Många butiker godtar inte kontanter eftersom få personer använder kontanter och få personer använder kontanter eftersom många butiker inte godtar kontanter. Detta dilemma kallas ofta "hönan och ägget". Utan hönan blir det inget ägg och utan ägget blir det ingen höna.LÅ1 skrev:Att få personer inte använder kontanter längre beror till stor del på att många butiker och restauranger inte godtar dem längre. Men en stor del av befolkningen vill att kontanter finns kvar och gå att använda. Skulle säga att smarta människor vill använda kontanter!
En viktig detalj i det här sammanhanget är dock att kontanter brukade dominera marknaden. Kontanter har inte låsts ute från marknaden på grund av "hönan och ägget", utan kontanter har valts bort från en tidigare dominerande ställning. Det går inte att rädda något som nästan ingen vill använda längre.
Fysiska brev befinner sig i en liknande situation. Det är inte många som fortfarande skickar fysiska brev. Digitala alternativ har ersatt fysiska brev. Då är det oundvikligt att postutdelningen begränsas i takt med att allt färre efterfrågar tjänsten. Menar skribenten att alla borde tvingas att skicka ett brev varje dag?
För övrigt använder jag kontakter när det går eftersom jag anser att befintliga alternativ, bankpengar och kryptovalutor, har extremt stora brister som kan destabilisera samhället. Men jag är fullt medveten om att kontanter inte har någon framtid. Fysiska kontakter är lika förlegade som fysiska brev.
Betrakta till exempel miljöaspekten. Fysiska kontanter kommer alltid att orsaka utsläpp. Nu råkar det vara så att de flesta storbanker och de vanligaste kryptovalutorna inte heller är särskilt miljövänliga, men där finns det ingen teknisk begränsning. Bankpengar och kryptovalutor kan bli miljövänliga. Det kan inte fysiska kontanter.