Hela stationer vet jag inte, men i Japan har jag träffat på många ingångar till stationer som är obemannade. En specifik station jag tänker på i Sapporos tunnelbana har sidoplattformar och varsin ingång till de olika plattformarna. Det är bara den sydgående plattformen som har bemannad ingång, och den nordgående har dessutom två skilda spärrlinjer, en om man går i trappa och en om man kommer med hiss, båda alltså obemannade. Jag har aldrig behövt använda det, men vad jag vet finns det alltid en knapp man kan trycka på för att prata med en stationsvärd. Det är inte otroligt att någon då skulle komma dit från en annan del av stationen.Vidling skrev:Precis, har man inga spärrar behövs ingen bemanning.M224 skrev:Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.
Men kan du nämna något land där man har spärrar, men ingen bemanning?
Däremot har jag behövt hjälp några gånger vid bemannade ingångar, t.ex. för att jag misslyckats med att läsa av kortet vid utgångsspärren men lyckats komma igenom ändå, och då är jag ju inte ordentligt utcheckad. Eller att jag tappat bort min pappersbiljett och inte kommer ut. På järnvägen har jag också flera gånger fått min pappersbiljett makulerad manuellt för att jag ska kunna behålla den efter resan, normalt försvinner ju annars biljetten i utgångsspärren. Jag märker att alla mina exempel bara är relevanta när man har utgångsspärrar, men det finns ju gott om frågor eller problem som kan uppstå när man går in också.