Vagnar i drift i Norrköping ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnar i drift i Norrköping ?
Vilka vagnar rullar idag i Norrköping - linje- och vagnsnummer? Är nån vagn avställd för fel?
Re: Vagnar i drift i Norrköping ?
Jag svarade ju på ditt inlägg i den här tråden den 5 mars, det borde ju räcka kan man tycka. Men vill du veta exakt vilka vagnar som gick på vilken linje just idag, så tycker jag det är bättre att du ringer Norrköpings kommuns Trafikledning, som sitter på sådan information.wax skrev:Vilka vagnar rullar idag i Norrköping - linje- och vagnsnummer? Är nån vagn avställd för fel?
Annars så tar vi det igen här...
Trafikvagnar är f.n. 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 61, 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69, 70.
Avställda är 47, 48, 49, 50, 51 och 52, dessa i väntan på F8-underhåll.
Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant...
Sex vagnar avställda för F8-underhåll? Vad sjutton är det? Är det garanti på de vagnarna fortfarande?

Sex vagnar avställda för F8-underhåll? Vad sjutton är det? Är det garanti på de vagnarna fortfarande?
Kanske, kanske inte, men jag tänker då inte gå ut på stan och ställa mej för att notera åt någon annan. Sånt får man göra själv, eller så frågar man den som vet.daniel_s skrev:Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant...![]()
Du vet säkert att det kommit 6 vagnar från Stockholm, som där gått rejält mycket på övertid. För detta fanns det dispens som SL hade, men här i Norrköping får de stå tills de fått sin F8.
Vad gäller F8-underhållet, så har det upphandlats för vagnarna 31-46, hos tillverkarens anläggning vid Västerås Norra. Dock har kvalitén på det som gjorts varit ganska blandad, med ett antal backjobb på boggier bl.a. Därför bestämde Norrköping Spårvägar att ta hem detta underhåll och göra detta själva. Av denna anledning så har man byggt en helt ny revisionsverkstad. För denna verksamhet har även anställts ett antal nya medarbetare. Men även om dessa har lämplig utbildning i botten, så blir det ju en del upplärning som ska till, vilket ju gör att det tar lite tid. Dessutom tar det tid att få hem de komponenter som skickas för upparbetning i Tyskland (särskilt när Corona stället till planering). Men till sommaren kan vi säkert se vagn 50 (som ligger först i röret) i trafik. Medan dessa vagnar vilar, så finns ju andra som rullar vidare under tiden, med hög tillförlitlighet och låga omkostnader.
F8 är ett tyskt begrepp för det vi brukar kalla revisorn i Sverige, något som krävs att det görs var 8:de år i Tyskland. Varför man måste göra det även här känner jag inte till, men är ju naturligtvis ett bra sätta att ha vagnar som fungerar bra.
Personligen tycker jag ju att det är bra att man bygger upp kunnande och kompetens för att göra i princip alla jobb på spårvägens alla vagnar. Dessutom ger det ju arbetstillfällen lokalt.
- Hechtwagen
Dendär dispensen från underhåll av vagnarna som "SL" hade, vem beviljar den?leifd skrev:Kanske, kanske inte, men jag tänker då inte gå ut på stan och ställa mej för att notera åt någon annan. Sånt får man göra själv, eller så frågar man den som vet.daniel_s skrev:Jag är inte säker på att trafikledningen uppskattar att man ringer dem för att fråga om sådant...![]()
Du vet säkert att det kommit 6 vagnar från Stockholm, som där gått rejält mycket på övertid. För detta fanns det dispens som SL hade, men här i Norrköping får de stå tills de fått sin F8.
Vad gäller F8-underhållet, så har det upphandlats för vagnarna 31-46, hos tillverkarens anläggning vid Västerås Norra. Dock har kvalitén på det som gjorts varit ganska blandad, med ett antal backjobb på boggier bl.a. Därför bestämde Norrköping Spårvägar att ta hem detta underhåll och göra detta själva. Av denna anledning så har man byggt en helt ny revisionsverkstad. För denna verksamhet har även anställts ett antal nya medarbetare. Men även om dessa har lämplig utbildning i botten, så blir det ju en del upplärning som ska till, vilket ju gör att det tar lite tid. Dessutom tar det tid att få hem de komponenter som skickas för upparbetning i Tyskland (särskilt när Corona stället till planering). Men till sommaren kan vi säkert se vagn 50 (som ligger först i röret) i trafik. Medan dessa vagnar vilar, så finns ju andra som rullar vidare under tiden, med hög tillförlitlighet och låga omkostnader.
F8 är ett tyskt begrepp för det vi brukar kalla revisorn i Sverige, något som krävs att det görs var 8:de år i Tyskland. Varför man måste göra det även här känner jag inte till, men är ju naturligtvis ett bra sätta att ha vagnar som fungerar bra.
Personligen tycker jag ju att det är bra att man bygger upp kunnande och kompetens för att göra i princip alla jobb på spårvägens alla vagnar. Dessutom ger det ju arbetstillfällen lokalt.
Det är ju den som äger vagnen som beslutar hur den ska underhållas, det normala i "SL-land" är att det är SL (företrätt av regionen) som beviljar sådana undantag men när det gäller dessa vagnar som var inhyrda från Norrköping så hade rimligen Norrköpings kommun sista ordet.Hechtwagen skrev:Dendär dispensen från underhåll av vagnarna som "SL" hade, vem beviljar den?
När det gäller nylevererade vagnar kan förstås även leverantören ha åtaganden ("garanti") som är förknippade med en rätt att tala om vilket underhåll som ska göras. Men dessa garantier går förr eller senare ut, och då har man rimligen egna erfarenheter av hur mycket underhåll som behövs, och behöver inte lyssna på vad tillverkaren gissade för 10 år sen eller mer.