Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten
Tvärbanans trafikstart till Bromma Flygplats är uppskjuten pga tekniska problem. Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
Mer information lär komma inom kort.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Tråkigt att höra!Odd skrev:Tvärbanans trafikstart till Bromma Flygplats är uppskjuten pga tekniska problem. Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
Men ändå ett framsteg att flygplatsen efter 84 år för första gången trafikeras av ersättningsbuss!

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Varför dröjde det till två dagar innan trafikstart innan någon kom på det? Illa skött! 

D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
Ja. Att det kan uppstå gnistor i en kontaktledningsanläggning är inget nytt och inte heller en onormalt eller icke avsett. Således uppfyller spåranläggningen med all sannolikhet EMC-kraven.Harald skrev:D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
Däremot så skall en radiomottagare vara konstruerad så att den inte störs av allmänt förekommande elektromagnetiska störningar.
Det finns en särskild del som handlar om fasta installationer. Det finns flera rekommendationer där och bland annat hanterar kravet på att utrustning som riskerar att störas skall utrustas med skydd från störningar som den kan tänkas utsättas för. EMC-direktivet i sig reglerar inte störningskompabilitet mellan installationer och utrustning och avsikten där är att anläggningar och installationer måste anpassas så att de blir kompatibla. I detta fall så kan det vara så enkelt som att flytta på utrustning. Kontaktledningsanläggningen flyttar man ju inte gärna eftersom den då inte kan uppfylla sitt syfte. Men radiomasten går att flytta på för att kompabilitet enligt direktivet skall uppfyllas.
Jaha, är det alltså risk att Tvärbanan stör flygplatsen? Jag trodde det var tvärtom.
Odd skrev:Ja. Att det kan uppstå gnistor i en kontaktledningsanläggning är inget nytt och inte heller en onormalt eller icke avsett. Således uppfyller spåranläggningen med all sannolikhet EMC-kraven.Harald skrev:D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
Däremot så skall en radiomottagare vara konstruerad så att den inte störs av allmänt förekommande elektromagnetiska störningar.
Det finns en särskild del som handlar om fasta installationer. Det finns flera rekommendationer där och bland annat hanterar kravet på att utrustning som riskerar att störas skall utrustas med skydd från störningar som den kan tänkas utsättas för. EMC-direktivet i sig reglerar inte störningskompabilitet mellan installationer och utrustning och avsikten där är att anläggningar och installationer måste anpassas så att de blir kompatibla. I detta fall så kan det vara så enkelt som att flytta på utrustning. Kontaktledningsanläggningen flyttar man ju inte gärna eftersom den då inte kan uppfylla sitt syfte. Men radiomasten går att flytta på för att kompabilitet enligt direktivet skall uppfyllas.
Är det inte så att dessa vagnar far runt och sänder radiostrålar upp i luften, som ska fångas av signalsystemets antenner.Harald skrev:Jaha, är det alltså risk att Tvärbanan stör flygplatsen? Jag trodde det var tvärtom.

Bilder från Årsta 2018-07-21, foto Leif D.
Måste vars skitbra att fara runt utmed en flygplats och sända radiosignaler ut i luften sådär. Vagnarna har väl vad jag förstår 4 st antenner, och minst de två främst i körriktningen borde ju alltid vara aktiva. Kanske kan någon mer insatt, berätta mer om det är detta som är problemet, men vet ju att mycket av flygplatsers avancerade radiosystem för kommunikation och navigering är ju känslig och ska ju så vara.
Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
-
Antalya i Turkiet har en linje som stannar på flygplatsterminalen, inte under. Finns säkert flera exempel på det jorden runt.M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Kastrup har ju elektrifierad järnväg och metro inpå knutarna. https://goo.gl/maps/AnABk24JT2VSftFf9
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Bergen (Flesland)? Där verkar dessutom depån ligga mindre än 1 km från start- och landningsbanan...C12C3C3C12 skrev:Antalya i Turkiet har en linje som stannar på flygplatsterminalen, inte under. Finns säkert flera exempel på det jorden runt.M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Andra exempel på spårväg omedelbart intill flygplats är Manchester, Edinburgh, Paris Orly, Toulouse, Lyon, Zürich.
/Gunnar Ekeving
Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html
Officiellt meddelande från SL finns nu.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... flygplats/
Men man kan då fråga sig varför Swedavia, som under fyra år uppenbarligen känt till vilka åtgärder som skulle vara aktuella, inte har gjort tillräckligt.
Men man kan då fråga sig varför Swedavia, som under fyra år uppenbarligen känt till vilka åtgärder som skulle vara aktuella, inte har gjort tillräckligt.
- dr Cassandra Nojdh
De kanske trodde att flygplatsen ska läggas nedOdd skrev:Officiellt meddelande från SL finns nu.

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.
Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.
-
När jag var i Bremen på 70 talet stannade spårvagnen en bra bit från flygplatsen, därför nämde jag den inte, tydligen har dom dragit den mycket närmare nu (eller flyttat flygplatsen närmare, vilket inte borde vara fallet här).leifd skrev:Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.
Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.
Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
Och dom imponerar ju inte direkt heller...JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
Ja, FUT har ju inte ens byggt något än. Men generellt verkar de ju sköta sig klart sämre än Trafikförvaltningen.Odd skrev:Och dom imponerar ju inte direkt heller...JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.