Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inlägg av Harald »

Påståendet att de som dör i covid-19 är de som skulle ha dött ändå kan också tillbakavisas med Socialstyrelsens statistik som finns här: https://www.socialstyrelsen.se/statisti ... dsorsaker/
Det finns statistik för varje månad januari 2017 till juni 2020, där statistiken för 2020 är preliminär. Det finns flera olika mått bl.a. förlorade levnadsår p.g.a. dödsfall. Om man jämför första halvåret för de fyra åren ser det ut så här:
lostyears.jpg
lostyears.jpg (45.57 KiB) Visad 3344 gånger
Jag instämmer i att överdödlighet är svårbedömt. Det handlar om att jämföra med hur många som skulle ha dött om inte ..., och det vet man ju inte. Eftersom dödligheten är en kombination av långsiktiga trender och tillfälliga variationer är det svårt att fastställa någon "normal" dödlighet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det glada 20-talet 2.0 kan vi glömma!
När alla svenskar fått möjlighet att vaccinera sig, och därmed är immuna mot sjukdom så kommer inga "vardags-restriktioner" att hållas, om sådana utfärdas. Utom möjligen sådana som är knutna till lokaler, typ restauranger, teatrar etc. Och det finns ett uppdämt behov av sociala kontakter på alla nivåer. Så jag tror mer och mer på "Det glada 20-talet 2.0", ju mer tiden går.
Mest synd är det ju om de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. Och för sjukvården som kan förbli ansträngd en tid till. De som inte vill vaccinera sig, antivaxxare, får ingen sympati från mig. De borde kanske till och med få betydligt högre sjukhusräkning efter covid-19-vård. Eller kanske inte.
Ja, det är ledsamt att höra sådana reaktioner som hr. LÅ ger uttryck för här, även om det iof. är förståeligt. Vi är trötta på viruset, men viruset har inte tröttnat på oss. Stadiet "när alla svenskar fått möjlighet att vaccinera sig, och därmed är immuna mot sjukdom" kommer inte att inträffa än på länge, om ens någonsin. Det är som Anders Tegnell säger, vi kommer inte att kunna vaccinera oss bort från den här sjukdomen. Jag har skrivit massor om detta tidigare, och ser ingen anledning att tjata om detta igen. Men var och en tror ju på det den vill. Våren 2020 var det väldigt mycket obefogad optimism om flockimmunitet - "naturligt" förvärvad den gången.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det glada 20-talet 2.0 kan vi glömma!
När alla svenskar fått möjlighet att vaccinera sig, och därmed är immuna mot sjukdom så kommer inga "vardags-restriktioner" att hållas, om sådana utfärdas. Utom möjligen sådana som är knutna till lokaler, typ restauranger, teatrar etc. Och det finns ett uppdämt behov av sociala kontakter på alla nivåer. Så jag tror mer och mer på "Det glada 20-talet 2.0", ju mer tiden går.
Mest synd är det ju om de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. Och för sjukvården som kan förbli ansträngd en tid till. De som inte vill vaccinera sig, antivaxxare, får ingen sympati från mig. De borde kanske till och med få betydligt högre sjukhusräkning efter covid-19-vård. Eller kanske inte.
Ja, det är ledsamt att höra sådana reaktioner som hr. LÅ ger uttryck för här, även om det iof. är förståeligt. Vi är trötta på viruset, men viruset har inte tröttnat på oss. Stadiet "när alla svenskar fått möjlighet att vaccinera sig, och därmed är immuna mot sjukdom" kommer inte att inträffa än på länge, om ens någonsin. Det är som Anders Tegnell säger, vi kommer inte att kunna vaccinera oss bort från den här sjukdomen. Jag har skrivit massor om detta tidigare, och ser ingen anledning att tjata om detta igen. Men var och en tror ju på det den vill. Våren 2020 var det väldigt mycket obefogad optimism om flockimmunitet - "naturligt" förvärvad den gången.
Du får skilja på sjukdom och lätt infektion. Blir man infekterad så kan man smitta, men man blir inte sjuk om man är vaccinerad. Med få undantag, eftersom vaccinationen inte ger 100-procentigt skydd. Att då få hela befolkningen att rätta sig efter ungefär samma regler som finns i dag, det går nog bara i Kina, och liknande länder. Det går ju inte så bra nu heller före den allmänna vaccinationen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

LÅ1 skrev:Du får skilja på sjukdom och lätt infektion. Blir man infekterad så kan man smitta, men man blir inte sjuk om man är vaccinerad. Med få undantag, eftersom vaccinationen inte ger 100-procentigt skydd. Att då få hela befolkningen att rätta sig efter ungefär samma regler som finns i dag, det går nog bara i Kina, och liknande länder. Det går ju inte så bra nu heller före den allmänna vaccinationen.
Om hr. LÅ läser igenom vad jag skrivit i denna tråd så tror jag nog att han inser att jag kan skilja det ena från det andra. Antigen drift och avklingande immunsvar är det faktorer som jag varnat för och som kommer att göra att vi inte (än på länge) kommer att se något tydligt slut på denna epidemi. Som jag har sagt tidigare kommer vi att få hantera detta som influensan, med den skillnaden att covid19 i grunden är en allvarligare infektion.
COVID-19: Scientists label mutation found in Bristol as 'variant of concern'

Edit: Jag återkommer till vad jag skrev 12/1 2021: Det det är helt korrekt att sars-cov2-viruset aldrig kommer att försvinna, viruset fortsätter att spridas om än troligen inte pandemiskt, kanske troligare endemiskt. Vaccineringen är heller ingen quick fix, möjligen kan den dämpa ut och få pandemin att börja klinga av, varefter covid19 får ett beteende som mer liknar influensa. Eventuellt (och förhoppningsvis) kommer viruset att på sikt bli mindre aggressivt och börja likna sina närmaste släktingar HCov-OC43 och HCov-HKU1, som betraktas som förkylningsvirus (och vars evolutionshistoria till största delen är okänd). Men det är en utveckling på flera decenniers sikt, troligen. Det tidsperspektivet har journalisterna på SvD uppenbarligen inte fattat: https://www.svd.se/mutationerna-tar-ove ... experterna (obs. det mesta bakom betalvägg)

Vad jag känner till finns det ingen virolog som trott att Sars-Cov2-viruset skulle bli mindre virulent på kort sikt. Attt ökande smittsamhet är en evolutionär fördel är ju alldeles uppenbart, liksom förmågan att undgå det mänskliga immunförsvaret. Ökad virulens är det däremot inte (annat än möjligen på kort sikt) eftersom ett svårare sjukdomsförlopp (med snabbare död) minskar möjligheterna till virusets spridning - som det ex.vis var med SARS. Men det finns en slumpmässighet i evolutionen också, det är inte bara det naturliga urvalets "survival oft the fittest" som styr. Å andra sidan har evolutionen gott om tid.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 11 februari 2021 9:23, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Du får skilja på sjukdom och lätt infektion. Blir man infekterad så kan man smitta, men man blir inte sjuk om man är vaccinerad. Med få undantag, eftersom vaccinationen inte ger 100-procentigt skydd. Att då få hela befolkningen att rätta sig efter ungefär samma regler som finns i dag, det går nog bara i Kina, och liknande länder. Det går ju inte så bra nu heller före den allmänna vaccinationen.
Om hr. LÅ läser igenom vad jag skrivit i denna tråd så tror jag nog att han inser att jag kan skilja det ena från det andra. Antigen drift och avklingande immunsvar är det faktorer som jag varnat för och som kommer att göra att vi inte (än på länge) kommer att se något tydligt slut på denna epidemi. Som jag har sagt tidigare kommer vi att få hantera detta som influensan, med den skillnaden att covid19 i grunden är en allvarligare infektion.
Det hindrar inte att folket kommer att slå runt när man uppfattar att det är relativt ofarligt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

LÅ1 skrev:
Det hindrar inte att folket kommer att slå runt när man uppfattar att det är relativt ofarligt.
Folket slår runt redan nu - tyvärr!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

dr Cassandra Nojdh skrev:Vaccinationskampanjen i Sverige har ju mer eller mindre gått i stå, enligt statistiken 9/2 så har 308.622 personer vaccinerats, varav 76.103 fått två doser. Det kan man inte kalla ett direkt lysande utfall, en och halv månad efter att Sverige fick sina första vaccindoser levererade. Det är inte min sak att analysera orsak och ansvar, egentligen, med grundläggande är förstås att läkemedelsföretagen har lovat mer än vad de kan hålla. Det är enkelt att skriva kontrakt, men inte lika lätt att tillverka vaccin. Sedan har ju bakslaget med AstraZenecas vaccin, som det sattes så stora förhoppningar till, tillkommit. Så här ser bedömningen ut i Region Skåne: https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... ridningen/

Situationen är ju för Sveriges del allt annat än fördelaktig. Risken för ökande smittspridning och sjukdom, sk. tredje våg, är betydande och troligen oundviklig. Sedan har vi mutationen B.1.1.7 som sprider sig i landet, vilket är helt enligt vad man kunde förvänta sig evolutionärt. Vi har alltså en situation där vi ska försöka genomföra den mest omfattande vaccinationskampanjen i historien samtidigt som vi har en omfattande smittspridning. Förutom de rent praktiska svårigheterna är riskerna för att en långdragen vaccinationskampanj driver på virusets antigena drift betydande. Evolutionen föredrar ju relativt långsamma förändringar i en organisms livsmiljö, på så sätt slås en inte alltför stor del av populationen ut och det blir tillräckligt med genetiskt material kvar för evolutionen att selektera fram (i detta fall) virus som vaccinets immunreaktion inte förmår identifiera. Med andra ord, vi kan snart få stå inför en situation där vaccinerna skyddseffekt avtar, snabbt eller långsamt är svårt att förutse, även om sars-cov2 verkar mutera relativt långsamt jämfört med t.ex. influensavirusen. AstraZeneca har redan börjat tala om att justera sitt vaccin med tanke på de driftade virusvarianter som förefaller uppträda i Sydafrika.

I vilket fall som helst kommer det här att bli långdraget, det är, vilket jag flera gånger påpekat https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p395711
Även Anders Tegnell talar klarspråk i denna intervju: https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... -covid-19/
Vetenskapsakademien håller med mig (eller kanske tvärt om :D :D :D ): Viktigt med bättre kontroll på mutationerna enligt expertgrupp om Covid-19

EMA (EU:s läkemedelsmyndighet) förbereder anvisningar för vaccintillverkarna för hur de ska modifiera sina vacciner för att parera Sars-Cov2-virusets antigena drift:
EMA preparing guidance to tackle COVID-19 variants
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

I bristsituationer uppstår alltid korruption. Här i Västra Götalandsregionen, där regionen i den heliga marknadens namn anlitat sk. privata aktörer, här i form av Svea Vaccin, som låter vem som helst med tillgång till den digitala bokningen att utan vidare få tid för sin spruta: https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/h ... 1.41408436

Lägg märke till att den här mannen, Svea Vaccins VD: https://www.merinfo.se/person/Stockholm ... mlma-1hh9q

besvarar de flesta frågorna från GP på traditionellt kriminellt vis: "Inga kommentarer"

Att regionens och kommunens sk. ansvariga har valt att vara oanträffbara är fullt begripligt
GP skrev:Kommunens vaccinsamordnare är inte anträffbar när GP söker henne och regionens vaccinsamordnare Kristine Rygge hänvisar till sin presskommunikatör som i sin tur ber oss mejla, men inte har besvarat vårt mejl på två dagar.
Skönt att det finns kommunikatörer!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det är väl bra att ta hjälp av privata aktörer. Då binder man ju inte upp regionernas personal. Att det finns privata företag som ger vaccinationer behövs ju om inte annat så för resevaccinationer, som rimligen är landsti... f´låt regionernas uppgift. Privata företag är normalt mer motiverade att göra saker och ting på ett effektivt och mindre byråkratiskt sätt. Och att måna om kunden.

När det gäller vaccination av vårdpersonal så kan väl problemet med att obehöriga låssas vara inom kategorin endast lösas med att vaccineringen ska ske i arbetsgivarens lokaler. För personallistor får tydligen inte lämnas ut hur som helst.

(Jag ogillar att man börjat använda generella ord för specifika verksamheter. Landsting var tydligt och bra. Regionen kan i princip handla om vilket begränsat geografiskt område som helst. Samma sak med svenskt näringsliv som består av många företag där långt ifrån alla är anslutna till organisationen Svenskt näringsliv.)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

LÅ1 skrev:Det är väl bra att ta hjälp av privata aktörer. Då binder man ju inte upp regionernas personal. Att det finns privata företag som ger vaccinationer behövs ju om inte annat så för resevaccinationer, som rimligen är landsti... f´låt regionernas uppgift. Privata företag är normalt mer motiverade att göra saker och ting på ett effektivt och mindre byråkratiskt sätt. Och att måna om kunden.

När det gäller vaccination av vårdpersonal så kan väl problemet med att obehöriga låssas vara inom kategorin endast lösas med att vaccineringen ska ske i arbetsgivarens lokaler. För personallistor får tydligen inte lämnas ut hur som helst.

(Jag ogillar att man börjat använda generella ord för specifika verksamheter. Landsting var tydligt och bra. Regionen kan i princip handla om vilket begränsat geografiskt område som helst. Samma sak med svenskt näringsliv som består av många företag där långt ifrån alla är anslutna till organisationen Svenskt näringsliv.)
Jag skulle vilja säga att det är alldeles nödvändigt. Även om det inte finns en chans att genomföra planerna före halvårsskiftet 2021.

Men då får det inte gå till såhär. De privata utförarna måste styras mycket hårdare. De har ju inget som helst incitament att bry sig om vilka de vaccinerar. De får en viss ersättning per given vaccindos, bara. Som Shakespeare säger: "Vad övrigt är, är tystnad". Eller "inga kommentarer" som Ridha Hadfi säger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

IDAG: VACCINKRIGET
Internationellt
Det är ju uppenbart att Vladimir Vladimirovitj och Onkel XI:s kinesiska kommunistdiktatur använder pandemin som politiskt vapen. Angelägenheten att exportera sina vacciner visar klart och tydligt på detta. Kommunistdiktaturen har fått ytterligare ett verktyg i lådan och kör hårt mot Afrika och Latinamerika, medan Vladimir Vladimirovitj har tagit sig an sitt långsiktiga mål att destabilisera och på sikt bryta upp EU. Man kan ju fråga sig varför Ryssland är så angelägna om att framhålla sig Sputnik 5-vaccin som en möjlig exportvara, när Ryssland behöver varenda dos själv. I själva verket struntar Vladimir Vladimirovitj i ryska folket, hans politiska mål är överordnade allt annat och i Ungern har han en pålitlig allierad som på egen hand godkänt Sputnik 5-vaccinet. AB-journalisten Wolfgang Hansson skriver här om att Putin och Xi Jinping har fått ett nytt vapen, där det bl.a. görs ett visst nummer av den i The Lancet publicerade studien av Sputnik 5 och dess effektivitet. Artikelns är skriven enbart av ryska forskare och peer-reviewed (den granskad av oberoende granskare) men tilltron till det som påstås där beror helt och hållet på vilken tilltro man sätter till att dessa forskare redovisar korrekta data. Under tiden fortsätter Vladimir Vladimirovitjs svenska hantlangare i den Rysslandsvänliga sajten "Global Politics" att sprida misstro genom att vända ut och in på resonemangen:
Om vaccinkriget mot Sputnik-V för COVID-19. Varför är svenske samordnaren skeptisk?
Mao. ren destabilisering.

Inhemskt
I Patrik Engellaus högerextrema sajt "Det goda samhället" skriver alla möjliga högervridna typer, från högersossen Widar Andersson, gamle bankekonomen Nils Lundgren, över diverse mer eller mindre avdankade tidningsjournalister till rena konspirationsteoretiker (fast nu får de ju konkurrens från nya högersajte Bulletin, hur ska de klara det). Såhär skriver en välartikulerad konspirationsteoretiker (Trumpist och dessutom yogalärare, tydligen). Till namnet är det kritik av SvT:s program om vaccinkonspiratörerna, och den går på i ungefär samma stil och med ungefär samma tankefigurer som i vilken högerextremistisk hatsajt som helst. Inte ens floskeln "Big Pharma" saknas. Vidare studier i denne man skriverier rekommenderas, inte minst därför att hans åsikter påfallande ofta sammanfaller med folkförvillare som Johnny Ludvigsson och Anders Björkman. https://detgodasamhallet.com/category/j ... -sandgren/ Jag nämner detta mest som ett studieexempel. Det går naturligtvis inte att ha något som helst meningsutbyte med konspirationsteoretiska stollar. Däremot är det förstås bekymmersamt att sådan desinformation sprids.

I den verkliga världen, inte i den fantasivärld som personerna ovan lever, går ju vaccinationskampanjen trögt ~862.000 doser levererade, ~586.000 doser givna. Sverige visar sig tyvärr på nytt i sin nya nationalsport fingerpekning, när regeringen - här företrädd av hr. statsrådet Ygeman (s) går till attack: Ygemans kritik mot regionerna: ”Måste steppa upp vaccinering”. SKR:s ordförande Anders Knape (m) går händelsevis till motattack: Sveriges kommuner och regioner om Ygemans kritik: ”Det är ett påhopp”.

Det här är ju rent löjeväckande om det inte vore frågan om så allvarliga saker. Vad det handlar om är att höga vederbörande börjar inse att detta kommer inte att fungera, och då måste man försöka hitta syndabockar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Så har det då gått ett år sedan hr. LÅ startade denna tråd - ett tragiskt "ettårsjubileum" med nästan 13.000 döda hittills i facit. I USA börjar dödssiffrorna i absoluta tal närma sig de i spanska sjukans. Man kan ju bara spekulera i vilka dödstal vi hade haft i covid19-pandemin om sjukvården hade befunnit sig på 1918 års nivå.

Det vore förmätet av mig att försöka sammanfatta det som hänt under detta år, men jag har tidigare antytt det fingerpekande som kännetecknar Sveriges fragmenterade modell för vård och smittobekämpning. Regeringen säger en sak, FoHM muttrar något annat och regionerna smittskydd säger något tredje. Svenska folket gör förstås vad man själv tycker låter bäst. Lena Mellin i Aftonbladet gisslar detta här. Jag har en bekant som bor i Thailand, originellt nog, och han gillar inte när jag påpekar att Thailand är en militärdiktatur och en polisstat (om än inte av samma dimension som den kinesiska kommunistdiktaturen) men han brukar framhålla att man där tillämpat
...raka enkla regler som alla kan förstå och utan en massa undantag och valmöjligheter. I Sverige ägnar man sig istället åt att släppa in en kund per tio kvadratmeter. I skolan är det ännu trassligare med varannan vecka undervisning och olika regler för grundskolor, gymnasier etc.
och en hel del ligger det väl i det. Det är inte min avsikt att analysera Thailands förutsättningar för smittobekämpning, jämfört med Sveriges, men vissa skillnader är det förstås. Thailand har, i likhet med ex.vis Nya Zeeland i det stora hela lyckats hålla importsmittan borta, sedan agerande man förstås resolut i början av pandemin. I Norden hade vi ett stort smittoinflöde redan från början, men Norge, Finland och Danmark agerade likaledes resolut medan chansen fanns. Norge och Finland för nu ett uppehållande försvar medan Danmark börjar tappa greppet, vilket visar hur svårt det är att i längden hålla smittan borta i ett hårt nedsmittat Europa, även om vi inte är i närheten av den Giesekeska utjämningen ("The results will eventually be similar for all countries").

Ett uppehållande försvar, som Norges bygger förstås på att man parallellt med icke-medicinska smittbekämpande åtgärder kan trycka ned smittan med vaccinering. Då kan man reflektera lite över den försenade (milt uttryckt) vaccinationskampanjen och tycka att det är lite märkligt att läkemedelsföretagen inte kunnat ge säkrare prognoser för när vaccinen skulle kunna finnas tillgängliga i större skala. Om de inte kan uttala sig om detta, vem kan då göra det? Att Sverige skulle kunna genomföra vaccinationskampanjen till halvårsskiftet är förstås bara struntprat, vilket jag påpekat flera gånger, även om jag själv trodde att logistiken skulle bli ett större hinder än vaccintillgången. Nyss nämnda Mellin i AB uttrycker det på sitt brutala sätt: Midsommarmålet – det kan du glömma.

En ljuspunkt är i alla fall att Janssen/Johnson&Johnsons vaccin uppvisat relativt goda resultat och nu godkänts i USA, och förväntas få godkännande inom EU i första halvan av mars månad. Detta vaccin är, liksom AstraZenecas Oxfordvaccin ett viralvektorvaccin och sägs utmärka sig genom att det kan ges i enkeldos. Man kan undra vad tillverkaren gjort för att uppnå ett i så fall avsevärt mycket bättre vaccin än AstraZeneca. Generellt verkar det som om viralvektorvacciner kräver längre verkanstider för att framkalla ett robust immunsvar.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 28 februari 2021 19:06, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Man kan ju spekulera lite i var vi befinner oss pandemimässigt. Jag tillhör ju dem som tror att en tredje våg är nästintill oundviklig. Det finns en del skäl som talar för detta, dels hur andra luftvägsepidemier brukar förlöpa, med en topp sent i mars, dels andra oroande tecken som att virushalterna i avloppsvattnet ökat avsevärt på sina håll, dels att nedgången i antalet kända smittofall brutits. Dessutom förefaller den mer smittsamma virusstammen B.1.1.7 (den sk. brittiska) sprida sig fort.

Bristen på (tillgängliga) åtgärder verkar begränsa vad som kan åstadkommas, och folkets följsamhet, om man skulle övergå från rekommendationer till tvingande åtgärder i större skala, kan ifrågasättas. Pandemitröttheten är dessvärre utbredd efter ett år och i Danmark demonstrerar fascistgrupperingen "svartklätt motstånd" på Köpenhamns gator (nu senast fick danska polisen ta i med hårdhandskarna). Mycket skulle ha gjorts tidigare i Sverige och det kanske är läge för lite självkritik, även om vi inte har mer än kanske halvtid i pandemin.

Att smittan sprids mycket bland äldre tonåringar och unga vuxna får anses klarlagt, även om dessa själva inte blir särskilt sjuka. Det är förstås inte förvånande eftersom dessa åldersgrupper interagerar mycket socialt. Professor Erik Melén vid KI anser sig kunna anta att denna grupp kan ha en högre immunitet än genomsnittet, upp emot 30%. Underlaget är rätt litet, 500 personer, men motsäger inte antagandena ovan. Det innebär att dessa grupper också bidrar en hel del till smittspridningen. Immunologen och barnläkaren, docent Petter Brodin påtalar att även en del av barn/tonårsgruppen måste vaccineras så att vi inte får onödigt stora virusreservoarer bland dessa, som i sin tur kanske leder till nya utbrott och driftade virusstammar. Just nu är inget vaccin godkänt för yngre åldersgrupper än 16 år, men studier pågår.

Risken för driftade virusstammar får, som upprepade gånger påtalats, inte underskattas. Den brittiska B.1.1.7-stammen kanske inte vållar några problem vaccinationsmässigt, men i och med att den är mera smittsam och följaktligen breder ut sig får vi mera sjukdom, större vårdbehov och fler dödsfall. Samt också fler möjligheter för viruset att mutera. Den sydafrikanska B.1.351-stammen förefaller däremot att vara driftad, immunitet efter genomgången sjukdom (orsakad av annan virusvariant) verkar ge dåligt skydd mot denna. Liknande fenomen verkar också vara aktuella i Brasilien.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Återigen har den "den svenska modellen" passerat en ny tragisk gräns (obs. att datumen nu är korrigerade mot FoHM:s rapportering):
2020-03-11: Första dödsfallet
2020-04-09: Mer än 1000 döda totalt
2020-04-19: Mer än 2000 döda totalt
2020-05-02: Mer än 3.000 döda totalt
2020-05-18: Mer än 4.000 döda totalt
2020-06-11: Mer än 5.000 döda totalt
2020-10-31: Mer än 6.000 döda totalt
2020-11-27: Mer än 7.000 döda totalt
2020-12-12: Mer än 8.000 döda totalt
2020-12-23: Mer än 9.000 döda totalt
2021-01-03: Mer än 10.000 döda totalt
2021-01-14: Mer än 11.000 döda totalt
2021-01-27: Mer än 12.000 döda totalt
2021-03-05: Mer än 13.000 döda totalt

15.000 döda till inkommande sommar är tyvärr ingen orimlig prognos, eftersom vaccinationskampanjen åtminstone för tillfället i praktiken gått i stå. Just nu verkar dödstalet (rullande 7-dagars medelvärde) ligga på en platå: https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
Dödstalen är nu så stora att de inte väcker någon nämnvärd reaktion längre.

Men smittspridningen ökar, och just nu intar Sverige tyvärr återigen en vanhedrande förstaplats bland jämförbara länder:
https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag hade väl sagt att jag skulle skriva något om möjliga behandlingsstrategier mot covid-19. Och, återigen, de som inte är intresserade av mina monologer låter bli att läsa!

Beträffande direkt antiviral terapi, dvs. där man med ett läkemedel angriper något steg i virusets replikering, så knyter man just nu de största förhoppningarna till substansen remdesivir. Data som publicerats hittills från olika studier uppvisar varierande resultat, troligt är dock att preparatet har någon inverkan på infektionen, beroende på allvarlighetsgrad och var i sjukdomsförloppet man befinner sig. Den amerikanska tillsynsmyndigheten FDA har nu beviljat medlet ett nödfallstillstånd https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7464990
och Donald Trump har presenterat detta som vore det hans eget beslut:

Framtiden får utvisa om medlet håller vad det lovar.

Så över till den andra strategin, nämligen det som kallas passiv immunisering, där man hjälper den sjukes immunsystem på traven genom att man tillför antikroppar (framställda ur en blodgivarens blod) utifrån. Exempel på tidigare användning mot andra sjukdomar av detta är de sk. gammaglobulinerna. Lars_L skriver i annat tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p390316
".....antikroppar (och som väl i USA också har använts i några fall som blodplasma till andra patienter med gott resultat)...."

Jag delar inte riktigt den bilden, de försök som gjorts i Sverige har väl inte varit entydigt positiva, men försöken fortsätter på olika håll: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... tas-pa-sus
Under alla förhållanden är detta inget sätt att använda passiv immunisering i större skala, tillgången på givarblod sätter tydliga gränser. Kunde man däremot identifiera hur en bra antikropp ser ut så skulle man kunna tillverka sk. monoklonala antikroppar, syntetiskt framställda antikroppar, skräddarsydda att angripa just sars-cov2-virus. Forskning på det pågår i bl.a. Nederländerna men förstås även i USA:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antikroppar
https://investor.regeneron.com/news-rel ... 9-antibody
Bortsett från den remarkabla utvecklingen av vacciner har det varit relativt tunnsått med ljuspunkter när det gäller medicinsk behandling av covid19. Olika kortisonpreparatat har visat sig öka överlevnaden i vissa fall. Däremot har det antivirala läkemedlet remdesivir (marknadsfört under handelsnamnet Veklury) visat sig tillföra förhållandevis lite. Situationen till dags dato är därför på ett sätt omvänd, jämfört med vad många (inkl. jag själv) trodde för ett år sedan.

Den 2/5 2020 skrev jag om syntetiska, sk. monoklonala antikroppar som behandlingsmetod. Läkemedelsverket har nu beviljat sk. beredskapslicens för en av de första kommersiella monoklonala antikropparna, Bamlanivimab från Lilly, och läkemedlet har nu använts i Sverige för första gången: https://www.covid19.lilly.com/bamlanivimab

Det hjälper inte mot svår covid19, då de inflammatoriska processerna tagit över sjukdomsförloppet, utan måste sättas in tidigare.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Idag blir det mer om vacciner och vaccinering

I ett tidigare inlägg fick jag följande tillrättavisning
Du får skilja på sjukdom och lätt infektion. Blir man infekterad så kan man smitta, men man blir inte sjuk om man är vaccinerad.
Den här den här tyvärr vanliga föreställningen som gör att vi tror att vaccinering är räddaren i nöden. På ett sätt är det ju så, eftersom vi inte har någonting annat att ta till, men något universalmedel är det inte och det kommer inte att få stopp på pandemin på länge än. Sars-Cov2-virusets förmåga till antigen drift har uppenbarligen underskattats, existensen av den sk. sydafrikanska virusstammen B.1.351 visar på det. Alla kända vacciner uppvisar betydligt sämre skyddseffekt mot denna driftade virusstam, för just AstraZenecas vaccin erkänner t.o.m. Oxford University att skyddseffekten är dålig: https://www.ox.ac.uk/news/2021-02-07-ch ... -infection Ja, dvs. man kanske inte blir allvarligt sjuk och dör, men sjuk blir man, och man fortsätter att sprida smitta, vilket i sig möjliggör nya mutationer. Det är smittspridningen som är avgörande, även om Sars-cov2-viruset i sig muterar långsammare än ex.vis influensavirus kompenseras detta mer än väl av den enorma smittspridningen. Varje infekterad människa är (eller kan bli) en mutationsfabrik. De artiklar jag läst där man gjort evolutionära studier på viruset visar på att mutationer som ökar smittsamheten och mutationer som minskar känsligheten för mänskliga antikroppar uppträder parvis. Det är alltså laboratorieförsök, men visar på evolutionens enorma drivkraft och dess förmåga att räcka lång näsa åt vaccinutvecklingen. Spridningen av B.1.351 och B.1.1.7 representerar också avgörande steg i viruset evolution, något som vi inte riktigt sett förut men som vi nog kommer att få se mer av.

Nu har vi den för Sverige intressanta situationen av vi har spridning av B.1.351 (förutom att den brittiska stammen B.1.1.7 tagit över nästan helt i övrigt) samtidigt som AstraZenecas vaccin, som det periodvis har satts så stora förhoppningar till - bl.a. genom den föregivet stora tillgången på vaccindoser - och som FoHM anser ha "god skyddseffekt i själva verket skyddar ganska dåligt. Men FoHM förefaller inte överdrivet oroliga: "vår bedömning är väl att det är fullt möjligt att hantera de här varianterna precis som övriga varianter, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten." Och det låter ju förtroendeinjagande! Vi såg ju hur det gick med de tafatta försöken att hindra B.1.1.7 att sprida sig i landet.

PS 1 Nya motgångar för AstraZenecas vaccin: https://www.reuters.com/article/healthc ... SS8N2JV04G

PS 2 EU-kommissionen godkände idag Janssen Pharmaceuticas (ingår i Johnson&Johnson-koncernen) covid19-vaccin, på rekommendation av EU:s läkemedelsmyndighet EMA. I Likhet med AstraZenecas dito så är det ett sk. viralvektorvaccin och uppvisar enligt EMA ungefär samma prestanda som AstraZenecas, med en övergripande skyddseffekt på 67%. Skillnaden är att Janssen anser att en spruta ger tillräckligt skydd, vilket man har gjort ganska stort nummer av. Personligen tror jag att man så småningom kommer att behöva medge att två doser behövs, en fas 3-studie med en 2-dos-regim ska också genomföras. Hursomhelst kommer inte detta att ha någon praktisk betydelse i närtid för Sveriges del, då det kommer att dröja innan Janssen får tillverkningskapacitet för några större leveranser till EU.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Egentligen hade jag inte tänkt kommentera den "demonstration" som anarkistiska stollar som genomförde den 6/3 i Stockholm, om det inte vore så att kulturkriget börjar tränga in i pandemibekämpningen också. Idag publicerar nämligen Expressen ett sk. läkarupprop under temat "...covid-19 inte längre utgör ett akut hot och Sverige har haft underdödlighet i drygt en månad...

Det luriga med denna artikel är förstås att en del av det som föreslås är vettigt, och borde ha gjorts för länge sedan. Antagligen är det också riktigt att ännu hårda bekämpningsåtgärder är meningslösa nu, med den omfattande samhällsspridning Sverige har. Direkt okunniga är debattörerna när de skriver
Det finns även tveksamheter med pandemilagen. Den drevs igenom utan en ordentlig genomlysning och om vi i en framtid skulle få en mer auktoritär regim kan lagen användas på ett mycket destruktivt sätt.
Tydligen vet de inte att denna lag (SFS 2021:4) upphöra att gälla vid utgången av september månad 2021. Risken att vi skulle få en mer auktoritär regim under denna tid torde vara rätt liten (om man inte är höger- eller vänsterextremist förstås, för då anser man i regel att Sverige redan styrs av en sådan). Resten av artikeln mynnar ut i Barrington-liknande krav på att "restriktionerna" ska upphöra. Genomgående tema är också att munskydd/andningsskydd är meningslöst och verkningslöst.

Vilka är då upproparna? Först och främst har vi en gammal bekant, folkförvillaren och psykiatern Sven Román, en av epigonerna till firma Ludvigsson & son. Fast nu kallar han sig inte överläkare längre.

Sedan har vi Sebastian Rushworth, en något äldre farbror (36 år) som på äldre dagar kommit på att han vill bli läkare och nu gör sk. AT-tjänstgöring (dvs. han har avlagt läkarexamen men har ingen läkarlegitimation). På sin egen blogg benämner han sig dock M.D. (i engelsktalande länder är det vanligt att läkare kallas Doctor of Medicine - M.D. även om de inte har disputerat) och där bedriver han propaganda för att det mesta om covid19 är fel, samt andra populistiska ståndpunkter som att det är bra att dricka alkohol (inte för mycket, förstås), inga problem med att äta rött kött samt att det är meningslöst att medicinera mot högt blodtryck. Bl.a. Rushwort har dessutom givit ut en bok "Varför det mesta du vet om covid-19 är fel", på Karneval förlag, ett småförlag som jag inte kände till innan, och som tydligen verkar har populistisk "skeptisism" på sin agenda. Såhär skriver förlagsägaren Björn Eklund (som tidigare arbetat på det gamla vänsterförlaget Ordfront) om munskydd (i hans värld pågår tydligen en "kampanj"): https://www.karnevalforlag.se/2020/11/2 ... -munskydd/

Till sist har vi en intressant figur: Nils Littorin som faktiskt är disputerad i mikrobiologi men i likhet med Agnes Wold inte inriktad på virologi (hans doktorsavhandling var om hur lunginflammationer påverkats av införandet av vaccin ). Fast nu har han kommit på att han hellre vill bli psykiater. Han har varit extremkommunist, men nu kommit på att han inte vill vara det längre och gjort samma resa som en gång Benito Mussolini och gått från vänster- till högerextremism med sitt eget parti "Malmölistan". Mycket riktigt har han också figurerat i Patrick Engellaus extremhögerblogg "Det goda samhället", som jag nämnt tidigare: https://detgodasamhallet.com/2019/12/19 ... pegelbild/
I ett långt och konspirationsteoretiskt inlägg i GP viftar Littorin bort covid19-pandemin med en retorik som man känner igen från extremhögerbloggar: https://www.gp.se/debatt/vaccinpass-%C3 ... 1.41380440

Rushworths bok har i alla fall uppenbarligen kvalifikationer att bli en bibel för Filip Sjöström och de andra "hjärnorna" bakom lördagens upplopp i Stockholm (fast Amazon vill inte sälja den översättning till engelska Rushworth gjort själv, retfullt nog). Någon kanske skulle förmedla en kontakt mellan dem och de tres gäng ovan. Snart kanske vi ser Román, Rushworth och Littorin ute på gatorna? I vita rockar!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bara en kommentar till underdödligheten. Personer som tror att man kan dra slutsatser på grundval av preliminär statistik för en månad ska inte tas på allvar. F.ö. så är underdödlighet det normala. Förbättrad folkhälsa och medicinska framsteg gör att antalet döda de flesta år är lägre än genomsnittet för de fem föregående åren. Mätt i absoluta tal (antal döda) har vi haft underdödlighet 12 av de 18 åren de 2002-2019. Mätt i relativa tal (döda per 100.000 invånare) har vi haft underdödlighet alla åren 2003-2019.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev:Bara en kommentar till underdödligheten. Personer som tror att man kan dra slutsatser på grundval av preliminär statistik för en månad ska inte tas på allvar. F.ö. så är underdödlighet det normala. Förbättrad folkhälsa och medicinska framsteg gör att antalet döda de flesta år är lägre än genomsnittet för de fem föregående åren. Mätt i absoluta tal (antal döda) har vi haft underdödlighet 12 av de 18 åren de 2002-2019. Mätt i relativa tal (döda per 100.000 invånare) har vi haft underdödlighet alla åren 2003-2019.
Alltid upplyftande att läsa ingenjörns korta och koncisa kommentarer, till skillnad från undertecknads ordrika svamlerier.

Ja, det är farligt med okunniga läkare. Men "Frihet Sverige"-gänget kanske behöver påfyllning av vita rockar. Läkarlegitimationen för mannen längst t.v. i bild, Mikael Nordenfors, lär sitta löst till. Fast allt är förstås en sammansvärjning från Socialstyrelsen och Big Pharma. Sen är väl Bill Gates iblandad på något sätt. Och kanske George Soros också.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Så kom då kallelsen ... ! 8)
img678-x.jpg
img678-x.jpg (29.29 KiB) Visad 2593 gånger
Meddelar / Tante Lena

"81-åringen som blåste dammet av reskassekortet och drog ut i världen - i alla fall till Slussen"
BSBV-Ramsmoraviken.jpg
BSBV-Ramsmoraviken.jpg (99.51 KiB) Visad 2593 gånger
Låst