Cx mikrofon TINNITUS!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Cx mikrofon TINNITUS!
Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Re: Cx mikrofon TINNITUS!
Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Visst ska det höras. Men inte så att folk blir döva...daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
- Hechtwagen
Mymex DIF50. Fanns en diggare i mitten av 80-talet med rejäla flaskbottnar som var helt besatt av dessa mikrofoner, undrar vad det blev av honom.daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Vad bra då att ingen blir döv av utropen.M224 skrev:Visst ska det höras. Men inte så att folk blir döva...
Menar du en ung och tämligen volumiös kille? Han har jobbat på SL i hela sitt liv, dels som lokalvårdare men även som typ "Vaktmästare". Är runt 50 idag.Hechtwagen skrev:Mymex DIF50. Fanns en diggare i mitten av 80-talet med rejäla flaskbottnar som var helt besatt av dessa mikrofoner, undrar vad det blev av honom.daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
- Hechtwagen
spooky skrev:
"Menar du en ung och tämligen volumiös kille? Han har jobbat på SL i hela sitt liv, dels som lokalvårdare men även som typ "Vaktmästare". Är runt 50 idag"
Jäpp! Det är han!
"Menar du en ung och tämligen volumiös kille? Han har jobbat på SL i hela sitt liv, dels som lokalvårdare men även som typ "Vaktmästare". Är runt 50 idag"
Jäpp! Det är han!
Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.
Pendeltågsfordonen har inte samma problem med skränigt högtalande, däremot är det tämligen ofta lågtalarfunktion när föraren antagligen försöker meddela varför tåget stannat på linjen eller kör långsamt. Nu har man kompletterat med att visa en informationstext "lyssna till utrop från personalen" eller liknande formulering, antagligen för att få oss att spetsa öronen. Likväl hörs det ibland ingenting, eller endast svaga och underliga ljud just när den texten kommer upp.
/Gunnar Ekeving
Hej Gunnar,
Jag delar dina observationer fullt ut. Kul också med ett seriöst och givande inlägg. När jag skrev inlägget hade jag åkt med ett C6 tåg vars förare talade så högt i dörrmikrofonen att en medresenär blev förbannad.
Jag delar dina observationer fullt ut. Kul också med ett seriöst och givande inlägg. När jag skrev inlägget hade jag åkt med ett C6 tåg vars förare talade så högt i dörrmikrofonen att en medresenär blev förbannad.
Förarbordsmikrofonerna är lite svåra att få till bra eftersom föraren sitter en bit ifrån mikrofonen, den är ganska hårt infäst och man vill inte slå tänderna i den och det är svårt att rikta den rakt mot munnen. Sladdmikrofonerna vid dörrarna är möjligen även bättre rent tekniskt och behöver kanske mindre förstärkning. Det blir väldigt lätt så att det blir för högt ljud och man kan inte kräva att föraren ska anpassa sig, man hör i bästa fall hur det låter i första vagnen. En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!gek skrev:Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.
Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!gek skrev:Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.

Har du ens kört Cx-tåg i trafik?M224 skrev:Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!
Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?M224 skrev:Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!
En motfråga. Har du.någonsin åkt med Cx-tåg i trafik? Det verkar inte så.
Jag är helt enkelt inte så intresserad av åsikter om hur föraren ska utföra sitt arbete från folk som aldrig har varit förare.M224 skrev:Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?
Okej men som du vet så har kunden alltid rätt.daniel_s skrev:Jag är helt enkelt inte så intresserad av åsikter om hur föraren ska utföra sitt arbete från folk som aldrig har varit förare.M224 skrev:Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?

Att man inte ska kunna kritisera förare som kör som krattor eller gapar i mikrofoner är ju bara larvigt.
Själv är jag inte så intresserad av att läsa inlägg från partiska förare eller annan personal som bara kan se saker från deras perspektiv.
Jag har inte tänkt på detta men har tidvis ibland upplevt att de automatiska stationsutropen på vissa Cx-tåg har varit för höga och öronbedövande, så även där har ljudet varit olika höga. Och vid ett tillfälle alldeles för lågt att man knappt märkte av det med all buller de vagnarna gav...
Japp, de automatiska utropen på Cx är väldigt olika. Det märks att MTR inte har något intresse i Cx vagnarna längre. På en del tåg/vagnar händer det också att förarna ropar ut manuellt.ADDE skrev:Jag har inte tänkt på detta men har tidvis ibland upplevt att de automatiska stationsutropen på vissa Cx-tåg har varit för höga och öronbedövande, så även där har ljudet varit olika höga. Och vid ett tillfälle alldeles för lågt att man knappt märkte av det med all buller de vagnarna gav...