SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3531
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av Hechtwagen »

Infomaster skrev:
Vislaren skrev: Ännu en trafik som MTR ska förstöra...

Förklara, tack. Våra samtalsregler på Forum indikerar att man ska:

. . . . bete sig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.


Det är möjligt att du i lunchrummet talar illa om företaget utan invändningar från andra, men i detta Forum vill vi att du anger hur företaget "ska förstöra" den blivande trafiken.

Tänk på att eftersom du ska kommentera en händelse som ännu inte inträffat så är din bevisbörda tung.
Vi får vänta och se men lokförarbrist och trasiga fordon är väl inte otänkbart? Och blir det en svår vinter så lär de få en trög start. De lär dock ha en arsenal av bortförklaringar att ta fram för ingen gör ju någonsin ett dåligt jobb.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av Vislaren »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Men så lätt ska politikerna inte få komma undan. Det är ingen som har tvingat dem att välja ett sådant marknadsfundamentalistiskt trafikavtal. I Sydsverige fungerar Öresundstågen fortfarande utmärkt, och Mälardalen skulle kunna ha ett liknande trafiksystem. Nu hoppas jag att Mälardalstrafiks ordförande - ingen annan än Kristoffer Tamsons (M) - ser till att detta inte blir ett lika stort fiasko som röda linjens nya signalsystem!
Observera att detta gäller trafiken som Mälardalstrafik har direktupphandlat av SJ (Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och UVEN). Den trafiken kommer att köras av MTR från december i ett avtal som liknar det för Öresundstågen. Problemet handlar om hur den trafiken ska bedrivas mellan september och december.

Det marknadsfundamentalistiska avtalet för den "låtsaskommersiella" trafiken är inte uppsagt (tyvärr).
Och som vanligt så blir det personalen som får ta smällen!
//Vislaren
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av Vislaren »

Odd skrev:Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?
Man körde inte slut på kilometrarna, man lämnade inte ut kilometeruppgifterna till nya operatören. Den nya operatören gjorde bristfälliga förberedelser villket gjorde att de hamnade i den situationen.
Man tvingade ut personalen på stationerna för att ta kilometrarna på fordonen!
//Vislaren
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Det MÄLAB nu får göra är väl att be MTR komma tre månader tidigare, något som MTR ytterst sannolikt är villiga att gå med på mot betalning.

Scenariot Tamsons målar upp där tågen helt ställs in inträffar bara om han vill det, varför trasslar han alltid in sig i yvig retorik och framstår som personligen indignerad och känslostyrd när det landar problem på hans skrivbord?
Tamsons, tillika Mälardalstrafiks ordförande, kan vara oroad för att Mälardalstrafik inte har ett eget biljettsystem. Nu skulle det behövas.
Tamson borde vara mer oroad över hur MTR ska klara av att driva trafiken utan att dra ned på personalens löner m.m..
Idag täcker vinsterna på tunnelbanan för förlusterna på pendeln, men räcker det till att täcka förluster på Mälartrafiken..?
Har kontakter på SL som säger att de är väldigt missnöjda med hur MTR sköter pendeln, blir det inte bättring så kommer några chefer snart ryka!
Hur kommer det sig att under Alstoms tid hade vi inte på långa vägar lika mycket varmgångar...Eftersom vi har fler fordon nu än då..Och ändå får de inte det att fungera alltid!
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av daniel_s »

Vislaren skrev:Hur kommer det sig att under Alstoms tid hade vi inte på långa vägar lika mycket varmgångar...Eftersom vi har fler fordon nu än då..Och ändå får de inte det att fungera alltid!
Menar du varmgångslarmen pga tjuvbroms som är legio under vinterförhållanden? Just detta är väl att betrakta som ett konstruktionsfel på fordonen. Dessa uppkommer väl under vissa väderförhållanden som inte förekommer varje år. Sen kanske man kan nedbringa dem genom ett visst körsätt, men detta problem tror jag att alla fordon i X6x-serien drabbas av oavsett vem som sköter underhållet.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Finns det någon lättillgänglig statistik på hur många upphandlingar inom kollektivtrafik som överklagas? Känns som det finns många åsikter men väldigt lite fakta. Blir lite likt debatten om detaljplaner där vissa framför att "allt överklagas", "en majoritet överklagas" osv. Åsikter som stämmer dåligt med verkligheten.
Jaså det ”känns” så? Om du nu vet hur det ligger till i verkligheten så varför spekulera?
Den som skrev "Det är väl mer regel än undantag att en upphandling överklagas nuförtiden" får väl komma med lite siffror som stödjer det hela. Som sagt blir det som jag skrev lik debatten gällande debatten om överklagade av detaljplaner, mycket tryckande och åsikter men lite fakta.
Skriv svar