När jag tittade på en Enirokarta över södra Stockholm så slår det mig att både Fruängenlinjen (Röda) och Hagsätralinjen (Gröna) slutar ganska nära Älvsjö pendeltågsstation.
Borde inte dessa kunna förlängas till denna ganska viktiga knutpunkt? Förutom att där finns Älvsjömässan så är det ju där pendeltågen delar sig mellan Södertäljebanan och Nynäsbanan och en ny stad byggs för närvarande kring allting.
Fruängenlinjen hade kunnat fortsätta lite söderut och ha en station i södra Långbro/Herrängen (eller gå direkt till Älvsjö).
Hagsätralinjen hade bara kunnat fortsätta norrut mot Älvsjö.
Det är inte särskilt långa banor; 3,37 km för Fruängenförlängningen & 1,75 km för Hagsätraförlängningen.
Karta på det hela
https://kartor.eniro.se/m/Ioj44
Jag har något minne av att jag hört om förlängning av Hagsätralinjen till Älvsjö, men aldrig Fruängen.
Tunnelbana från Fruängen/Hagsätra till Älvsjö?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tunnelbana från Fruängen/Hagsätra till Älvsjö?
Länge fanns det ett reservat för att bygga T-banan vidare från Fruängen. Men nu är där hus i vägen, tror jag. Hur den var planerar att gå vete jag inte.
Förövrigt heter mässan i Älvsjö Stockholmsmässan!
Förövrigt heter mässan i Älvsjö Stockholmsmässan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbana från Fruängen/Hagsätra till Älvsjö?
Var det inte Hagsätralinjen som det fanns ett reservat i förlängningen?LÅ1 skrev:Länge fanns det ett reservat för att bygga T-banan vidare från Fruängen. Men nu är där hus i vägen, tror jag. Hur den var planerar att gå vete jag inte.
Förövrigt heter mässan i Älvsjö Stockholmsmässan!
Senast redigerad av Marcus L den lördag 03 oktober 2020 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tunnelbana från Fruängen/Hagsätra till Älvsjö?
Vad skulle syftet vara med förslaget, förutom att det ser snyggt ut på en spårkarta? Det finns absolut ett behov av bättre tvärförbindelser, men detta förslag ger förhållandevis små förbättringar till ett ganska högt pris. Restiden förbättras inte nämnvärt mellan Älvsjö och de större stationerna på Fruängsgrenen. Mellan Älvsjö och Fruängen borde Spårväg syd ha ungefär samma restid. Mellan Älvsjö och Telefonplan finns det flera busslinjer som går hela dygnet. Mellan Älvsjö och Liljeholmen behövs det en snabb direktförbindelse, inte en långsam sådan.
Nyttan med att förlänga Fruängsgrenen till Älvsjö skulle alltså främst tillfalla de mindre stationerna på grenen. Andra förlängningar ger större förbättringar. Stockholms Handelskammare har föreslagit en förlängning av Fruängsgrenen till Huddinge centrum som kan ge drygt 60 000 nya bostäder. Samtliga stationer får betydligt kortare restid till Huddinge medan restiden till Älvsjö fortfarande är acceptabel från de större stationerna.
Ett annat förslag är en förlängning till Segeltorp och Kungens kurva. Förlängningen skapar en direktförbindelse till stan från dessa två områden som ska förtätas med tusentals nya bostäder. Spårväg syd går via Skärholmen och har därför en annan huvudsaklig trafikuppgift. Under större delen av dagen finns det underlag för båda förbindelserna. Redan nu är det väldigt trångt på bussarna som trafikerar Kungens kurva.
För tre år sedan togs det ett beslut om att bygga en ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen, vilket gör den här förlängningen överflödig. Som tvärförbindelse mellan västra och östra Söderort är denna förlängning inte heller optimal. Den knyter bara ihop två linjer, och dessutom blir den väldigt långsam för de resor på tvären som efterfrågas mest.
De två största busslinjerna i Söderort är linjerna 144 och 165 (förutom linje 160 som är en ren lokalbuss), vilka båda går tangentiellt. Den ena går från de västra förorterna till Gullmarsplan och den andra går från de östra förorterna till Liljeholmen. Det är dessa resor som efterfrågas mest. Det är också därför Spårväg syd föreslås förlängas till Gullmarsplan. Notera vidare att Tvärbanan har ersatt några av linjerna på topplistan (främst linje 509, men delvis också linjerna 160 och 515).
Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö kan för all del förlängas till Hagsätra och fortsätta mot Högdalen. Då skapas en sådan tangentiell förbindelse. Sedan kan den förlängas längre österut, vilket Stockholms Handelskammare föreslog tillsammans med förlängningen av Fruängsgrenen till Huddinge centrum. Både Fagersjö och Sköndal saknar bra förbindelser, men i båda fallen finns det även radiella alternativ (pendeltågsstation i Fagersjö samt förlängning av Skarpnäcksgrenen till Sköndal).
Rena tvärförbindelser brukar locka färre resenärer och behöver därför passera fler linjer för att få tillräckligt många resenärer. I och med Spårväg syd och tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är det faktiskt svårt att tänka sig en ren tvärförbindelse i Söderort när båda kan förlängas tangentiellt. Däremot finns det en naturlig tvärförbindelse längre söderut mellan Handen och Skärholmen via Flemingsberg.
Nyttan med att förlänga Fruängsgrenen till Älvsjö skulle alltså främst tillfalla de mindre stationerna på grenen. Andra förlängningar ger större förbättringar. Stockholms Handelskammare har föreslagit en förlängning av Fruängsgrenen till Huddinge centrum som kan ge drygt 60 000 nya bostäder. Samtliga stationer får betydligt kortare restid till Huddinge medan restiden till Älvsjö fortfarande är acceptabel från de större stationerna.
Ett annat förslag är en förlängning till Segeltorp och Kungens kurva. Förlängningen skapar en direktförbindelse till stan från dessa två områden som ska förtätas med tusentals nya bostäder. Spårväg syd går via Skärholmen och har därför en annan huvudsaklig trafikuppgift. Under större delen av dagen finns det underlag för båda förbindelserna. Redan nu är det väldigt trångt på bussarna som trafikerar Kungens kurva.
För tre år sedan togs det ett beslut om att bygga en ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen, vilket gör den här förlängningen överflödig. Som tvärförbindelse mellan västra och östra Söderort är denna förlängning inte heller optimal. Den knyter bara ihop två linjer, och dessutom blir den väldigt långsam för de resor på tvären som efterfrågas mest.
De två största busslinjerna i Söderort är linjerna 144 och 165 (förutom linje 160 som är en ren lokalbuss), vilka båda går tangentiellt. Den ena går från de västra förorterna till Gullmarsplan och den andra går från de östra förorterna till Liljeholmen. Det är dessa resor som efterfrågas mest. Det är också därför Spårväg syd föreslås förlängas till Gullmarsplan. Notera vidare att Tvärbanan har ersatt några av linjerna på topplistan (främst linje 509, men delvis också linjerna 160 och 515).
Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö kan för all del förlängas till Hagsätra och fortsätta mot Högdalen. Då skapas en sådan tangentiell förbindelse. Sedan kan den förlängas längre österut, vilket Stockholms Handelskammare föreslog tillsammans med förlängningen av Fruängsgrenen till Huddinge centrum. Både Fagersjö och Sköndal saknar bra förbindelser, men i båda fallen finns det även radiella alternativ (pendeltågsstation i Fagersjö samt förlängning av Skarpnäcksgrenen till Sköndal).
Rena tvärförbindelser brukar locka färre resenärer och behöver därför passera fler linjer för att få tillräckligt många resenärer. I och med Spårväg syd och tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är det faktiskt svårt att tänka sig en ren tvärförbindelse i Söderort när båda kan förlängas tangentiellt. Däremot finns det en naturlig tvärförbindelse längre söderut mellan Handen och Skärholmen via Flemingsberg.