Idag vid 13-tiden rev en lastbild ned strömledningarna vid resecentrum vilket gjorde att ingen spårvagn kunde åka förbi, flertalet blev bogserade bort faktiskt.
Uppe vid Haga gjorde de så kallad triangelvändning och körde fram och tillbaka till Fridvalla.
Jag kan intyga att det var världen kaos när jag kom från Linköping vid kvart över fem-tiden. Förvisso alldeles lugnt i promenaden framför Resecentrum. Några arma krakar stod och väntade på bussar och spårvagnar som aldrig kom.
Men inte ett ords information om att hållplatsen vid Resecentrum var avstängd. Inte ens på de nya informationstavlorna. Det är faktiskt lite dåligt.
I stället gick all trafik på Slottsgatan (ja, inte spårvagnarna då, förstås) där det var stort hallabaloo.
En rolig sak som jag kan säga var att spårvagnsföraren i Essen (70), stannade ett tag, i väntan på att M67Kn på bilden skulle triangelvända, och gick fram till mig och min kamrat och frågade om vi var ifrån Expressen. Han fick svaret "inte direkt" varpå han frågade "Aftonbladet då?!"
När vi sedan klargjorde att vi kom från USI så svalnade intresset från hans sida litegrann...det brukar vara så tyvärr
Jonas L skrev:Idag vid 13-tiden rev en lastbild ned strömledningarna vid resecentrum vilket gjorde att ingen spårvagn kunde åka förbi, flertalet blev bogserade bort faktiskt.
Uppe vid Haga gjorde de så kallad triangelvändning och körde fram och tillbaka till Fridvalla.
Vad förvånad jag blev när jag kom uppifrån och såg detta!
En unik bild, tvåan kommer från byggandet på Hagagatan som snart är klart.
Några funderingar från en avflyttad östgöte:
Varför kunde man inte köra ner till Norr Tull. Där finns ju vändslinga.
Axel skrev:
Kanske strömlöst i slingan?
Om jag inte minns fel är kontakledningssektionen från mellan hållplatserna Matteusskolan och Norr Tull (ungefär vid Oxtorget) till någonstans mellan Resecentrum och Rådhuset... Om det är så så var Norr Tullsslingan strömlös eftersom olyckan var på samma strömsektion.
Jobbigt att backa från Matteusskolan till Haga...
Någon annan kan säkert tala om exakt hur det ligger till...
Axel skrev:
Om jag inte minns fel är kontakledningssektionen från mellan hållplatserna Matteusskolan och Norr Tull (ungefär vid Oxtorget) till någonstans mellan Resecentrum och Rådhuset... Om det är så så var Norr Tullsslingan strömlös eftersom olyckan var på samma strömsektion.
Någon annan kan säkert tala om exakt hur det ligger till...
Helt riktigt, den sektionsavskiljare som är närmast den nedrivna sträckan, norrut, finns vid Oxtorget. Därför blev alltså även Norr Tull utslaget i det här fallet.
Axel skrev:Varför kunde man inte köra ner till Norr Tull. Där finns ju vändslinga.
Tack, Leif, för upplysningen. Då förstår jag.
Då kanske några tvåriktningsvagnar skulle vara bra att ha?
Axel skrev:Några funderingar från en avflyttad östgöte:
Sen har vi juh att det finns ingen chans att komma in i vändslingan i Norr Tull om vagnarna kommer från Haga utan det går bara att köra in i den om du kommer från resecentrum.
Sen har vi juh att det finns ingen chans att komma in i vändslingan i Norr Tull om vagnarna kommer från Haga utan det går bara att köra in i den om du kommer från resecentrum.
Men spårvagnarna i Norrköping har möjlighet att backa... Så på samma sätt som man backar vid triangelvändningen vid Hagaskolan och som man backar genom slingan vid Folkets Park när buss ersätter på 3an så kan man backa genom slingan vid Norr Tull. Smart va????
Men spårvagnarna i Norrköping har möjlighet att backa... Så på samma sätt som man backar vid triangelvändningen vid Hagaskolan och som man backar genom slingan vid Folkets Park när buss ersätter på 3an så kan man backa genom slingan vid Norr Tull. Smart va????
Det är juh klart att de kan backa, den biten tänkte jag inte på, skyller på att jag bor i Sthlm nu så man orkar inte komma på såna saker