Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
SJ har nyligen aviserat att företaget kan komma att sluta trafikera stationen i Kumla på grund av ordningsproblem. Enligt DN har situationen förvärrats under pandemin genom att det har blivit svårare för tjuvåkare att gömma sig för tågvärdar i glest fyllda vagnar. Efter de senaste händelserna har fackförbundet Seko efterlyst spärrar vid tågstationerna. Men hur effektiva är stationsspärrar för att öka tryggheten i kollektivtrafiken?
Å ena sidan har Stockholms lokalbanor, vilka saknar stationsspärrar, generellt sett en högre upplevd trygghet än både tunnelbana och pendeltåg. Å andra sidan trafikerar lokalbanorna andra områden än tunnelbanan och pendeltågen. Den upplevda tryggheten skiljer sig mer mellan olika områden än mellan olika trafikslag. Detta skulle kunna tyda på att stationsspärrar ökar tryggheten i kollektivtrafiken, men inte tillräckligt mycket för att göra trafiken i mindre trygga områden lika trygg.
En annan anekdot som stödjer ovanstående tes är Stockholms kaosartade övergång från tunnelbana och pendeltåg till nattbussar. Fastän olika trafikslag trafikerar ungefär samma områden upplevs stora skillnader mellan trafikslagen. Däremot har de nattbussar som ersätter Roslagsbanan samma problem, trots att Roslagsbanan saknar stationsspärrar, vilket i så fall tyder på att sambandet kan vara mer komplicerat.
Det verkar alltså som att stationsspärrar hjälper till viss del, men att det samtidigt finns andra lösningar som har större effekt. Skulle det vara en rimlig kompromiss att ha stationsspärrar på vissa utvalda stationer för trafiksystem som annars saknar spärrlinjer? Så är det ju på Lidingöbanan och Nockebybanan!
(Notera att även busshållplatser kan ha spärrar. Liljeholmen är säkert ett bekant exempel.)
Å ena sidan har Stockholms lokalbanor, vilka saknar stationsspärrar, generellt sett en högre upplevd trygghet än både tunnelbana och pendeltåg. Å andra sidan trafikerar lokalbanorna andra områden än tunnelbanan och pendeltågen. Den upplevda tryggheten skiljer sig mer mellan olika områden än mellan olika trafikslag. Detta skulle kunna tyda på att stationsspärrar ökar tryggheten i kollektivtrafiken, men inte tillräckligt mycket för att göra trafiken i mindre trygga områden lika trygg.
En annan anekdot som stödjer ovanstående tes är Stockholms kaosartade övergång från tunnelbana och pendeltåg till nattbussar. Fastän olika trafikslag trafikerar ungefär samma områden upplevs stora skillnader mellan trafikslagen. Däremot har de nattbussar som ersätter Roslagsbanan samma problem, trots att Roslagsbanan saknar stationsspärrar, vilket i så fall tyder på att sambandet kan vara mer komplicerat.
Det verkar alltså som att stationsspärrar hjälper till viss del, men att det samtidigt finns andra lösningar som har större effekt. Skulle det vara en rimlig kompromiss att ha stationsspärrar på vissa utvalda stationer för trafiksystem som annars saknar spärrlinjer? Så är det ju på Lidingöbanan och Nockebybanan!
(Notera att även busshållplatser kan ha spärrar. Liljeholmen är säkert ett bekant exempel.)
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Sundbybergs station har spärrar som måste passeras även av de som ska åka SJ-tåg. Däremot vet jag inte hur ingående spärrpersonalen granskar biljetter som inte gäller SL-resor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Trafikanterna måste ha giltlig biljett oavsett vilket tåg dom åker med.LÅ1 skrev:Sundbybergs station har spärrar som måste passeras även av de som ska åka SJ-tåg. Däremot vet jag inte hur ingående spärrpersonalen granskar biljetter som inte gäller SL-resor.
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Men går det att blippa SJ-biljetterna i spärrarna, eller måste man visa upp biljetten för spärrvakten?C12C3C3C12 skrev:Trafikanterna måste ha giltlig biljett oavsett vilket tåg dom åker med.LÅ1 skrev:Sundbybergs station har spärrar som måste passeras även av de som ska åka SJ-tåg. Däremot vet jag inte hur ingående spärrpersonalen granskar biljetter som inte gäller SL-resor.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Man visar för spärrvakten. Inga problem och sällan köDiripsi skrev:Men går det att blippa SJ-biljetterna i spärrarna, eller måste man visa upp biljetten för spärrvakten?C12C3C3C12 skrev:Trafikanterna måste ha giltlig biljett oavsett vilket tåg dom åker med.LÅ1 skrev:Sundbybergs station har spärrar som måste passeras även av de som ska åka SJ-tåg. Däremot vet jag inte hur ingående spärrpersonalen granskar biljetter som inte gäller SL-resor.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Man kan undvika stationsspärrar på Lidingöbanan och Nockebybanan då dessa inte befolkas av missanpassade individer som t.ex. Kumla.Enceladus skrev:SJ har nyligen aviserat att företaget kan komma att sluta trafikera stationen i Kumla på grund av ordningsproblem. Enligt DN har situationen förvärrats under pandemin genom att det har blivit svårare för tjuvåkare att gömma sig för tågvärdar i glest fyllda vagnar. Efter de senaste händelserna har fackförbundet Seko efterlyst spärrar vid tågstationerna. Men hur effektiva är stationsspärrar för att öka tryggheten i kollektivtrafiken?
Å ena sidan har Stockholms lokalbanor, vilka saknar stationsspärrar, generellt sett en högre upplevd trygghet än både tunnelbana och pendeltåg. Å andra sidan trafikerar lokalbanorna andra områden än tunnelbanan och pendeltågen. Den upplevda tryggheten skiljer sig mer mellan olika områden än mellan olika trafikslag. Detta skulle kunna tyda på att stationsspärrar ökar tryggheten i kollektivtrafiken, men inte tillräckligt mycket för att göra trafiken i mindre trygga områden lika trygg.
En annan anekdot som stödjer ovanstående tes är Stockholms kaosartade övergång från tunnelbana och pendeltåg till nattbussar. Fastän olika trafikslag trafikerar ungefär samma områden upplevs stora skillnader mellan trafikslagen. Däremot har de nattbussar som ersätter Roslagsbanan samma problem, trots att Roslagsbanan saknar stationsspärrar, vilket i så fall tyder på att sambandet kan vara mer komplicerat.
Det verkar alltså som att stationsspärrar hjälper till viss del, men att det samtidigt finns andra lösningar som har större effekt. Skulle det vara en rimlig kompromiss att ha stationsspärrar på vissa utvalda stationer för trafiksystem som annars saknar spärrlinjer? Så är det ju på Lidingöbanan och Nockebybanan!
(Notera att även busshållplatser kan ha spärrar. Liljeholmen är säkert ett bekant exempel.)
Det är inte direkt raketforskning detta.
Tror tyvärr detta problem bara kommer bli vanligare och vanligare.
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Problemet är nog inte Kumlas befolkning, egentligen, utan de som stiger på i Örebro och Hallsberg.
Eftersom Kumla är enda mellanstation (i bägge riktningar) blir det där som passagerare utan biljett "kastas av" och därmed uppstår problem.
Spärrar i Örebro och Hallsberg kan vara en lösning.
-Per
Eftersom Kumla är enda mellanstation (i bägge riktningar) blir det där som passagerare utan biljett "kastas av" och därmed uppstår problem.
Spärrar i Örebro och Hallsberg kan vara en lösning.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Seko vill ha stationsspärrar efter situationen i Kumla
Nja den lokala faunan i Kumla är nog så problematisk som den är, vettigt folk har liksom annat för sig än att bo i hyreslägenheter i svenska småorter.Per Lind skrev:Problemet är nog inte Kumlas befolkning, egentligen, utan de som stiger på i Örebro och Hallsberg.
Eftersom Kumla är enda mellanstation (i bägge riktningar) blir det där som passagerare utan biljett "kastas av" och därmed uppstår problem.
Spärrar i Örebro och Hallsberg kan vara en lösning.
-Per