Svårt med arkeologi i Göteborg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Svårt med arkeologi i Göteborg

Inlägg av Harald »

Det här forumet har väl Webmaster hittat på bara för att vara taskig mot oss göteborgare. :wink: Vi har ju nästan inga nedlagda spårvägar att visa upp. Lite finns det i alla fall. De här två bilderna har jag visat förut, men eftersom de ligger kvar på servern, kan jag väl visa dem igen. Och så kan jag passa på att puffa för min sida om en arkeologisk tur längs Säröbanan. Ingen spårväg men i alla fall en lokaljärnväg, som ju också delade spår med spårvägen några år.

Rälen som sticker fram under bilen är en rest av slingan vid Kapellplatsen. På husväggen t.h. syns två kontaktledningsfästen.

Bild

Bräckevägens viadukt över spårvägen till Bräcke.

Bild
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det finns trots allt fler grejer... Gräsplanen vid Londongatan i släpljus... Jaegerdolfsplatsen fästen eter trådbussledninger på någon fasad, På flera ställen efter Karl Johansgatan finns det också rosetter kvar, visserligen finns det ju spårväg kvar också, men ofta med egna stolpar numera... Saltholmen, en del spår samt en vagnhall, Norra bussgården på Gårda...

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Stefan Widén

gräv ned spåren...

Inlägg av Stefan Widén »

Hej Harald

Om Gbg gör som alla andra "moderna" städer och gräver ner trafiken så har du ju hur mycket arkeologiska lämnar som helst...Jasså inte det!

Men för att nu öppna för en sidotråd i tråden..så undrar jag om det är någon som har fullständig koll på hur stort spårnätet är i gbg..när det var eller är som störst...?och som jämförelse av sthlms spårvägs nät när det var som störst...om man anger i antal linjekilometrar så slipper man bekymret med dubbel eller enkelspår...

Sen kan man utifråmn det jämföra med befolkningsmängd för att se vilken stad som var den spårvägstätaste...

Uppgifterna kanske finns här på sidan men mig veteligen så saknas det uppgifter om infrastrukturen ..En utmning Bruse...

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Åk till Saltholmen så httar ni den gamla vagnhallen därute, spåren ligger kvar fram till kiosken ungefär fast det ligger ett tunt lager asfalt över den.
Användarens profilbild
2763

Re: gräv upp spåren...

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:Hej Harald

Men för att nu öppna för en sidotråd i tråden..så undrar jag om det är någon som har fullständig koll på hur stort spårnätet är i gbg..när det var eller är som störst...
Som störst... Det borde vara nu det :lol:

De "enda" nedlagda sträckorna är Gamlestadstorget-Slakthuset, Eketrägatan-Bräcke, Bellevue-Kviberg(allstå det som idag är "Brovägen")
Samt Lilla Torget-Lilla Bommen runt västra Nordstan. Möjligen bör den tillfälliga spårvägen Lorensberg-Götaplatsen-Berzeliigatan räknas som nedlag, trots att den var tillfällig.

Man kan förvisso betrakta "Riddaregatan" som en nedläggning, men den kompenseras till fullo av Angeredsbanan och Ånäsvägen. På samma sätt finns det en del gator som spår flyttats ifrån för att andra gator skall ha fått. (Bla har man byggt om en del i Gamlestaden)

Lika så har ju sträckan Sahlgrenska-Linnéplatsen varit nedlagd, men den är återöppnad.

/T
Med reservation för tyckfel.
blåvitt

Inlägg av blåvitt »

Om man skulle ta sig till att även räkna stickspår och oanvända sidospår kan Eklandagatan och ett par av sand och grus igensatta spår bredvid vagnhallen Majorna läggas till samlingen.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

blåvitt skrev:Om man skulle ta sig till att även räkna stickspår och oanvända sidospår kan Eklandagatan och ett par av sand och grus igensatta spår bredvid vagnhallen Majorna läggas till samlingen.
De av sand och grus igennsatta spåren är faktiskt trafikspår, de används bara inte. Sidospår i Eklandagatan? Nja det var väl vändslingor

Slingor: Järntorget, Backaplan (dvs Hjalmar Brantingsplatsen), Vågmästareplatsen, Chalmers, Liseberg, Redbergsplatsen, Carnegie, Högsbogatan, Korsvägen, Kapellplatsen (finns på bild här ngnstns), Gropegårdsgatan, Londongatan, Sannaplan, Kviberg, sen har jag för mig det har funnits ytterligare en slinga typ vid Elisedal också men den låter jag vara obekräftad möjligen finns fler

Stickspår/Uppställningsspår/Depåer: Stick vid gl.a. Säröbanans Stn, Valand (mot heden i Vasagatan), Marklandsgatan (Resterna efter Säröbanan), Anlsutningen till Vagnhallen Saltholmen, Getebergsäng, Vagnhallen vid järntorget, Triangelspåret vid Järntorget i Järnvågsgatan, Vagnhallen vid Broplatsen, Vagnhallen Majorna (det vill säga den vid Jaegerdorffsplatsen och inte den nutida som heter Vagnahallen Kungsladugård), De spår som tidigare fanns där Bussgaraget Majorna numera ligger, Lilla Stampgatan (vändplats för Linje 10, lillablå)
Engelbrektsgatan bortom Södra Vägen, samt givetvis Vagnhallen Stampgatan. Energiverksspåret

Hästspårvägen: Längs vallgraven från grönsakstorget-hvittfeldtsplatsen, Andra långgatan, större delen av slottskogslinjen, från "ullevi norra" på parallellgatan till "lilla stampgatan" vilket var inkörsspår till Hästspårvägsstallen. (Dessa är - om något över huvud taget finns kvar idag fornminnesförklarade.)

Linjesträcka utöver ovanstående och tidigare redovisar: Jaegerdorrfsplatsen-Carnegie.

Det finns alltså en del att leta efter, även om det i förhållande är ganska lite till och med jämfört med till exempel så små spårvägsstäder som Ulricehamn, Karlskrona och Kiruna.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ulf Smedbo

Fler f d slingor

Inlägg av Ulf Smedbo »

Den ursprungliga Härlandaslingan, alltså den som låg där kyrkan ligger i dag. (Inget syns.)
Vidkärrsslingan. (Lite banvall syns, vill jag minnas. Fast man har delvis byggt ett hus på den.)
Finns det förresten några rester kvar från den urprungligt tänkta slingan vid Smörslottet? Innan man byggde slingan vid Östra Sjukhuset, och en massa p-platser, vill jag minnas att man kunde se var det var schaktat för den.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Utöver de stickspår som Tony berättade om vid Säröbanans station vid nuvarande trafikplatsen invid Linnéplatsen, fanns det väl under elspårvägens första årtionderna ett stickspår mot Slottskogens grindar? (även dessa är ju borta), detta användes för att ställa upp släpvagnar på.

Tony nämner också sockerbruket Carnegie, och det var ju så att det gick godståg på spårvägen dit ut, från Östra Nordstan, en magasin låg där det anskrämliga P-huset ligger sedan 70-talet. Ett spår gick in i detta magasin ungefär där P-husinfarten idag ligger mot S:t Eriksgatan (heter den så?) alltså den norra gaveln av P-huset som vetter mot Lilla Bommen.

Ulf skriver ju om Härlanda (vi bor nästan grannar Ulf och jag) och här finns det ju fler fornlämningar som är betydligt äldre än från den tiden då man kom på idén att lägga ner metallkostruktioner i marken...
Undrar om det hus Ulf avser är Härlanda församlings pastorsexpedition? eller möjligen klockstapeln? eller kanske bäda? Motstatt till norska Hell, finns här iallafall ingen "Gods Ekspedition"... (däremot en dockteater).

Snart är väl också "fyllespåret" en rest som skattat åt det förgågna.
Fyllespåret i J. Sigfrid Edströms gata (f.d. Ahlströmmergatan). Man tycker tydligen att detta spåret kommer för nära det nybyggda huset, vaddå, nästan 50 cm... klart diggabel studentbostad.

Vi har en kykoruin i Härlanda också, en viss Gustav Vasa hade tydligen en nagel i ögat på kykoväsendet förr i tiden, han lät riva och plundra massvis med kyrkor i landet. Och med tanke på att denna instutition på denna tid stod för bl.a utbildning och sjukvård så är jämförelsen med Pol Pot liksom slående.

Uppe vid "Smörslottet" och Östra Skithuset finns det ju ganska många oavslutatde jobb... Men Ulf menar kanske det som numera är ett dike och stäcker sig från nuvarande vändslinga i rikning mot BB/KK, Infektionskliniken och passerar under kök/matsal?

Är det det du menar?

I området finns även en el-teknisk "arkeologisk" rest.
En utjämningsledning, krafteverksgata, som för binder något ställverk i Lärje med något liknande i Mölnlycke, har flyttats, man tyckte att det var olämpligt (efter flera års protester) att låta en sådan gå över ett dagis och ett villa/radhusområde), Men Över Björkekärr finns det ytterligare dagis samt hus under denna kraftledning.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Då tråden började hanlda om anant än det som är avsett,s tod jag inför två val. radera eller dela. Blev det senare: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5007
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Gäst

Re: Svårt med arkeologi i Göteborg

Inlägg av Gäst »

Harald skrev:Det här forumet har väl Webmaster hittat på bara för att vara taskig mot oss göteborgare. :wink: Vi har ju nästan inga nedlagda spårvägar att visa upp. Lite finns det i alla fall. De här två bilderna har jag visat förut, men eftersom de ligger kvar på servern, kan jag väl visa dem igen. Och så kan jag passa på att puffa för min sida om en arkeologisk tur längs Säröbanan. Ingen spårväg men i alla fall en lokaljärnväg, som ju också delade spår med spårvägen några år.

Rälen som sticker fram under bilen är en rest av slingan vid Kapellplatsen. På husväggen t.h. syns två kontaktledningsfästen.

Bild

Bräckevägens viadukt över spårvägen till Bräcke.

Bild
!:a amj i år parkerade jag på exakt samma plats som Saabkombin står på,. Vi hade svensexa för min bror som på en parkbänk på andra sidan häcken (utanför vänster bildkant), fick starta dagen med stekt havregrynsgröt! Dagen innan hade en känd cortege rullat genom staden och på denna parkbänk hade det suttit någon eller några som varit så förtjusta i Pripps 7,2% öl att de hade druckit ca 60 stycken flaskor av denna dryck (av antalet kapsyler på marken att döma) Runt om i stan hade kommunens? städpatruller ett digert jobb att återställa gator, parker och torg innan demonstrationerna tog vid.
Skriv svar