Martin Kolk skrev:Att lösa ut A-train blir nog svårt, men det borde ju rimligen gå att få fram lagstiftning så att stationsavgiften för Arlande central inte är högre än 40 kronor eller så. Även 40 kronor per resenär för alla volymer som tar flygbussar och pendeltåg blir ju en rejäl slant för A-train. Det skulle nog räcka för att konkuerara ut de flesta alternativ utom pendeltåg, om man får upp de i 15 minuters trafik. Angående trafikering av spåren borde ju ungefär samma vilkor gälla när A-train kör på statliga spår, som när landstinget kör på A-trains spår. Det måste ju också i annat fall gå att lösa med lagstiftning.
Sveriges Riksdag äger inte den frågan. A-Train har som en av sina avtalade rättigheter att fastställa vilka avgifter som ska utgå. Den rättigheten kan inte exproprieras, helt eller delvis utan att ersättning utgår, det framgår av Regeringsformen (RF 2 kap. 15§).
Det bör framhållas att A-Train inte
äger Arlandabanan, det gör det helstatliga bolaget Arlandabanan Infrastructure.
https://arlandabanan.se/om-oss/agare-och-mal/
Vad A-Train äger är nyttjanderätten, inkl. rätten att bestämma avgifter för de som A-Train i sin tur upplåter nyttjanderätt till. En "inlösen" kan ske på flera sätt, dels att ex.vis Arlandabanan Infrastructure köper de rättigheter som A-Train nu har, dels att Arlandabanan Infrastructure köper hela bolaget A-Train. Det sistnämnda förfarandet är naturligtvis inte bundet av någon "option", utan kunde har gjorts redan när det ursprungliga konsortiet sålde till den australiensiska riskkapitalfonden Macquarie 2004 (som genast satte igång med att tömma bolaget genom räntesnurror). Det är ju helt och hållet en fråga om vilken köpeskilling parterna kan komma överens om. Men Persson-regimen var tydligen inte intresserad, eller också fattade man inte vad man höll på med. Att Reinfelt-regimen inte var intresserad är fullt förståeligt, då hade man ju underkänt själva "affärsidén" i Calle Bildt-regimens upplägg (Calle var ju också minister i Reinfelt-regimen), dessutom var säkerligen Macquaries anspråk avsevärt högre, med tanke på att man sedan 2014 krängde av alltsamman för 4 miljarder till ett nytt ägarkonsortium (där bl.a. den kinesiska kommunistdiktaturen äger 37,5%). Nu är det sannolikt för sent att försöka lösa/köpa ut Portare, som ägarkonsortiet kallar sig, med tanke på att banan påstås kunna vara värd åtminstone 10 miljarder år 2040.
Den som var kommunikationsminister hos Calle Bildt-regimen då viftar naturligtvis undan all kritik som "sakfel och lögn"
https://www.unt.se/asikt/debatt/sakfel- ... 37044.aspx
ett tecken på det intellektuella förfall som numera råder hos Kristdemokraterna.
Här är en rätt bra sammanfattning av denna vanvettsaffär:
https://www.efn.se/blogg/nyhetsrummet/a ... sta-affar/
Slutklämmen där är rätt fin:
Frågan är varför staten inte har löst in A-trains koncession. De enda möjliga svaren är ideologisk låsning eller ren dumhet, eller möjligen en kombination. Slutsatsen är ändå att Arlandabanan är en av statens sämsta affärer hittills.