M33 tas ur trafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M33 tas ur trafik
Göteborgs nyaste spårvagnar, M33, har tagits ur trafik. Det verkar inte var något akut fel som är orsaken, utan att det saknas dokumentation om livslängden för en komponent som ingår i förarövervakningen, populärt kallad dödmansgrepp.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.45433274
Re: M33 tas ur trafik
Haha så det börjar redan.Harald skrev:Göteborgs nyaste spårvagnar, M33, har tagits ur trafik. Det verkar inte var något akut fel som är orsaken, utan att det saknas dokumentation om livslängden för en komponent som ingår i förarövervakningen, populärt kallad dödmansgrepp.
Intressant nog så drar jag mig till minnes att något väldigt snarlikt hände ungefär 1997 med vissa ombyggda tunnelbanevagnar, jag vill minnas att det var de vagnar typ C12 som byggts om med säkerhetspedaler i stället för fjädrande spakar (1089-1165 eller något sådant). Då gick det troll i godkännandet och det tog vad jag upplevde som en halv evighet innan de kom i trafik (vissa vagnar tycks t o m bara ha byggts om för att sedan leva resten av sitt liv som mellanvagnar på tunnelbana 1).
Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...
Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...
Ja och vi bör väl för den goda stämningens skull inte nämna något om godkännandeprocesserna i Norrköping på 90-taletleifd skrev:Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...

Kanske det, på 10-talet gick de ju allafall snabbare... men inte på 00-talet.daniel_s skrev:Ja och vi bör väl för den goda stämningens skull inte nämna något om godkännandeprocesserna i Norrköping på 90-taletleifd skrev:Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...
-
M06-typen var väl beprövad i Tyskland bl.a. i Berlin samt smalspårsvarianten i flera städer.
Mja, förvisso väl beprövad i Tyskland. Detta då ju M06 är specificerad och byggd på specen för Frankfurts typ S, som då (när de första köptes till Norrköping 2006) fanns i 65 exemplar i Frankfurt an Main.C12C3C3C12 skrev:M06-typen var väl beprövad i Tyskland bl.a. i Berlin samt smalspårsvarianten i flera städer.
Vagnarna 31-35 och 46 är dessutom köpta ur Frankfurts optioner. Även Adelaide har 15 vagnar av samma typ som också är köpta ur Frankfurts optioner.
Berlin har ju en specialversion av Flexity Classic, som kallas Flexity Berlin, men dessa började levereras med prototyper först 2008-09.
Tittar vi på just Flexity Classic, så finns/fanns dessa i Adelaide, Frankfurt am Main, Kassel, Norrköping och Stockholm.
Här finns f.ö. världens alla spårvagnsmodeller
-
Oops jag kanske blandade ihop dem med GTN+M 

Jadu, om du studerar innehållet i alla länkar på sidan jag länkade till, så ser du att detta inte är helt enkelt.C12C3C3C12 skrev:Oops jag kanske blandade ihop dem med GTN+M
Lätt hänt att det blir galet då...
Körförbudet hävdes igår eftermiddag