Nu är man på gång med att bygga den felande länken mellan U5 och U55 i Berlin. (Betyder alltså att U55 försvinner som linjebeteckning. Dagens U55 blir alltså en del av U5.)
Tyvärr så måste man fälla alla lindar på Unter den Linden.
Byggkaos väntar Berlins paradgata.
(BVG:s sida om nya U5. På tyska.)
(Det finns en äldre tråd om U55 här.)
Fram till att man kan köra tåg mellan U55 och U5 så måste vagnar transporteras via ett schakt till och från U55. Här finns bilder på detta (engelsk text).
Berlin: U5 och U55 byggs samman
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Berlin: U5 och U55 byggs samman
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Berlin: U5 och U55 byggs samman
"New Underground Line – U5 – to Begin Service on December 4".
Om jag förstår BZ-artikeln rätt så slås U5 och U55 samman 4 december i år. U55 är väl utan trafik för tillfället?
Om jag förstår BZ-artikeln rätt så slås U5 och U55 samman 4 december i år. U55 är väl utan trafik för tillfället?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Berlin: U5 och U55 byggs samman
Det var på tiden! Intressant att den där stumpen har varit isolerad i över 11 år.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Berlin: U5 och U55 byggs samman
Det finns en (något komplicerad) orsak. Den byggdes för att ge trafik åt de då nya regeringsbyggnaderna upp till den lika nya Hauptbahnhof. Berlin hade ju åter blivit huvudstad i det återförenade Tyskland.kildor skrev:Det var på tiden! Intressant att den där stumpen har varit isolerad i över 11 år.
Den byggdes därför helt med federala medel, Berlin och BVG behövde inte betala något. Men en klausul stipuletade att om Berlin knöt ihop den med en utbyggd U5 skulle Berlin få betala även delsträcka U55. Och Berlin hade länge mycket dålig ekonomi så det blev inget. I sinom tid ändrade dock sig den federala staten och kortade av den tid som skulle förflyta innan man kunde ansluta U5 ”gratis” så man satte igång bygget. U5 har redan från början varit tänkt att förlängas genom Berlin och även norr om Hauptbahnhof men de politiska förutsättningarna har ju som vi vet varit ”lite varierande”.
Re: Berlin: U5 och U55 byggs samman
U55 har varit stängd sedan i somras. Men i fredags, 4 december 2020, öppnades förlängningen av linje U5 från Alexanderplatz till Hauptbahnhof.
Station Museumsinsel öppnas först nästa år. Här kan man läsa lite allmänt om byggandet av U5-förlängningen.
(Linjekartor för bl.a. U-bahn kan hämtas här.)
(U5 på Wikipedia.)
Station Museumsinsel öppnas först nästa år. Här kan man läsa lite allmänt om byggandet av U5-förlängningen.
(Linjekartor för bl.a. U-bahn kan hämtas här.)
(U5 på Wikipedia.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling