Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:SEV vet vi ju vad det betyder om man varit i Tyskland men var blir det i detta fallet? BEV?

I Berlin förekommer det då och då att spårvagnar ersätter buss p.g.a. gatuarbeten. I Wien ersatte spårvagn en bit av U-Bahn p.g.a. banarbete. UBEV?
SEV brukar väl uttydas Schienenersatzverkehr, d v s det är i och för sig egalt vilken sorts spårtrafik som ersätts. Ordledet Ersatz (ersättare, reserv) tror jag dock normalt avser tillfällig ersättning, inte permanent utbyte. Men kan ha fel där!
Jawohl das stimmt, i Wiens fall blir det inte vilket jag skämtsamt skrev utan SEV även i det fallet, borde dock stämma i Berlins fall eftersom en spårvagn ersätter en buss med Schienenersatzverkehr. Vi har ju TKO samt Gäddvagnen som kanske har en åsikt i fallet. Lund kan vi bortse ifrån eftersom det är som Daniel_s påpekar inte en tillfällig bussersättning.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Bussmicke »

linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.

https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf

Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
Ännu värre, 20-minuterstrafik. Inget jag skulle stressa till Lund för...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

linlars skrev:
Ja, Sydsvenskan har idag kommit med mer info (betalartikel):
När trafiken sätter igång blir det dock inte med så täta intervall som ursprungligen planerats.
Vid trafikstart är bara fyra av de sju vagnarna tillgängliga för reguljär trafik. Ytterligare två vagnar är i Lund, men är inte helt färdigtestade. De sista vagnen kommer till Lund strax efter nyår.
Tre av vagnarna ska frakta passagerare, medan den fjärde är en reservvagn som också kan användas för utbildning.
Dessutom är inte alla förare ännu klara med sin utbildning, eftersom 5 000-kilometerstestet drog ut på tiden.
Detta får konsekvenser för tidtabellen de första månaderna.
En inte så viktig fråga eftersom det rör så kort tid. Men ändå intressant tycker jag:

Om man har enbart 4 vagnar:

Är det då bäst att köra 3 och ha en i reserv, vilket betyder att man kan hantera störningar.
Eller är det bättre att erbjuda ett betydligt högre utbud med 4 vagnar i trafik. Till priset av att störningarna blir mer märkbara.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

twr skrev:
linlars skrev:
Ja, Sydsvenskan har idag kommit med mer info (betalartikel):
När trafiken sätter igång blir det dock inte med så täta intervall som ursprungligen planerats.
Vid trafikstart är bara fyra av de sju vagnarna tillgängliga för reguljär trafik. Ytterligare två vagnar är i Lund, men är inte helt färdigtestade. De sista vagnen kommer till Lund strax efter nyår.
Tre av vagnarna ska frakta passagerare, medan den fjärde är en reservvagn som också kan användas för utbildning.
Dessutom är inte alla förare ännu klara med sin utbildning, eftersom 5 000-kilometerstestet drog ut på tiden.
Detta får konsekvenser för tidtabellen de första månaderna.
En inte så viktig fråga eftersom det rör så kort tid. Men ändå intressant tycker jag:

Om man har enbart 4 vagnar:

Är det då bäst att köra 3 och ha en i reserv, vilket betyder att man kan hantera störningar.
Eller är det bättre att erbjuda ett betydligt högre utbud med 4 vagnar i trafik. Till priset av att störningarna blir mer märkbara.
Jo, men det var ju inte enbart vagnar som saknas, utan även färdigutbildad personal.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Sydsvenskan meddelar att Transportstyrelsen nu har godkänt Lunds spårvagnar, så alla formella hinder från starten på söndag är äntligen avklarade.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:En inte så viktig fråga eftersom det rör så kort tid. Men ändå intressant tycker jag:

Om man har enbart 4 vagnar:

Är det då bäst att köra 3 och ha en i reserv, vilket betyder att man kan hantera störningar.
Eller är det bättre att erbjuda ett betydligt högre utbud med 4 vagnar i trafik. Till priset av att störningarna blir mer märkbara.
Bättre med en tidtabell som fungerar, det vill säga 3 vagnar i trafik. Om man försöker köra utan reserv så blir det inställda avgångar och dubbla avståndet mellan vagnarna så fort det fattas en vagn. Glöm inte bort att det är betydligt dyrare också. Bättre att lägga pengarna något som ger en tydlig nytta för resenärerna istället.

Men jag förstår inte alls varför man ska ha så extremt långa vändtider. Det är 17 minuter vid ESS och 13 minuter vid Lund C, vilket innebär 3 omlopp med 20-minuterstrafik. Med mer rimliga vändtider skulle det räcka med 2 omlopp för 20-minuterstrafik och 3 omlopp borde räcka gott och väl för att köra 15-minuterstrafik.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:En inte så viktig fråga eftersom det rör så kort tid. Men ändå intressant tycker jag:

Om man har enbart 4 vagnar:

Är det då bäst att köra 3 och ha en i reserv, vilket betyder att man kan hantera störningar.
Eller är det bättre att erbjuda ett betydligt högre utbud med 4 vagnar i trafik. Till priset av att störningarna blir mer märkbara.
Bättre med en tidtabell som fungerar, det vill säga 3 vagnar i trafik. Om man försöker köra utan reserv så blir det inställda avgångar och dubbla avståndet mellan vagnarna så fort det fattas en vagn. Glöm inte bort att det är betydligt dyrare också. Bättre att lägga pengarna något som ger en tydlig nytta för resenärerna istället.

Men jag förstår inte alls varför man ska ha så extremt långa vändtider. Det är 17 minuter vid ESS och 13 minuter vid Lund C, vilket innebär 3 omlopp med 20-minuterstrafik. Med mer rimliga vändtider skulle det räcka med 2 omlopp för 20-minuterstrafik och 3 omlopp borde räcka gott och väl för att köra 15-minuterstrafik.
Det du skriver är ju ganska självklart, och en del av min frågeställning. Min fråga handlar om det är rätt avvägning i just detta fall. Då kan man inte bara beskriva vad som händer vid en störning, man behöver även ta hänsyn till hur ofta det händer,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Enceladus »

Enligt den publicerade tidtabellen verkar omloppstiden vara exakt en timme, varav 30 minuters körtid och 30 minuters vändtid. Med 3 vagnar i trafik blir det 20-minuterstrafik och med 4 vagnar i trafik blir det 15-minuterstrafik. Genom att halvera vändtiden kan 15-minuterstrafik också fås med enbart 3 vagnar i trafik.

Vad ger då minst störningskänslig trafik, halverad vändtid eller ingen vagnreserv?
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Om du har fyra vagnar ute på en linje som det räcker med tre för så har du ju redan vagnreserven igång och beredd. Att ha en vagn hemma för att ha den som reserv är det ingen poäng med i ett sådant upplägg. Det är väl snarare för att det är ett garantiprojekt som man kan behöva ha det. Löpande underhåll samt stoppande fel är ju oberoende av huruvida du kör vagnen på vart fjärde varv fyra dagar av fyra eller vart tredje varv tre dagar av fyra.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Tack för länken. Får försöka ge mig tid att titta på den senare.

Ingen storslagen invigning. Man får väl satsa på ett storslaget ettårsjubileum i stället. Eller, hemska tanke, måste man vänta till tvåårsjubileet för att det ska vara säkert.

Hur har spårvägen tagits emot av Lundaborna? (Kan man använda ordet Lundensare om Lundabor i allmänhet, eller används beteckningen bara för de som studerar eller har studerat på Lunds universitet? Jag garderar mig genom att skriva Lundabo.)

Jag tror det var smart att ge vagnarna namn som inte var kända personer från Lund, nu levande eller levande i folks minnen. Utan i stället har namnen koppling till personer som i sin tur har koppling till Lund. Vagnsnamnen bidrar då till att vagnen blir egna individer och inte en omedelbar hyllning till en person. Om nu folk bryr sig alls. Det namn som de flesta snabbt kopplar till Lund är väl Lindeman. Många av namnen känns frejdiga skulle jag säga, och det bidrar säkert till ett positiv bild av spårvägen.

Vagnsnamnen är Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:Tack för länken. Får försöka ge mig tid att titta på den senare.

Ingen storslagen invigning. Man får väl satsa på ett storslaget ettårsjubileum i stället. Eller, hemska tanke, måste man vänta till tvåårsjubileet för att det ska vara säkert.
Vi får väl se. Själv hoppas jag toknaivt på en invigning av en förlängning söderut. Men det lär ta en stund.
LÅ1 skrev:Hur har spårvägen tagits emot av Lundaborna? (Kan man använda ordet Lundensare om Lundabor i allmänhet, eller används beteckningen bara för de som studerar eller har studerat på Lunds universitet? Jag garderar mig genom att skriva Lundabo.)
Anekdotisk bevisföring, men: Lundaborna har blivit mer positiva nu när bygget är över, skulle jag säga. Jag vet inte hur många gånger jag gått över Clemenstorget under hösten vid provkörningar och folk gått och fotat vagnen eller sagt "vad tyst den går" eller "det blev ju fint till slut" etc.
LÅ1 skrev:Jag tror det var smart att ge vagnarna namn som inte var kända personer från Lund, nu levande eller levande i folks minnen. Utan i stället har namnen koppling till personer som i sin tur har koppling till Lund. Vagnsnamnen bidrar då till att vagnen blir egna individer och inte en omedelbar hyllning till en person. Om nu folk bryr sig alls. Det namn som de flesta snabbt kopplar till Lund är väl Lindeman. Många av namnen känns frejdiga skulle jag säga, och det bidrar säkert till ett positiv bild av spårvägen.
Att namnen inte fick personnamn har också mycket att göra med att de inte fick ta namn som ett Pågatåg redan hade. Och de största Lundanamnen är således redan upptagna ...
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Så, då har jag gjort min premiärtur Lund C - ESS tor. En del nyfikna passagerare (ingen som skulle till ESS mitt på dagen en söndag, utan alla åkte tillbaka), men ingen vidare trängsel (pga corona). Många fotografer utmed sträckan, t.ex. spottade jag trådskaparen. Inga FNL:are var ute och demonstrerade :) .

Färden gick väldigt försiktigt, sannolikt kommer de köra snabbare/högre acceleration när de är mer vana.

Det har ju varit lite snabba kast med tidtabellen som ska gälla. 2 olika versioner har diskuterats här. På infoskärmarna på hållplatserna (inte avgångsskärmarna som stämmer) fanns ytterligare en variant som uppenbart var fel från början, för enligt den skulle vagnarna gå var 20:e minut på vardagar och var 15:e minut på helgerna.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

linlars skrev:Så, då har jag gjort min premiärtur Lund C - ESS tor. En del nyfikna passagerare (ingen som skulle till ESS mitt på dagen en söndag, utan alla åkte tillbaka), men ingen vidare trängsel (pga corona). Många fotografer utmed sträckan, t.ex. spottade jag trådskaparen. Inga FNL:are var ute och demonstrerade :) .

Färden gick väldigt försiktigt, sannolikt kommer de köra snabbare/högre acceleration när de är mer vana.

Det har ju varit lite snabba kast med tidtabellen som ska gälla. 2 olika versioner har diskuterats här. På infoskärmarna på hållplatserna (inte avgångsskärmarna som stämmer) fanns ytterligare en variant som uppenbart var fel från början, för enligt den skulle vagnarna gå var 20:e minut på vardagar och var 15:e minut på helgerna.
Var en kort artikel idag i pappers-SDS om premiärdagen. Verkar som att de flesta spårvägsskeptikerna ombord var överlag positiva! Med tanke på hur busstrafiken i Lund fungerar (dålig punktlighet, förare som kör som idioter, vrålande övervarvade motorer, skumpiga stenlagda gator) är det kanske inte så förvånande att folk är positiva... :roll: :mrgreen:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Tangentbord99
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 02 januari 2021 13:51

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Tangentbord99 »

En bieffekt som inte alls är populär bland de flesta som ska till sjukhuset för att jobba eller besöka och som kommer utifrån Lund är att 7 av 10 busslinjer numera vänder vid Lund C. De får alltså byta färdmedel för att åka 3 min till för att komma till sjukhuset. Innan satt de kvar på bussen i 3 min till och kom fram. Men allt för att folk ska åka spårvagn heter det ju. Hade de inte kapat busslinjerna hade ingen stigit av för att hitta en busslinje eller åka spårvagn den sista biten. Samma när de ska hem efter en lång dag på jobbet till t ex Bjärred. De måste först ta sig till Lund C och där ta Bjärredsbussen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Tangentbord99 skrev:En bieffekt som inte alls är populär bland de flesta som ska till sjukhuset för att jobba eller besöka och som kommer utifrån Lund är att 7 av 10 busslinjer numera vänder vid Lund C. De får alltså byta färdmedel för att åka 3 min till för att komma till sjukhuset. Innan satt de kvar på bussen i 3 min till och kom fram. Men allt för att folk ska åka spårvagn heter det ju. Hade de inte kapat busslinjerna hade ingen stigit av för att hitta en busslinje eller åka spårvagn den sista biten. Samma när de ska hem efter en lång dag på jobbet till t ex Bjärred. De måste först ta sig till Lund C och där ta Bjärredsbussen.
Å andra sidan finns det många andra arbetsplatser på andra ställen i Lund som inte haft direktförbindelse tidigare. Förändringar innebär både förbättringar och försämringar, beroende på perspektiv. Man kan se det som att när just några av sjukhuspersonalen och besökare förlorar direktförbindelsen så vinner alla andra som inte heller tidigare haft denna förbindelse. Samtidigt har man kunna minska på producerade kilometrar utan att minska på kapaciteten, totalt sett, vilket ju innebär både en besparing och en förbättring om man väger ihop allt.
Genius on call
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Tangentbord99 skrev:En bieffekt som inte alls är populär bland de flesta som ska till sjukhuset för att jobba eller besöka och som kommer utifrån Lund är att 7 av 10 busslinjer numera vänder vid Lund C. De får alltså byta färdmedel för att åka 3 min till för att komma till sjukhuset. Innan satt de kvar på bussen i 3 min till och kom fram. Men allt för att folk ska åka spårvagn heter det ju. Hade de inte kapat busslinjerna hade ingen stigit av för att hitta en busslinje eller åka spårvagn den sista biten. Samma när de ska hem efter en lång dag på jobbet till t ex Bjärred. De måste först ta sig till Lund C och där ta Bjärredsbussen.
Det är ju extra dåligt just nu, då spårvagnen kör med extra utglesad tidtabell fram till 1/2. Dvs inte bara får man byta till spårväg, man får vänta ganska länge också om man har otur. Det var planerat för 15-min-trafik från början, men blev bara 20-min, och det med mycket kort varsel. From 1/2 ska det vara 7,5-min i rusningstrafik och 10-min resten av dagen.

Det hade kanske varit rimligt att behålla 126, 137 och 139 till sjukhuset tom 31/1 om man vetat om de ytterligare utglesningen, men sannolikt kom beskedet om den ytterligare utglesningen för sent (som framgår i tråden hade Skånetrafiken publicerat tidtabellen med 15-min-trafik, men bytte sedan till 20-min), och alla scheman för de omlagda busslinjerna var redan gjorda.

De som jobbar på sjukhuset kommer alltså att få det bättre än nu snart, men bytet består.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Sen har väl avkortningen av regionbussarna egentligen inget med spårvägen att göra. bara något man "passade på" att genomföra när man ändå höll på... Finns väl inga kapacitetsproblem i terminalen vid Universitetssjukhuset?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Diripsi »

Ulrik Berggren skrev:Sen har väl avkortningen av regionbussarna egentligen inget med spårvägen att göra. bara något man "passade på" att genomföra när man ändå höll på... Finns väl inga kapacitetsproblem i terminalen vid Universitetssjukhuset?
Nej men tyvärr är det ett vanligt fenomen att när man inför en "skrytlinje" så tar man bort linjer som kan tänkas "konkurrera" med skrytlinjen så att man får upp resandestatistiken på skrytlinjen och därmed kan framställa skrytlinjen som en succé.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Ulrik Berggren skrev:Sen har väl avkortningen av regionbussarna egentligen inget med spårvägen att göra. bara något man "passade på" att genomföra när man ändå höll på... Finns väl inga kapacitetsproblem i terminalen vid Universitetssjukhuset?
Nej, även om den nya terminalen nog har lite mindre kapacitet än före spårvägsbygget startade.

Jag kan se två anledningar (som nog bägge har påverkat):
* spara pengar när kapaciteten ändå finns (nåja, åtminstone efter 1/2-2021) genom spårvägen
* minska busstrafiken på Spolegatan - Kung Oscars väg. Det var förhållandevis stora protester bland lokalbefolkningen när samtliga busslinjer flyttades från St Laurentiigatan till dessa gator när spårvägen skulle börja byggas. Se t.ex. https://service.lund.se/Citizen/Proposal#proposal/419
Skriv svar