twr skrev: ↑tisdag 11 september 2018 16:13
Vad gäller metron är det ju lite ovanligt att bygga tunnlar för så korta tåg och det är intressant att fundera på om det var klokt. Hade det varit klokare att satsa på högre kapacitet, alternativt något billigare i ytläge? Den diskussionen är betydligt mer intressant än vilken nattrafik som erbjuds.
WMATA
vill automatisera sina sex linjer i Washingtons tunnelbana. Det är inte svårt att gissa vilka städer som är förebilder - Köpenhamn och Paris:
WMATA skrev:World class transit provides customers with frequent, reliable, and safe service that is cost effective to operate and has enough capacity to support growing communities. It includes all day, all week fast and frequent service, modern vehicles and infrastructure using state of the art technologies, streets that move people with enforced bus lanes and integrated signals, and an integrated system that makes it simple for people to plan, pay, and ride.
[...]
Copenhagen Metro: Designing for driverless operation is the global standard for newly built rail transit lines
[...]
Paris Metro: Cities are retrofitting conventional lines (including 100+ year old Lines 1 & 4 in Paris) for full automation to add capacity, improve service and decrease cost
Köpenhamn har gjort det många trodde var omöjligt - att skapa ett trafiksystem som går hela tiden ("all day, all week fast and frequent service"). Sett till utbudet är Köpenhamns metro förmodligen världens bästa system - tydligen en förebild för hela världen. Hur skulle metron kunna bli bättre än bäst? Flera har kopierat:
Enceladus skrev: ↑tisdag 13 maj 2025 16:33
För övrigt finns Ansaldos moderna signalsystem bland annat i det nämnda Köpenhamn -
liksom i Brescia, Honolulu, Milano, Rom, New Taipei och
Thessaloniki.
Kopiorna är dock inte lika bra som originalet, varför WMATA tittar på Köpenhamns metro snarare än Honolulus Skyline, trots att det senare finns i samma land!
Det skulle inte förvåna mig om Stockholms
nya flaggskepp blir en kopia av Köpenhamns metro - ambitionen verkar ju onekligen vara sådan:
DN skrev:Gula linjen kommer, likt Köpenhamns tunnelbana, att trafikeras av självkörande tåg och på perrongerna kommer det att finnas plattformsbarriärer. Det är Anton Fendert särskilt glad över.
– Jag har sagt tidigare att det här är nästa generations tunnelbana. Det är också nästa generation av ”världens längsta konstutställning” i och med att vi kommer kunna ha konst även i tunnlarna. Det är möjligt just eftersom det blir självkörande tåg och utsikt för resenärerna både framåt och bakåt i tunneln.
Frågan är om FUT
lyckas bättre än TF med att införa Ansaldos moderna signalsystem (eller något likvärdigt), men det är väl därför FUT bildades...