Spårvagn i vänstertrafik i Frankrike?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Spårvagn i vänstertrafik i Frankrike?

Inlägg av Stefan Isaksson »

Nedanstående är en länk till en YouTube som egentligen handlar om fransk musik: https://youtu.be/creFMXyhe-8
Anledningen till inlägget är illustrationen, en gatuscen som tyvärr inte är dokumenterad så jag vet varken plats eller målare, även om jag gissar på Paris.
Två spårvagnar möts, men jag tycker de ser ut att gå i vänstertrafik (medan bilarna, som väntat, verkar köra högertrafik).

Tyvärr vet jag nästan ingenting om fransk spårväg (mer än att Paris verkar haft i stort sett allt: hästspårvagnar, ångspårvagnar, tryckluftsspårvagnar, kabelspårvagnar och givetvis elektriska spårvagnar) så jag har ingen aning om det gick för sig att köra vänstertrafik i gatukanten, eller om jag tolkat målningen fel. Någon som vet mer?

SI
Användarens profilbild
Odd

Re: Spårvagn i vänstertrafik i Frankrike?

Inlägg av Odd »

Hmm..
Båda vagnarna har ju framlyktor och man kan inte med säkerhet säga att man ser en förare, så det går nog inte dra någon slutsats alls om det. Däremot verkar spårvagnarna ha eget körfält, skiljt från bilarnas.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Jag gick mest på att linjenummerkruka verkar saknas på den vänstra vagnen = antyder baksida.
Att båda spåren går i gatans ena kant har av och till funnits i Stockholm med, bland annat på Norrbro och Valhallavägen.

SI
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Platsen är Place de la Madeleine i Paris ungefär här: https://goo.gl/maps/pdAganBstWyiNVwq5
Stefan Isaksson skrev:Att båda spåren går i gatans ena kant har av och till funnits i Stockholm med, bland annat på Norrbro och Valhallavägen.
I Vallhallavägen gick de väl i mittplanteringens ena kant, eller har de haft något annat läge tidigare? Men på Munkbron gick de i ena kanten.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag ser egentligen inget som direkt tyder på att vagnarna kör i vänstertrafik på bilden, det är väl tvåriktningsvagnar som ser likadana ut ändå. Är det en hållplats där i bakgrunden, så skulle man behöva skifta dörrsida för att använda den.

Det skulle kanske underlätta för biltrafiken om spårvagnarna körde i vänstertrafik här. Men den ser ut att ta sej fram ändå. Sen kan ju målaren ha tagit sig lite konstnärliga friheter också.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
Stefan Isaksson skrev:Valhallavägen.
I Vallhallavägen gick de väl i mittplanteringens ena kant, eller har de haft något annat läge tidigare?
Ja, ursprungligen gick de i södra körbanan, åtminstone väster om Sturegatan.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu är ju detta ett konstverk och då kanske man inte alltid kan vara säker på att det är en exakt återgivning av verkligheten. Däremot har det förekommit en del märkliga blandade system. I en film från 1940-talets Batavia (dagens Djakarta) kan man se spårvagnar i gatumitt som möts i högertrafik, medan övrig trafik utanför spåren kör vänstertrafik. Spårområdet är inte separat utan det rör sig om blandtrafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Den vänstra vagnen har spårat ur för den har ena rälen mitt för lyktan.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Jag hittade nyss en referens till tavlan i YouTubes kommentarfält: The painting is called “Marche’ aux fleurs, Place de la Madeleine” and it’s by Eugene Galien-Laloue.
Nå, det ändrar ju ingenting i min fråga.

SI
Skriv svar