda. Finns det verkligen tillräckligt underlag för det? Har för mig att det har utretts tidigare. Låter mest som ett sätt för landstingsstyret att tillfredsställa de moderata väljarna i nordostkommunerna.
Elefanten i rummet är givetvis Arlanda Express. Nuförtiden kostar en enkelbiljett 299 kronor och en tur-och-retur-biljett 579 kronor. Detta är förmodligen Europas dyraste tågbiljetter. För pendeltågen ligger stationsavgiften på 120 kronor. Denna avgift har höjts i flera omgångar och kan höjas ytterligare i framtiden. Nyligen förlängdes A-Trains koncession med 10 år till 2050. Notera hur stor del av resenärerna som kommer från Östra station. Från T-Centralen blir det ännu fler!
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
Nästan dubbelt så många bostäder
Kollektivtrafikplan 2050 föreslår endast en ny station i Karby på Roslagsbanans Kårstagren där denna korsas av Norrortsleden. I artikeln står det att Tamsons har uppmanat Vallentuna kommun att "planera för att bygga ut Roslagsbanan", men ändå nämns inte den tänkta stationen på Arlandagrenen i rapporten.Mitt i skrev:I så fall kan det byggas ytterligare upp till 3 000 bostäder norr om Ormsta på fälten mot Molnby. Kommunen tänker sig en ny kommundel där även arbetsplatser och service ska finnas. Området ska byggas upp runt en ny station på Arlandagrenen av Roslagsbanan.
Re: Förslag: Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo och Arla
En variant av viskningsleken?twr skrev:De som tror att tunneln är så lång tror nog inte att det är en hemlighet. De tror nog bara att det är så och att det är allmänt tillgänglig kunskap.
-Tunneln är cirka 400 meter lång och fortsätter man gräva så kommer den ut i riktning mot Enebyberg.
-Det är bara 400 meter att gräva så kommer man till Enebyberg!!!