Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Det ska ju utropas lite före avgångstiden, t ex 15 eller 30 sekunder före, så att folk som står och tvekar (t ex vid en ändstation där man inte vet vilket tåg som går först). Om man ropar ut det två sekunder innan man stänger dörrarna är det ju för sent. Tyvärr är det ganska vanligt att man bara gör saker för att man vet att de ska göras men inte förstår varför man gör dem.M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.wax skrev:OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
//Wax.
De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Tackar! <3daniel_s skrev:Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.wax skrev:OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
//Wax.
De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
- Japp, kul att retas med folk! (Ler)
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?daniel_s skrev:Haha det var ju några år sedan men jag tror att jag skojade till det lite där. Hade en kollega som inte gillade parentetiska bisatser som jag brukar hedra ibland genom att göra lite extra många.wax skrev:OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
//Wax.
De yttersta brukar kallas för parenteser: (). Vill man skriva något inom parentes när man redan är inom parentes, så att säga, så använder man vanligen hakparenteser: []. Och skulle det behövas ytterligare ett lager så får man ta till klammer: {}. Det är ganska fult och behövs egentligen inte för entydighetens skull, men tydliggör strukturen och underlättar felsökning.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta .wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
En gång i tiden så anmärkte jag också på oväsentligheter. Jag har vuxit upp sedan dess och anmärker numera på anmärkningar om oväsentligheter...BSB101 skrev:Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta .wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
BSB101 skrev:Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta .wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Precis som rekomendationen är att omformulera sig om man "måste" päbörja en mening med en liten bokstav.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
von Rosen skulle ha vänt sig i sin grav om han fått höra talas om en sådan rekommendation!Hechtwagen skrev:BSB101 skrev:Om du anser dig att behöva en parentes inom en parentes så omformulera dig. Mer än så behöver man inte veta .wax skrev: Varför inte bara ha punkter? Kan man läsa mera om parentesanvändning nånstans?
Precis som rekomendationen är att omformulera sig om man "måste" päbörja en mening med en liten bokstav.
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
På den gamla goda tiden, när jag körde tunneltåg, så utropade man Tid för avgång endast på slutstationerna strax för avgång.M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Ja men på den tiden fanns inte viten för förseningar eller enstaka för tidiga avgångar så när man kom fram till t ex Tce hade väl avgångstiden oftast redan varit. Numera har man en ganska välskriven tidtabell med hålltider som faktiskt går att hålla, och då står man ibland en stund och inväntar avgångstiden. Dock blir det ju rätt löjligt när föraren cirka två sekunder före dörrstängning utropar ”tågtefarstaSTRANDtidfeavgångdörranaSTÄNGS” så att ingen ändå hinner reagera; då kan man egentligen lika gärna låta bli, men det står ju i instruktionen typ...C12C3C3C12 skrev:På den gamla goda tiden, när jag körde tunneltåg, så utropade man Tid för avgång endast på slutstationerna strax för avgång.M224 skrev:Ett annat helt onödigt och unikt uttrop för Stockholms tunnelbana är "Tid för avgång". Varför detta behöver ropas ut är ett mysterium. Trafikanter förstår väl att det är tid att åka när föraren ropar ut dörrarna stängs och pipet ljudet.