Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Jag har använt NID som id-kort ända sedan det kom och aldrig haft något bekymmer med det och aldrig sett någon tendens att det inte skulle uppskattas som id. Utfärdat på samma villkor som passet är det ju ett av de säkraste id-kort vi har.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Jag har använt NID som id-kort ända sedan det kom och aldrig haft något bekymmer med det och aldrig sett någon tendens att det inte skulle uppskattas som id. Utfärdat på samma villkor som passet är det ju ett av de säkraste id-kort vi har.
Nej, det var bara så att jag märkte att expediten var tvungen att knappa in personnumret. Så då tyckte jag att jag lika väl kunde dra fram körkortet så blev det smidigare. Jag hade dem ju alldeles intill varandra.
Sedan kan det vara bra att ha en extra legitimation hemma. Om man blir av med det ena så kan man använda det andra för att få ut ett nytt. Skulle man bli av med legget så kanske det blir problem att få ett nytt. Någon trovärdig person måste då intyga att jag är jag. Vet inte vika krav som ställs, men kände någon fick problem med det. Först och främst för att kunna få ett nytt utfärdat. Men sedan också att få hämta ut det nya utan att kunna legitimera sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag har använt NID som id-kort ända sedan det kom och aldrig haft något bekymmer med det och aldrig sett någon tendens att det inte skulle uppskattas som id. Utfärdat på samma villkor som passet är det ju ett av de säkraste id-kort vi har.
Nej, det var bara så att jag märkte att expediten var tvungen att knappa in personnumret. Så då tyckte jag att jag lika väl kunde dra fram körkortet så blev det smidigare. Jag hade dem ju alldeles intill varandra.
Sedan kan det vara bra att ha en extra legitimation hemma. Om man blir av med det ena så kan man använda det andra för att få ut ett nytt. Skulle man bli av med legget så kanske det blir problem att få ett nytt. Någon trovärdig person måste då intyga att jag är jag. Vet inte vika krav som ställs, men kände någon fick problem med det. Först och främst för att kunna få ett nytt utfärdat. Men sedan också att få hämta ut det nya utan att kunna legitimera sig.
Ja det är en mycket bra idé att alltid ha ett extra id (som kan vara pass) i reserv. För utan giltigt id är det bussvårt att få ett nytt id. I princip är det bara nära anhörig som gäller och denne ska vara med vid ansökan.
När jag sökte pass första gången räckte det med att en kollega och chef skrev sitt namn och adress på fotot... och ingen bad om leg när jag började min anställning så jag hade ju rent teoretiskt kunnat vara mr nobody. Och när jag ryckte in i lumpen frågade ingen efter id... efter några dagar hade jag egen k-pist.
Men nu verkar allt handla om att kunna identifiera sig på nätet, utan någon som helst kontroll att det finns en fysisk person...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag hörde på Ekonomiekot i P1 idag att Handelsbanken lägger ner ännu fler kontor. En företagare som intervjuades kritiserade nedläggningen då det blir 15 mil till närmaste bankkontor. Dessutom riskerar företagaren att tvingas sluta med kontanter eftersom det inte finns någonstans att sätta in dagskassan på. Och det visar väl mycket på problemet här. Att färre personer använder kontanter beror på att det är allt färre ställen som man kan använda kontanter på, och ju färre ställen, desto mindre kontanter omsätts vilket ytterligare triggar att det blir svårt att betala med kontanter.
Ja, Handelsbanken ska stänga 180 av sina 380 kontor under den närmaste tiden. Det är många kommuner och kommundelar som blir utan bankkontor. Även efter halveringen kommer Handelsbanken fortfarande att ha flest bankkontor i Sverige (se tabellen i artikeln), och de andra storbankerna stänger också kontor i rask takt.

Bankerna kommer säkert att förlora några kunder (i den mån det finns alternativ), men alla kunder är ju inte lönsamma. Arlanda Express visar med all tydlighet att det är bättre att ha få mycket lönsamma kunder än många måttligt lönsamma kunder. Problemet är egentligen att det inte finns något icke-kommersiellt alternativ samtidigt som både samhället och staten kräver att medborgarna har bankkonton.

Jag undrar dock om inte storbankerna leker med elden. Bankkontoren och kontanthanteringen skapar ett naturligt oligopol. Ett digitalt oligopol är ett tveeggat svärd - det är både enklare och svårare att upprätthålla. Med Swish och BankID är oligopolet säkrat, men detta kan ändras i en handvändning (även om politikerna i nuläget stödjer oligopolet). E-kronan är ju i princip en direkt ersättare till Swish, och EU kan i praktiken tvinga den svenska staten att höja tillitsnivån på e-legitimationerna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Ja det är en mycket bra idé att alltid ha ett extra id (som kan vara pass) i reserv. För utan giltigt id är det bussvårt att få ett nytt id. I princip är det bara nära anhörig som gäller och denne ska vara med vid ansökan.
När jag sökte pass första gången räckte det med att en kollega och chef skrev sitt namn och adress på fotot... och ingen bad om leg när jag började min anställning så jag hade ju rent teoretiskt kunnat vara mr nobody. Och när jag ryckte in i lumpen frågade ingen efter id... efter några dagar hade jag egen k-pist.
Men nu verkar allt handla om att kunna identifiera sig på nätet, utan någon som helst kontroll att det finns en fysisk person...
Jo, som jag skrev i det tidigare inlägget kan de nuvarande e-legitimationernas lägre tillitsnivå bli ett problem i framtiden. Computer Sweden skriver följande:
Computer Sweden skrev:Hon konstaterar också att Bank-id som de flesta använder i dag inte utfärdas på högsta tillitsnivå och att det också innebär att vi kan bli nekade tillgång till e-tjänster i andra länder inom EU för att de inte uppfyller kraven.
BankID, Mobilt BankID och Freja eID+ har alla tillitsnivå 3 (av fyra möjliga nivåer). Den tillitsnivån accepteras uppenbarligen i Sverige, men inte nödvändigtvis i andra EU-länder. Exempelvis kräver Estland tillitsnivå 4 för elektronisk omröstning vid val. Sverige har faktiskt en e-legitimation med den högsta tillitsnivån, nämligen AB Svenska Pass, men i princip ingen använder den.

Det finns som sagt ett förslag om att kombinera en säker e-legitimation med nationellt id-kort, vilket också görs i Estland, men detta verkar ha runnit ut i sanden. Det omtvistade vaccinationspasset kan dock aktualisera frågan...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Vad är egentligen poängen med dagens körkort? Polisen kan redan se alla behörigheter i sina system. Körkortet fungerar i praktiken bara som ett mindre säkert id-kort med en längre giltighetstid. Finland, Norge och Danmark har infört digitala körkort, men egentligen behövs inget körkort alls. Utomlands kan det dock uppstå problem...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Misstänkt penningtvätt i lyxbutiker

Det sägs att den svenska narkotikamarknaden är värd många miljarder kronor per år (uppskattningarna är förstås osäkra och varierar). Detta är mycket pengar, och de måste spenderas någonstans. Det är tydligen inte ovanligt att väskor för 45 000 kronor köps i 500-sedlar. Bidrar kontanter mer till penningtvätt än storbankerna?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Vad är egentligen poängen med dagens körkort? Polisen kan redan se alla behörigheter i sina system. Körkortet fungerar i praktiken bara som ett mindre säkert id-kort med en längre giltighetstid. Finland, Norge och Danmark har infört digitala körkort, men egentligen behövs inget körkort alls. Utomlands kan det dock uppstå problem...
För mig är körkortet i första hand en bra legitimation. Det är också lätt att visa vilken behörighet man har om man ska låna eller hyra ett fordon. Förutom nationellt id-kort och pass så har jag uppfattat körkortet som den mest säkra legitimationen. Bl.a. just för att den är utfärdad av staten.

Vilka jobbar med pass på polisens passavdelningar? Är det poliser så tycker jag det är slöseri med en begränsad resurs. Men det kanske är civilanstälda, för jag har för mig att de inte har uniform.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Att ha en gemensam valuta och allmängiltiga betalmedel är i högsta grad en demokratisk fråga.

Om det sedan baseras på bananer, en utländsk valuta eller stora 20-kilos kopparplattor, spelar egentligen ingen roll även om de olika alternativen har sina nackdelar.
Det är i allra högsta grad en demokratisk fråga att en säljare och köpare ska kunna bestämma själva vilket betalmedel som ska användas. Försök betala med SEK i Frankrike så får du se hur gemensam vår valuta är.
Lennart Petersen skrev:Men då handlar det ju om handlarens rättighet att välja, inte om kundens.
Kundens rättighet är att välja en annan säljare att köpa av. Det du och vissa andra vill införa är tvång vilka betalmedel som ska gälla vid en transaktion.
Och det här handlar knappast om demokrati. Driver man affärsverksamhet så får man med viss självklarhet finna sig i de rätt omfattande regelverk som samhället stipulerar. Viktigt i sammanhanget är dock att det är konkurrensneutral så villkoren gäller för alla.
Regelverk, javisst, jag har inte skrivit något annat. Men om en säljare hellre vill ha ekollon än SEK som betalning ska inte staten förhindra detta och påtvinga säljaren att ta SEK. Precis som köparen ska kunna betala i ekollon så länge säljaren accepterar det. Detta givetvis inom den privata sektorn.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Vilka jobbar med pass på polisens passavdelningar? Är det poliser så tycker jag det är slöseri med en begränsad resurs. Men det kanske är civilanstälda, för jag har för mig att de inte har uniform.
Enligt polismyndigheten har man 34000 anställda varav 21000 poliser. Passexpedition torde rymmas inom dessa 13000 övriga så det är inte poliser som expedierar men dom har ju viss utbildning för saken.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu börjar Norges centralbank testa sin e-krona: “Ytterligare kunskap nödvändig”

Stora delar av världen funderar just nu på hur deras samhällen ska ställa om från det parasitiska banksystem som dominerar för tillfället, och Norge är naturligtvis inget undantag. Norges centralbank är, till skillnad från de kommersiella aktörerna, också intresserad av offlinebetalningar:
Trijo News skrev:För båda dessa lösningar ska man dessutom testa saker som exempelvis offlinebetalningar, skriver Norges centralbank i rapporten.
Vidare framhåller Norges centralbank att "the share of cash payments in Norway is now probably the lowest in the world", vilket direkt motsäger tidigare påståenden från Kontantupproret och KKP:s nyttiga idioter som istället hävdar att Sverige respektive Kina är etta.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

The race to replace cash with crypto is hotting up

En intressant redogörelse för den aktuella situationen i världen.
WIRED skrev:For author David Gerard, whose books Attack of the 50 Foot Blockchain and Libra Shrugged investigate the role cryptocurrencies play in the financial system, what these projects lack is the key element the Bahamian one had: a pressing reason for a digital currency to exist. “I like the Bahamas’ digital currency because they started from the position of ‘we have a problem, how do we solve it’,” he says. “Their problem was that the outer islands didn’t have good banking access so the central bank stepped in. It’s supplying a form of money that can be used in those islands and can be used offline. They made it possible to transmit small amounts by phone so it’s just like handing someone a five-dollar note. If you look at the European Central Bank, they are not solving a problem.”
Enligt den citerade författaren är länder med mindre utvecklade banksystem mer angelägna om att införa digitala centralbanksvalutor på grund av praktiska problem. I västvärlden anser många att det nuvarande systemet är tillräckligt bra. Detta påminner om när stora delar av Afrika hoppade över ett fast telefonnät och gick direkt på mobiltelefonen. I Bahamas kan betalsystemet inte längre vara nere. I Sverige går det däremot inte att betala offline i kontantlösa butiker, vilka blir allt fler.
WIRED skrev:Just like the other countries that are at an advanced stage of CDBC development, much of the African continent is underbanked but is well served by mobile phones. China, which has made significant investments across Africa via its Belt and Road Initiative, is a major exporter of mobile phones to the continent, with Transsion brands Tecno, Itel, and Infinix accounting for almost 50 per cent of the African mobile phone market. Huawei’s latest phone has an inbuilt digital e-yuan wallet; if other manufacturers follow suit China will be well placed to export its digital currency to a region in which use of the yuan is already posing a threat to the dominance of the US dollar. While the dollar has been the reserve currency of the world since the Bretton Woods Agreement was signed in 1944, several African countries have been toying with the idea of additionally adopting the yuan for the past couple of years. Unsurprisingly, the US Federal Reserve is now looking at the possibility of creating an e-dollar, although its project is at a very early stage.
Behöver vi nämna elefanten i rummet? En nyhet för mig är att Huaweis senaste telefoner tydligen redan har stöd för Kinas digitala yuan. Tyvärr förefaller västvärlden hamna allt mer på efterkälken...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Många risker med ett kontantlöst samhälle".

Ett citat ur debattartikeln i Bohuslänningen:
Man vet väldigt lite om vilka konsekvenser detta kan få för Sveriges beredskap, civilsamhället och småföretagen, den äldre befolkningen och grupper med svag förankring i samhället. Med andra ord så har en samhällsbärande infrastruktur nedmonterats på ett ad hoc-mässigt sätt utan tillbörlig konsekvensanalys.
Mycket tänkvärda ord!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tänk vad säkert och bra det var när man endast kunde betala parkeringen med mynt! :D
"Så kan din identitet kapas via populär parkeringsapp".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

For Tesla, bitcoin was a bigger moneymaker last quarter than cars

Världens största elbilstillverkare tjänar nu mer pengar på valutahandel än bilförsäljning. Enligt en färsk uppskattning finns det fortfarande 28 länder som har högre elförbrukning än bitcoinnätverket, men den siffran minskar i snabb takt. Därmed växer marknaden för Teslas solpaneler...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Många butiker som inte accepterar kontanter har börjat slarva med att skylta om detta. Och ibland sitter skylten inte vid entrén utan vid kassan. Lite sent. Ibland gömd bakom exponerade varor på kassadisken. Var i går inne i en butik i Gallerian som jag misstänkte inte accepterade kontanter, men som inte skyltade om det någon stans. Expediten trodde skylten fanns någonstans men kunde inte heller hitta den. Hon skulle meddela butiksföreståndaren. Synd, för jag hade nog handlat där annars. Och till ett sådant belopp att jag förmodligen hade betalat med kort.

Stadium hade texten "Kontantfri butik" i liten stil vid sidan av dörren i samma stil som öppettiderna och precis under dessa. Man skulle kunna säga att meddelandet var väl gömt. För man tittar knappast efter öppettiderna mitt på dan då butiken helt uppenbart är öppen. Men vid kassorna var skyltarna dess då större och väl synliga. Men jag tror att Stadium har upphört med detta dåliga kundbemötande och accepterar kontanter i alla butiker. Med jag kan ha fel där.

Hittade ett intressant frågesvar på Lawline.

Avslutningen av texten. Min kursivering:
Lawline skrev:Sammanfattning

Till följd av att 5 kap 1§ Lag om Sveriges Riksbank är dispositiv, råder avtalsfrihet och därför kan giltiga betalningsmetoder avtalas bort. Det måste framkomma innan avtalet vilka förutsättningar som gäller, ex att kontanta medel inte är okej. Genom att exempelvis gå in i en butik godkänner du deras förutsättningar. Skulle det vara så att inga förutsättningar framkom innan avtalet ingicks, kan man kräva att få betala med kontanter då det om inget annat avtals är huvudregeln.
Kanske var det detta som gjorde att en person fick en synundersökning gratis. Enligt vad personen skrev i en Facebookgrupp. Optikerbutiken nobbade kontanter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fråga till er här som är bra på att läsa lagar. Var framgår det att 2:a stycket i 5 kap 1§ Lag om Sveriges Riksbank är dispositiv?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Har det verkligen upprättas ett avtal bara genom att man går in i en butik? Känns som det behövs lite mer än så får att det ska räknas som att ett avtal ska ha upprättas, exempelvis en accept från båda parter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Har det verkligen upprättas ett avtal bara genom att man går in i en butik? Känns som det behövs lite mer än så får att det ska räknas som att ett avtal ska ha upprättas, exempelvis en accept från båda parter.
Kan bara hålla med!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns risker med att ha kontantlösa butiker! "Stor polisinsats vid Intersport i Umeå".
Låst