Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av M224 »

Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
Det ska ju utropas lite före avgångstiden, t ex 15 eller 30 sekunder före, så att folk som står och tvekar (t ex vid en ändstation där man inte vet vilket tåg som går först). Om man ropar ut det två sekunder innan man stänger dörrarna är det ju för sent. Tyvärr är det ganska vanligt att man bara gör saker för att man vet att de ska göras men inte förstår varför man gör dem.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av daniel_s »

wax skrev:
daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?
//Wax.
Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.

De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
wax
Inlägg: 184
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av wax »

daniel_s skrev:
wax skrev:
daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?
//Wax.
Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.

De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
Tackar! <3
- Japp, kul att retas med folk! (Ler)
wax
Inlägg: 184
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av wax »

daniel_s skrev:
wax skrev:
daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?
//Wax.
Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.

De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
BSB101
Inlägg: 3014
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av BSB101 »

wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta ;).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6659
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta ;).
En gång i tiden så anmärkte jag också på oväsentligheter. Jag har vuxit upp sedan dess och anmärker numera på anmärkningar om oväsentligheter...
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3195
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av Hechtwagen »

BSB101 skrev:
wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta ;).

Precis som rekomendationen är att omformulera sig om man "måste" päbörja en mening med en liten bokstav.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
BSB101 skrev:
wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta ;).

Precis som rekomendationen är att omformulera sig om man "måste" päbörja en mening med en liten bokstav.
von Rosen skulle ha vänt sig i sin grav om han fått höra talas om en sådan rekommendation!
C12C3C3C12
Inlägg: 2101
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
På den gamla goda tiden, när jag körde tunneltåg, så utropade man Tid för avgång endast på slutstationerna strax för avgång.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:
M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
På den gamla goda tiden, när jag körde tunneltåg, så utropade man Tid för avgång endast på slutstationerna strax för avgång.
Ja men på den tiden fanns inte viten för förseningar eller enstaka för tidiga avgångar så när man kom fram till t ex Tce hade väl avgångstiden oftast redan varit. Numera har man en ganska välskriven tidtabell med hålltider som faktiskt går att hålla, och då står man ibland en stund och inväntar avgångstiden. Dock blir det ju rätt löjligt när föraren cirka två sekunder före dörrstängning utropar ”tågtefarstaSTRANDtidfeavgångdörranaSTÄNGS” så att ingen ändå hinner reagera; då kan man egentligen lika gärna låta bli, men det står ju i instruktionen typ...
Skriv svar