Hechtwagen skrev:Vad är det för hillbillys til busschaufförer som kör SL bussarna? Hur svårt är det att banka in i skallen på dem att bussar inte kan och därför inte får köra i dessa tunnlar?
Ok om det är en lantis på bortaplan som klantar sig men ekenkisarna borde ha koll på detta!
Stockholmare som kör buss är väl iofs en utdöende art, även om det ännu finns några överlevare.
7035 tycker jag låter som en gubbängsvagn, men det där kan jag ha fått helt bakom foten. Har ingen koll sedan det plötsligt började gå Scania på hornsbergslinjerna häromåret (H17).
Hur som helst, så läser ju inte infödingarna skyltar heller. Jag körde faktiskt på en skylt en gång. Den var inte där veckan innan! Men klaratunneln har jag koll på.
Hechtwagen skrev:Vad är det för hillbillys til busschaufförer som kör SL bussarna? Hur svårt är det att banka in i skallen på dem att bussar inte kan och därför inte får köra i dessa tunnlar?
Ok om det är en lantis på bortaplan som klantar sig men ekenkisarna borde ha koll på detta!
Achmet "kör buss bara för att ha mat på bordet för dagen"...
På nätterna kör han (Svart?)taxi...
Skyltar struntar han helt i...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s skrev:Nja, alla som bor i Stockholms län är inte "stockholmare" i detta sammanhang. (Man kan t o m bo i Stockholms stad utan att vara stockholmare.)
Varför denna uppdelning? Om man bor i Stockholm så är man väl stockholmare? Om inte så vilken etikett sätter du på dessa personer?
Ja, och igår fastnade en lastbil under Centralbron i höjd med Slussen. Och i Johannesfred fastnar flera bilar i veckan när de försöker ta sig under Tvärbanan. Så, det sker även på platser utanför Norrmalm.
Det där med låg fri höjd och påkörningar är ett rejält problem, och inte bara i Stockholms tunnlar.
Roslagsbanans gamla bro över Strandbodgatan i Uppsala fick på slutet så mycket stryk att tågen beordrades stoppa för brosyning på regelmässig basis för att avgöra att ingen trafikfarlig påkörning skett. SJ-s brevidliggande bro var egentligen egentligen lika illa ute, men där fanns det en port av rejält dimensionerade stålbalkar framför bron som tog smällen.
Den hemska sanningen är att det är lätt att missa varningsskylten i en stökig trafiksituation, speciellt om skylten sitter illa till. En gång gick jag faktiskt ut till en turistbuss som stod vid trafikljus för att svänga vänster och påpekade att bron han skulle passera under var låg (SJ bro över Vaksalagatan, likaledes i Uppsala) och att han nog inte ville försöka köra under den Det ville han inte heller när han tänkt närmare på saken (och då blev det ett krångligt filbyte).
Bussförare i turisttrafik är nog mer vana att hålla ett öga på låga fria höjder - det ska ingå i planeringen av resan, medan bussförare som i huvudsak kör linjetrafik kan bli hemmablinda, busslinjerna går ju inte där det är problem och då antar jag att det är lätt att glömma att det kan vara problem när man kör annan sträcka. Dessutom är det inte säkert att föraren vet hur hög bussen är; det ska i och för sig finnas angivet på instrumentpanelen, men jag har sett många bussar där detta saknas.
Lastbilar ska vi inte tala om, där verkar det vara ännu värre.
Det är väldigt viktigt för vissa att man måste ha släktband i rakt nedstigande led till Stockholms blodbad för att vara Stockholmare... Utomordentligt töntigt.
M224 skrev:Det är väldigt viktigt för vissa att man måste ha släktband i rakt nedstigande led till Stockholms blodbad för att vara Stockholmare... Utomordentligt töntigt.
Haha ja! Men när det gäller insikt om klaratunneln kommer man långt på att själv vara uppvuxen i närheten av den, även om man har en inflyttad förälder!
Harald skrev:
Ååh, det står Agnesbergsvägen. Det är nån som har gjort det här på riktigt.
Fast rimligen med en budbil eller något liknande. 2,6 m kör man inte in i med en riktig lastbil, då stirrar man ju rakt in i betongen.
Jo, men det är ju ändå lätt att associera till videon. För att återknyta till diskussionen om stockholmare, så är det här en välkänd plats för gamla göteborgare. Det är ju inte bara lite lågt, utan så lågt att man ser att det är lågt till med från en personbil. Men har man inte lokalkännedom och kanske kör med gps, så kan man väl missa. Hur är det med fordons-gps? Går det att ställa in fordonets höjd, så att den undviker för låga portar.
På Google maps ser det ut som om Googlebilen har kört igenom, men det har den nog inte. Den har nog vänt på ömse sidor men man har ändå dragit en linje genom porten. https://goo.gl/maps/uX2hawdfLsNatA2C9
M224 skrev:Det är väldigt viktigt för vissa att man måste ha släktband i rakt nedstigande led till Stockholms blodbad för att vara Stockholmare... Utomordentligt töntigt.
Haha ja! Men när det gäller insikt om klaratunneln kommer man långt på att själv vara uppvuxen i närheten av den, även om man har en inflyttad förälder!
Den största insikten, förutom att köra fast, får man väl ändå av alla skyltar och andra anordningar som visar höjden?
M224 skrev:Det är väldigt viktigt för vissa att man måste ha släktband i rakt nedstigande led till Stockholms blodbad för att vara Stockholmare... Utomordentligt töntigt.
Haha ja! Men när det gäller insikt om klaratunneln kommer man långt på att själv vara uppvuxen i närheten av den, även om man har en inflyttad förälder!
Den största insikten, förutom att köra fast, får man väl ändå av alla skyltar och andra anordningar som visar höjden?
Om man läser dem så kan man rädda sig ja, men som olyckorna visar är tydligen inte alla så duktiga på det.
Men det börjar ju tidigare, för med ett stort fordon måste man ju planera sin färd, så att man inte står där vid en förbudsskylt och hindrar trafiken och varken kommer framåt eller bakåt. Och just planeringen är svår för en som inte hittar; det står inte vid Johanneshov vad som är rätt väg med en buss till olika platser i stan.
Harald skrev:
På Google maps ser det ut som om Googlebilen har kört igenom, men det har den nog inte. Den har nog vänt på ömse sidor men man har ändå dragit en linje genom porten. https://goo.gl/maps/uX2hawdfLsNatA2C9
Zoomar du in i den lilla kartan så ser du mycket riktigt att linjerna slutar på vardera sidan, de körde aldrig under där.