Har Lidingöbanan haft fler planerade grenar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Har Lidingöbanan haft fler planerade grenar?
Något som slår en när man besöker Lidingö är hur ojämnt fördelat bebyggelsen är.
Södra sidan längs med Södra Kungsvägen och Lidingöbanan är där bebyggelsen är som mest koncentrerad, förutom stråket från Brofästet till Kyrkviken med Lidingö Centrum. Sen finns Sticklinge längst upp i nordväst och ett litet kluster norr om Kyrkviken ut till Rydboda. Därefter är det mest landsbygden.
Men har det planerats någon mer bebyggelse och framförallt, nya grenar av Lidingöbanan?
På 70-talet pratades det ju om en ny stad på Bogesundslandet norr om Lidingö, dit skulle Ropstenlinjen gå om jag inte minns fel.
Är det orimligt att tänka sig att även norra Lidingö hade fått mer bebyggelse och banan hade fått en nordlig gren också?
Södra sidan längs med Södra Kungsvägen och Lidingöbanan är där bebyggelsen är som mest koncentrerad, förutom stråket från Brofästet till Kyrkviken med Lidingö Centrum. Sen finns Sticklinge längst upp i nordväst och ett litet kluster norr om Kyrkviken ut till Rydboda. Därefter är det mest landsbygden.
Men har det planerats någon mer bebyggelse och framförallt, nya grenar av Lidingöbanan?
På 70-talet pratades det ju om en ny stad på Bogesundslandet norr om Lidingö, dit skulle Ropstenlinjen gå om jag inte minns fel.
Är det orimligt att tänka sig att även norra Lidingö hade fått mer bebyggelse och banan hade fått en nordlig gren också?
Re: Har Lidingöbanan haft fler planerade grenar?
Det finns en karta i Petrus Sarmentos bok om Norra Lidingöbanan där det finns spårvägar, järnvägar, hamnar och industriområden lite överallt på Lidingö. Tidigt 1900-tal.Breitspurbahn skrev:Något som slår en när man besöker Lidingö är hur ojämnt fördelat bebyggelsen är.
Jag antar att du känner till Norra Lidingöbanan redan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Liding%C3%B6banan
Det skulle kunna vara vettigt att bygga upp någon variant av den igen, men kanske även längre ut till Rudboda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Tack för länk och boktips!twr skrev:Det finns en karta i Petrus Sarmentos bok om Norra Lidingöbanan där det finns spårvägar, järnvägar, hamnar och industriområden lite överallt på Lidingö. Tidigt 1900-tal.Breitspurbahn skrev:Något som slår en när man besöker Lidingö är hur ojämnt fördelat bebyggelsen är.
Jag antar att du känner till Norra Lidingöbanan redan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Liding%C3%B6banan
Det skulle kunna vara vettigt att bygga upp någon variant av den igen, men kanske även längre ut till Rudboda.
Gogglade på "järnväg till vaxholm" i tron på om det fanns planer på en svensk 3-fotsbana dit... det jag hittade var några användare i Tydal och SJK som nämnde att Norra Lidingöbanan ahde planer på en förlägning över Bosön och en järnvägsbank till Bogesundslandet, och vidare därifrån till Vaxholm. En rätt lång spårväg om det hade blivit verklighet!
Oj! Inte bara en lång spårväg. Också en kilometer bro där vattnet bitvis är över 20 meter djupt!ADDE skrev:Gogglade på "järnväg till vaxholm" i tron på om det fanns planer på en svensk 3-fotsbana dit... det jag hittade var några användare i Tydal och SJK som nämnde att Norra Lidingöbanan ahde planer på en förlägning över Bosön och en järnvägsbank till Bogesundslandet, och vidare därifrån till Vaxholm. En rätt lång spårväg om det hade blivit verklighet!
Min första tanke var att det verkar avancerat för den tiden. Men det är faktiskt jämförbart med Gamla Lidingöbron som färdigställdes 1925.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lidingöbron är ju ganska exakt 1 km lång.
Den här bron skulle väl bli närmare 1,3-1,4 km lång eller så.
En wikipediasida med en lista på sveriges längsta broar kanske kan de lite perspektiv på det hela.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _i_Sverige
jag tror dock inte att bygget är det som kommer utgöra eventuella problem utan det kommer att vara politiskt. Å andra sidan, bygger man en spårvägsbro med ordentlig cykelbana och gångbana så skulle ju onekligen Vaxholm hamna på cykel från Stockholm City, med endast 18 km mot dagens 32-33 km. Till och med inbitna bilister skulle nog kunna lockas över till kollektivtrafiken... Jag tror stenhårt på förbindelse, men våra folkvalda gör det nog inte.
En wikipediasida med en lista på sveriges längsta broar kanske kan de lite perspektiv på det hela.
jag tror dock inte att bygget är det som kommer utgöra eventuella problem utan det kommer att vara politiskt. Å andra sidan, bygger man en spårvägsbro med ordentlig cykelbana och gångbana så skulle ju onekligen Vaxholm hamna på cykel från Stockholm City, med endast 18 km mot dagens 32-33 km. Till och med inbitna bilister skulle nog kunna lockas över till kollektivtrafiken... Jag tror stenhårt på förbindelse, men våra folkvalda gör det nog inte.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Alltså, jag tror definitivt inte att det är tekniskt svårt att bygga en bro där. Och jag vet att det finns många längre broar. Jag syftade alltså på om det fanns tankar att bygga en bro där för ett sekel sedan.Odd skrev:Lidingöbron är ju ganska exakt 1 km lång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Jag har också tänkt på det, Skulle vara så bra att bygga upp norra banan igen till Rudboda via Lidingö Centrum.twr skrev:Det finns en karta i Petrus Sarmentos bok om Norra Lidingöbanan där det finns spårvägar, järnvägar, hamnar och industriområden lite överallt på Lidingö. Tidigt 1900-tal.Breitspurbahn skrev:Något som slår en när man besöker Lidingö är hur ojämnt fördelat bebyggelsen är.
- Stefan Isaksson
Jag roade mig med att bläddra i Sarmentos bok. I det här sammanhanget verkar det vara pärmens insidor som är av intresse: i början finns en plan från 1907 över ett mycket omfattande spårvägs/järnvägsnät över hela Lidingö (observera att bara norra banan var byggd då).twr skrev:Alltså, jag tror definitivt inte att det är tekniskt svårt att bygga en bro där. Och jag vet att det finns många längre broar. Jag syftade alltså på om det fanns tankar att bygga en bro där för ett sekel sedan.Odd skrev:Lidingöbron är ju ganska exakt 1 km lång.
Slutuppslaget är ännu intressantare, för där finns en ritning över järnvägen till Vaxholm från 1902, alltså innan ens norra banan var påtänkt.
Ritningen är inte helt klar, men det verkar som om man tänkte sig att slå en bank både över Värtan och Askrikefjärden, i båda fallen 4 meter över vattenytan (medelvattenstånd antar jag) och i båda fallen med en 100 meter lång bro i mitten: två 30-metersspann och emellan dem ett 40 meters svängspann för sjöfarten.
För övrigt anges längden för banken/bron över Askrikefjärden till 1020 meter.
Banken över Värtan skulle inte gå som nuvarande Lidingöbron, utan mer på Islinge och av allt att döma vara längre än bron verkligen blev. Jag vet inte om bankförslaget var realistiskt, bottenförhållandena i Värtan vid Ropsten är inte direkt kul om jag förstått rätt. Hur det var vid Askrikefjärden har jag ingen aning om.
Spårvidd framgår inte, men järnvägens nollpunkt ligger i SJ spår vid Storängsbotten (alltså inte vid Värtans stationshus), så normalspår verkar vara en rimlig gissning. Spårväg till Värtan fanns inte 1902, den kom 1905 och efter elektrifieringen.
Nu kommer jag inte ihåg när SNS beslutade att övergå till elektrisk drift, men jag vet att stämmobeslutet var villkorat: elektrisk drift skulle införas endast om SNS lyckades förhandla sig fram till acceptabla koncessionsvillkor (det var antagligen de villkor som SSB tvingats godta som SNS för död och pina inte ville råka ut för; hellre fortsatt hästspårvagnsdrift i så fall). Av detta följer att jag inte tror att det fanns beslut om att bygga spårväg till Värtan 1902, eller ens någon ambition. Planen för Vaxholmsbanan verkar i alla fall inte ta hänsyn till någon spårvägsförbindelse.
- Hechtwagen
Tack för ytterligare ett fint inlägg ifrån dig!Stefan Isaksson skrev:Jag roade mig med att bläddra i Sarmentos bok. I det här sammanhanget verkar det vara pärmens insidor som är av intresse: i början finns en plan från 1907 över ett mycket omfattande spårvägs/järnvägsnät över hela Lidingö (observera att bara norra banan var byggd då).twr skrev:Alltså, jag tror definitivt inte att det är tekniskt svårt att bygga en bro där. Och jag vet att det finns många längre broar. Jag syftade alltså på om det fanns tankar att bygga en bro där för ett sekel sedan.Odd skrev:Lidingöbron är ju ganska exakt 1 km lång.
Slutuppslaget är ännu intressantare, för där finns en ritning över järnvägen till Vaxholm från 1902, alltså innan ens norra banan var påtänkt.
Ritningen är inte helt klar, men det verkar som om man tänkte sig att slå en bank både över Värtan och Askrikefjärden, i båda fallen 4 meter över vattenytan (medelvattenstånd antar jag) och i båda fallen med en 100 meter lång bro i mitten: två 30-metersspann och emellan dem ett 40 meters svängspann för sjöfarten.
För övrigt anges längden för banken/bron över Askrikefjärden till 1020 meter.
Banken över Värtan skulle inte gå som nuvarande Lidingöbron, utan mer på Islinge och av allt att döma vara längre än bron verkligen blev. Jag vet inte om bankförslaget var realistiskt, bottenförhållandena i Värtan vid Ropsten är inte direkt kul om jag förstått rätt. Hur det var vid Askrikefjärden har jag ingen aning om.
Spårvidd framgår inte, men järnvägens nollpunkt ligger i SJ spår vid Storängsbotten (alltså inte vid Värtans stationshus), så normalspår verkar vara en rimlig gissning. Spårväg till Värtan fanns inte 1902, den kom 1905 och efter elektrifieringen.
Nu kommer jag inte ihåg när SNS beslutade att övergå till elektrisk drift, men jag vet att stämmobeslutet var villkorat: elektrisk drift skulle införas endast om SNS lyckades förhandla sig fram till acceptabla koncessionsvillkor (det var antagligen de villkor som SSB tvingats godta som SNS för död och pina inte ville råka ut för; hellre fortsatt hästspårvagnsdrift i så fall). Av detta följer att jag inte tror att det fanns beslut om att bygga spårväg till Värtan 1902, eller ens någon ambition. Planen för Vaxholmsbanan verkar i alla fall inte ta hänsyn till någon spårvägsförbindelse.
// Gäddan
"Under seklets (dvs 1900-talet) första år framlades ett förslag om att samla upp spårvägstrafiken i en dubbeltub under Lilla Värtan mellan Kaknäs och Bodal." Källa: S:t Eriks Årsbok 1965
- Hechtwagen
Det avgörande för hur vi ska bedöma ett förslag är ju vem/vilken instans som framlade förslaget./jes skrev:"Under seklets (dvs 1900-talet) första år framlades ett förslag om att samla upp spårvägstrafiken i en dubbeltub under Lilla Värtan mellan Kaknäs och Bodal." Källa: S:t Eriks Årsbok 1965
Om 50 år kommer man säga att det fanns ett förslag att binda ihop Lidingöbanan med Spårväg city, det var ju ett ganska långt gånget förslag.
Sedan kan man då även konstatera att det fanns ett förslag att ställa om alla innerstadens stombusslinjer till spårväg, det förslaget utreddes inte ens men i historiens sken så kan de mycket väl väga lika tungt.
Sensomoralen är att det är skillnad pä förslag och förslag.