Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda
Trafikplan med trafikutbud i Etapp 2
Nu har Mälardalstrafiks trafikutbud i Etapp 2 presenterats för allmänheten. Det blir annorlunda än tidigare planerat. Dock kvarstår några oklarheter.
Svealandsbanan Örebro – Stockholm – Uppsala (inklusive Uppsalapendeln)
Antalet avgångar mellan Örebro och Stockholm följer tidigare planer. Däremot utökas antalet dubbelturer vardagar/helger mellan Stockholm och Uppsala från 22/12 till 23/17. Detta innebär att Stockholm – Uppsala får timmestrafik med Mälartåg under hela trafikdygnet alla dagar, vilket alltså är en ambitionshöjning på helger.
Emellertid går inte alla tåg på helger hela vägen till Eskilstuna, utan vissa tåg trafikeras som "lokala avgångar". Således har den tidigare idén om att integrera länshalvorna övergivits. Trafikupplägget är uppenbarligen inte inspirerat av Öresundstågen, vilket bekräftas av den komplicerade Mälardalstaxan.
Vidare kompletteras Mälartågslinjernas regionaltågstrafik på delsträckan Stockholm – Uppsala med annan regionaltågstrafik inom avtal om Movingo. Inriktningen är att den senare har timmestrafik, med uppehåll i Märsta och Knivsta. Samtidigt har SJ aviserat att direkttågen behålls. Detta kan innebära att det går 3 tåg/h på sträckan.
Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Tillkommande tåg vänder som planerat i Vingåker.
UVEN Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping
Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer. UVEN trafikeras istället som två linjer, Uppsala – Eskilstuna samt Sala – Linköping. Därmed utökas trafiken kraftigt på delsträckan Sala – Eskilstuna. I synnerhet får sträckan halvtimmestrafik vardagar. UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget.
Upptåget Uppsala – Tierp – Gävle
Varumärket Upptåget behålls som arbetsnamn för Upptågets andra linje. Trafikutbudet är också oförändrat. Denna linje har redan halvtimmestrafik i Uppsala län.
Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Vissa tåg vänder som planerat i Nyköping. Den tidigare tanken om genomgående trafikering har som sagt övergivits.
Ostpendeln Linköping – Stockholm – Tierp – Gävle
Denna linje trafikeras under SJ:s varumärke, men uppges omfattas av Movingos ordinarie regler. Samtidigt sägs det att linjen kan behöva någon form av Movingo-tillägg mellan Stockholm och Uppsala för att inte bli överbelastad, vilket dock motsäger det tidigare påståendet att Movingos ordinarie regler gäller.
Detta innebär alltså att det sammanlagt kan finnas fyra olika sorters biljetter för lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala: SL/UL, Mälardalstaxa, Movingo utan tillägg för Ostpendeln samt Movingo med tillägg för Ostpendeln. Således är det ställt utom rimligt tvivel att Öresundstågen inte användes som förebild!
För att göra biljettsystemet ännu mer komplicerat gäller inte Movingo i Gävle på Ostpendeln, men väl på Mälartågslinjen Upptåget som går samma delsträcka. Tyvärr verkar biljettsystemet inte alls vara genomtänkt. De goda nyheterna är att SJ har aviserat att Ostpendeln får betydligt fler avgångar än vad som anges i inriktningen.
Mälarbanan Stockholm – Enköping – Västerås – Örebro – Hallsberg – Laxå – Göteborg
Även denna linje trafikeras under SJ:s varumärke. Till skillnad från övriga två linjer som körs under SJ:s varumärke har avgångar utöver minimiutbudet inte aviserats. Barkarby station kan komma att trafikeras av linjen under perioden. Däremot innebär biljettkrånglet att de överbelastade pendeltågen sannolikt inte avlastas.
Nu har Mälardalstrafiks trafikutbud i Etapp 2 presenterats för allmänheten. Det blir annorlunda än tidigare planerat. Dock kvarstår några oklarheter.
Svealandsbanan Örebro – Stockholm – Uppsala (inklusive Uppsalapendeln)
Antalet avgångar mellan Örebro och Stockholm följer tidigare planer. Däremot utökas antalet dubbelturer vardagar/helger mellan Stockholm och Uppsala från 22/12 till 23/17. Detta innebär att Stockholm – Uppsala får timmestrafik med Mälartåg under hela trafikdygnet alla dagar, vilket alltså är en ambitionshöjning på helger.
Emellertid går inte alla tåg på helger hela vägen till Eskilstuna, utan vissa tåg trafikeras som "lokala avgångar". Således har den tidigare idén om att integrera länshalvorna övergivits. Trafikupplägget är uppenbarligen inte inspirerat av Öresundstågen, vilket bekräftas av den komplicerade Mälardalstaxan.
Vidare kompletteras Mälartågslinjernas regionaltågstrafik på delsträckan Stockholm – Uppsala med annan regionaltågstrafik inom avtal om Movingo. Inriktningen är att den senare har timmestrafik, med uppehåll i Märsta och Knivsta. Samtidigt har SJ aviserat att direkttågen behålls. Detta kan innebära att det går 3 tåg/h på sträckan.
Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Tillkommande tåg vänder som planerat i Vingåker.
UVEN Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping
Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer. UVEN trafikeras istället som två linjer, Uppsala – Eskilstuna samt Sala – Linköping. Därmed utökas trafiken kraftigt på delsträckan Sala – Eskilstuna. I synnerhet får sträckan halvtimmestrafik vardagar. UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget.
Upptåget Uppsala – Tierp – Gävle
Varumärket Upptåget behålls som arbetsnamn för Upptågets andra linje. Trafikutbudet är också oförändrat. Denna linje har redan halvtimmestrafik i Uppsala län.
Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Vissa tåg vänder som planerat i Nyköping. Den tidigare tanken om genomgående trafikering har som sagt övergivits.
Ostpendeln Linköping – Stockholm – Tierp – Gävle
Denna linje trafikeras under SJ:s varumärke, men uppges omfattas av Movingos ordinarie regler. Samtidigt sägs det att linjen kan behöva någon form av Movingo-tillägg mellan Stockholm och Uppsala för att inte bli överbelastad, vilket dock motsäger det tidigare påståendet att Movingos ordinarie regler gäller.
Detta innebär alltså att det sammanlagt kan finnas fyra olika sorters biljetter för lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala: SL/UL, Mälardalstaxa, Movingo utan tillägg för Ostpendeln samt Movingo med tillägg för Ostpendeln. Således är det ställt utom rimligt tvivel att Öresundstågen inte användes som förebild!
För att göra biljettsystemet ännu mer komplicerat gäller inte Movingo i Gävle på Ostpendeln, men väl på Mälartågslinjen Upptåget som går samma delsträcka. Tyvärr verkar biljettsystemet inte alls vara genomtänkt. De goda nyheterna är att SJ har aviserat att Ostpendeln får betydligt fler avgångar än vad som anges i inriktningen.
Mälarbanan Stockholm – Enköping – Västerås – Örebro – Hallsberg – Laxå – Göteborg
Även denna linje trafikeras under SJ:s varumärke. Till skillnad från övriga två linjer som körs under SJ:s varumärke har avgångar utöver minimiutbudet inte aviserats. Barkarby station kan komma att trafikeras av linjen under perioden. Däremot innebär biljettkrånglet att de överbelastade pendeltågen sannolikt inte avlastas.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Så svaret var nej? Då är det ju inte helt perfekt på den järnvägen enligt TS sätt att se på saken.Ulrik Berggren skrev:Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Med ett "snabbtåg" menas alltså ett motorvagnståg med sth 200 och obligatorisk platsbokning. Motorvagnståg med sth 200 och frivillig platsbokning kallas i stället för "regionaltåg" och de där det är fri sittning kallas "lokaltåg". Gemensamt för alla dessa tåg är att de har olika taxesystem.Ulrik Berggren skrev:Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Och "lokaltågen" Shinkansen i Japan har bara sth 320 som mest...daniel_s skrev:Med ett "snabbtåg" menas alltså ett motorvagnståg med sth 200 och obligatorisk platsbokning. Motorvagnståg med sth 200 och frivillig platsbokning kallas i stället för "regionaltåg" och de där det är fri sittning kallas "lokaltåg". Gemensamt för alla dessa tåg är att de har olika taxesystem.Ulrik Berggren skrev:Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Västkustbanan har precis samma problem som Stockholm - Uppsala. Om man pendlar mellan exempelvis Göteborg och Halmstad kan man inte åka med SJ-tågen utan hänvisas till de långsammare Öresundstågen, även om det skulle gå ett SJ-tåg vid den tid man vill åka (att köpa ett SJ-månadskort för 4010 kr som bara gäller på ett fåtal tåg är givetvis inget realistiskt alternativ). Om man å andra sidan kommer med SJ-tåg från Stockholm till Göteborg och ska åka vidare mot Halmstad så är det billigast att byta till ett annat SJ-tåg, även om det skulle innebära längre väntetid än om man byter till ett Öresundståg. Det är alltså inget ovanligt med situationer där den ena resenären åker med SJ och den andra resenären åker med Öresundståg, trots att det egentligen skulle vara bättre för båda om de bytte plats med varandra, om inte det uppsplittringen på två olika aktörer med olika biljettsystem motverkade detta. Detta är ett vansinnigt samhällsekonomiskt slöseri som alla förlorar på, det är rena fakta och inte en åsikt från trådstartaren.Hechtwagen skrev:Så svaret var nej? Då är det ju inte helt perfekt på den järnvägen enligt TS sätt att se på saken.Ulrik Berggren skrev:Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."
Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.
Eller missar jag något?
Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.
Eller missar jag något?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Nej, skribenten missar inget. Den nya UVEN får ytterligare två avgångar på helger, vilket är en ökning med en tredjedel jämfört med nuvarande Upptåget. Detta är en väsentlig förbättring för resenärer som har en tid att passa.4330 skrev:"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."
Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.
Eller missar jag något?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Tågtrafiken på Västkustbanan är inte helt oproblematisk, men kan ändå inte jämföras med Stockholm – Uppsala. Den senare sträckan har betydligt fler oplanerade resor och kan få hela fyra olika sorters biljetter. Dessutom är samtliga tåg i slutändan finansierade av regionerna, till skillnad från SJ:s snabbtåg. Situationen är absurd.Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Jag missade att även ta med "Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer.". Men då vet jag att du syftar på den 33-procentiga ökningen på helgen, och inte på vardagstrafiken på denna delsträcka.Enceladus skrev:Nej, skribenten missar inget. Den nya UVEN får ytterligare två avgångar på helger, vilket är en ökning med en tredjedel jämfört med nuvarande Upptåget. Detta är en väsentlig förbättring för resenärer som har en tid att passa.4330 skrev:"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."
Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.
Eller missar jag något?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.
Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.
Nu när pendeltågen har blivit totalt överbelastade* kan regionpolitikerna inte längre leka marknad med regionaltågstrafiken. Detta kan jämföras med Londons busstrafik som undantogs från Thatchers lekstuga. Det är kul att leka, men trafiken måste också fungera. Därför begränsades marknadsfundamentalismen till övriga delar av UK.
Givetvis var det orättvist att bara London fick behålla en fungerande busstrafik, men tydligen ansåg politikerna att bilen är ett fullgott alternativ i resten av unionen. I Sverige är det tvärtom. Det är i princip bara Stockholms politiker som fortfarande leker marknad, men nu verkar lekstugan ha nått vägs ände även där.
Vad händer då med dessa fem avgångar mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna? Det bästa vore om de fortsätter mot Nyköping som ju saknar direktförbindelse till Uppsala. Vidare blir tågen ganska meningslösa som "lokala avgångar" utan en gemensam taxa...
*Pendeltågen har numera högre ståplatsbeläggning än alla delar av tunnelbanan (se sidorna 39-41), vars kapacitet dessutom ska fördubblas.
Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.
Nu när pendeltågen har blivit totalt överbelastade* kan regionpolitikerna inte längre leka marknad med regionaltågstrafiken. Detta kan jämföras med Londons busstrafik som undantogs från Thatchers lekstuga. Det är kul att leka, men trafiken måste också fungera. Därför begränsades marknadsfundamentalismen till övriga delar av UK.
Givetvis var det orättvist att bara London fick behålla en fungerande busstrafik, men tydligen ansåg politikerna att bilen är ett fullgott alternativ i resten av unionen. I Sverige är det tvärtom. Det är i princip bara Stockholms politiker som fortfarande leker marknad, men nu verkar lekstugan ha nått vägs ände även där.
Vad händer då med dessa fem avgångar mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna? Det bästa vore om de fortsätter mot Nyköping som ju saknar direktförbindelse till Uppsala. Vidare blir tågen ganska meningslösa som "lokala avgångar" utan en gemensam taxa...
*Pendeltågen har numera högre ståplatsbeläggning än alla delar av tunnelbanan (se sidorna 39-41), vars kapacitet dessutom ska fördubblas.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
På ett annat forum har det presenterats avgångstider och destinationer. Det tycks som att de ytterligare helgavgångarna bara kommer att gå lokalt Uppsala - Stockholm.Enceladus skrev:Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.
Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... post159329
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.pnott skrev:På ett annat forum har det presenterats avgångstider och destinationer. Det tycks som att de ytterligare helgavgångarna bara kommer att gå lokalt Uppsala - Stockholm.Enceladus skrev:Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.
Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... post159329
Sedan behövs givetvis också en gemensam taxa. Det är inte många som vill betala ett premium för ett något snabbare tåg som går mer sällan och kan kräva ett extra byte, vilket är väldigt tydligt i Märsta. Eftersom Upptåget blir en del av Mälartåg kommer vanliga biljetter att gälla i hela Uppsala län, men Region Stockholm har inte fattat ett sådant beslut. Bra för Knivstabor som pendlar till Uppsala!
Intressant att restiden mellan Eskilstuna och Uppsala blir nästan lika via Stockholm (en timme och 44 minuter) respektive Västerås (en timme och 49 minuter). Men annars är det helt olika relationer, och båda behövs. Överlever den kommersiella busstrafiken mellan Eskilstuna och Arlanda som tar två timmar och tio minuter?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Det körs ju långa pendeltåg mellan Uppsala och Södertälje även på helgerna numera, så jag tror knappast det är så många (ofrivilligt) stående resenärer. Och antalet resenärer i relationen Södertälje-Uppsala är mest troligt väldigt liten, i synnerhet på helgerna. Men visst skulle genomgående tåg göra lite mer nytta än några enstaka ytterligare avgångar lokalt mellan Stockholm och Uppsala. Det är svårt att se syftet med dessa då det redan finns goda förbindelser på just den sträckan.Enceladus skrev:Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Ja, sedan långa pendeltåg infördes på söndagar har ofrivilliga ståplatsresenärer varit en sällsynt syn på helger (förutom möjligen på lördagsnätter när det är 30-minuterstrafik med korta tåg). Detta är emellertid ett slösaktigt trafikupplägg som kräver att även tågen mellan Södertälje och Upplands Väsby är långa. Fler genomgående regionaltåg och en gemensam taxa skulle jämna ut belastningen på pendeltågen och därmed ge större möjligheter att optimera trafiken.kildor skrev:Det körs ju långa pendeltåg mellan Uppsala och Södertälje även på helgerna numera, så jag tror knappast det är så många (ofrivilligt) stående resenärer. Och antalet resenärer i relationen Södertälje-Uppsala är mest troligt väldigt liten, i synnerhet på helgerna. Men visst skulle genomgående tåg göra lite mer nytta än några enstaka ytterligare avgångar lokalt mellan Stockholm och Uppsala. Det är svårt att se syftet med dessa då det redan finns goda förbindelser på just den sträckan.Enceladus skrev:Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.
Ett annat argument för genomgående tåg är att Nyköping (eller Katrineholm) skulle kunna få en direktförbindelse till Sveriges fjärde största stad. De genomgående Öresundstågen har gjort väldigt mycket för sammanhållningen i Sydsverige och Själland. De sörmländska städerna har, liksom Stockholms södra länshalva, halkat efter i utvecklingen, och dessa slitningar kommer att orsaka problem i samhället.
Det mest anmärkningsvärda i det här fallet är likväl att det egentligen inte finns något argument för vändande Mälartåg...
(Skribenten har dock fel i att "det redan finns goda förbindelser på just den sträckan". Mellan Uppsala och Knivsta är det bara två tåg i timmen som har lokal taxa. Det behövs fler, och nu blir det också fler tåg med lokal taxa i Uppsala län.)
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Ett argument för tåg som bara går Stockholm - Uppsala är att man kan kliva på dem direkt även im man är 5 - 10 min tidig, vilket är en fördel om man vill arbeta under resan. Dessutom ökar naturligtvis rättidigheten.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Uppsnabbat trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 20 september
Då ligger bollen hos Tamsons. Stackars Enköping som blir utan den gemensamma taxan i Region Uppsala...Region Uppsala skrev:Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslöt på dagens möte att godkänna det föreslagna biljettsortiment med tillhörande biljettpriser i Mälartågstrafiken som gäller från den 12 december 2021.
Vidare godkändes att Region Uppsalas biljettsortiment under varumärket UL ska vara giltigt för resor med Mälartåg på sträckan Uppsala–Knivsta–Arlanda/Märsta samt på sträckorna Gävle–Uppsala och Sala–Uppsala, vilket innebär att UL-taxa kommer fortsätta gälla på trafiken till Gävle och Sala. Prisanpassning på resor mellan Uppsala–Stockholm förutsätter att motsvarande beslut fattas av Region Stockholm.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Problemet är väl inte att UL-taxan inte gäller från Enköping utan snarare att där inte finns några avgångar med Mälartåg att tillämpa den på.Enceladus skrev:Stackars Enköping som blir utan den gemensamma taxan i Region Uppsala...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Motsvarande beslut kommer naturligtvis fattas av Region Stockholm. Men frågan gäller ju inte SL-giltighet på Mälartågen utan de överenskomna priserna på Mälartåg mellan Region Stockholm och Region Uppsala:Enceladus skrev:Uppsnabbat trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 20 september
Då ligger bollen hos Tamsons. Stackars Enköping som blir utan den gemensamma taxan i Region Uppsala...Region Uppsala skrev:Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslöt på dagens möte att godkänna det föreslagna biljettsortiment med tillhörande biljettpriser i Mälartågstrafiken som gäller från den 12 december 2021.
Vidare godkändes att Region Uppsalas biljettsortiment under varumärket UL ska vara giltigt för resor med Mälartåg på sträckan Uppsala–Knivsta–Arlanda/Märsta samt på sträckorna Gävle–Uppsala och Sala–Uppsala, vilket innebär att UL-taxa kommer fortsätta gälla på trafiken till Gävle och Sala. Prisanpassning på resor mellan Uppsala–Stockholm förutsätter att motsvarande beslut fattas av Region Stockholm.
https://opengov.360online.com/Meetings/ ... ize=796508Efter samråd med Region Stockholm föreslås att
prisnivån för Movingo prissätts med utgångspunkt i årligen beslutat pris för UL/SL 30
dagar vuxen, med ett tillägg om antingen cirka 250 kronor i kortare resrelationer eller
cirka 400 kronor för mellanlånga och längre resrelationer. Resrelationer med SJ:s
trafik inom Region Uppsala:s trafikområde, föreslås på motsvarande sätt prissättas
med utgångspunkt i UL 30 dagar vuxen med ett tillägg om cirka 250 kronor.