Urspårning T-Centralen TUB2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Urspårning T-Centralen TUB2
Urspårning vid T-Centralen på fredagseftermiddagen.
- Bilagor
-
- 20201002_172503_resize_20.jpg (363.6 KiB) Visad 2633 gånger
-
- 20201002_172525_resize_66.jpg (360.92 KiB) Visad 2633 gånger
-
- 20201002_172512_resize_79.jpg (355 KiB) Visad 2633 gånger
-
Re: Urspårning T-Centralen TUB2
Enligt sl.se är det nu stopp på röd linje mellan Slussen och Stadion/Karlaplan.
"Tunnelbanans unika status..." 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lustigt ställe att spåra ur på. Ingen växel eller kurva i närheten?
Hela stationen ligger i kurva. Men det kan ju vara så att själva urspårningen har skett tidigare men inte märkts av av föraren och resenärer har väl inte vågat dra i nödbromsen av rädsla för att bli åtalade för missbruk av nödanordning. F ö så skulle tåget ändå troligen ha fortsatt pga nödbromsblockeringen...JohanB skrev:Lustigt ställe att spåra ur på. Ingen växel eller kurva i närheten?
Men jag är förvånad över att det finns resenärer som säger att de inte kunde få upp dörrarna. Fungerade inte nödöppnarna så är det väl allvarligare, dörrarna byggdes ju om för ett tag sedan...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det finns ingen växel mitt på plattformen men det kan ju vara ett axelbrott eller något hjul som gått sönder?
Vänsterkurva tyder på södergående tåg.
Hur är det med växelarragemnaget innan cirkulärtunneln vid ÖMT? Kan hjulparet redan där spårat ur?
Finns det någon dilatationsskarvar vid övergången från cirkulärtunneln innan TCE?
Eller är det hjul/axelbrott?

Man kan ju skära sig på glaset...
De letar efter en lämplig app i mobilen såklart...
Hur är det med växelarragemnaget innan cirkulärtunneln vid ÖMT? Kan hjulparet redan där spårat ur?
Finns det någon dilatationsskarvar vid övergången från cirkulärtunneln innan TCE?
Eller är det hjul/axelbrott?
Herregud, tror du att dagens genration av folk läser "anvisningar"?Odd skrev: Men jag är förvånad över att det finns resenärer som säger att de inte kunde få upp dörrarna. Fungerade inte nödöppnarna så är det väl allvarligare, dörrarna byggdes ju om för ett tag sedan...

Man kan ju skära sig på glaset...
De letar efter en lämplig app i mobilen såklart...

C6 har väl bara nödöppnare på mittendörrarna, väl?
Ja och dessutom en annan modell än den på bilden som är från Saltsjöbanan.ADDE skrev:C6 har väl bara nödöppnare på mittendörrarna, väl?
Det är ju över 20 år sedan nödöppnarna på C6 byggdes om. Vagnarna på Saltis har väl kvar den gamla modellen. Det var länge sedan jag åkte C10/C11.
- Stefan Widén
Ja denna utredning väntar vi alla på. Som konstaterats, ett ovanligt ställe att spåra ur på.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Fick höra av någon på platsen i går att man hade problem med att dela tåget. Vilket kanske gjorde det svårare att få upp den urspårade vagnen på spåret?
Några fler frågor:
När fick man undan tåget?
Var spåret skadat?
Hur länge var trafiken avstängd?
Några fler frågor:
När fick man undan tåget?
Var spåret skadat?
Hur länge var trafiken avstängd?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det verkar ha varit ett hjulaxelbrott.
Dessutom lyckades en ersättningsbuss att köra in i Klaratunneln men kom inte så långt innan det tog stopp. Tur att det inte var en gasbuss, hade det varit det, och den hade tagit eld, så skulle det nog varit adjeau med projektet bussterminalen i slussen...
Dessutom lyckades en ersättningsbuss att köra in i Klaratunneln men kom inte så långt innan det tog stopp. Tur att det inte var en gasbuss, hade det varit det, och den hade tagit eld, så skulle det nog varit adjeau med projektet bussterminalen i slussen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag ville bara "visualisera" anvisningar/skriven text som folk inte läser...Och hittade tyvärr ingen annan bild på en nödöppnare än den på C10/C11...daniel_s skrev:Ja och dessutom en annan modell än den på bilden som är från Saltsjöbanan.ADDE skrev:C6 har väl bara nödöppnare på mittendörrarna, väl?