Lennart Petersen skrev:Det är ju i sig ingen omöjlighet att förhandla fram giltighet för SL-biljett på regionaltågen, eller andra tåg.
Men det kan ju bli problem med beläggningen. Normalt är ju tegionaltågen dimensionerade för att vara välbelagda över större delen av sträckan åtminstone under högtrafik. Men tillåter. man då SL-biljetter så kan ju tågen bli överfulla på just SL-sträckan alternativt måste man dimensionera tåg och trafik så det blir halvtomt på den yttre sträckan. Inte helt optimalt kanske.
Biljettsamarbeten med kommersiella tågaktörer är sällan kostnadseffektiva. Skribenten
kanske minns att det i början av året talades om ett privat konsortium som ville köra tågtrafik mellan Helsingborg och Köpenhamn i egen regi, men till slut blev det ingen affär. Det fanns nämligen en detalj som ofta utelämnades: Skånetrafiken antogs stå för den olönsamma matartrafiken till tågstationerna. Varför skulle Skånetrafiken låta en kommersiell aktör plocka russinen ur kakan?
Regionaltågstrafiken i Mälardalen har liknande förutsättningar som i Skåne, men av någon anledning tillåts kommersiella aktörer plocka russinen ur kakan här. Detta är ett samhällsekonomiskt vansinne. Lyckligtvis kommer detta vansinne att delvis upphöra från den 12 december 2021. Då börjar den upphandlade regionaltågstrafiken med bruttoavtal, vilket innebär att regionerna själva sätter priserna. Således behövs ingen förhandling, åtminstone inte på de linjer som trafikeras av Mälartåg.
Vidare är det för tidigt att befara någon trängselproblematik. Även med en gemensam taxa är det inte troligt att regionaltågen får en högre beläggning än pendeltågen. Som sagt är restiden mellan Flemingsberg och Stockholm bara 11 minuter med regionaltåg, d.v.s. ungefär samma som mellan Älvsjö och Stockholm med pendeltåg. I rusningen kan stående resenärer accepteras och utanför rusningen finns det goda marginaler på regionaltågen.
Dessutom finns det möjligheter att minska eventuell trängsel med ett klokt trafikupplägg. Mellan Södertälje och Stockholm är det viktigaste att avståndet mellan olika avgångar inte är för stort. I rusningen går det så många tåg att alla inte behöver stanna på sträckan. Konceptet kallas
Region Express. Detta betyder att de tåg som stannar i Södertälje och Flemingsberg har många avstigande. I nuläget finns det i princip inga påstigande i Flemingsberg.
Från nästa år finns det alltså inga hinder mot en gemensam taxa, åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv. Risken att låginkomsttagare börjar använda regionaltågen kvarstår dock. Valet mellan en bättre trafikekonomi och en bibehållen segregation blir sannerligen inte lätt för Stockholms politiker. Det blir en riktig rysare.