Hur illa är det med pendeln..?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren

Hur illa är det med pendeln..?

Inlägg av Vislaren »

Vad var det jag sa tidigare hur illa ställt det är inom pendeln..? I morse spårade man ur utanför Älvsjöverkstaden..Felen har aldrig varit värre!
Det jag förökt få folk att fatta sker nu, och ni får räkna med att det här är inget endagarsfenomen...Det kommer fortsätta minst en vecka till!

MTR har haft tur med en massa snöfria vintrar, men det är nu de får betala för sitt dåliga underhåll och besparingar!
Jag har hela tiden fått höra att det jag kommit med är "Fake News"....Den som är insatt vet hur lite fake det är!
Just nu och ända sedan igår kväll så är det kris...Hela vår ledning vägrar lyssna på oss på golvet, hade de gjort det så hade läget sett annorlunda ut!

Hoppas vår depåchef får sparken även från denna post som han fick från sin senaste!
Just nu har vi ett gäng psykopater som sitter i ledningen och försöker piska oss hela tiden!
Det talas om transportföretaget "Best" dåliga arbetsförhållanden, vi har rätt så liknande hos oss!
daniel_s

Re: Hur illa är det med pendeln..?

Inlägg av daniel_s »

Fast vad har urspåringen i Älvsjö med saken att göra egentligen? Det är väl en del av rutinen på pendeln varje vinter sedan 1968!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Ja min kollega som åker pendeltåg Rosersberg-Solna skriver på FB om massiva problem i trafiken. Tåg som är inställda, som rör sig sakta, som stoppar och måste utrymmas . Dåligt med info som vanligt och ingen ersättningstrafik syns.
Eftersom man vet att sådant väder kan inträffa en normal vinter så bör man ju i tid se till att rubbet av fordon är kördugliga innan....
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Såhär skrev jag på Postvagnen för en stund sedan...

Idag kl 14:12 skrevs detta trafikmeddelande...
"Pendeltågstrafiken i Stockholm: Förseningar och inställda tåg på grund av flertalet fordons- samt spårfel. Observera att tågen skyltas upp strax innan avgång.
För mer, se http://www.sl.se. Prognos saknas på när trafiken åter kan trafikeras enligt tidtabell.

Just nu kl. 19:58 är rättidigheten för SL-pendeltåg 26%. Många förseningar 1-3 timmar förekommer.
Endast 8 av 33 tåg har mindre försening än 5 minuter.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... m?p=143834
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Normalt för pendeln när det blir kallt. När jag bodde i Huddinge och i Nynäshamn för runt 20 år sedan så var det problem med nedisning och kyla.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Vilken kaotisk dag! Turen i oturen är väl att nattrafiken förlängs med tågens försening...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Säg inte det, man får kanske t o m ställa in sista tåget för att alla fordon hamnat på helt fel ställe!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:Fast vad har urspåringen i Älvsjö med saken att göra egentligen? Det är väl en del av rutinen på pendeln varje vinter sedan 1968!
Nej! De senaste åren har man inte haft någon snöberedskap alls, när Euromaint och Alstom skötte underhållet var det sällan några problem...Trots att det snöade lika mycket!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

leifd skrev:Såhär skrev jag på Postvagnen för en stund sedan...

Idag kl 14:12 skrevs detta trafikmeddelande...
"Pendeltågstrafiken i Stockholm: Förseningar och inställda tåg på grund av flertalet fordons- samt spårfel. Observera att tågen skyltas upp strax innan avgång.
För mer, se http://www.sl.se. Prognos saknas på när trafiken åter kan trafikeras enligt tidtabell.

Just nu kl. 19:58 är rättidigheten för SL-pendeltåg 26%. Många förseningar 1-3 timmar förekommer.
Endast 8 av 33 tåg har mindre försening än 5 minuter.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... m?p=143834
Gissa hur många varmgångar vi haft den senaste veckan p.g.a. nedisade bromssystem, vår avisningshall hänger inte med!
Vissa dagar så står de bokstavligen på kö, lägg sedan till ett stort antal andra stoppande fel!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vislaren skrev:
daniel_s skrev:Fast vad har urspåringen i Älvsjö med saken att göra egentligen? Det är väl en del av rutinen på pendeln varje vinter sedan 1968!
Nej! De senaste åren har man inte haft någon snöberedskap alls, när Euromaint och Alstom skötte underhållet var det sällan några problem...Trots att det snöade lika mycket!
Men vad har urspåringen att göra med vem som sköter vagnunderhållet?
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:Vilken kaotisk dag! Turen i oturen är väl att nattrafiken förlängs med tågens försening...
Vi får se hur det slutar, finns kollegor som tror att några chefer kan ryka nu..Och den kollegan sitter i närheten av dessa människor!
Ni ska veta att de sitter i möte via dataorn med alla arbetsledare i alla depåer hela nätterna...S.K krismöten...
Eller som min kollega sa.."Det är inte krismöten..Utan snarare panik"
En annan sitter i "Pole Positon"...
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:Säg inte det, man får kanske t o m ställa in sista tåget för att alla fordon hamnat på helt fel ställe!
De flesta inställda tuer beror på stoppande fel...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
Vislaren skrev:
Var urspårningen inne på bangården så har nog det med som sätter ihåg tågen...

Det här vintereländet påminner om dom första åren med X1:orna innan dom byggde om dom, trodde nog att dom lärt sig något sedan dess...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

daniel_s skrev:
Vislaren skrev:
C12C3C3C12 skrev: Var urspårningen inne på bangården så har nog det med som sätter ihåg tågen...

Det här vintereländet påminner om dom första åren med X1:orna innan dom byggde om dom, trodde nog att dom lärt sig något sedan dess...
Att växla ihop tågen är inte underhåll.
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Lennart Petersen skrev:Ja min kollega som åker pendeltåg Rosersberg-Solna skriver på FB om massiva problem i trafiken. Tåg som är inställda, som rör sig sakta, som stoppar och måste utrymmas . Dåligt med info som vanligt och ingen ersättningstrafik syns.
Eftersom man vet att sådant väder kan inträffa en normal vinter så bör man ju i tid se till att rubbet av fordon är kördugliga innan....
MTR har inte fattat någonting, aldrig har vi haft så mycket frusna bromsar som nu, bristande underhåll handlar det om!
Som det inte vore nog så är en facklig tvist på upprullning där MTR bryter mot kollektivavtalet!
Man vill inte betala ut utlovade lönehöjning med ursäkten att man inte har råd, som om det inte räcker så har det brytit mot MBL flera ggr.
Senast för några dagar sedan så planerade de in beordrad övertid, vilket är olagligt!
Nu är allt tagit till en nivå över våra lokala fackliga!
Det kommer en hemsida separat lite längre fram om förhållanden och hur illa det är!

Kan garantera att INGEN av er hade accepterat den behandlingne vi får, förra året fick vi våra löner sänkta med 1000:-/m.
Nu påstår de att de gjort medarbetarsamtalen...Med vem då..? Ingen på golvet i varje fall!
Våran depåchef kastade ut alla inhyrda för att spara pengar, sedan fick VD:n nys om det och skällde ut depåchefen efter notor och tvingade han ta tillbaka de inhyrda!

Jag tror att VD:n inte får reda på så mycket!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:Säg inte det, man får kanske t o m ställa in sista tåget för att alla fordon hamnat på helt fel ställe!
Eftersom underhållet är väldigt eftersatt såååå...

Gissa hur många gummidamasker vi har bytt de senaste två veckorna..? (Gummidamasker till bromscylindrarna).
P.g.a. att man har idioter som kallar sig reparatörer som hackar is så dessa bälgar blir sönderhackade!
För att slippa köpa nya så vill vår depåchef att de gamla ska sparas och limmas ihop...Det är den nivån på reparationerna!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Lennart Petersen skrev:Ja min kollega som åker pendeltåg Rosersberg-Solna skriver på FB om massiva problem i trafiken. Tåg som är inställda, som rör sig sakta, som stoppar och måste utrymmas . Dåligt med info som vanligt och ingen ersättningstrafik syns.
Det innebär att man måste dra ner på trafiken, eftersom man trafiksatt så många fordon så finns det inget annat sätt!
Betänk att ca: 6-7 fordon per dag/natt står avställda för skaor, lägg sedan de som måste in på avisning, endast Älvsjö har en väl fungerande avisning!

Där står fordonen i mellan 3-8 timmar beroende på hur svårt nedisade de är!

Under Alstom så kördes inte fordonen lika hårt, dessutom såg Alstom till att vi hade reservdelar!
Skriv svar