SL avskaffar reskassan (nästan)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Odd »

Från och med den 28 oktober så kommer det inte längre vara tillåtet att åka buss med reskassa i SLs område om man inte redan har en giltig stämpling. I stället hänvisas man till en j#¤&a mobilapp som kräver registrering av kontokort och allt vad det innebär.

Slutplankat på bussarna – SL skärper reglerna

Detta innebär ju i praktiken att reskassan förlorar sitt existensberättigande för SL-trafiken och bör omedelbart avskaffas som produkt.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av kildor »

Det går väl fortfarande utmärkt att använda reskassan i spärren och blippomaterna vid hållplatserna?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Odd »

Självklart, men om du åker buss så är det långt ifrån alla hållplatser som har den möjligheten, och från den 28:e så kan man alltså inte längre begagna sig av sin reskassa om man inte påbörjar resan på en hållplats som råkar ha blipputrustning, vilket är en övervägande majoritet av alla hållplatser i länet.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Självklart, men om du åker buss så är det långt ifrån alla hållplatser som har den möjligheten, och från den 28:e så kan man alltså inte längre begagna sig av sin reskassa om man inte påbörjar resan på en hållplats som råkar ha blipputrustning, vilket är en övervägande majoritet av alla hållplatser i länet.
Du menar förstås att majoriteten av hållplatser inte har blipputrustning.
Eftersom man fortfarande utmärkt kan använda reskassa i spårtrafiken så finns det väl ingen anledning att ”omedelbart slopa den”. Jag själv t.ex åker T-bana på reskassa och tycker det fungerar bra, av vilken vettig anledning skulle jag inte få,fortsätta med det om det inte fungerar på buss ?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av LÅ1 »

Vissa större knutpunkter har en bemannad "blippstation" under vissa tider. Har sett det vid Hornstull och, tror jag, vid Odenplan. Borde man inte gå ut med information om dessa platser och dess öppettider? Om nu schemat för dessa platser och tider är tillräckligt stabil förstås.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Odd »

Om våra politiker och tjänstemän inte hade varit så fast i principer så skulle man i våras direkt påbörjat arbetet med förberedelser att installera eller flytta valideringsapparater till bakdörrarna på bussarna. Om SL nu förlorar så mycket på nuvarande glapp så skulle de ju troligen kunnat räkna hem kostnaden för flytten väldigt snabbt. När tiden sedan är mogen skulle det gått alldeles utmärkt att flytta tillbaka apparaterna till sina ursprungliga positioner.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Från och med den 28 oktober så kommer det inte längre vara tillåtet att åka buss med reskassa i SLs område om man inte redan har en giltig stämpling. I stället hänvisas man till en j#¤&a mobilapp som kräver registrering av kontokort och allt vad det innebär.

Slutplankat på bussarna – SL skärper reglerna

Detta innebär ju i praktiken att reskassan förlorar sitt existensberättigande för SL-trafiken och bör omedelbart avskaffas som produkt.

Jag betalar med Swish i min SL-app, hur smidigt som helst och inget registrerat betalkort. Du som är missnöjd har väl intw ens reskassa!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Från och med den 28 oktober så kommer det inte längre vara tillåtet att åka buss med reskassa i SLs område om man inte redan har en giltig stämpling. I stället hänvisas man till en j#¤&a mobilapp som kräver registrering av kontokort och allt vad det innebär.

Slutplankat på bussarna – SL skärper reglerna

Detta innebär ju i praktiken att reskassan förlorar sitt existensberättigande för SL-trafiken och bör omedelbart avskaffas som produkt.

Jag betalar med Swish i min SL-app, hur smidigt som helst och inget registrerat betalkort. Du som är missnöjd har väl intw ens reskassa!
Haha, jag skall titta på det. Senast så fanns inte det alternativet men det är ju ett bra steg framåt. Jag får masa mig till ett SL-center och tömma mitt reskassekort eftersom det är välfyllt då jag åker väldigt sällan.

Dock kanske jag måste byta telefon snart då min gamla är lite opålitlig i batteritid och man vill ju inte att den skall dö innan kontrollen sker.
Genius on call
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av NerdBoy »

Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
Tja, på tunnelbanan och pendeltågen har du ju alltid betalar för biljetten innan du egentligen ens vet om tåget kommer att gå...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
Tja, på tunnelbanan och pendeltågen har du ju alltid betalar för biljetten innan du egentligen ens vet om tåget kommer att gå...
Har man övergett funktionen att du inom 15 minuter kan makulera/återfå beloppet på reskassebiljetten i Access-automaterna?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
Tja, på tunnelbanan och pendeltågen har du ju alltid betalar för biljetten innan du egentligen ens vet om tåget kommer att gå...
Det vet jag inget om, jag har inte åkt tunnelbana eller pendeltåg på sju månader av den enkla anledningen att jag inte kommer i närheten av någon station om jag inte åker buss dit.

(Jo, jag gick faktiskt till Rydbo station för en månad sedan, men det var inte för att åka tåg. Det är ungefär två mil dit så det är inte ett rimligt alternativ till att trängas på bussen.)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av NerdBoy »

Finns det någon karta som visar var det går att blippa kortet innan påstigning? I en av mina lokala facebook-grupper är folk lite upprörda över att det bara verkar finns en enda automat i Vaxholms kommun, placerad utanför Waxholmsbolagets terminal vid Söderhamnsplan. Det gör det lite svårt att åka med reskassa från t ex Rindö eller Resarö.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Hechtwagen »

NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
Så gör du ju i tunnelbanan och på pendeltågen.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Från och med den 28 oktober så kommer det inte längre vara tillåtet att åka buss med reskassa i SLs område om man inte redan har en giltig stämpling. I stället hänvisas man till en j#¤&a mobilapp som kräver registrering av kontokort och allt vad det innebär.

Slutplankat på bussarna – SL skärper reglerna

Detta innebär ju i praktiken att reskassan förlorar sitt existensberättigande för SL-trafiken och bör omedelbart avskaffas som produkt.
Jag betalar med Swish i min SL-app, hur smidigt som helst och inget registrerat betalkort. Du som är missnöjd har väl intw ens reskassa!
Och om man inte har en smartphone, vad gör man då? Och hur swishar man om man inte har mobilt bankid? Eller inte ens har svenskt personnummer?
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Lennart Petersen »

Magnus Ahltorp skrev:[q
Och om man inte har en smartphone, vad gör man då? Och hur swishar man om man inte har mobilt bankid? Eller inte ens har svenskt personnummer?
Ja det ser ut som att man är chanslös på att åka legalt och göra rätt för sig om man vill åka buss från periferin. Även om man har kort med i förväg betald reskassa. Tänkbart att man kan hänvisa till lagen som säger att tilläggsavgiften inte ska tas ut om det är ursäktligt p.g.a sjukdom,ålder, bristande lokala kunskaper ”eller andra omständigheter”. Det där diffusa ”andra omständigheter” är väl svårtolkat men kan ju gå att åberopa.
Jag vill ju absolut inte plädera för plankning men har man inget val så... jag har en gång plankat på spårvägen i Geneve när jag inte hittade någon möjlighet att betala.
Rent praktiskt torde risken att åka dit på kontroll vara lägre än de summor man skulle lagt på resorna (om man nu inte fortsätter med spårtrafik och måste betala där)
Och jag uppskattar väl egentligen inte plankanu men deras p-kassa förefaller vara laglig om än tvivelaktig. För 100kr i månaden får man eventuella kontrollavgifter betalda minus en självrisk på 100kr per tillfälle. Detta är väl gissningsvis uträknat på ett affärsmässigt sätt så det motsvarar den genomsnittliga risken att åka dit.
Känner man dåligt samvete så bör man ju även kunna kompensera genom att blippa i efterhand om man nu inte måste göra det ändå i spårtrafiken.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av NerdBoy »

Hechtwagen skrev:
NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
Så gör du ju i tunnelbanan och på pendeltågen.
Lästips: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 48#p394148
Vidling
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Vidling »

Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Senioren skrev:I ett pressmeddelande skriver företaget att vid biljettkontroll på en buss ska kontrollanten göra en rimlighetsbedömning i de fall resenären inte har en giltig biljett.
Det har de redan gjort förut. Jag var tvungen att motivera varför jag inte hade biljett när jag klev av en buss. Nu vet jag ju inte vad de hade gjort om jag inte hade haft en tillräckligt bra förklaring, men eftersom de avkrävde mig en tolkar jag det som att de annars hade tänkt ta ut kontrollavgift.

Sedan räcker det ju inte att man har en smartphone, man kanske inte har möjlighet att ladda ner appen. Det är ganska många villkor som ska vara uppfyllda för att det ska gå att köpa och visa mobilbiljett, även om många kanske inte tänker på det. Att det inte är ett problem för många betyder inte att det är problemfritt för alla.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL avskaffar reskassan (nästan)

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev:
Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Från och med den 28 oktober så kommer det inte längre vara tillåtet att åka buss med reskassa i SLs område om man inte redan har en giltig stämpling. I stället hänvisas man till en j#¤&a mobilapp som kräver registrering av kontokort och allt vad det innebär.

Slutplankat på bussarna – SL skärper reglerna

Detta innebär ju i praktiken att reskassan förlorar sitt existensberättigande för SL-trafiken och bör omedelbart avskaffas som produkt.
Jag betalar med Swish i min SL-app, hur smidigt som helst och inget registrerat betalkort. Du som är missnöjd har väl intw ens reskassa!
Och om man inte har en smartphone, vad gör man då? Och hur swishar man om man inte har mobilt bankid? Eller inte ens har svenskt personnummer?
Jag har personligen löst alla de problemen, det går väl att betala med betalkort också eller köpa ett 30-dagarskort.

Tycker jag känner igen stora delar av retoriken från när man slopade kontanthanteringen på bussarna.

Ska man normera och dimensionera kollektivtrafiken efter de minst vanliga företeelserna? Hur åker en elallergiker med SL?

Men svagt att inte montera läsare vid bakdörrarna.
Skriv svar