BSB101 skrev:Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
Den gångna vintern var absolut en fröjd för cyklister. I alla fall jämfört med vissa andra vintrar. Under den gångna vintern gick det ju ofta bra att cykla även om man inte bytt till dubbdäck. Så för min del får det gärna bli fler milda vintrar. Jag får väl hoppas på bestående klimatförändringar, antar jag. Men grymma, snö- och isrika vintrar kommer säkert tillbaka då och då i den närmaste framtiden. Då vill det till att snöröjning och halkbekämpning lever upp till våra högt ställda krav, vilket inte varit fallet sedan...ja, sedan när? Det känns som att snöröjning och halkbekämpning bara blivit sämre och sämre med åren. Men det tycker jag väl i och för sig att det mesta som upphandlas blir...
Jag vidhåller vad jag tror att jag tidigare uttryckt. För att få fler att cykla "på allvar" (typ arbetspendla) är förbättrad infrastruktur för cyklister det avgörande, det viktigaste. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken vore en fördel, men det kräver att fordonen anpassas och då blir det en avvägningsfråga, kostnad ställs mot nytta. Störst nytta för flest vore att tillåta cyklar i kollektivtrafiken i rusningstrafik, men där uppstår också den största kostnaden (eftersom mer yta för cyklar måste skapas när ytan är som mest efterfrågad - färre sittplaster kräver längre fordon och/eller tätare trafik).
Vad skulle det kosta att tillåta cyklar på Tvärbanan? Jag har ingen aning. Det får Arriva och SL avgöra, ifall frågan "går vidare".
Hur många skulle välja bort bilen om det vore möjligt att ta med cykeln på Tvärbanan? Avrundat...noll personer, gissar jag. Det är min gissning. Du är fri att gissa nåt annat. Vi har väl inga fakta här, antar jag?
Hur får vi fler att välja cykel utan att välja bort kollektivtrafik? Och även i högtrafik? Den snabbaste och billigaste lösningen: Övertyga fler om att en hopfällbar cykel är en riktig cykel - fast bättre*!
(* Bättre i detta sammanhang.)