https://svenska.se/saob/?id=D_0865-0102.xQ0Z&pz=7Anders Hanquist skrev:Sedan vet jag inte om det direkt är "svengelska" för ordet depå (då med mer eller mindre fransk stavning) är belagt i svenskan sedan slutet av 1700-talet och det används om vagnhallar och motsvarande i många språk (exempel "Kopli Trammi Depoo" i Tallinn eller "5. tramvaju depo" i Riga).
Hallonbergen-Rinkeby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: Hallonbergen-Rinkeby
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
I och för sig var det bara 35 år sedan inkorporeringen av Spånga när depån bytte namn, och mindre än 30 år sedan som det gick tåg till Vällingby skyltade med ett stort "S" som i Spånga. Men man kan väl säga att Spånga inte slog igenom som det stadsdelsnamn det möjligen ursprungligen var tänkt som. Men jag har bott i Rinkeby, som tråden för övrigt handlar om, och fått brev adresserade till SpångaAnders Hanquist skrev:Och för att förstå hur en vagnhall/depå i Vällingby kunde heta något med "Spånga-" måste man känna till en inkorporering som ligga 70+ år bak i tiden, så det var nog ett begripligt namnbyte.

-
Vilket i sig är helt normalt eftersom Spånga (163) är helt korrekt postadress för Rinkeby.daniel_s skrev:[
I och för sig var det bara 35 år sedan inkorporeringen av Spånga när depån bytte namn, och mindre än 30 år sedan som det gick tåg till Vällingby skyltade med ett stort "S" som i Spånga. Men man kan väl säga att Spånga inte slog igenom som det stadsdelsnamn det möjligen ursprungligen var tänkt som. Men jag har bott i Rinkeby, som tråden för övrigt handlar om, och fått brev adresserade till Spånga
- dr Cassandra Nojdh
Spånga, det är ju rena landet. Eller som Pelle Myran sjöng i "Twist Fia" 1962: "Sommaren bodde vi i en fäbod i Spånga"daniel_s skrev: Men man kan väl säga att Spånga inte slog igenom som det stadsdelsnamn det möjligen ursprungligen var tänkt som.
1:06 in i filmen
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ja så var det! Hittar dock inte postnumret nu.
Senast redigerad av daniel_s den onsdag 03 mars 2021 19:19, redigerad totalt 2 gång.
-
Var och i vilken riktning är bilden tagen? Och vad är vitsen med "plåtportalen"?
-
Ja grejen var ju att "gamla" Spånga (en landskommun) delades upp på Stockholm och Sundbyberg och vissa bitar även till andra kommuner. Sen delades Stockholmsdelen upp i fler församlingar och postorter. Namnet lever kvar för området kring Spånga kyrka och Spånga station med stadsdelar som Rinkeby och Tensta. Knappast någon uppfattar nog Vällingby (eller för den delen Hallonbergen) som "Spånga" i dag. Så var det nog redan när Spångahallen bytte namn, så det namnbytet var nästan självklart.
Är inte Spånga den största stationen i både stadsdelsområdet och postorten med samma namn?Anders Hanquist skrev:Ja grejen var ju att "gamla" Spånga (en landskommun) delades upp på Stockholm och Sundbyberg och vissa bitar även till andra kommuner. Sen delades Stockholmsdelen upp i fler församlingar och postorter. Namnet lever kvar för området kring Spånga kyrka och Spånga station med stadsdelar som Rinkeby och Tensta. Knappast någon uppfattar nog Vällingby (eller för den delen Hallonbergen) som "Spånga" i dag. Så var det nog redan när Spångahallen bytte namn, så det namnbytet var nästan självklart.
-
Med knapp marginal:Enceladus skrev:Är inte Spånga den största stationen i både stadsdelsområdet och postorten med samma namn?Anders Hanquist skrev:Ja grejen var ju att "gamla" Spånga (en landskommun) delades upp på Stockholm och Sundbyberg och vissa bitar även till andra kommuner. Sen delades Stockholmsdelen upp i fler församlingar och postorter. Namnet lever kvar för området kring Spånga kyrka och Spånga station med stadsdelar som Rinkeby och Tensta. Knappast någon uppfattar nog Vällingby (eller för den delen Hallonbergen) som "Spånga" i dag. Så var det nog redan när Spångahallen bytte namn, så det namnbytet var nästan självklart.
påstigande en vintervardag 2018
Spånga 8900
Rinkeby 7600
Tensta 6900
Hjulsta 2500.
-
Om nu vare sig depå eller hall duger åt daniel_s så får vi väl kalla det för Rissnegrottorna. För det är ju fyra grottor. Även om dom kallas skepp på ritningen.
Rissnebasen, med underjordiska skeppLars Stegenius skrev:Om nu vare sig depå eller hall duger åt daniel_s så får vi väl kalla det för Rissnegrottorna. För det är ju fyra grottor. Även om dom kallas skepp på ritningen.

-
En kul grej är att det faktiskt går att köra bil ner i berget, i skepp 1. Spår 11 och 12 är bara "halvlängd" i skepp 1 och spår 10 går visserligen hela vägen men har strömskena och vignolräls bara samma halva längd som spår 11 och 12. Den andra halvan ligger spår 10 med gatuspår och det finns en tunnel ner från markytan så att man kan köra ner med vägfordon och lasta om mellan vägfordon och spårburna fordon där.
Tidigare i livet hände det att jag hade ärende i Rissnedepån och tanken slog mig då att jag skulle köra ner och vända bara för att kunna säga att jag kört bil i T-banan.
Tidigare i livet hände det att jag hade ärende i Rissnedepån och tanken slog mig då att jag skulle köra ner och vända bara för att kunna säga att jag kört bil i T-banan.
-
Ja, givetvis!!daniel_s skrev:Rissnebasen, med underjordiska skeppLars Stegenius skrev:Om nu vare sig depå eller hall duger åt daniel_s så får vi väl kalla det för Rissnegrottorna. För det är ju fyra grottor. Även om dom kallas skepp på ritningen.
- Kristofer
- Kontakt:
Här kommer ett litet bidrag i form av en spårplan från det nu saligen insomnade, och för er stockholmare dyra, projektet med nytt signalsystem för TUB 2. Då användes nämligen de gamla trafikspåren genom Rissnegrottan som testbana:
Spårkarta E-ETT
Spårkarta E-ETT
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
https://www.ekeving.se/r/r.phpkildor skrev:Det hade varit kul om det funnits en schematisk spårkarta för Stockholm liknande den här för London:
http://cartometro.com/metro-tram-london/
Söker man på tunnelbana här finns schematiska spårkartor över alla sträckor i tunnelbanan tror jag (inga depåer förutom rissnehallen), dock rätt utdaterad och oorganiserad. Har använt den rätt länge för att klura ut vilka övergångsväxlar som finns mellan stationer.

Tack för tipset!