Det är FUT:s kartor. FUT är ett byggprojekt, och har inget med trafiken att göra.LÅ1 skrev:Men på alla SL:s linjekartor med Gula linjen inritad så går ju den till både Skarpnäck och Farsta strand!![]()
![]()
Se här!
Gula Linjen..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Gula Linjen..
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula Linjen..
Det finns ingen gul linje. Det är en del av Gröna linjen.Breitspurbahn skrev:Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?
Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.
*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
Bakgrunden är förstås att det planerades som en matarbana först, och då ville man ha en egen färg. Men sedan 2016 planeras det istället bli en del av Gröna linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula Linjen..
5-minuterstrafik på alla tre grenar söder om Gullmarsplan skulle vara en klar förbättring jämfört med idag, från 30 tåg/h till 36 tåg/h. Problemet är dock att gröna linjen får en ny norrgående gren ungefär samtidigt som Hagsätragrenen försvinner. Detta gör att belastningen på gröna linjen fortsätter att vara obalanserad, men på andra sidan.Diripsi skrev:Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.twr skrev:Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.ADDE skrev:Bästa enklaste lösningen:
Linje 17: Skarpnäck-Arenastaden
Linje 18: Farsta Strand-Hässelby Strand, inklusive kortturer som vänder vid Gubbängen/Hökarängen, Gullmarsplan, Alvik, Åkeshov, Vällingby etc.
Komplicera inte det här med att köra turer från Skarpnäck mot Hässelby Strand eller från Arenastaden till Farsta strand.
En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
I nuläget har gröna linjen högre belastning på södra delen än på norra delen, vilket ger dålig trafikekonomi. Endera av ovanstående förändringar, d.v.s. en ny norrgående gren eller ett borttagande av Hagsätragrenen, löser detta problem. Men båda förändringarna gör att exakt samma problem uppstår på motsatt sida...
Re: Gula Linjen..
Ja det kan man göra, men bara i norrgående riktning. Då måste varannat tåg vänta i en minut vid Skärmarbrink. Restidsökningen blir en ganska stor kostnad samhällsekonomiskt och äter upp hela den förkortade väntetiden vid 5-minuterstrafik jämfört med 6-minuterstrafik (reell tid, inte upplevd tid). Detta löser heller inte belastningen i södergående riktning. Trafiken i Västerort har inget med saken att göra.twr skrev:Det går ju att skjuta lite på tågen där de vävs ihop. Det skulle vara betydligt värre att köra för få tåg mot Västerort.Diripsi skrev:Alla trafikupplägg som innebär kortvändningar på södra sidan blir en ren katastrof. Tåg som vänder i Skärmarbrink kommer att gå halvtomma vilket är ett oerhört slöseri på resurser. Det går heller inte att köra 5-minuterstrafik på linje 17 och 18 då. Siemenssystemet kräver minst 2 minuter mellan varje tåg, helst något mer. Det innebär att det måste vara 6-minuterslucka mellan varannat tåg på grenarna. Tågen efter 6-minutersluckan kommer då inte att avlastas alls* av den nya tunnelbanan, vilket blir ett oerhört misslyckande. Man kan laborera med olika fördelning mellan grenarna, vändningar vid Hökarängen och så vidare men det blir ändå omöjligt att konstruera ett trafikupplägg som inte innebär att de mest belastade tågen får ungefär lika många eller ännu fler resenärer än nu.twr skrev: Det blir för få tåg mot Västerort då. Snarare kan linje 17 och 18 gå i 5 minuters trafik, vilket ger utrymme för en 10 minuters linje till Arenastaden.
En ny 10 minuters linje Skärmarbrink - Arenastaden blir då en naturlig lösning. Ett vändspår kan byggas mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden.
*undantag för enstaka resenärer norr om Gullmarsplan som flyttas över till Blå linjen
Det finns ingen som helst vettig anledning att vända tåg vid Skärmarbrink. Det sparar endast två omlopp jämfört med att köra varannat tåg till Skarpnäck respektive Farsta strand, men ger ett oerhört mycket sämre trafikupplägg ur alla aspekter. Vill man snåla är det mycket bättre att köra med 5 sekunders längre mellanrum mellan tågen genom stan. Det sparar också två omlopp.
Ja, men det är betydligt längre fram i tiden.twr skrev:Sen pågår det ju en diskussion om att skapa ett nytt signalsystem för alla tunnelbanorna.
Re: Gula Linjen..
Enligt den ursprungliga planen skulle banan ha vändande trafik i rusningen och genomgående trafik utanför rusningen. Även då skulle en egen färg vara vilseledande. Jämför Saltsjöbanans gren till Solsidan som har mestadels vändande trafik, men ändå ingen egen färg. Färgen handlade nästan uteslutande om att vilseleda väljarna om att en ny tunnelbanelinje ska byggas.twr skrev:Det finns ingen gul linje. Det är en del av Gröna linjen.Breitspurbahn skrev:Jag får det verkligen inte att gå ihop. Röda Linjen går mellan Ropsten och Norsborg & Mörby Centrum och Fruängen.
Blå linjen kommer gå mellan Barkarby (Akalla*?) och Nacka/Hagätra samt Tensta och Nacka/Hagsätra.
Nu har Gröna Linjen en chans att skapa två liknande linjer men istället ska en egen linje skapas av en gren?
Ska vi inte göra en Lila Linjen av Östermalmstorg-Ropsten? Eller en orangea linjen mellan Liljeholmen och Fruängen när vi ändå är igång?
Kanske är min OCD som bråkar, men blir verkligen inte klok på detta.
*Är Barkarbyförlängningen tänkt att öppna samtidigt som förlängningen mot Nacka/Hagsätra eller kommer den igång tidigare?
Bakgrunden är förstås att det planerades som en matarbana först, och då ville man ha en egen färg. Men sedan 2016 planeras det istället bli en del av Gröna linjen.
Tvärtom. Kommunikationsstrategin har varit en succé. Många väljare har vilseletts, vilket var syftet.Odd skrev:Det är ett resultat av en populistisk, men ogenomtänkt, kommunikationsstrategi. Skit in = skit ut!
Re: Gula Linjen..
Ja, du har rätt i att det var fånigt redan det. Men det var ändå lite mer förståeligt när det var tänkt att trafikeras som en matarlinje i rusningen, som du beskriver.Enceladus skrev:Enligt den ursprungliga planen skulle banan ha vändande trafik i rusningen och genomgående trafik utanför rusningen. Även då skulle en egen färg vara vilseledande. Jämför Saltsjöbanans gren till Solsidan som har mestadels vändande trafik, men ändå ingen egen färg. Färgen handlade nästan uteslutande om att vilseleda väljarna om att en ny tunnelbanelinje ska byggas.twr skrev: Det finns ingen gul linje. Det är en del av Gröna linjen.
Bakgrunden är förstås att det planerades som en matarbana först, och då ville man ha en egen färg. Men sedan 2016 planeras det istället bli en del av Gröna linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula Linjen..
Hur många "vanliga" Stockholmare inser eller bryr sig om skillnaden? Allt uppfattas som SL!twr skrev:Det är FUT:s kartor. FUT är ett byggprojekt, och har inget med trafiken att göra.LÅ1 skrev:Men på alla SL:s linjekartor med Gula linjen inritad så går ju den till både Skarpnäck och Farsta strand!![]()
![]()
Se här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gula Linjen..
Det är FUT:s kartor. FUT är ett byggprojekt, och har inget med trafiken att göra.[/quote]LÅ1 skrev:Men på alla SL:s linjekartor med Gula linjen inritad så går ju den till både Skarpnäck och Farsta strand!![]()
![]()
Se här!
Nej man har väl ännu inte beslutat om trafikföringen utan bara om själva byggandet. Då får man rita så dumt (gulgrönrandigt), eftersom man inte vet om tåg från Hässelby- eller Arenastadsgrenen ska gå mot Skarpnäck eller Farsta. Kanske man först när tidtabellerna ska göras inser det absurda med en särskild färg på en av grenarna, tvärtemot hur det är på gröna och röda. Vet inte hur man ska övertyga Region Stockholm om att fasa ut "Gula linjen" som namn. FUT svarar ju bara att "stockholmarna" har valt det namnet, som om det vore något slags "gudsord".
Re: Gula Linjen..
Nej man har väl ännu inte beslutat om trafikföringen utan bara om själva byggandet. Då får man rita så dumt (gulgrönrandigt), eftersom man inte vet om tåg från Hässelby- eller Arenastadsgrenen ska gå mot Skarpnäck eller Farsta. Kanske man först när tidtabellerna ska göras inser det absurda med en särskild färg på en av grenarna, tvärtemot hur det är på gröna och röda. Vet inte hur man ska övertyga Region Stockholm om att fasa ut "Gula linjen" som namn. FUT svarar ju bara att "stockholmarna" har valt det namnet, som om det vore något slags "gudsord".[/quote]Anders Hanquist skrev:Det är FUT:s kartor. FUT är ett byggprojekt, och har inget med trafiken att göra.LÅ1 skrev:Men på alla SL:s linjekartor med Gula linjen inritad så går ju den till både Skarpnäck och Farsta strand!![]()
![]()
Se här!
Det är sagt tidigare och kan repeteras. Gröna färgen fanns inte med i alternativen i tävlingen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Gula Linjen..
Grönt hade inte kunnat vara med i tävlingen. Man kan inte ha en tävling där ett svar är rätt och alla andra är fel.Odd skrev:Det är sagt tidigare och kan repeteras. Gröna färgen fanns inte med i alternativen i tävlingen.
Det rimliga hade varit att inte ha en tävling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula Linjen..
Typ just så.twr skrev:Grönt hade inte kunnat vara med i tävlingen. Man kan inte ha en tävling där ett svar är rätt och alla andra är fel.Odd skrev:Det är sagt tidigare och kan repeteras. Gröna färgen fanns inte med i alternativen i tävlingen.
Det rimliga hade varit att inte ha en tävling.
Gult är det nya gröna...
"War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength."
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.