Elavdelning i GBG omplaceras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Elavdelning i GBG omplaceras
Hej
Någon som har GP inloggning och kan berätta mer vad det handlar om, förutom att det snotts kopparskrot? Intressant att just ett par timmar revs KTL på Linnegatan och än har de inte fått upp ledningen.
Stefan
Någon som har GP inloggning och kan berätta mer vad det handlar om, förutom att det snotts kopparskrot? Intressant att just ett par timmar revs KTL på Linnegatan och än har de inte fått upp ledningen.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Elavdelning i GBG omplaceras
Lite mer information finns hos Göteborgs Spårvägar: http://goteborgssparvagar.se/atgarder-o ... av-koppar/
-
10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
Tidigare har anklagelser framförts om att Banteknik struntat i trafikfarliga spårfel vilket lett till onödiga urspårningar.
Tidigare har anklagelser framförts om att Banteknik struntat i trafikfarliga spårfel vilket lett till onödiga urspårningar.
Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
Sen undrar jag, finns det nödvändiga urspåringar?

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
Japp när du har utspårningsväxlar för att inte mötas front mot front...de är nödvändiga.Odd skrev:Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
Man undrar hur många som jobbar på avdelningen. Om tio omplaceras ....hur många är kvar? och vem hängde upp tråden vis rivningen.
Vi får hoppas att ledningen i GS har en plan...
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Jomenvisst. Hört talas om Spårvägssällskapets Forum? Skämt åsido, I det här fallet menar man (kanske inte 100% språkligt korrekt) med en onödig urpårning en som kunnat förebyggas. Sen kan man ju påminna om spårspärrar på järnvägen där avsikten är att spåra ur ett fordon som kommit i rullning och hotar att komma in på tågspår. Jag har aldrig sett sådana på spårväg - finns det?Odd skrev:Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
Det var alltså dagens nödvändiga urspårning i den här tråden.
-
Det avsedda ordet är nog undvikbara (visst, alla urspårningar kan undvikas om man låter bli att köra trafik, men rimligt undvikbara, i så fall).Odd skrev:Jan Långström skrev:
Hela avdelningen omplaceras, dagens reparation gjordes med hjälp av inhyrd personal. Rivningen av kontaktledningen skedde igår kväll strax efter 23 och trafiken kom igång igen vid 14-tiden idag, väldigt lång tid för att vara Göteborg.Stefan Widén skrev:Japp när du har utspårningsväxlar för att inte mötas front mot front...de är nödvändiga.Odd skrev:Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
Man undrar hur många som jobbar på avdelningen. Om tio omplaceras ....hur många är kvar? och vem hängde upp tråden vis rivningen.
Vi får hoppas att ledningen i GS har en plan...
Stefan
Japp, i en annan stad (faktiskt två) finns det såna.Jan Långström skrev:Sen kan man ju påminna om spårspärrar på järnvägen där avsikten är att spåra ur ett fordon som kommit i rullning och hotar att komma in på tågspår. Jag har aldrig sett sådana på spårväg - finns det?
- Hechtwagen
Sådär fungerade alla kommunala förvaltningar mer eller mindre förr i tiden men i Göteborg har denna struktur överlevt in i våra dagar. Vart tog tex kontaktledningen från Stockholms innerstadsspårväg vögen efter att den plockats ned? Gjorde den något avtryck i kassaböckerna?Odd skrev:Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
- Stefan Widén
Va väll Heland som snodde trådbussarnas KTL
Annars tror jag hela spårvägen fick festa på skrotet.. alla var nog väl medvetna om de mängder som blev.
Stefan

Annars tror jag hela spårvägen fick festa på skrotet.. alla var nog väl medvetna om de mängder som blev.
Stefan
- Stefan Widén
Va väll Heland som snodde trådbussarnas KTL
Stefan

Stefan
- dr Cassandra Nojdh
Med risk för att avvika från ämnet så verkar korruptionen vara förefintlig inom en hel del kommunal verksamhet. Den minnesgode kommer ihåg hur de kommunalt anställda parkeringsmätartömmarna i Stockholm tog "kaffepengar" när de tömde automaterna på mynt. Då fick de sparken och jobbet lades ut på diverse bevakningsbolag. Men vad hjälpte det:Hechtwagen skrev:Sådär fungerade alla kommunala förvaltningar mer eller mindre förr i tiden men i Göteborg har denna struktur överlevt in i våra dagar. Vart tog tex kontaktledningen från Stockholms innerstadsspårväg vägen efter att den plockats ned? Gjorde den något avtryck i kassaböckerna?Odd skrev:Dom har ju haft (och verkar fortfarande ha) problem med korruption inom Göteborgs olika förvaltningar länge. Undra hur det kommer sig att de inte får någon ordning på det. Kan det vara något i Göteborgska mentaliteten att det blir så?Jan Långström skrev:10 medarbetare inklusive gruppchefen fick under måndagen veta att de skulle omplaceras. De är avstängda från sitt arbete tills vidare. 4 av dem är delgivna misstanke om brott, eftersom det försvunnit kopparskrot för 300 000 kr de senaste tre åren. Det finns även andra missförhållanden inom avdelningen, t ex felaktigt utbetalda lönetillägg och grov användning av tjänstebilar för privat bruk.
https://sverigesradio.se/artikel/4855299
Tillfället gör tjuven! Hur många har inte "råkat" få med sig block och pennor från sin arbetsplats.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
Ja hur många har aldrig omfördelat ägandet på något som tillhör arbetsgivaren? om än bara en penna?
Som alltid handlar det om när omfördelandet övergår i systematik.
När jag jobbade i rörsvängen så hände det att jag råkade glömma bort och skicka kopparskrotet till firman. Men de som stod och sågade upp nya rör i lagom längd för att passa lådan de transporterades i...dessutom hade man nu givetvis fyllt de större rören med mindre rör, De fick sig en avdyvling och fick betala tillbaka.
Som alltid handlar det om när omfördelandet övergår i systematik.
När jag jobbade i rörsvängen så hände det att jag råkade glömma bort och skicka kopparskrotet till firman. Men de som stod och sågade upp nya rör i lagom längd för att passa lådan de transporterades i...dessutom hade man nu givetvis fyllt de större rören med mindre rör, De fick sig en avdyvling och fick betala tillbaka.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, man ser. Som läget nu är går det ju knappast att ha koppar i den offentliga miljön (om det inte är spänningssatt). Kyrkor, murkrön, allt stjäls. Prima koppar står med dagens notering i ca. 65 kr. kilot. Skogskyrkogården har ju flera gånger varit utsatt för stölder, som 2012 då man rev bort stora plåtsjok med konstnärliga motiv på. En plåt stals inte. Den föreställde Jesus Kristus och en spekulation var att tjuvarna var från öst, och inte helt glömt bort sin barndoms ortodoxa tro.
När sista tåget gått på Lidingöbanan 2013, var jag ute några dagar senare vid Aga och pratade med TF:s folk där. Kontaktledningen klipptes ned och låg i stora högar, och jag frågade varför man lät så begärlig egendom bara ligga. Det här är en
-la skitkoppar, den går inte att sälja, var det svar jag fick. Jag undrar vart den tog vägen sedan?

-la skitkoppar
När sista tåget gått på Lidingöbanan 2013, var jag ute några dagar senare vid Aga och pratade med TF:s folk där. Kontaktledningen klipptes ned och låg i stora högar, och jag frågade varför man lät så begärlig egendom bara ligga. Det här är en

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Var den märkt kanske? 

- dr Cassandra Nojdh
Förlåt en okunnig, men hur görs en sådan märkning? Oorganisk kemi är inte mitt specialområde.Odd skrev:Var den märkt kanske?
Tja, det finns flera modeller. En vet jag är en märkning som består av mikroskopiskt små, för varje batch unikt märkta, korn som man smetar på med nåt medel. Då kan man spåra varifrån kopparn (eller vad det är man märker) har varit monterad. Tanken är att det är ytterst svårt att tvätta bort alla markeringar och att man alltid skall kunna finna minst några som man då kan använda för identifiering.dr Cassandra Nojdh skrev:Förlåt en okunnig, men hur görs en sådan märkning? Oorganisk kemi är inte mitt specialområde.Odd skrev:Var den märkt kanske?
Det verkar finnas flera andra metoder att skapa substanser som går att använda för att spåra med.
Googlade lite snabbt och fann denna, en av många.
https://www.selectadna.co.uk/cable-theft
- dr Cassandra Nojdh
Ja, naturligtvis - DNA-märkning är ju välkänd. Jag har själv märkt upp min skoter med sådan. Men det förutsätter ju att uppköparen är någorlunda hederlig, inte "pay in cash, no questions asked"! Och vid smältpunkten 1084 grader förstörs ju det mesta.Odd skrev:Tja, det finns flera modeller. En vet jag är en märkning som består av mikroskopiskt små, för varje batch unikt märkta, korn som man smetar på med nåt medel. Då kan man spåra varifrån kopparn (eller vad det är man märker) har varit monterad. Tanken är att det är ytterst svårt att tvätta bort alla markeringar och att man alltid skall kunna finna minst några som man då kan använda för identifiering.dr Cassandra Nojdh skrev:Förlåt en okunnig, men hur görs en sådan märkning? Oorganisk kemi är inte mitt specialområde.Odd skrev:Var den märkt kanske?
Det verkar finnas flera andra metoder att skapa substanser som går att använda för att spåra med.
Googlade lite snabbt och fann denna, en av många.
https://www.selectadna.co.uk/cable-theft
Ja, naturligtvis - DNA-märkning är ju välkänd. Jag har själv märkt upp min skoter med sådan. Men det förutsätter ju att uppköparen är någorlunda hederlig, inte "pay in cash, no questions asked"! Och vid smältpunkten 1084 grader förstörs ju det mesta.[/quote]dr Cassandra Nojdh skrev:...
Självklart, alla system går att gå förbi. Om du har skaffat massa cash så kan du ju alltid öppna konton i fem olika banker och sätta in 15000 per månad per bank via insättningsautomat så kommer du gå under radarn. Så det är klart att det går!