
Men ska bli riktigt skoj att få provåka, även om det nu i dessa tider får vänta ett tag.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hur många vagnar finns hittills? Man vill väl börja lite försiktigt kanske.linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
4 spårvagnar ska ha ankommit Lund vad jag sett och hört.twr skrev:Hur många vagnar finns hittills? Man vill väl börja lite försiktigt kanske.linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
Är det här samma tidtabell som man har provkört utan passagerare?
Nej, det är det sannolikt inte. Provkörningen har främst handlat om att komma upp i 5000 vagnkilometrar. Dessutom blev starten något försenad pga någon detalj som leverantören skulle fixa, så Åsa-Hanna har nog kört så mycket hon hunnit med sedan dess. Å andra sidan, en tur tar enligt tidtabellen Lund C - ESS just 15 minuter, så om Å-H maxar blir det ändå ganska likt tidtabellen.twr skrev: Är det här samma tidtabell som man har provkört utan passagerare?
Men det stämmer ju! Spårvagnen linje 1 ersätter ganska exakt busslinje 20. Det stämmer ännu bättre om man beaktar linje 20:s sträckning längs Lundalänken före man började bygga spårvägen, så att bussen de senaste åren fått köra omvägar.Harald skrev:De får väl skylta "Ersätter buss"
Ja, de har ett spårvagnspiktogram på kartsidan men en buss på tidtabellssidorna... Men det är väl provkörning i tidtabellsprogrammet ocksåJoakim W skrev:Gillar att PDF'n heter Stadsbuss Lund 1...
Men ska bli riktigt skoj att få provåka, även om det nu i dessa tider får vänta ett tag.
Det borde innebära en omloppstid på 45 minuter? Alltså tre vagnar i trafik och en i reserv?Ulrik Berggren skrev:Ja, de har ett spårvagnspiktogram på kartsidan men en buss på tidtabellssidorna... Men det är väl provkörning i tidtabellsprogrammet ocksåJoakim W skrev:Gillar att PDF'n heter Stadsbuss Lund 1...
Men ska bli riktigt skoj att få provåka, även om det nu i dessa tider får vänta ett tag.![]()
Håller tummarna att trafiken flyter på. 15 minuter ger en genomsnittshastighet på 20km/h inkl hållplatsuppehåll - ganska ok!
Nu är det 5, enligt Sydsvenskans artikel, som främst annars berättar att Åsa-Hanna nu kört sina 5000 km, och är godkänd.Joakim W skrev:4 spårvagnar ska ha ankommit Lund vad jag sett och hört.
Nu har spårvagnen Åsa-Hanna rullat 5 000 kilometer i Lund. Därmed har spårvagnarna uppfyllt leveranskravet.
Sedan tidigare finns här Åsa-Hanna, Sfinxen och Blåtand. Nu har även Brandklipparen och Inferno anslutit.
"tänk buss, kör spårvagn"?linlars skrev:Men det stämmer ju! Spårvagnen linje 1 ersätter ganska exakt busslinje 20. Det stämmer ännu bättre om man beaktar linje 20:s sträckning längs Lundalänken före man började bygga spårvägen, så att bussen de senaste åren fått köra omvägar.Harald skrev:De får väl skylta "Ersätter buss"
Detta är alltså inte "bustituion" utan "vertramen".
Ånej. De får inte stjäla Göteborgs motto.Kantorn skrev:"tänk buss, kör spårvagn"?
Nej, inte i detta fallet. Redan när man ca 2000 byggde bussgatan "Lundalänken" mellan sjukhuset och LTH var det förberett för spårvagn överlag (däremot bommade Region Skåne på att redan då bygga en ny kulvert som korsar Lundalänken/spårvägen, så den saken ledde till vissa förseningar), och redan så var det snarare "tänk spårväg, kör buss".Kantorn skrev:"tänk buss, kör spårvagn"?linlars skrev:Men det stämmer ju! Spårvagnen linje 1 ersätter ganska exakt busslinje 20. Det stämmer ännu bättre om man beaktar linje 20:s sträckning längs Lundalänken före man började bygga spårvägen, så att bussen de senaste åren fått köra omvägar.Harald skrev:De får väl skylta "Ersätter buss"
Detta är alltså inte "bustituion" utan "vertramen".
Nu är det en annan tidtabell på den länken, det blir 20-minuterstrafik på vardagar, och sista turen går 20.21 från Lund C, och på helger går sista 18.11, med 30-minuterstrafik hela dagen.linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
Vilken riktning väntas få högst belastning under morgon- respektive eftermiddagsrusningen? Det finns både bostäder och arbetsplatser öster om motorvägen. Gissningsvis är det fler som åker från bostäderna än till arbetsplatserna, men resandet kan ändå bli hyfsat dubbelriktat.Joakim W skrev:Nu är det en annan tidtabell på den länken, det blir 20-minuterstrafik på vardagar, och sista turen går 20.21 från Lund C, och på helger går sista 18.11, med 30-minuterstrafik hela dagen.linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
Ja, även reseplaneraren säger nu var 20:e minut och enbart till klockan 20 (vardagar).Joakim W skrev:Nu är det en annan tidtabell på den länken, det blir 20-minuterstrafik på vardagar, och sista turen går 20.21 från Lund C, och på helger går sista 18.11, med 30-minuterstrafik hela dagen.linlars skrev:Nu har Skånetrafiken släppt den första tidtabellen för Lunds spårväg.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210131.pdf
Enbart 15-minuterstrafik, men notera att tidtabellen bara gäller från skiftet 13/12 tom 31/1-2021. Sannolikt blir det högre turtäthet på vardagar när fler spårvagnar anlänt.
Jag har letar efter info, men inte hittat något om varför de dragit ner på trafiken. Sannolikt är det väl problem antingen med någon spårvagn, eller kanske corona-sjuk personal?Lund
Linje 1 Spårvagnen börjar rulla på linje 1. Mellan den 13 december 2020 och 1 februari 2021 kör spårvagnarna 15-minuterstrafik på vardagar, förutom under sena kvällar då den kör 20-minuterstrafik. Efter 1 februari kommer linjen få tätare trafik och köra 7,5-minuterstrafik i rusningstrafik samt 10-minuterstrafik övrig tid.
Det tror inte jag, inte ännu i varje fall (nu bortser jag helt från Corona-effekter). Det är stora arbetsplatser kring spårvägen och många som pendlar: sjukhuset, LTH, Ideonområdet och Ericsson-komplexet. Det byggs mycket på Brunnshög, och en hel del bostäder är klara, men det är långt från klart.Enceladus skrev:Vilken riktning väntas få högst belastning under morgon- respektive eftermiddagsrusningen? Det finns både bostäder och arbetsplatser öster om motorvägen. Gissningsvis är det fler som åker från bostäderna än till arbetsplatserna, men resandet kan ändå bli hyfsat dubbelriktat.
Jo, men resandet norr om Solbjer (där i princip alla nya bostäder finns, än så länge) kommer vara mycket svagt från början, precis som på nuvarande buss 20.Enceladus skrev:Jag noterar vidare att trafiken både startar och slutar i ESS, där depån också ligger. Därmed undviker Skånetrafiken både onödig tomkörning och uppställning, vilket borde göra trafiken mer kostnadseffektiv.
20-minusterstrafik är helt klart för dåligt under dagstid mån-fre, i synnerhet under rusningstrafik, men förhoppningsvis gäller den tidtabellen bara halvannan månad.Enceladus skrev:Trafikutbudet är dock nästan lika uselt som på Malmöringen, åtminstone inledningsvis.
Vet ej. Men spårvägen rättfärdigades pga kapaciteten som krävs när Brunnshög har växt färdigt, vilket är betydligt mer än vad som redan är byggt.Enceladus skrev:Jag har tidigare läst att Skånetrafiken har principen att alla spårtrafikslinjer ska ha minst 50 procents täckningsgrad. Gäller detta även spårvägen?
Enbart tre vagnar i trafik, enligt informatör på kommunen.linlars skrev:
Jag har letar efter info, men inte hittat något om varför de dragit ner på trafiken. Sannolikt är det väl problem antingen med någon spårvagn, eller kanske corona-sjuk personal?
Ja, Sydsvenskan har idag kommit med mer info (betalartikel):Ulrik Berggren skrev:Enbart tre vagnar i trafik, enligt informatör på kommunen.linlars skrev:
Jag har letar efter info, men inte hittat något om varför de dragit ner på trafiken. Sannolikt är det väl problem antingen med någon spårvagn, eller kanske corona-sjuk personal?
...När trafiken sätter igång blir det dock inte med så täta intervall som ursprungligen planerats.
Vid trafikstart är bara fyra av de sju vagnarna tillgängliga för reguljär trafik. Ytterligare två vagnar är i Lund, men är inte helt färdigtestade. De sista vagnen kommer till Lund strax efter nyår.
Tre av vagnarna ska frakta passagerare, medan den fjärde är en reservvagn som också kan användas för utbildning.
Dessutom är inte alla förare ännu klara med sin utbildning, eftersom 5 000-kilometerstestet drog ut på tiden.
Detta får konsekvenser för tidtabellen de första månaderna.
Från och med den 1 februari nästa år ska dock alla vagnar vara i drift, alla förare utbildade och tidtabellen blir betydligt tätare, om planerna håller.
SEV vet vi ju vad det betyder om man varit i Tyskland men var blir det i detta fallet? BEV?linlars skrev:Men det stämmer ju! Spårvagnen linje 1 ersätter ganska exakt busslinje 20. Det stämmer ännu bättre om man beaktar linje 20:s sträckning längs Lundalänken före man började bygga spårvägen, så att bussen de senaste åren fått köra omvägar.Harald skrev:De får väl skylta "Ersätter buss"
Detta är alltså inte "bustituion" utan "vertramen".
SEV brukar väl uttydas Schienenersatzverkehr, d v s det är i och för sig egalt vilken sorts spårtrafik som ersätts. Ordledet Ersatz (ersättare, reserv) tror jag dock normalt avser tillfällig ersättning, inte permanent utbyte. Men kan ha fel där!C12C3C3C12 skrev:SEV vet vi ju vad det betyder om man varit i Tyskland men var blir det i detta fallet? BEV?
I Berlin förekommer det då och då att spårvagnar ersätter buss p.g.a. gatuarbeten. I Wien ersatte spårvagn en bit av U-Bahn p.g.a. banarbete. UBEV?