Vagnar i drift i Norrköping ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax
Inlägg: 198
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av wax »

Vilka vagnar rullar idag i Norrköping - linje- och vagnsnummer? Är nån vagn avställd för fel?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av leifd »

wax skrev:Vilka vagnar rullar idag i Norrköping - linje- och vagnsnummer? Är nån vagn avställd för fel?
Jag svarade ju på ditt inlägg i den här tråden den 5 mars, det borde ju räcka kan man tycka. Men vill du veta exakt vilka vagnar som gick på vilken linje just idag, så tycker jag det är bättre att du ringer Norrköpings kommuns Trafikledning, som sitter på sådan information.

Annars så tar vi det igen här...
Trafikvagnar är f.n. 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 61, 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69, 70.
Avställda är 47, 48, 49, 50, 51 och 52, dessa i väntan på F8-underhåll.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av daniel_s »

Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant... :wink:

Sex vagnar avställda för F8-underhåll? Vad sjutton är det? Är det garanti på de vagnarna fortfarande?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant... :wink:

Sex vagnar avställda för F8-underhåll? Vad sjutton är det? Är det garanti på de vagnarna fortfarande?
Kanske, kanske inte, men jag tänker då inte gå ut på stan och ställa mej för att notera åt någon annan. Sånt får man göra själv, eller så frågar man den som vet.

Du vet säkert att det kommit 6 vagnar från Stockholm, som där gått rejält mycket på övertid. För detta fanns det dispens som SL hade, men här i Norrköping får de stå tills de fått sin F8.

Vad gäller F8-underhållet, så har det upphandlats för vagnarna 31-46, hos tillverkarens anläggning vid Västerås Norra. Dock har kvalitén på det som gjorts varit ganska blandad, med ett antal backjobb på boggier bl.a. Därför bestämde Norrköping Spårvägar att ta hem detta underhåll och göra detta själva. Av denna anledning så har man byggt en helt ny revisionsverkstad. För denna verksamhet har även anställts ett antal nya medarbetare. Men även om dessa har lämplig utbildning i botten, så blir det ju en del upplärning som ska till, vilket ju gör att det tar lite tid. Dessutom tar det tid att få hem de komponenter som skickas för upparbetning i Tyskland (särskilt när Corona stället till planering). Men till sommaren kan vi säkert se vagn 50 (som ligger först i röret) i trafik. Medan dessa vagnar vilar, så finns ju andra som rullar vidare under tiden, med hög tillförlitlighet och låga omkostnader.

F8 är ett tyskt begrepp för det vi brukar kalla revisorn i Sverige, något som krävs att det görs var 8:de år i Tyskland. Varför man måste göra det även här känner jag inte till, men är ju naturligtvis ett bra sätta att ha vagnar som fungerar bra.
Personligen tycker jag ju att det är bra att man bygger upp kunnande och kompetens för att göra i princip alla jobb på spårvägens alla vagnar. Dessutom ger det ju arbetstillfällen lokalt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3532
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av Hechtwagen »

leifd skrev:
daniel_s skrev:Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant... :wink:

Sex vagnar avställda för F8-underhåll? Vad sjutton är det? Är det garanti på de vagnarna fortfarande?
Kanske, kanske inte, men jag tänker då inte gå ut på stan och ställa mej för att notera åt någon annan. Sånt får man göra själv, eller så frågar man den som vet.

Du vet säkert att det kommit 6 vagnar från Stockholm, som där gått rejält mycket på övertid. För detta fanns det dispens som SL hade, men här i Norrköping får de stå tills de fått sin F8.

Vad gäller F8-underhållet, så har det upphandlats för vagnarna 31-46, hos tillverkarens anläggning vid Västerås Norra. Dock har kvalitén på det som gjorts varit ganska blandad, med ett antal backjobb på boggier bl.a. Därför bestämde Norrköping Spårvägar att ta hem detta underhåll och göra detta själva. Av denna anledning så har man byggt en helt ny revisionsverkstad. För denna verksamhet har även anställts ett antal nya medarbetare. Men även om dessa har lämplig utbildning i botten, så blir det ju en del upplärning som ska till, vilket ju gör att det tar lite tid. Dessutom tar det tid att få hem de komponenter som skickas för upparbetning i Tyskland (särskilt när Corona stället till planering). Men till sommaren kan vi säkert se vagn 50 (som ligger först i röret) i trafik. Medan dessa vagnar vilar, så finns ju andra som rullar vidare under tiden, med hög tillförlitlighet och låga omkostnader.

F8 är ett tyskt begrepp för det vi brukar kalla revisorn i Sverige, något som krävs att det görs var 8:de år i Tyskland. Varför man måste göra det även här känner jag inte till, men är ju naturligtvis ett bra sätta att ha vagnar som fungerar bra.
Personligen tycker jag ju att det är bra att man bygger upp kunnande och kompetens för att göra i princip alla jobb på spårvägens alla vagnar. Dessutom ger det ju arbetstillfällen lokalt.
Dendär dispensen från underhåll av vagnarna som "SL" hade, vem beviljar den?
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagnar i drift i Norrköping ?

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Dendär dispensen från underhåll av vagnarna som "SL" hade, vem beviljar den?
Det är ju den som äger vagnen som beslutar hur den ska underhållas, det normala i "SL-land" är att det är SL (företrätt av regionen) som beviljar sådana undantag men när det gäller dessa vagnar som var inhyrda från Norrköping så hade rimligen Norrköpings kommun sista ordet.

När det gäller nylevererade vagnar kan förstås även leverantören ha åtaganden ("garanti") som är förknippade med en rätt att tala om vilket underhåll som ska göras. Men dessa garantier går förr eller senare ut, och då har man rimligen egna erfarenheter av hur mycket underhåll som behövs, och behöver inte lyssna på vad tillverkaren gissade för 10 år sen eller mer.
Skriv svar